موشک اصلی فالکون هوی

سرنوشت نامعلوم موشک اصلی فالکون هوی؛ آیا نیروی هوایی آمریکا آن را هدف قرار داد؟

بدون شک پرتاب موشک فالکون هوی توسط اسپیس‌ ایکس یکی از بزرگترین رخدادهای تاریخ بشریت بود. همانطور که خبرها به آن اشاره کردند، از 3 موشک فالکون هوی تنها دو فروند با موفقیت فرود آمده و سومی در آب سقوط کرد. اما در نهایت سرونوشت موشک اصلی فالکون هوی چه شد؟

موشک حامل فالکون هوی (Falcon Heavy به معنی فالکون سنگین، کلمه Falcon خود به معنی شاهین است) در تاریخ 6 فوریه سال 2018 میلادی با موفقیت و برای اولین بار به فضا پرتاب شد. این موشک که قوی‌ترین موشک حامل ساخته شده تا به امروز است، از پیوند 3 موشک حامل فالکون 9 ساخته شده و می‌تواند بیش از 150 تن بار را به فضا ببرد.

موشک اصلی فالکون هوی

صحنه فرود دو موشک از 3 موشک فالکون سنگین

در اولین آزمایش پرتاب موشک فالکون هوی، دو موشک از سه موشک پس از جا شدن از موشک اصلی فالکون هوی با موفقیت روی زمین نشستند و همزمان با حرف‌های گوینده که گفت «و شاهین‌ها فرود آمدند»، صحنه‌ای جنگ ستارگانی خلق کردند. اما هسته اصلی فالکون هوی موفق به فرود در نقطه مورد نظر نشد و در آب سقوط کرد؛ گرچه این حادثه ابدا در موفقیت اسپیس‌ ایکس (SpaceX) خدشه‌ای وارد نکرد.

جزئیات پرتاب راکت فالکون هوی اسپیس ایکس به روایت ویدیو:

و اما چه بر سر موشک اصلی فالکون هوی آمد؟ موشک پس از سقوط در آب به شکل معجزه‌ آسایی نابود نشد. البته اسپیس ایکس بر این باور بود که سوختگی و یا آسیب وارد شده هنگام سقوط سبب می‌شود موشک در نهایت غرق و در ژرفای آب‌های اقیانوس اطلس آرام بگیرد. با این حال ایلان ماسک در اکانت رسمی تویتر خود اعلام کرد آن‌ها تلاش می‌کنند تا موشک اصلی فالکون هوی را به ساحل (فلوریدا) بازگردانند.

با این حال خبری از بازیابی موشک و بازگرداندن آن به سوی ساحل نبود و معلوم شد اسپیس ایکس نتوانسته راهی برای بازیابی هسته اصلی فالکون هوی پیدا کند و یا دست‌کم اگر به راهکاری رسیده، آن راهکار صرفه لازم را نداشته است. همچنین ممکن بود نزدیک شدن به موشک اصلی خطرناک و جایی برای ریسک نبوده است؛ برای مثال ممکن بود سوخت باقی‌مانده در موشک منفجر شود و یا دیگر کپسول‌های تحت فشار داخلی به دلیل سقوط آسیب دیده و هنگام جابه‌جایی گاز درون آن‌ها منفجر شود.

از سوی دیگر باید در نظر داشت حمل این موشک به ساحل علاوه بر به خطر انداختن دیگر شناورهایی که در آن مسیر حرکت می‌کنند، برای آنچه که در ساحل و در نزدیکی آن است نیز ممکن است خطرناک باشد.

موشک اصلی فالکون هوی

چندین منبع به ویژه خبرگزاری تخصصی nasaspaceflight.com (این خبرگزاری مستقل از ناسا است) گزارش دادند که نیروی هوایی ماموریت یافت تا بقایای موشک اصلی فالکون هوی را نابود کند. نیروی هوایی در آن منطقه دارای هواپیماهای رزمی گوناگونی است که توان هدف قرار دادن موشک اصلی فالکون هوی را با استفاده از طیف گسترده‌ای از مهمات دارند. همچنین ممکن است تیم‌های خنثی‌ساز بمب با استفاده از بمب شناور، هسته اصلی را غرق کرده باشند.

نیروی هوایی آمریکا از واکنش به این خبر خودداری کرده و تاکنون آن را تایید یا تکذیب نکرده است. اما اسپیس ایکس اعلام کرد پیش از آن‌که آن‌ها موفق به بازیابی از پیش تعیین نشده هسته اصلی شوند، موشک تکه تکه و غرق شد. اسپیس ایکس همچنین هرگونه دخالت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در روند بازیابی موشک اصلی را کذب خواند.

البته اسپیس ایکس دخالت نیروی هوایی در روند «بازیابی» موشک را کذب دانسته و اشاره‌ای به نابودی هسته اصلی نکرد. با این حال چه نیروی هوایی موشک اصلی فالکون را هدف قرار داده یا نداده باشد، این موشک هم اکنون در ژرفای آب‌هاست.

موشک اصلی فالکون هوی

باید توجه داشت که این موشک بسیار پیشرفته بوده و دولت آمریکا نیز ترجیح می‌دهد تا این موشک با بیشترین آسیب وارد شده غرق شود تا اینکه در آینده به دست دیگران (همچون چین و روسیه) بیوفتد. چینی‌ها و روس‌ها حاضرند برای دستیابی به تکنولوژی اسپیس ایکس هرکاری کنند و بازیابی لاشه موشک از ژرفای آب‌ها نیز دور از انتظار نیست. کشتی‌ها و زیردریایی‌های روسی در آب‌های اقیانوس اطلس حضور دادند، اما تاکنون زیردریایی‌های چینی به آب‌ها نیامده‌اند که البته در آینده چینی‌ها نیز در این اقیانوس حضور خواهند یافت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. میدادش به ایران جونش در می اومد؟

  2. درود به آمریکا و ترامپ لعنت به روسیه و کره شمالى انگل

  3. اینا هم هرکی به هرچی میزنه میگن آمریکا بوده
    لایه اوزونم آمریکایی ها سوراخ کردن اصلا

  4. منافع مردمو کی از هم جدا کرده همین دولت ها وگرنه هدف زندگی کردن بوده جریان خیلی ساده س
    این دولت ها پاش بیفته حاضرن همدیگرو نابود کنن انداختن یه موشک که چیزی نیست

  5. بابا گجت نیوزم داره مثل صدا و سیما زرد میزنه به امیرکا چ اخه

  6. از این ترامپ بدشکل عقب افتاده هرچی بگی بر میاد

  7. آمریکا مگه مرض داره اینکارو کنه یکم منطق داشه باشید