تلگرام

خروج از انحصار تلگرام و ملی شدن فضای مجازی در سال 97

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی به انحصار تلگرام در ایران اشاره کرد و از دستور رئیس جمهور برای خروج از فضای انحصار خبر داد. همچنین وی گفت در سال 97 فضای مجازی ملی می‌شود.

در شرایطی که این روزها خبرهای ضد و نقیضی در مورد فیلتر شدن تلگرام تا پایان فروردین‌ماه به گوش می‌رسد، امروز ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در جدیدترین مصاحبه‌ی خود صحبت‌هایی را مطرح کرد که نشان از قطعی بودن فیلترینگ Telegram دارد و به نظر می‌رسد قرار است پیام رسان های داخلی جایگزین این اپلیکیشن پیام رسان روسی در کشورمان شوند. در ادامه، متن مصاحبه فیروزآبادی را مرور خواهیم کرد.

ابوالحسن فیروزآبادی

دستور رئیس جمهور برای خروج از انحصار پیام رسان‌ها

دبیر شورای عالی فضای مجازی ضمن اشاره به انحصار پیام رسان تلگرام در ایران، تاکید کرد که خروج از این انحصار دستور رئیس جمهور است. فیروزآبادی گفت امروز در جلسه‌ای که با رئیس جمهور داشتیم، بحث خروج از انحصار در پیام رسان‌ها را مطرح کردند و با وجود این که به طور مشخص نامی از تلگرام نبردند، اما فقط این پیام رسان در ایران انحصار دارد.

فضای مجازی ملی می‌شود

وی در خصوص برنامه‌های سال 97 شورای عالی فضای مجازی گفت بیشتر تمرکز ما بر روی ساماندهی فضای مجازی بر اساس سند الزامات شبکه ملی اطلاعات است و مدیریت و امنیت فضای مجازی و اقتصاد این فضا باید ملی شود. فیروزآبادی به اقدام شرکت‌های بزرگی چون آمازون و اوبر در ورود به اقتصادهای کشورهای مختلف بدون در نظر گرفتن منافع آن کشورها اشره کرد و گفت این شرکت‌ها تا به حال با موانعی برای جابجا کردن پول مواجه بودند، اما تلگرام جدیدا ارز رمزنگاری شده‌ای را ایجاد کرده که با سرعت جابجا می‌شوند و فضای اقتصادی دنیا را برای مداخله عظیم آماده می‌کنند. این اتفاق، نوعی استعمار نوین است و در این شرایط، همه دنیا را در ایده‌آل خود به کارگران شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌کنند. بنابراین این موضوع در شورای عالی فضای مجازی با همکاری بانک مرکزی و نهادهای پولی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی در ادامه یادآور شد تمام شرکت‌های بزرگی که بیگ اکونومی یا اقتصاد بزرگ را دنبال می‌کنند، این کار را از طریق پلتفرمی پیش می‌برند و حالا تلگرام که حتی یک شرکت نیست و فاقد نشانی شرکت و سهامدار است، این پلتفرم را ارائه کرده است.

تلگرام

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر این که تلگرام می‌خواهد سکوی پیام رسان را به سکوی اقتصادی تبدیل کند، بیان کرد:

تلگرام در دو بخش ارتباطی از طریق گروه‌ها و رسانه‌ای از طریق کانال‌ها فعالیت داشته است. از چند ماه پیش، این پیام رسان سند 32 صفحه‌ای را منتشر و اعلام کرد که با روش آیکو (یکی از راه‌های جمع‌آوری مالی برای پروژه‌های رمز ارز) می‌خواهد سکوی پیام رسان را تبدیل به سکوی اقتصادی کند. برای این کارکرد تلگرام، ملاحظات خاصی وجود دارد و بناست از تکنولوژی بلاک چین بلادرنگ (real-time Blockchain) استفاده کنند؛ یعنی بدون هیچ تاخیری و چیزی شبیه به شبکه شتاب، پول دیجیتال آن‌ها یعنی ارز Gram جابجا می‌شود و علاوه بر آن برای تمامی معاملات هم حق کمیسیون دریافت می‌کنند.

فیروزآبادی ادامه داد با این شرایط، Telegram می‌خواهد در کشور ما تبدیل به شرکت بیمه، آژانس املاک و غیره شود و معامله‌ها بین دو طرف را بدون هیچ نظارتی و مستقل از این که قانونی یا غیر قانونی است و یا استانداردهای لازم را دارد، دنبال کند. ما این را جسارتی به فضای اقتصادی کشور می‌دانیم و این نگرانی را ایجاد کرده که با معضلاتی چون تضعیف پول ملی و خلق پولی که ناشی از تولید کالا و صادرات نیست مواجه شویم؛ پولی که در شبکه جابجا می‌شود و هر چه در آن خرج شود، معادل آن دارایی از کشور خارج خواهد شد.

