استانداردهای جدید خودرویی

بنز و رنو هم برخی از استانداردهای جدید خودرویی ایران را لازم نمی‌دانند!

دبیر انجمن خودروسازان کشور اعلام کرد شرکت‌های خودروسازی رنو و بنز به ما نامه نوشته‌اند که 13 مورد از استانداردهای جدید خودرویی ایران در لیست استانداردهای جهانی نیست و آن‌ها را لازم و اجرایی نمی‌دانند.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور در گفتگوی خبری شبکه دوم سیما گفت منظور مدیرعامل ایران خودرو از این که شرکت‌های بنز و بی ام و هم نمی‌توانند استانداردهای خودروی ما را پاس کنند، در رابطه با خودروهای دیزلی بوده است. به گفته نعمت بخش، از تاریخ اول دی‌ماه 1397، حدود 13 مورد از استانداردهای جدید خودرویی ایران در کشورمان اجباری می‌شود. با توجه به این که این استانداردها در اروپا نیست، بنابراین خودروهای ما از استانداردهای بیشتری برخوردار خواهند بود. همچنین در صورت اجرایی شدن این استانداردها، خودروهایی مانند سراتو، ساندرو، ال 90، پراید، پژو و سمند از رده خارج می‌شوند.

دبیر انجمن خودروسازان کشور در ادامه مدعی شد که شرکت‌های بنز و رنو برای ما نامه نوشته‌اند و گفته‌اند که 13 مورد از استانداردهای جدید خودرویی ایران در لیست استانداردهای جهانی نیز لازم و اجباری نیستند، پس چرا ما باید آن‌ها را رعایت کنیم؟

استانداردهای جدید خودرویی

در مقابل، پیمان پیرایش، مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی بیان کرد که استانداردهای تعیین شده از سال 1393 مورد بررسی قرار گرفته‌اند و زمان‌بندی مشخصی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. نباید برای هر مشکلی، نسخه بپیچیم و در زمان اجرا کنار بکشیم.

زیرساخت برخی استانداردهای جدید خودرویی در ایران وجود ندارد

زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز به این گفتگوی تلویزیونی ملحق شد و گفت در لیست استانداردهای جدید خودرویی ایران به مواردی اشاره شده که اصلا زیرساختش در کشورمان وجود ندارد و به عنوان مثال می‌توانیم به وجود گزینه شناسایی خطوط خیابان اشاره کنیم. وقتی ما خط‌کشی منظمی در خیابان‌ها نداریم چطور می‌توانیم در خودروهایمان گزینه شناسایی خطوط را اجباری بدانیم. پیرایش در پاسخ به این موضوع گفت حتی در اروپا نیز اجرای استانداردها نیازمند زمان است.

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور در ادامه از شرکت خودروسازی سایپا دفاع کرد و مدعی شد که خودروهای خانواده پراید، همه استانداردهای آلایندگی هوا را پاس می‌کنند و ایرادی به آن‌ها وارد نیست. وی افزود:

چرا مردم ایران باید با سرانه درآمد سالانه کمتر از اروپایی‌ها از خودروهای پیشرفته بهره‌مند شوند. هنوز در ایران زیرساخت بسیاری از استانداردهای جدید خودرویی وجود ندارد و اجرای اجباری برخی از آن‌ها نیز هیچ ضرورتی نخواهد داشت. تصمیمی که سازمان استاندارد برای استاندارد خودروها گرفته به معنای آن است که یک میلیون خودرو دیگر در کشور تولید نمی‌شود. در تمام دنیا، استانداردهای جدید را برای خودروهای موجود در نظر نمی‌گیرند و این استانداردها برای خودروهای جدید در نظر گرفته می‌شود، در حالی که در کشور ما این‌گونه نیست.

