کاستوم رام

تحلیلی بر نیاز به نصب کاستوم رام بر روی گوشی های اندرویدی

امکان نصب کاستوم رام بر روی گوشی اندرویدی یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که کاربران را به سمت این سیستم عامل می‌کشاند. با نصب رام سفارشی سازی شده می‌توان در زمان دلخواه، نسخه‌ای جدید از سیستم عامل را بر روی گوشی اندرویدی نصب کرد. اما دیگر به کاستوم رام گوشی نیازی نیست.

نصب کاستوم رام بر روی گوشی ترفندی کاربردی است که به لطف آن، بهره برده از جدیدترین امکانات نسخه‌های به‌روز اندروید امکان‌پذیر می‌شود. به وسیله رام سفارشی سازی شده می‌توان حتی بر روی دستگاه‌های قدیمی، به قابلیت‌های نرم افزاری جدید دست پیدا کرد.

متاسفانه به جز گوگل به عنوان شرکت پشتیبان اندروید، سایر گوشی‌سازان آن طور که مورد انتظار کاربران است اقدام به انتشار آپدیت برای گوشی‌ها نمی‌کنند. به همین دلیل کاربران به منظور دست یافتن به ویژگی‌های تازه معرفی شده در سیستم عامل‌های جدیدتر، ناچار به استفاده از کاستوم رام هستند.

روت کردن دستگاه و سپس فلش کردن کاستوم رام بر روی آن، سال‌ها قبل یک ترفند بسیار محبوب در بین طرفداران گوشی های اندرویدی بود، به طوری که کاربران حتی بعد از خرید یک گوشی پرچمدار نیز این کار را بر روی دستگاه انجام می‌دادند.

کاستوم رام

امروز روت کردن اهمیت قبلی خود را برای کاربران اندروید از دست داده است. اما وضعیت رام های کاستوم چگونه است؟ آیا اگر یک کاربر گوگل پیکسل 2 و یا وان پلاس 5 تی هستید، از فلش کردن رام جدید بر روی آن‌ها سود خواهید برد؟

دلیل استفاده از کاستوم رام

باید اعتراف کنیم دوران طلایی که اغلب کاربران با مراجعه به انجمن‌های تخصصی به دنبال یک رام سفارشی سازی شده می‌گشتند به پایان رسیده است. گوشی های اندرویدی امروز بهتر از هر زمان دیگری بوده و حتی با خرید یک گوشی ارزان قیمت دارای این سیستم عامل، قابلیت‌های زیادی در اختیار خواهید داشت.

اکنون کمتر کاربری حریصانه به دنبال روش روت کردن گوشی اندرویدی خود می‌گردد تا بلکه بتواند یک کاستوم رام بر روی آن نصب کند. در ادامه به دلایلی که نصب رام سفارشی سازی شده را غیر ضروری کرده‌اند اشاره می‌کنیم.

آپدیت‌های سیستم عامل و امنیتی

امروز اگر یک گوشی میا‌ن‌رده خریداری کنید، حداقل یک آپدیت سیستم عامل برای آن علاوه بر چندین به‌روزرسانی امنیتی عادی تا دو سال عرضه خواهد شد. اگر گوشی شما پرچمدار باشد، حداقل دو آپدیت سیستم عامل را دریافت کرده و تا سه سال برای آن به صورت مستمر پچ امنیتی منتشر می‌شود. با وجود این پیشرفت برای دستگاه‌های بالارده، نمی‌توان زیاد به دریافت آپدیت برای میان‌رده و مخصوصا پایین‌رده‌ها امیدوار بود.

کاستوم رام

از طرفی دیگر بسیاری از حفره‌های امنیتی اندروید از بین رفته است، به این معنی که بدون دریافت آپدیت، تنها از چشیدن ویژگی‌های سیستم عامل‌های جدید محروم خواهید شد، به جای این که همواره از وجود باگ و رخنه امنیتی درون دستگاه موبایل خود نگران باشید.

پیشتر حتی کاربران پرچمداران نیز بلافاصله بعد از خرید آن اقدام به روت کردن و نصب کاستوم رام می‌کردند، اما امروز دیگر چنین نیازی وجود نداشته و تنها کاربران گوشی های قدیمی تر و فراموش شده توسط شرکت سازنده باید دست به دامن آن شوند. اگر این موضوع درباره شما نیز صدق می‌کند، درباره رام‌هایی همچون Paranoid Android و Lineage بیشتر تحقیق کنید، چرا که از رنج وسیعی از گوشی های اندرویدی پشتیبانی کرده و به لطف انتشار مداوم آپدیت، خیالتان را از بابت داشتن جدیدترین ویژگی‌ها و رفع شدن آخرین باگ‌های کشف شده راحت می‌کنند.

