مقصر اشتباه شکست

تا زمانی که دیگران را مقصر اشتباهاتتان ندانید، شکست نمی‌خورید

جان وودن، مربی بزرگ بسکتبال جهان معتقد است تا زمانی که شما دیگران را مقصر اشتباه‌هایتان در زندگی ندانید، در هیچ چیزی شکست نخواهید خورد. این یک اصل برای رسیدن موفقیت است.

تا زمانی که دیگران را مقصر اشتباهاتتان ندانید، شکست نمی­خورید. این اصل مربی جان وودن اصل رویکرد وی به زندگی همانند بسیاری از اصول او بود که از پدرش جاشوا آموخت. این مربی درکتابش (بهترین کار شخصی­ ام با استیوجیسون) واکنش پدرش هنگامی که مزرعه ­اش را از دست داد، توصیف کرد:

عاقبت کار ناگهان فرارسید. سرم فاسد واکسیناسیون خوک‌ها را کشت، خشکسالی محصولات را سوزاند، و بانک مزرعه را گرفت. درآن زمان، برای اینگونه مشکلات بیمه‌­ای وجود نداشت به همین دلیل ما همه چیز را از دست دادیم و این برای خانواده­‌ی ما بسیار سخت بود.

با وجود همه این‌ها، پدر هرگز ناامید نشد. او بازرگانی را که سرم فاسد به او فروخته بود را مقصر ندانست، هوا را نفرین نکرد، و هیچ نفرتی نسبت به بانکدار نداشت. پدرم بهترین عملکرد را داشت، اما همه چیز بد پیش رفت. او می‌گفت: سرزنش، لعنت و نفرت هیچ کمکی به شما نمی­کند بلکه به شما آسیب می‌رساند. مثال او در ذهن من عمیقا نقش بسته است و امیدوارم در رفتارم منعکس شود.

عقیده‌ی انتقاد نکردن از دیگران بخاطر اشتباهات خود، برای مربی در آموزش و مربیگری بسیار مهم بود. سوان نیتر ستاره­ ی پیشین انجمن ملی بسکتبال و دانشگاه کالیفرنیا که در کالج مسیحی ایالات متحده در کالیفرنیا مربیگری می‌کرد، کمی ناامید شد زیرا بازیکنان چیزهایی که مربی به سرعت به آن‌ها آموزش می‌داد را یاد نمی‌گرفتند. مربی وودن به صراحت به سوان گفت: تا زمانیکه آن­­ها چیزی نیاموخته‌­اند، تو به آن­ها چیزی تعلیم نداده‌­ای.

در این کتاب، مربی درباره­‌ی مسولیت معلم اظهار نظر کرده ­است:

وقتی معلم دبیرستان شدم، مسئولیتم را خیلی جدی گرفتم. معتقدم که من درتدریس و آموزش فوق‌العاده بودم و این بدان معناست که موظف بودم که به هریک از دانش آموزانم کمک کنم.

به عنوان یک راهنما، شما باید با افرادی که تحت نظر دارید کار کنید تا مشکلات اصلی را بفهمید و آن­ها را حل کنید، همانقدر که با سرزنش تیم و شکایت در مورد عدم استعداد مخالفید، باید با آنها تمرین کنید.

هنگامی که دیگران را سرزنش می­‌کنید خود را از توانایی ارزیابی مناسب که برای بهبود خویش بسیار مهم است، بازمی­دارید. مربی وودن کتاب خود را در رابطه با استیو جیمسون، به این ترتیب خلاصه کرد:

شما می­‌توانید بلغزید­، سقوط و اشتباه کنید اما تا زمانیکه که دیگران را بخاطر سرنوشت و نتایجتان سرزنش نکنید، شکست نمی‌خورید. همیشه اعتقاد داشته باشید که در هر چیز منفی، یک چیز مثبت است. هر چیزی معمولا به دلایلی رخ می‌دهد حتی زمانی که نمی‌­توانید دلیل آن را تشخیص دهید. به یاد داشته باشید که، حتی در سقوط یک گنجشک مشیت الهی وجود دارد.