پس از يک وقفه چند روزه فعاليت مريخ نورد کنجکاوري از سر گرفته شد

چند روز پيش بود که که حرکت توفان هاي خورشيدي به سمت مريخ دانشمندان ناسا را مجددا مجبور به قرار دادن کنجکاوي در حالت Safe Mode کرد اما مریخ نورد کنجکاوی ناسا پس از یک وقفه چند روزه کار تجزیه و تحلیل نمونه پودر سنگ سیاره سرخ را از سر گرفت.

 همزمان با بروز نقص عملکرد رایانه A-side مهندسان ناسا مجبور به تغییر وضعیت مریخ نورد به حالت ایمن (safe mode) شدند که پس از اتمام عیب یابی، کنجکاوی به وضعیت عملیاتی و استاندارد بازگشت.اما پس از اتمام دوره نقاهت، فعالیت مریخ نورد کنجکاوی بار دیگر در تاریخ 17 مارس (27 اسفند) بدلیل بروز مشکل در فایل داده های رایانه ای بطور خودکار به حالت تعلیق درآمد.

«جیم اریکسون»، معاون پروژه مریخ نورد ناسا این وقفه را یک فرآیند بازیابی مریخ نورد عنوان کرد و از ادامه فعالیت آنالیز نمونه پودر سنگ مریخ از روز دوشنبه 25 مارس (پنجم فرودین) خبر داد.

کار آنالیز نمونه پودر سنگ مریخی تا یک هفته آینده ادامه خواهد داشت، اما از چهارم آوریل (15 فروردین) ارتباط رادیویی زمین و مریخ نورد بدلیل فعالیتهای خورشید بمدت یک ماه دیگر به تعلیق خواهد افتاد؛ دور دوم حفاری کنجکاوی در دل سنگ های مریخ با هدف کشف نشانه هایی از کربن آلی نیز برای تاریخ اول می (11 اردیبهشت) در نظر گرفته شده است.

نتایج مخابره شده به زمین پیش از بروز مشکل در رایانه مریخ نورد نشان می دهد، نمونه سنگ بررسی شده در نزدیکی دهانه گیل شامل تمام مواد شیمیایی لازم برای زندگی میکروبی است؛ این نتایج اصلی ترین هدف مریخ نورد در مأموریت دو ساله تلقی می شود.

همچنین بخوانید :

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*