با حرکت توفان خورشیدی به سمت مریخ ، کنجکاوي بازهم در حالت Safe Mode قرار گرفت

چند روز پيش بود که  بروز نقص عملکرد در یکی از رایانه های «کنجکاوی»، مهندسان ناسا را مجبور به تغییر وضعیت مریخ نورد به حالت «ایمن» کرد و هنوز ساعاتي از بازگشت مريخ نورد به حالت عملياتي نگذشته است که حرکت توفان هاي خورشيدي به سمت مريخ دانشمندان ناسا را مجددا مجبور به قرار دادن کنجکاوي در حالت Safe Mode کرد.

سیاره مریخ مانند زمین از میدان مغناطیسی برخوردار نیست، در این حالت فضاپیماها و ساکنان آینده مریخ در معرض تابش های خورشیدی قرار خواهند گرفت.در سال 2003 میلادی مدارگرد اودیسه در اثر توفان عظیم خورشیدی، آشکارساز تابشی خود را از دست داد.

با حرکت ابر گازی فوق گرم خورشیدی با سرعت 3.2 میلیون کیلومتر در ساعت به سمت مریخ، محققان آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا برای حفاظت بیشتر از مریخ نوردها و کاوشگرهای مختلف در مدار این سیاره، فعالیت علمی آنها را به حالت نیمه متوقف درآورده است.

فعالیت مریخ نورد کنجکاوی که به تازگی از حالت ایمن خارج شده است، مجددا متوقف شده و ادامه آنالیز نمونه خاک بدست آمده از حفاری در دل سنگ مریخ به هفته های بعد موکول می شود؛ همچنین آشکارساز تابشی نیز خاموش شد، اما فعالیت مریخ نورد فرصت و دو مدارگرد دیگر ناسا در شرایط تقریبا عادی پیگیری خواهد شد.

بر اساس اعلام ناسا، توفان عظیم خورشیدی اثری مشابه سال 2003 برجای نگذاشته و هیچ اثری روی سیستم های مخابراتی و GPS زمین ایجاد نخواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*