ساخت هتل در ایستگاه فضایی بین المللی ، تلاش روسیه برای ارسال گردشگر به فضا

ساخت هتل در ایستگاه فضایی بین المللی ، تلاش روسیه برای ارسال گردشگر به فضا

ساخت هتل در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) جدیدترین اقدام روسیه برای عملی کردن ایده گردشگری فضایی بوده که به تارگی خبرساز شده است.

در حالی که شرکت‌های خصوصی آمریکایی در حال فعالیت بدون وقفه برای ارسال گردشگر به فضا هستند،‌ به تازگی خبر رسیده که سازمان فضایی فدرال روسیه، «روسکاسموس» (Roscosmos)،‌ طرحی پیشنهادی برای ساخت هتل در ایستگاه فضایی بین المللی را آماده کرده است؛ در جزئیات این طرح اشاره‌شده که علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت مبلغ نجومی 40 میلیون دلار،‌ مدت یک تا دو هفته را در این آزمایشگاه فوق پیشرفته، در خارج از جو زمین، بگذرانند و در صورت پرداخت 20 میلیون دلار دیگر، امکان این وجود دارد که گردشگر فضایی به همراه یکی از فضانوردان روسکاسموس به راهپیمایی فضایی برود.

در جزئیات منتشرشده در رابطه با برنامه ساخت هتل در ایستگاه فضایی بین المللی آمده است که شرکت پیمانکار فضایی آر کی کی انجینیا (RKK Energia) استراتژی کسب درآمد از سفر توریستی به فضا را تنظیم کرده و این اقدام هم برای تامین هزینه‌های یکی از دو ماژولی بوده که این کمپانی در حال ساخت آن برای ISS است.

به صورت دقیق‌تر می‌توان گرفت که انجینیا قرارداد ساخت دو ماژول فضایی که یکی برای استفاده به عنوان آزمایشگاه فضایی بوده و دیگری، ایستگاه تامین انرژی است را در دست انجام دارد، اما دولت روسیه تنها قصد تامین مالی ساخت یکی از این ماژول‌ها را داشته و هزینه اتاقک دوم باید از روش دیگری تامین شود.

گزارش شده که اتاقک توریستی طراحی‌شده همانند تصویر زیر بوده و به ماژول آزمایشگاهی شباهت زیادی خواهد داشت:

ساخت هتل در ایستگاه فضایی بین المللی ، تلاش روسیه برای ارسال گردشگر به فضا

داخل اتاقک هم چهار محل خوابیدن با فضای 2 مترمکعب تعبیه شده و امکانات بهداشتی و پزشکی دیگری برای میهمانان فوق ثروتمندی که قصد اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی را دارند،‌ در نظر گرفته شده است.

از آنجایی که ناسا هم قصد توقف استفاده از کپسول‌های سایوز روسیه برای ارسال انسان به خارج از جو زمین را دارد، انجینا تصمیم گرفته است که در هر پرواز، دو توریست فضایی را همراه با دانشمندان به ISS برساند.

برای شروع پروژه ساخت هتل در ایستگاه فضایی بین المللی باید 12 مشتری سفر خود به فضا را پیش‌خرید کرده و هرکدام 4 میلیون دلار را به عنوان سرمایه اولیه در اختیار انجینیا قرار دهند. تخمین زده می‌شود که اگر ماژول ساخته‌شده سالانه 6 مشتری داشته باشد، ظرف 7 سال هزینه‌های صرف شده برای این پروژه جبران خواهد شد.

البته از آنجایی که متخصصان اعلام کرده‌اند که ISS تا سال 2028 میلادی از سرویس‌دهی خارج می‌شود و زمان لازم برای ساخت هتل در ایستگاه فضایی بین المللی هم 5 سال تخمین زده شده است،‌ انتظار می‌رود که انجنیا برای رسیدن به اهداف خود هر چه سریع‌تر اقدام کند.