استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)، نابغه دنیای علم در سن 76 سالگی از دنیا رفت

استیون هاوکینگ درگذشت، نابغه جهان علم در سن 76 سالگی از دنیا رفت

استیون هاوکینگ درگذشت. استیون هاوکینگ ، یکی از شناخته‌شده‌ترین نوابغ عصر حاضر که به خاطر هوش بالا و دستاوردهای چشم‌گیرش در فیزیک تئوری شناخته می‌شد،‌ در سن 76 سالگی از دنیا رفت.

متاسفانه مدت نسبتا کوتاهی پس از مرگ مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان برجسته و افتخارآفرین ایرانی، جهان علم و دانش شاهد درگذشت یکی دیگر از برجسته‌ترین اعضای خود بود؛ در ساعات اولیه روز چهارشنبه، 14 مارس 2018 به وقت بریتانیا،‌ خانواده فیزیکدان فوق معروف، استیون هاوکینگ اعلام کردند که این دانشمند نابغه در منزلش از دنیا رفت.

هاوکینگ که در زمان مرگ 76 سال داشت به واسطه فعالیت‌های گسترده و دستاوردهای درخشانش در زمینه سیاه‌چاله‌ها، مسائل مختلف فیزیک تئوری و دانش اخترفیزیک شناخته می‌شد و نگارش کتاب‌ معروف «تاریخچه مختصر زمان» (A Brief History of Time) هم یکی دیگر از خدمات او به نسل بشر بود.

هاوکینگ اولین کسی بود که در مورد پیوستگی نسبیت انیشتینی و مفاهیم مکانیک کوانتوم، نظریه کیهان‌شناسی ارائه داد و به علاوه،‌ جهان علم به لطف این دانشمند برجسته است که از هدر رفت انرژی در سیاه‌چاله‌ها می‌داند؛ پدیده‌ای که بعدها به نام «تابش هاوکینگ» (Hawking radiation) معروف شد.

اطلاعات مختصری از زندگی استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ در 8 ژانویه 1942، در آکسفورد انگلستان به دنیا آمد و پس از درخشش در فضای آکادمیک بریتانیا، پزشکان وقتی که 22 سال داشت به او اعلام کردند که به دلیل بیماری عصبی حرکتی نادری تا چند سال دیگر از دنیا می‌رود.

با این وجود هاوکینگ به زندگی کردن و جابه‌جایی مرزهای علم ادامه داد و پس از ارائه دستاوردش در مورد سیاه‌چاله‌ها در سال 1974، کتاب تاریخچه مختصر زمان را در سال 1988 به چاپ رساند؛ این کتاب به زبانی ساده و جذاب جمعیت زیادی را در سطح بین المللی، با مفاهیم پیچیده علمی آشنا کرد.

استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)، نابغه دنیای علم در سن 76 سالگی از دنیا رفت

در سال 2014 فیلمی با موضوع زندگی استیون هاوکینگ به نام «نظریه همه‌چیز» (The Theory of Everything) ساخته شد و مجددا جهان را با نبوغ و سرگذشت پرفراز و نشیب این دانشمند برجسته آشنا کرد.

گفته شده که هاوکینگ در منزلش، در کمبریج بریتانیا از دنیا رفت؛ فرزندان استیون هاوکینگ در بیانیه‌ای اندوه خود را از مرگ پدرشان ابراز کردند و گفتند که او دانشمندی فوق‌العاده و مردی شگفت‌انگیز بود که میراثی بزرگ و ارزشمندی را از خود به جا گذاشت؛ میراثی که تا سال‌ها پس از مرگ استیون هاوکینگ، جهانیان از دانش و خدمات او بهره‌مند خواهد کرد.