بهترین دستیار هوشمند

بهترین دستیار هوشمند در تلفن های همراه کدام است؛ الکسا، سیری، بیکسبی، گوگل یا کورتانا

yهوش مصنوعی در عصر مدرن مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است و در طراحی دستیاران هوشمند تلفن های همراه از آنها بهره گرفته می‌شود. اما بهترین دستیار هوشمند در گجت‌های کاربران کدام است؟

همه ما امروزه در زندگی خود به هوش مصنوعی نیاز داریم و بیشترین کارکرد این فناوری نیز در طراحی دستیار هوشمند کاربران در گوشی های همراه است. در این مقاله قصد داریم با بررسی توانایی و قدرت عملکرد الکسا (Alexa)، سیری (Siri)، بیکسبی (Bixby) ، گوگل (Google assistant) و کورتانا (Cortana) بهترین دستیار هوشمند در تلفن های همراه را معرفی کنیم.

بهترین دستیار هوشمند کدام است؟

با اینکه هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی است و هنوز به یک فناوری عجیب و تخیلی تبدیل نشده، اما شاهد قرار گرفتن آن در دستیار صوتی گوشی های هوشمند خود هستیم. از گوگل گرفته تا هواوی، آمازون، اپل و سامسونگ سعی کرده‌اند به کمک هوش مصنوعی، دستیار اختصاصی خود را طراحی و در محصولاتشان قرار دهند. اما این دستیاران صوتی تا چه حد هوشمند هستند؟

دنبال کردن مکالمات

بهترین دستیار هوشمند

یک دستیار هوشمند مبتنی بر صوت باید توانایی شناسایی و فهم فرمان‌های صوتی کاربر را داشته باشد و این یک دستاورد بزرگ برای ابزارهای هوشمند در گوشی ها به شمار می‌رود. این در حالی است که گاهی اوقات برخی کاربران می‌توانند با فرمان‌های صوتی خاص دستیار صوتی خود را گیج کرده و پاسخ‌های عجیبی از آن دریافت کنند. بهترین دستیار هوشمند در تلفن های همراه باید به معنای واقعی هوشمند باشد! این ابزارها باید ضمن شناسایی و درک فرمان‌های صوتی کاربران، بتوانند آنها را در کنار هم قرار داده و یک خروجی مناسب ارائه کنند.

به عبارت دیگر این دستیاران باید به خوبی با کاربر مکالمه کنند. در مکالمات عادی و روزمره افراد با یک دیگر، هیچکس سوال خود را دوبار تکرار نمی‌کند و مکالمه معمولا با اختصار دنبال می‌شود. با این حال چنین چیزی در فرمان دادن به اکثر دستیاران هوشمند گوشی ها اتفاق نمی‌افتد و باید بارها سوال‌ خود را تکرار کنید و به همین خاطر بسیاری از کاربران قید استفاده از این ابزارها را زده و آنها را به کلی غیرفعال می‌کنند. البته دستیار هوشمند گوگل از این قاعده مستثنی است و عملکرد مناسب‌تری به نسبت رقیبان خود دارد. دستیار هوشمند سامسونگ با نام بیکسبی متاسفانه عملکرد خوبی در این بخش ندارد.

برنده این بخش: دستیار گوگل

این تصویر را کراپ کن!

بهترین دستیار هوشمند

یک دستیار هوشمند باید بتواند به خوبی در گوشی تحت کنترل خود تمامی امور را در دست گیرد و کارکردهای مختلف را بتوان از طریق آن در اختیار داشت. به جز الکسا که در کمتر گوشی هوشمند بازار دیده می‌شود، بیکسبی سامسونگ در این بخش نمره خوبی کسب کرد. این دستیار هوشمند حتی کنترل برخی قابلیت‌های مربوط به اپلیکیشن‌های گوشی را نیز در دست دارد و به کمک آن می‌توان تصاویر را کراپ کرد و حتی در برخی برنامه‌ها متن وارد کرد. به نظر می‌رسد تنها همین دستیار در زمینه کنترل کارکردهای مختلف عملکرد خوبی داشته است.