تلگرام به یک شرکت هرمی مجازی تبدیل شده است

دبیر شورای عالی فضای مجازی معتقد است که تلگرام در حال تبدیل شدن به یک شرکت هرمی مجازی است؛ با این تفاوت که شرکت‌های هرمی فعالیت خود را با چند صد هزار نفر ادامه می‌دادند، اما در تلگرام چندین میلیون نفر فعال هستند و اگر هشدارهای لازم را ندهیم و با مدیران آن ارتباط نگیریم، ضررهای زیادی به بار خواهد آمد. اگر اجازه دهیم تلگرام به این شکل وارد فضای اقتصادی کشور شود، ده‌ها شغل که به شکل آژانس در ایران فعالیت می‌کنند و میلیون‌ها نفر در آن شاغل هستند از بین خواهد رفت و به همین دلیل ما در شورای عالی فضای مجازی به این نتیجه رسیدیم که باید پیام رسان بومی داشته باشیم تا سکویی چند منظوره و اقتصادی باشد.

ابوالحسن فیروزآبادی از این که تلگرام از سرمایه‌داران بخش خصوصی ایران دعوت نکرده، انتقاد کرد و افزود:

تلگرام بگوید سهامدارانش چه کسانی هستند. این پیام رسان 2 میلیارد دلار به روش آیکو از سرمایه‌داران آمریکا جمع کرده است. چرا در حالی که در ایران بیشترین کاربر را دارد و از انحصار بهره می‌برد از سرمایه‌داران بخش خصوصی ایران دعوت نکرد؟ در حالی که چنین پولی عمده‌اش به کشور ما مربوط می‌شود.

به گفته فیروزآبادی، هر فعالیت اقتصادی شرکت خارجی در ایران مشمول قوانین و تعرفه‌های گمرکی می‌شود تا به بازار پولی، صنعتی و کار ما لطمه‌ای نزند. طبیعی است در مورد پیام رسانی که بخواهد فعالیت اقتصادی داشته باشد و سرعت جابجایی پول در آن بالاست و در ساختار روابط خریدار و فروشنده ورود پیدا می‌کند، باید مقرراتی اعمال شود. هر چند از قبل در خصوص بحث پیام رسانی و کارکردهای دیگر این پیام رسان ملاحظاتی وجود داشته، اما اکنون بیشتر بحث اقتصادی مطرح است.

دشمنی Telegram با بخش خصوصی ایران

وی افزود پیام رسان تلگرام باعث توسعه استفاده از فضای مجازی شده و برخی کسب و کارها هم در آن شکل گرفته‌اند، اما هیچ وقت حاضر نشد با بخش خصوصی ما کار کند و برخلاف ادعایش با بخش خصوصی ما دشمنی دارد. در حالی که می‌توانست کسب و کار پررونقی را با هماهنگی بخش خصوصی ما راه‌اندازی کند، اما ترجیح داده که بیرون مرزهای ما باشد و پول مجازی خود را تبلیغ کند. بنابراین نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

تلگرام

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین اظهار کرد در سند چند صفحه‌ای که توسط تلگرام منتشر شده، در یکی از بندهایش بر عهده گرفتن کل تبلیغات هدف‌دار کشور آمده که رقمی در حدود 7 هزار میلیارد تومان در بازار ایران برآورد شده است. Telegram می‌خواهد بدون مشارکت بخش خصوصی، این رقم را به دست بیاورد، یعنی همان مدلی که گوگل امروز در ایران پیاده کرده و بررسی‌ها نشان می‌دهد روزی یک میلیارد تومان از شرکت‌های ایرانی تبلیغ می‌گیرد که در سال 400 میلیارد تومان می‌شود. با توجه به فراگیری تلگرام، این عددی که گفته شد دور از دسترس نیست.

موضوع تلگرام به طور جدی بررسی می‌شود

فیروزآبادی در خصوص احتمال فیلتر شدن تلگرام گفت:

شورای عالی فضای مجازی به طور جدی موضوع تلگرام را بررسی می‌کند و با رصد تحولات جدید، در خصوص این که چه اقداماتی باید انجام شود تصمیم‌گیری خواهد شد و در زمان مناسب اعلام خواهیم کرد. مرجع تصمیم‌گیری درباره تلگرام، شورای عالی فضای مجازی است که رئیس جمهور ریاست آن را بر عهده دارد. تصمیم‌های این شورا طبق اساسنامه، فقط توسط دبیر شورا اعلام می‌شود.

