پیام رسان های بومی

وضعیت پیام رسان های بومی در مجلس پیگیری می‌شود؛ لزوم ساماندهی فیلترشکن‌ها

رئیس کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد وضعیت حمایت دولت از پیام رسان های بومی و شبکه های اجتماعی داخلی و همچنین موضوع ساماندهی فیلترشکن‌ها در مجلس پیگیری خواهد شد.

رمضانعلی سبحانی فر، رئیس کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات مجلس اعلام کرد این کمیته به صورت مرتب، پیگیر وضعیت پیام رسان های بومی و خدمات و سرویس‌هایی که این شبکه های اجتماعی باید ارائه بدهند، است و تمام تلاش دولت، مجلس و اپراتورها این است که این سرویس‌دهندگان بومی در کشور تقویت شوند.

سبحانی فر در مورد وضعیت فعلی پیام رسان های بومی گفت:

نباید توقع داشت که در شروع کار این شبکه های پیام رسان در حد پیام رسان‌های خارجی سرویس‌دهی داشته باشند. ظرفیت این شبکه‌ها هنوز به حد لازم نرسیده و ما نیز به این امر واقف هستیم که این شبکه های بومی جوابگوی 5 میلیون کاربر نیستند و نیاز به توسعه دارند.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات مجلس به تسهیلاتی که دولت برای حمایت از این کسب و کارها در نظر گرفته اشاره کرد و از لزوم همکاری اپراتورها در تقویت این شبکه‌ها سخن گفت. به گفته سبحانی فر، طبق بررسی‌های انجام شده و گزارشی که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص وضعیت پیام رسان های بومی ارائه شده، حمایت مالی از این کسب و کارها از محل وام وجوه اداره شده این وزارتخانه صورت می‌گیرد.

پیام رسان های بومی به جذب سرمایه نیاز دارند

وی در ادامه افزود وزارت ارتباطات، گزارش خود مبنی بر نحوه حمایت از شبکه های پیام رسان بومی و زمینه‌سازی برای ایجاد فضای رقابتی را ارائه داده است. سبحانی فر با اشاره به کسب و کارهای نوپا و موفق که در کشورمان، سرمایه‌گذاری خارجی چندین میلیون دلاری جذب کرده‌اند، گفت:

پیام رسان های بومی به دلیل داشتن دانش فنی می‌توانند به این شرایط برسند، اما به جذب سرمایه نیاز دارند و باید مدیریت و برنامه‌ریزی داشته باشند تا در نهایت شاهد افزایش ظرفیت آن‌ها و جذب کاربر باشیم. بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در کشورمان رو به رشد و توسعه بوده و اشتغال در این بخش به سرعت در حال پیشروی است و شبکه های اجتماعی هم می‌توانند با افزایش ظرفیت‌ها در این زمینه موثر باشند.

رئیس کمیته ارتباطات مجلس بر لزوم ساماندهی استفاده از فیلترشکن‌ها نیز تاکید کرد و گفت استفاده از نرم افزارهای فیلترشکن در کشور نیازمند ساماندهی است. مسدود کردن مقطعی برخی شبکه های اجتماعی مانند تلگرام باعث استفاده کاربران از فیلترشکن شد و در نتیجه استفاده از فیلترشکن‌ها، محتوای غیر اخلاقی و غیر مجاز نیز در دسترس عموم قرار می‌گیرد که این اصلا درست نیست. ما معتقدیم که با فیلتر کردن تلگرام مشکلی حل نمی‌شود و باید کار اساسی برای استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌ها انجام داد. استفاده از ظرفیت‌های شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی، ساماندهی و نهادینه‌سازی است که دولت باید این کارها را انجام دهد.