مک لارن سنا

هایپرکار جدید مک لارن سنا (McLaren Senna) رسما معرفی شد

مک لارن سنا (McLaren Senna)، هایپرکار جدید این برند بریتانیایی به صورت رسمی معرفی شد. در ادامه با ویژگی‌ها و مشخصات این خودروی جدید آشنا می‌شویم.

سرانجام مک لارن از هایپرکار جدید خود که پیش از این با نام P15 شناخته می‌شد رونمایی کرد و نام سنا (Senna) را بر روی آن گذاشت. این خودرو به یاد آیرتون سنا، راننده افسانه‌ای فرمول یک و قهرمان این مسابقات در سال‌های 1988، 1990 و 1991 با تیم مک لارن نام‌گذاری شده است. البته مک لارن سنا به عنوان جدیدترین عضو سری Ultimate این برند، قرار نیست جایگزین P1 شود چرا که این خودروساز بریتانیایی در حال توسعه هایپرکار سه نفره‌ای با اسم رمز BP23 است که جای مک لارن پی 1 را خواهد گرفت.

مک لارن سنا

مدیران شرکت مک لارن ادعا می‌کنند که سنا افراطی‌ترین خودروی جاده‌ای است که تاکنون توسط این شرکت تولید شده و شبیه هیچ خودروی دیگری نیست. البته این هایپرکار زیبا در اصل برای رانندگی در پیست‌ها ساخته شده ولی برای رانندگی در خیابان‌ها نیز کاملا قانونی محسوب می‌شود. مایک فلویت (Mike Flewitt)، رئیس بخش خودروسازی مک لارن درباره این خودرو می‌گوید:

مک لارن سنا با تمام خودروهای دیگر متفاوت است. در این خودرو، شخصیت و دی ان ای موتور اسپورت مک لارن به صورت قانونی برای استفاده در جاده‌های معمولی مورد استفاده قرار گرفته است. تمام عناصر این عضو جدید سری اولتیمیت، تمرکز فوق‌العاده‌ای بر روی عملکرد دارند تا بهترین و خالص‌ترین اتصال و تعامل بین راننده و خودرو ایجاد شده و تجربه‌ای تکرارنشدنی از رانندگی را ارائه کند؛ کاری که فقط از پس یک خودروی مک لارن برمی‌آید.

مک لارن سنا یک خودروی بسیار سبک‌وزن با شاسی فیبر کربنی از پلتفرم 720S است. وزن این هایپرکار تنها 1198 کیلوگرم بوده و سبک‌ترین خودروی جاده‌ای مک لارن محسوب می‌شود. به این ترتیب، سنا تقریبا 220 کیلوگرم از 720 اس نیز سبک‌تر است. آیرودینامیک این هایپرکار نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و سازندگان، اتاق این خودرو را به شکل یک قطره اشک طراحی کرده‌اند. همچنین در جلو و عقب سنا از نسل جدید سیستم آیرودینامیکی فعال مک لارن استفاده شده که داون فورس و کنترل آیرودینامیکی را تا سطح بی‌سابقه‌ای بالا برده است.

مک لارن سنا

تیغه‌ها، فلپ‌های متحرک مخفی در ورودی‌های هوا و بال عقب بزرگ از جمله ویژگی‌های آیرودینامیکی مک لارن سنا محسوب می‌شوند. همچنین این هایپرکار خارق‌العاده به پیشرانه 4 لیتری V8 تویین توربو مجهز شده که در پشت راننده قرار گرفته و قدرت 800 اسب بخار و گشتاور 800 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. نیروی تولیدی توسط این پیشرانه به وسیله گیربکس 7 سرعته دو کلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

هنوز اعداد و ارقام عملکردی این هایپر کار از جمله سرعت و شتاب آن اعلام نشده، اما مک لارن از واژه وحشیانه برای عملکرد سنا استفاده کرده است. می‌توان انتظار داشت که یکی از قدرتمندترین محصولات جاده‌ای مک لارن بتواند در مدت 2.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت 320 کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند. برای سیستم تعلیق این خودرو نیز از نسخه به‌روز شده تعلیق مستقل دو جناقی P1 با کمک‌فنرهای تطبیقی هیدرولیکی و نوار آنتی رول استفاده شده که مک لارن آن را کنترل فعال مسابقه‌ای شاسی نامیده است.

