متوسط قیمت فروش گوشی های موبایل

متوسط قیمت فروش گوشی های موبایل در سال 2017 رکورد زد

متوسط قیمت فروش گوشی های موبایل (ASP) در سال 2017 میلادی به رکوردی جدید رسید. اما علت این افزایش قیمت در مقایسه با سال گذشته چیست؟

از زمانی که کمک هزینه‌های مالی مخصوص تلفن های هوشمند توسط اپراتورها حذف شد، شاهد افزایش قیمت گوشی ها و عرضه محصولات هزار دلاری همچون گلکسی نوت 8 و آیفون ایکس بوده‌ایم. اگرچه با افزایش قیمت گوشی های چینی، مفهوم پرچمداران اقتصادی و 400 دلاری نیز کم‌رنگ‌تر از قبل شده است، اما هیچ سالی به اندازه 2017، متوسط قیمت فروش گوشی های موبایل افزایش نداشته است.

بنا بر گزارش مرکز تحقیقاتی GfK، متوسط قیمت فروش گوشی های موبایل در مقایسه با سال قبلی، 10 درصد افزایش پیدا کرده و به 363 دلار رسیده است، در حالی که تعداد موبایل های که به صورت جهانی فروخته شده، تنها یک درصد بیشتر شده است. افزایش ASP در کشورهایی همچون آمریکای شمالی کمتر محسوس بوده و خریداران کشورهایی مثل چین و اروپای شرقی، بیش از نقاط دیگر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

سال 2007 و زمانی که اولین نسل از آیفون رونمایی شد، برندهای بزرگ فعال در آمریکا یعنی اپل، سامسونگ و ال جی، قیمت گوشی های خود را با شیبی ملایم افزایش داده‌اند. آیفون 2007 با قیمت 500 دلار در اختیار کاربران قرار گرفته بود، در حالی که آیفون 8 با قیمت پایه 700 دلار آماده عرضه است. اولین نسل از سامسونگ گلکسی نیز با قیمت 500 دلار روانه بازار شده بود، در صورتی که گلکسی اس 8 با قیمت پایه شرم‌آور 750 دلار ارائه شد. زمانی که قیمت گوشی های محبوبی همچون آیفون ایکس و گلکسی نوت 8 افزایش پیدا می‌کند، توجیه تغییرات ارقام مربوط به متوسط قیمت فروش گوشی های موبایل کار دشواری نخواهد بود.

همان‌طور که در اسلایدهای ضمیمه‌شده در انتهای این مطلب می‌بینید، قیمت نسل جدید گوشی ها نسبت به نسخه قبلی آنها افزایش پیدا کرده است. البته در این لیست ما نسل جدید گوشی های شرکت گوگل همچون پیکسل 2 ایکس ال را در نظر نگرفته‌ایم؛ گوشی موبایلی که برای داشتن آن باید هزار دلار پرداخت کرد.

دلایل بسیار زیادی برای توجیه این افزایش قیمت وجود دارد که شاید بتوان رقابت سازندگان مختلف با یکدیگر را از جمله مهم‌ترین موارد آن در نظر گرفت. گوشی های عرضه‌شده در سال 2017 از لحاظ طراحی و مواد به کار گرفته شده در آنها تا حد قابل توجهی دگرگون شدند. بسیاری از شرکت‌ها به استفاده از نمایشگرهای 18:9 با پشتیبانی از HDR روی آوردند و حجم حافظه داخلی پایه نیز افزایش پیدا کرد.

به هر صورت، ما امیدواریم این روند افزایش قیمت گوشی ها در سال جاری میلادی متوقف شود چرا که پیش از این، کاربران در مرز میزان پولی که مایل به پرداخت برای یک گوشی موبایل هستند، قرار گرفته‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. گجت نیوز چیزی شده دیگه از اون میت اللموت پست نمیزاره

  2. دلار سال 2007 نمیشه با 2018 مقایسه کرد.