وی در ادامه افزود کسب و کار مردم برای ما در اولویت قرار دارد. ایجاد اشتغال از امور مهمی است که باید به آن توجه شود، اما خوشبختانه اقتصاد بزرگی روی تلگرام شکل نگرفته و افرادی از این فضا صرفا به عنوان ابزار مکمل در کسب و کار خود استفاده کرده‌اند. بنابراین حداقل ابزار مکملی برای این کسب و کارها در اختیارشان قرار خواهد گرفت و دقت می‌کنیم که کمترین ضرر و زیان به کسب و کارهایی که از این پیام رسان استفاده می‌کنند وارد شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

44 دیدگاه

  1. تا بخوای فیلتر کنی، ترامپ تحریمارو برمیگردونه. اونوقت خودشون از اون طرف میبندن راه های اقتصادیو. پس نیازی نیست نگران اقتصاد کشور باشی. چون کلا تعطیل میشه.
    میگی نه ؟

  2. وقتی یه نرم افزار ایمن که همه چی تموم باشه رو ساختن و بر فرض محال از اطلاعات کاربرا سو استفاده نکردن، مردم خودشون میرن به سمت پیام رسان های داخلی

  3. از هر سوراخی میخوان بخورن اینا خخخ

  4. بابا زودتر فیلتر کنید اونم فیلتری که نشه با فیلترشکن هم رفت، دیگه بسه کانالو پیام بازی و …
    نابود کنه تلگرامو در ایران دیگه دوروف هم خوب داغ میکنه هههه خیلی حال میده کاربرای ایرانیش دیگه نیان تلگرام.
    هیچ کشوری متاسفانه مثله ایران درگیر تلگرام نشده و نیست اما ایران بیچاره…..افسوس
    بچه ها بعد فیلتر هم سراغ هیچ پیامرسانی دیگه ای هم نرید تا کلا داغ پیامرسانها بخوابه ایشالا در ایران.

    • واقعا براتون متاسفم
      امثال من دارن از این راه کسب معیشت میکنن اینوقت ی بیسواد خود درگیر داره چرت و پرتاشو ب رخ میکشه !

      گفتی راحت شدی الان؟! چیزیم بهت رسیده یا قراره برسه؟!
      مرتیکه روستایی از پشت کوه اومده فکر میکنه کیه 😐

  5. اتحادی که مردم ما سر حمایت از تلگرام نشون میدن، پیام رسانی که ضربه زدنش به اقتصاد واضحه، اگر جاهای دیگه داشتن
    الان دلار بود ۸۵۰ تومن

  6. حرفی ندارم یه عده بیسواد دارن برامون تصمیم میگیرن

  7. اینم ببندین..
    .
    بار اولتون نیست که عادت کردیم…
    .
    ما هم خدایی داریم…

  8. بازگشته مردم به عاقوشه خانواده ورهایی از اهریمنه مجازی

  9. فیلتر کنین عیب نداره به جاش از یه برنامه دیگه استفاده میکنیم خیلی چیز مهمی نیست نمیدونم چرا ملت حساس شدن

  10. آقایه ابوالحسن فیروز آبادی شما حرفتون اینه ک ما بیایین سروش یا آی گپ یا ایتا ک اطلاعات همه روببینی؟مشکلت چیه؟مردم حق انتخاب دارن.تو نمیدونی بیشتر سرمایه گذاری ها تویه کانال هایه تلگرام هس.پس وقتی ک علم نداری نگو سرمایه گذاری آن کمه.اصلا هم نماییم سراغ پیام رسان هایه بومی.تو میخوایی منو هکم کنی؟فک نکن ها بی ناموس هستیم.غیرتمون بعنوان ایرانی بالاس.فیلتر کن تلگرام رو با فیلترشکن میاییم .اما اینو بفهم ک هیچ وقت سراخ پیام رسان هایه داخلی نمیریم.تلگرام200میلیون کاربر فعال داره تویه این 5 سال.حالا تو میخوای به تلگرام برسی؟اینم هس با تعطیلی دائمی شبکه هایه اجتماعی و فضایه مجازی کشورمون فرهنگ سازی نتمیشه اصلا.توییتر فیلتره فیس بوک فیلتره یوتیوب فیلتر.هیچ علمی ندارین اصلا کلا.بیا ببینیم اطلاعات من نوجوان 20 ساله بیشتره یا ن؟.لطفا رسیدگی کنی.جانم فدایه رهبرم.اما خیلی بد هس ک آقایه فیروز آبادی پول دولت رو بخوره و بیاد فضایه مجازی رو تعطیل کنه.حیف به این دولت.اگ تلگرام فیلتر بشه.میریم سراغ پیام رسان هایه خارجی دیگر.من ترجیح ک اطلاعات خصوصیم بره دست پاول دوروف هم به دست دولت ایران نیاد.100سال دیگه هم نمیتونین پیام رسانی مث تلگرام رو تاسیس کنین همه وزرا پول میخورن.همشون به سود خودشون فک میکنن.یاعلی