نعمت‌بخش اضافه کرد که برای خودروهای دیزلی، استاندارد یورو 4 تکلیف شده است، اما سوخت مناسب آن در کشورمان وجود ندارد. او در ادامه به قیمت خودروها نیز اشاره کرد و گفت در دو سال گذشته، شورای رقابت تنها 5 درصد افزایش قیمت برای خودروهای داخلی در نظر گرفت، در حالی که در این مدت قیمت مس 88 درصد، قیمت فولاد 66 درصد، قیمت سرب 46 درصد و قیمت پلاستیک 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو هم در این برنامه عنوان کرد که اگر استانداردهای جدید خودرویی از اول دی‌ماه 97 اجرایی شوند شاهد کاهش تولید خودرو خواهیم بود و 700 هزار فرصت شغلی از بین می‌رود. وی همچنین خاطرنشان کرد که قطعه‌سازان ما آمادگی ساخت قطعات مناسب با استانداردهای جدید را دارند، اما هر یک از این استانداردها را که بخواهیم برای خودروهایمان پیاده کنیم، به طور متوسط 8 میلیون تومان افزایش قیمت خواهیم داشت. بیگلو در پایان گفت برای کنار گذاشتن خودروهایی چون پراید و 405، ابتدا باید به فکر جایگزین آن‌ها باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. خب این هم حربه و ترفند جدید برای گرون کردن ارابه های مرگ
    یعنی باید مدال مغلطه گری رو بدن به این مسئولین که ماست رو به ماشین پیوند میزنن و بهونه ایجاد میکنن برای افزایش قیمت و توجیه
    از ماست که بر ماست

  2. یعنی پراید از سراتو بهتره؟؟؟؟

  3. این ینی بی احترامی به مردم ایران

  4. اونا مگه وساه خودشون میسازن واسه مردم میسازن
    چطور ممکنه استاندارد لازم نباشه

  5. مار الان خر فرض کردن؟؟؟

  6. مایه خجالته توی روی مردم میگن که این نکانم استفاده نمیکنیم و غیر ضروری هستن

  7. حرف مفت حناق نیست که میزنن

  8. فقط که بحث استاندارد خودرو نیست
    استاندارد جاده هست. یه بار نشد ما بریم فیروزکوه، جاده مسدود نباشه. به قول مهران مدیری یا جاده رو کوهه یا کوه رو جاده
    استاندارد گواهینامه هم هست. طرف هنوز بلد نیست پدال گاز کدومه داره وسط شهر دور دور میکنه
    استانداردهای راهنمایی و رانندگی هم هست که خوشبختانه شاهد فروش طرح زوج و فرد هستیم. مورد داشتیم طرف عکسش اومده دم در تخلفشم این بوده که تو ماشین با موبایل حرف زده بعد هرچی عکسو نگاه میکنه میبینه فقط از جیبش عکس انداختن… اگر بگیری نکته رو 🙂

  9. به نظرم اگر خودروهای با کیفیت می خواهیم باید اینگونه سختگیری ها باشند…
    بنز و رنو هم در کشورشون این استانداردها رو دارن.

  10. البته این خبر رو با تاخییر گذاشتید

    سالانه 100 هزار نفر در حوادث رانندگی در ایران کشته می شوند! استاندارد 200 گانه باید استفاده کنیم، این استاندارد ها که چیزی نیست

    آیا سیستم تشخیص خطوط خیابان، 8 میلیون تومان به قیمت خودرو ها اضافه می کند؟
    بیا بیرون داداش!

    زیر ساختش اینجا بیکار تو خونه نشسته
    من خودم برای خودروهای ایرانی پلتفرم الکترونیکی ماژولار و اوپن سورس ایجاد می کنم. تو بیا بیرون!

    خودروهای تیبا و سمند هم جایگذین پراید و 405 هستند. هیچ جایگذینی برای پراید با قیمت 21 میلیون نمی شه ایجاد کرد و دولت باید وام کم بهره برای خرید خودرو بزاره تا مابه التفاوت قیمت پراید و تیبا احساس نشه

    بیا بیرون داداش!

    • اون 100 هزار نفر منظورم معلول بود

      مسئله دیگه اینه که ایشان انتظار دارند، برای پراید جایگذین وجود داشته باشد!
      برای حماقت هیچ جایگذینی نیست! جایگذین 3 شب بی خوابی، بی خوابی نیست، بی خوابی جایگذین نداره

      ماشینی که تو کف خیابون پودر میشه، جایگذین نداره. باید ماشینی باشه که محکم تر باشه

      با تشکر