اندروید گو

گوشی های مبتنی بر اندروید گو به زودی روانه بازار می‌شوند

اندروید گو که با نام Android Go Oreo edition شناخته می‌شود، در دسترس سازندگان قرار گرفت تا شاهد تجهیز گوشی های رده پایین و ضعیف‌تر اندرویدی به آن باشیم.

در کنفرانس I/O 2017 بود که گوگل از توسعه نسخه‌ای مخصوص از سیستم عامل اندروید برای گوشی های رده پایین خبر داد. حالا این وعده عملی شده و سازندگان می‌توانند از این نسخه جدید در محصولات خود استفاده کنند. هرچند، فعلا کمی با عرضه تلفن های هوشمند مبتنی بر آن فاصله کمی داریم.

فرضیه‌ای که پشت توسعه اندروید گو وجود دارد، بسیار ساده است. در واقع ما با یک بیلد جدید از اندروید اوریو رو به رو هستیم که برای بهتر اجرا شدن در گوشی هایی با 512 مگابایت یا 1 گیگابایت رم طراحی شده است. در مقایسه، گوگل پیکسل 2 ایکس ال همانند بسیاری از پرچمداران، همراه با 4 گیگابایت رم، آیفون ایکس با 3 گیگابایت رم و گلکسی نوت 8 با 6 گیگابایت رو تولید شده‌اند.

بهینه‌سازی سیستم عامل به نحوی که روی گوشی های پرچمدار و ارزان‌قیمت عملکردی یکسان داشته باشد، امری چالش برانگیز است که به ادعای گوگل، مهندسان این شرکت بر آن غلبه کرده‌اند.

اعمال این تنظیمات، نیازمند انجام کارهای مختلفی است. گوشی های موبایل باید از نسخه مخصوص “Go” از برخی اپلیکیشن های کاربردی گوگل استفاده کنند که از نمونه‌های آن می‌توان به اپلیکیشن اصلی Google، دستیار صوتی گوگل اسیستنت، گوگل مپس، جیمیل و موارد دیگر اشاره کرد. برخی از این نرم افزارها همچون Youtube Go، ویژگی‌های مخصوصی برای دانلود محتوا از طریق وای فای دارند. اساسا نسخه‌ Go نرم افزارهای مختلف، کوچک‌تر از ورژن اصلی آنها است. اپلیکیشن های کوچکتر و سیستم عامل سبک‌تر می‌تواند حجم اطلاعات ذخیره‌شده روی تلفن همراه را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

اندروید گو

در نسخه گو از اویو، بهینه‌سازی‌هایی در عملکرد و ذخیره‌سازی نیز وجود دارد. هرچند، ممکن است با خود بگویید تمام گوشی های اندرویدی نیازمند چنین چیزی هستند؛ ولی این مورد سناریوی خاص خود را دارد. بهینه‌سازی یک اپلیکیشن برای اشغال فضای کمتر، به معنی افزایش زمان اجرای آن است. در محصولاتی که حافظه داخلی آنها بسیار بالاست، اپلیکیشن ها نیز به همان‌گونه بهینه می‌شوند. در این صورت اگر از دارندگان چنین محصولاتی باشید، احتمالا تاخیرهای چند میلی‌ثانیه‌ای نیز برای شما مهم خواهد بود.

به علاوه، مجموعه‌ای از قابلیت‌های مخصوص مدیریت پهنای باند و ذخیره داده‌ها هم در اندروید گو فعال است. بنابراین در کروم، همه‌چیز از طریق سرورهای گوگل اجرا خواهد شد تا بعد از کاهش حجم، در گوشی شما نمایش داده شود. همچنین حالا یک اپلیکیشن جدید با نام Datally نیز وجود دارد که محل مصرف پهنای باند شما را نشان می‌دهد.

اندروید گو

اندروید Go متمایز و متفاوت از اندروید One است. هر دوی آنها برای افزایش کیفیت گوشی های رده پایین، اما با جهت خاص خود طراحی شده‌اند. One سیستمی است که گوگل در مشارکت مستقیم با دیگر سازندگان، تصمیم می‌گیرد که چیزی در گوشی مورد استفاده قرار گیرد و همه‌چیز به‌روز باشد (چیزی مشابه اکوسیستم گوشی های نکسوس). در ابتدا تنها محصولات رده پایین همراه با اندروید One عرضه می‌شدند، ولی اخیرا شاهد معرفی محصولات قدرتمندتر با آن هستیم.

در مقایسه، اندروید گو به عنوان یک نسخه کامل از اندروید از طریق AOSP در دسترس تمام سازندگان قرار گرفته است. موردی که باید به آن توجه داشت، در این نسخه، گوگل نرم افزارهای اختصاصی خود را تا حد امکان بهینه کرده تا تجربه بهتری از کار کردن با محصولات ارزان‌قیمت به کاربران منتقل شود. به همین جهت هنوز میزان بهینه بودن سایر اپلیکیشن ها مشخص نیست؛ موضوعی که برای کاربران چینی اهمیت بسیاری دارد.

با عرضه اندروید گو به نظر می‌رسد در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد گوشی های مبتنی بر این نسخه ویژه باشیم. احتمالا کشور هند به خاطر کاربران زیاد، نخستین بازاری خواهد بود که این تلفن های هوشمند در آن به فروش می‌رسند. فعلا مشخص نیست که اولین گوشی ها توسط چه شرکتی ساخته می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*