  11. خوشبختانه یا متاسفانه حق با دولته یک سیستمی که به شکل حرمی کار کنه یعنی یک مشکلی تو کارشون هست هر چی که به شکل حرمیه یعنی یکجور کلاه برداریه و باید جلوگیری بشه، تلگرام هم داره از جایگاهی که توی مردم ما داره سواستفاده میکنه و باید جلوشو گرفت ، تا وقتی یک برنامه اجتماعی مشکلی نبود ولی الان ارز دیجیتالی راه انداخته این دیگه یک مسئله ساده ای نیست

    • مردم میتونن سرمایه گذاری نکنن
      این مردمی که صداشون در میاد بخاطر عدم امکان سرمایه گذاری تو تلگرام ( بصورت ارز دیجیتال Gram ) نیست
      مردم پولشون کجا بود ، فقط میخوان مثل تمام دنیا بتونن از یه پیام رسان امن و با کیفیت استفاده کنن

    • برو بابا چرت و پرت نگو

    • دوست عزیز مثل اینکه شما از ارز دیجیتال خبر نداری یا اطلاعاتت محدود به حرفای فیروز آبادی هستش.
      یه مثال میزنم شاید به درک بهتر ارز دیجیتال پی بردی
      یه فردی از شما میخواد که بری چاه نفت و از اونجا نفت استخراج بکنی و بابتش هم کلی پول میده ولی این پول رو هر ماه بت نمیده بلافاصله پس از استخراج میده و شما هم از این کار راضی هستی و به استخراج ادامه میدی بدون اینکه بدونی صاحب کارت از این نفت تو چه راهی استفاده میکنه و مشکل هم از اینجا شروع میشه
      از اینکه ماها نمیدونیم
      چون خودم تو ماین کردن بیت کوین تجربه دارم با قاطعیت میتونم بگم ارز جدید تلگرام هم مثل بیت کوین هدفش مشخص نیست و خب این اصلا خوب نیست
      حالا کشورا برای اینکه تو این اوضاع بتونن سود بکنن یا جلو ضرر رو بگیرن دو تا کار انجام میدن
      یا مثل چین مردم رو به ماین کردن بیشتر تشویق میکنن یا مثل آمریکا روی این ارزا سرمایه گذاری منطقی میکنن
      بماند که کشور ها برای خرید غیر مجاز اسلحه از این ارزا استفاده میکنن
      ولی کاری که ایران میکنه پاک کردن صورت مسئله هستش و ثانیا سرمایه‌گذاری هایی که ایشون ازش حرف میزنن به دلیل سیاست های مسخره بورسی کشورمون غیر ممکنه و سرمایه‌گذار نمیتونه سهام خارجی بخره چه برسه به اینکه سرمایه‌گذاری خارجی بکنه

  12. اخه توچیکاری ملتی ؟؟؟؟؟بزارمردم خودشون تصمیم بگیرن

  13. تلاشتون رو بکنید
    ولی موفق نمیشید
    تعداد بسیار کمی که میدونیم کیا هستن میرن سمت سروش ولی نکته ای وجود داره و اونم این هست که پیام رسانی که بیشتر مردم توش نباشن عملا بدرد نمیخوره
    وقتی بیشتر آشناهات سروش ندارن تو میخوای چیکار کنی ؟ وقتی کسی نباشه ، برای کی میخوای تبلیغات کنی ؟
    سروش و بقیه داخلی ها محکوم به شکست هستن ولی اگر خواستید برید یه پیام رسان خارجی دیگه همتون رو یکی تمرکز کنید چون اگه تلگرام هنوز داره کار میکنه بخاطر ترس از اعتراض چهل میلیون ایرانیه
    اگرم خواستید با فیلتر شکن ادامه بدید که چه بهتر.

  14. به همین خیال باش که مردم بیان از جاسوس های خودتون استفاده کنن

  15. حاضرم ماهی ۵۰ هزار پول وی پی ان بدم اما تن به پیام رسان داخلی نمیدم

  16. [اگر اجازه دهیم تلگرام به این شکل وارد فضای اقتصادی کشور شود، ده‌ها شغل که به شکل آژانس در ایران فعالیت می‌کنند و میلیون‌ها نفر در آن شاغل هستند از بین خواهد رفت]

    بله با ورود گرم، ریالی که ماهی 200 میلیون (ریال) رو حقوق می گیرید بی ارزش میشه

    با تشکر

  17. الان ملت میان میگن نه دروغ میگه فلان میگه!
    بابا منم از این یارو خوشم نمیاد ولی شیطان الرجیم نیست به خدا که هر چی میگه بد باشه، این رو کاملا درست میگه
    امان از وابستگی ملت بیکار ما به تلگرام، چشم و گوششون بسته شده دیگه

  18. چقدر گند بالا اورده این تلگرام