امنیت و حریم خصوصی

کاربران روز به روز اطلاعات بیشتر و خصوصی‌تری را در گوشی های هوشمند خود نگهداری می‌کنند، به همین دلیل نیاز به افزایش حریم خصوصی شدیدا حس می‌شود.

رام های سفارشی سازی شده متن باز هستند، پس هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته و کدها را دست‌کاری کند. اگرچه کاربران عادی فاقد توانایی لازم برای آنالیز کردن کدها هستند، اما می‌دانیم افرادی با مهارت‌های کافی به این منظور وجود دارند.

کاستوم رام

طی سال‌های اخیر، مشکلات امنیتی رام های سفارشی نیز رفع شده است. به عنوان نمونه اکنون Lineage OS دارای ابزارهای کنترلی داخلی زیادی به منظور افزایش حریم خصوصی است. یکی از این ابزارها Privacy Guard نام داشته و نحوه استفاده از داده‌های شما توسط اپلیکیشن‌ها را محدود می‌کند. حتی می‌توان از آن بدون اپلیکیشن‌های گوگل استفاده کرد.

برای افرادی که به حریم خصوصی اهمیت بیشتری می‌دهند باید Copperhead OS را معرفی کنیم. این رام سفارشی بیش از همه بر روی موارد امنیتی تمرکز داشته و حتی برای گوشی های گوگل نیز موجود است.

افزایش عمر دستگاه‌های قدیمی

برای گوشی های قدیمی که تصور می‌کنید عمر مفیدشان دیگر به پایان رسیده است، نصب کاستوم رام بهترین روش برای افزایش کارایی و بازگرداندن آن‌ها به چرخه مصرف است. گوشی های قدیمی دیگر به‌روزرسانی دریافت نکرده و برخلاف محصولات امروزی، از نظر سخت افزاری بهینه نیستند. به عنوان نمونه اغلب آن‌ها حافظه رم پایینی دارند.

اکنون که نمی‌توان سخت افزار را ارتقا داد، باید از یک سیستم عامل سبک‌تر استفاده کرد. با جستجو در انجمن‌های تخصص خواهید توانست برای گوشی قدیمی بدون استفاده خود، یک کاستوم رام مناسب پیدا کنید. برخی رام های سفارشی سازی شده با هدف افزایش عمر باتری دستگاه‌ها توسعه پیدا می‌کنند که می‌توانند برای برخی کاربران جذاب باشند.

گلکسی اس 5

در برخی مواقع حتی قادر خواهید بود ویژگی‌های نرم افزاری جدیدی که بر روی تازه‌ترین پرچمداران بازار موبایل قرار دارند را در گوشی هوشمند قدیمی‌تان در اختیار داشته باشید. اگر نمی‌دانید این دسته از کاستوم رام ها را کجا می‌توان پیدا کرد، به وب سایت xda-developers.com مراجعه کنید. در این وب سایت تقریبا برای هر گوشی موبایل یک انجمن جداگانه وجود دارد.

تغییر به وسیله Project Treble

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های اندروید 8 اوریو، Project Treble نام دارد. هدف از توسعه آن، کاهش هزینه، افزایش سرعت و آسان کردن فرآیند آماده کردن به‌روزرسانی نرم افزاری گوشی های هوشمند برای شرکت‌ها بوده است.

project-treble

دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از آن، باید قادر به اجرای یک میان افزار اندروید عمومی باشند. به عبارتی دیگر می‌توان یک رام کاستوم تکی مبتنی بر اندروید داشت که بر روی چند گوشی مختلف کار می‌کند. پس به منظور توسعه بیلد برای هر گوشی به صورت جداگانه، نیازی به کمک گرفتن از یک توسعه‌دهنده وجود نخواهد داشت.

دستگاه‌های عرضه شده با اندروید 8 اوریو به صورت پیش‌فرض و همچنین گوشی هایی که در سال‌های آینده به سیستم عامل‌های جدیدتر اندروید مجهز می‌شوند، همگی از Project Treble پشتیبانی می‌کنند. پس در آینده‌ای نه چندان دور، کاستوم رام های بیشتری برای تعداد زیادی از گوشی های اندرویدی عرضه خواهد شد.

دلیل توصیه به عدم استفاده از کاستوم رام

شرکت‌های سازنده دستگاه‌های اندرویدی سال‌ها است از نسخه‌های اندروید سفارشی‌ سازی شده خود بر روی محصولاتشان استفاده می‌کنند. کاربران پیشتر این رام‌ ها را دوست نداشته و ترجیح می‌دادند آن‌ها را با کاستوم رام های دلخواهشان جایگزین کنند. اما امروز قابلیت‌های آن‌ها به حدی رسیده که نیازی به انجام این کار نیست.

کاستوم رام

اما این تنها موضوع نیست. با نصب کاستوم رام، برخلاف تصور، همه بخش‌ها وضعیت بهتری پیدا نکرده و برخی قابلیت‌ها تقلیل پیدا می‌کنند.