برنده این بخش: بیکسبی سامسونگ

دسر من چقدر کالری داره؟

بهترین دستیار هوشمند

انتخاب بهترین دستیار هوشمند کار ساده‌ای نیست چرا که باید این ابزارها را از جنبه‌های مختلفی مد نظر قرار دهیم؛ عملکرد این دستیاران هنگامی که از آنها سوالی می‌پرسیم خوب است، اما اگر تصویری به آنها نشان دهیم می‌توانند پاسخ مناسبی داشته باشند؟ سیستم‌های شناسایی هوشمند اشیا امروزه در اپلیکیشن‌های مختلف و سیستم‌های خاص بیشتر از گذشته به کار گرفته می‌شوند و حالا به نظر می‌رسد دستیاران هوشمند موبایل نیز وارد این عرصه خواهند شد. دستیار گوگل و الکسا برای اولین بار به سمت این قابلیت رفتند، اما بیکسبی سامسونگ قرار است این قابلیت را در سطح جدید و منحصر به فردی ارائه کند.

با نشان دادن تصویری به بیکسبی سامسونگ، این دستیار به دنبال موارد مشابه آن در شبکه اجتماعی Pinterest می‌گردد، اما گفته می‌شود به زودی بیکسبی می‌تواند بگوید غذایی که قرار است بخورید برای قلب شما خوب است یا خیر و در خرید کردن نیز به شما کمک خواهد کرد.

برنده این بخش: بیکسبی سامسونگ (به زودی)

پشتیبانی از زبان‌های مختلف

بهترین دستیار هوشمند

یکی از مشکلات متداول کاربران با دستیارهای صوتی هوشمند زبانی است که از آن پشتیبانی می‌کنند و معمولا هم این زبان انگلیسی است. اما آیا همه کاربران به این زبان بین المللی تسلط کافی دارند؟ از همین رو برای انتخاب بهترین دستیار هوشمند در موبایل باید به پشتیبانی آنها از زبان کاربران و همچنین قابلیت ترجمه متون نیز اشاره کرد. خوشبختانه این ابزارهای هوشمند در زمینه برگرداندن زبان و ترجمه نیز کاربرد مناسبی دارند.

بیکسبی در این بخش عملکرد خیلی خوبی داشت و می‌توانست برنده رقابت باشد اما با این حال دستیار گوگل به لطف تعامل با سرویس Google Lens بهترین کاربرد را در زمینه ترجمه و برگرداندن زبان داشت. البته این قابلیت در حال حاضر به گوشی پیکسل 2 منحصر است اما در مجموع دستیار گوگل با کمک سرویس ترجمه این شرکت در ترجمه آنی متون و عبارات بسیار قدرتمند است. به نظر می‌رسد شرکت آمازون نیز در حال طراحی سیستمی مشابه برای دستیار خود است.

برنده این بخش: دستیار گوگل

جمع‌بندی

بهترین دستیار هوشمند در این مقایسه چند جانبه ما Google Assistant بود که در اکثر بخش‌ها برنده اصلی لقب گرفت. بیکسبی سامسونگ نیز عملکرد مناسبی داشت و با فاصله کم در جایگاه دوم قرار گرفت. متاسفانه حتی طرفداران سامسونگ نیز پس از رونمایی نامناسب این شرکت از دستیار هوشمند خود کمی دلسرد شده‌ بودند و حالا می‌توانند امیدوار باشند. دستیار آمازون به دلیل محدودیت‌های مختلفی که داشت در جایگاه آخر قرار گرفت.

اما عقب ماندن سیری اپل از این رقابت کمی ناراحت‌کننده بود، چرا که عمر آن از همه این دستیارها بیشتر است و رقابت در این حوزه را نیز همین ابزار هوشمند آغاز کرده بود. در نهایت کورتانا مایکروسافت طبق معمولا در حد یک ستاره ظاهر نشده است و کارکرد ویژه‌ای ندارد. مایکروسافت در حال حاضر می‌خواهد این دستیار را در دو سیستم عامل اندروید و iOS توسعه دهد اما به نظر می‌رسد کمی دیر دست به کار شده است، درست مثل ویندوز 10 موبایل.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. بنظر من گوگل اشناترین اسمو بود که دیدم

  2. بیا وقطی میگم تلگرام و اینستا باید از زندگی مردم حذف بشن یعنی این،یه دختره دلقکه شاخه اینستا ابروی همه ایرانو برد رفته دفتره یوتوب تیر اندازی کرده خودشم کشته،وقاحت داره!!!!!!

  3. هر جا هر چیو نگا میکنی میبینی از اپل اسکی رفتن شارلاتانا

  4. هیچ کدوم، دستیارجدیدهواوی که توp20proمعرفی کردبهترینه