مک لارن سنا

کمک‌فنرهای تطبیقی جلو و عقب و چپ و راست مک لارن سنا به صورت هیدرولیکی به یکدیگر متصل شده و هر کمک‌فنر دارای دو سوپاپ است که به طور مستقل اقدام به فشردن و بازگرداندن به حالت اولیه می‌کند. میزان سفت بودن تعلیق هم به طور مجزا توسط سیستم K-Dumper کنترل می‌شود.

سنا علاوه بر حالت‌های رانندگی راحت، اسپورت و پیست که در مدل‌های پی 1 و 720 اس وجود داشتند، یک حالت جدید به نام مسابقه دارد. در این حالت، ارتفاع خودرو کم‌تر شده و مرکز ثقل آن پایین آورده می‌شود و در نتیجه تعلیق به میزان قابل توجهی سفت‌تر شده و ماشین برای آتش‌بازی در پیست آماده می‌شود.

مک لارن سنا

سیستم ترمز مک لارن سنا نیز پیشرفته‌ترین سیستمی است که در یک خودروی جاده‌ای مورد استفاده قرار گرفته و در آن از دیسک‌های کربن سرامیکی و تکنولوژی موتور اسپورت استفاده شده است. علاوه بر آن، در زیر این هایپر کار جدید از لاستیک‌های پیرلی P Zero Trofeo R بهره گرفته شده که برای مسابقه طراحی شده‌اند اما قابلیت استفاده در جاده را هم دارند. اندی پالمر، رئیس بخش اولتیمیت مک لارن می‌گوید به لطف تمام این قابلیت‌ها، سنا عملکردی واقعی را با توجه به حد توانایی‌های هر راننده ارائه خواهد کرد.

درهای فیبر کربنی مک لارن سنا به سمت بالا باز می‌شوند. این درها دارای پنجره‌های دو تکه هستند که قسمت بالایی ثابت و قسمت پایینی بازشونده دارند. در قسمت میانی در نیز یک قسمت شیشه‌ای به کار رفته که حس افزایش فضای داخلی خودرو را القا می‌کند. همچنین امکان سفارش پانل‌های فیبر کربنی به جای این قسمت‌های شیشه‌ای وجود دارد که در این صورت، کمی کابین خودرو تاریک‌تر می‌شود. در داخل کابین سنا شاهد فضایی نسبتا ساده هستیم که تنها وسایل ضروری در آن به کار رفته است. صندلی‌های فوق سبک با حمایت‌کننده‌های جانبی بلند نصب شده و بسیاری از اجزا مانند دستگیره درها، دکمه استارت و دکمه بالابر شیشه‌ها بر روی سقف خودرو تعبیه شده‌اند.

مک لارن سنا

بر روی غربیلک فرمان مک لارن سنا نیز هیچ دکمه و سوئیچی دیده نمی‌شود و یک نمایشگر باریک و ساده هم در جلوی راننده قرار گرفته است که اطلاعاتی چون دور موتور، دنده درگیر و سرعت خودرو را به نمایش می‌گذارد. سایر اطلاعات و تنظیمات از طریق نمایشگر وضوح بالای مرکزی و سیستم اطلاعات و سرگرمی Folding Driver Display مک لارن به سرنشینان ارائه می‌شود. یک فضای باز کوچک نیز برای قرارگیری وسایلی چون کلاه و لباس مسابقه درون کابین در پشت صندلی‌ها در نظر گرفته شده است.

مک لارن سنا

مک لارن سنا در تعداد محدود 500 دستگاه تولید خواهد شد و همگی این 500 دستگاه به صورت دست‌ساز ساخته می‌شوند. جالب آن که همه این دستگاه‌های تولیدی از همین حالا پیش فروش شده‌اند. قیمت هر نسخه از سنا معادل حدود یک میلیون دلار عنوان شده است. آخرین دستگاه تولیدی از این هایپرکار جدید در یک حراجی به قیمت 2 میلیون پوند بریتانیا به فروش رسید و کل این مبلغ به بنیاد آیرتون سنای فقید اهدا شد.

مک لارن سنا

شرکت خودروسازی بریتانیایی مک لارن برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2018 که در ماه مارس آینده برگزار خواهد شد، سنا را به نمایش درمی‌آورد و تولید آن نیز در سه ماهه سوم سال آینده آغاز می‌شود.

گالری عکس های مک لارن سنا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*