دوربین

با توجه به استفاده شرکت‌های گوشی‌ساز از سنسورهای تقریبا یکسان بر روی محصولات خود، کیفیت تصاویر ثبت شده با هر گوشی امروز بیشتر به نحوه پردازش نرم افزاری بستگی دارد، چیزی که رام های سفارشی اغلب در آن ضعیف عمل می‌کنند.

تعداد زیادی از گوشی های امروز دارای دوربین دوگانه بوده و قادر به اعمال افکت‌های مختلف به صورت سخت افزاری (همانند افکت بوکه به منظور عکاسی پرتره) و فیلم برداری در رزولوشن‌ها و نرخ‌های فریمی بالا هستند. پس به ابزارهایی نرم افزاری نیاز است تا بتوانند از این قابلیت‌های سخت افزاری نهایت استفاده را ببرند. متاسفانه به خاطر پیچیده شدن دوربین‌های موبایل نمی‌توان این نیاز را به وسیله نصب اپلیکیشن‌های دوربین جانبی برطرف کرد.

اپلیکیشن دوربین

جایگزین کردن سیستم عامل پیش‌فرض گوشی های کنونی با کاستوم رام ، مخصوصا در محصولاتی که دارای دوربین دوگانه هستند، به احتمال بسیار زیاد تاثیر منفی قابل توجهی بر روی نحوه پردازش تصاویر و ویدیوها خواهد گذاشت که نتیجه آن کاهش کیفیت است. اگر یک رام سفارشی اشتباه را انتخاب کنید، علاوه بر کیفیت، بخشی از قابلیت های پیش‌فرض دوربین را نیز از دست خواهید داد.

پایداری

اولین گوشی های اندرویدی سرعت پایینی داشته و تقریبا کند عمل می‌کردند. آن‌ها گهگاه کرش کرده و هر چند روز یکبار مجبور به راه‌اندازی مجدد آن‌ها بودید. اگر هر چند ماه یک مرتبه گوشی به وسیله ریست فکتوری کردن به تنظیمات کارخانه بازنمی‌گشت، کار کردن با آن غیر ممکن می‌شد. امروز ارزان‌ قیمت‌ترین دستگاه‌ها نیز عملکرد روانی دارند.

سیانوژن

اما درباره کاستوم رام ها نمی‌توان با اطمینان صحبت کرد. سامسونگ، ال جی و یا دیگر شرکت‌های گوشی‌ساز، شرکت‌هایی شناخته شده هستند، اما آیا می‌توان به هر شرکت و مخصوص توسعه‌دهنده‌ای که یک سیستم عامل سفارشی سازی شده ارائه کرده است اطمینان کرد؟

اصلی‌ترین دلیلی که کاربران را در اولین روزهای ظهور اندروید به استفاده از کاستوم رام تشویق می‌کرد، فقدان برخی قابلیت‌های کلیدی درون این سیستم عامل بود. اما طی سال‌های اخیر، با هر مرتبه معرفی یک ورژن جدید اندروید، کوله‌باری از قابلیت‌ها و ابزارهای نوین به آن افزوده شده است، به طوری که دیگر برای رفع نیازها و ابزارهای ضروری، اجباری به استفاده از رام سفارشی اندروید وجود ندارد. به عنوان دلایلی که کاربران را به نصب رام کاستوم تشویق می‌کرد می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کنترل بیشتر بر روی دسترسی‌های اپلیکیشن‌ها
  • مدیریت انرژی بهتر
  • مدیریت حافظه بهتر
  • مدیریت قوی‌تر نوتیفیکیشن‌ها
  • پشتیبانی از چند حساب کاربری
  • امکان پاسخ دادن به پیامک‌ها از طریق پنجره نوتیفیکیشن
  • امکان نصب کردن اپلیکیشن‌ها بر روی کارت حافظه جانبی

در حال حاضر، بیشتر این قابلیت‌ها بر روی همه گوشی های اندرویدی و تمامی آن‌ها، در تعدادی از محصولات به صورت پیش‌فرض وجود دارند. پس چرا باید با به خاطر انداختن سلامتی گوشی به وسیله روت کردن آن، اقدام به نسب کاستوم رام کرد؟

با این حال اگر همچنان معتقد هستید رام های سفارشی گزینه بهتری محسوب می‌شوند، با ذکر دلیل، نوع رام کاستومی که بر روی گوشی خود استفاده می‌کنید را در بخش نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. گوشی htc 10 که دارم اندروید ۸ اپدیت شده فقط کاستوم ریکاوری رو عوض کردمtwrp ، ولی تبلت نکسوس ۷ داشتم که هر ماه یه کاستوم رام روش تست میکردم. 😅 اخرش اندروید ۷ lineage نصب کردم که واقعا روان بود،

  2. من چیزی نفهمیدم