گوشی های سامسونگ

تاریخچه مختصر گوشی های سامسونگ ؛ از شکست‌های پی در پی تا تولد دوباره

امروز با مرور اختصاری تاریخچه گوشی های سامسونگ ، نگاهی به برخی از محصولات این شرکت خواهیم داشت که با طراحی‌های بسیار بد، با انتقادهای فراوان رو به رو شدند.

سامسونگ شرکت پیشرو در زمینه طراحی تلفن های هوشمند است. که این کمپانی کره‌ای محصولاتی ارزشمند و رده بالا تولید می‌کند که لایق برچسب‌های قیمت بالایشان هستند. سامسونگ هیچ ترسی از آزمایش راه‌های جدید ندارد و بعد از آموختن درس‌های بسیار، مراقب دور نشدن طرفداران نیز هست. گوشی های سری گلکسی اس 9 ضمن بهره‌گیری از قابلیت‌های فراوان، نیازهای مصرف‌کنندگان را هم رفع می‌کند. در این موبایل خبری از جک هدفون نیست، اسکنر اثر انگشت به بخش پایینی دوربین منتقل شده است و حالا کاربران می‌توانند موبایل گران‌قیمت خود را به صورت وایرلس هم شارژ کنند.

هرچند، گلکسی اس 9، آخرین و جدیدترین موبایل سامسونگ در میان محصولات پریمیوم Galaxy S محسوب می‌شود و در کنار آن می‌توان محصولات دیگری از سری Galaxy J و Galaxy A را هم پیدا کرد که بسیاری از آنها فاقد ویژگی‌های منحصر به فرد هستند. شاید طراحی گوشی های امروزی سامسونگ خوب باشد، ولی برای مرور موبایل ها و تبلت هایی که طراحی مناسبی نداشتند، نیازی به دقیق شدن در تاریخچه این شرکت نیست.

پیش از تولید تلفن های هوشمند، سامسونگ بیشتر یک شرکت خوشه‌ای صنعتی ناشناخته بود و در زمینه‌های مختلفی همچون ساخت کشتی‌های محموله غول‌پیکر، تانک‌ها، تلویزیون‌ها، ماشین‌های شستشو و تقریبا هر چیزی فعالیت می‌کرد. امروزه سامسونگ باز هم تمام این کارها را انجام می‌دهد، ولی حالا شناخته شده است.

سامسونگ الکترونیکس به عنوان بخشی از این کنلگومرا، یک تولیدکننده تجهیزات اصلی (OEM) بود که برای سایر شرکت‌ها، اجزای ارزان‌قیمت را تولید می‌کرد. از سال 1993 تا 1996، مدیر ارشد اجرایی آن یعنی لی کان هی، حرکت کمپانی را در جهت فعالیت‌های نوآورانه تغییر داد. در سال 1995، او و هیئت مدیره با نابود کردن تعداد زیادی از دستگاه‌های سامسونگ در مقابل چشمان کارمندان، نارضایتی خود از کیفیت آنها را نشان دادند. یک سال بعد، لی کان هی در بیانه‌ای جذاب و پیش‌داورانه در مورد طراحی در آینده، به «سال انقلاب طراحی» اشاره کرد و آغازگر راهی شد که امروز سامسونگ به عنوان پیشرو در آن قرار دارد.

البته در مسیر موفقیت، سامسونگ تصمیمات نادرست بسیاری در طراحی داشت؛ ما برخی از این طراحی‌ها را واقعا دوست داشتیم چرا که جلوتر از زمان خود بودند، ولی برخی مطلقا بد بودند. در ادامه، این محصولات را بررسی می‌کنیم.

مرور تاریخچه گوشی های سامسونگ که طراحی ناامیدکننده داشتند

نخستین Galaxy

گوشی های سامسونگ

در سال 2009، سامسونگ تلفن هوشمند Galaxy i7500 را روانه بازار کرد. این نخستین موبایل از سری گلکسی و اولین دستگاه مجهز به اندروید سامسونگ بود. گلکسی i7500 به نمایشگر لمسی اولد، اندروید 1.5 و یک باتری بسیار بد مجهز شده بود و مکانیسم قفل شدن و باز شدن صفحه نمایش، بسیاری از کاربران را متعجب کرد. حقیقتا، طراحی بد فراتر از شکل ظاهری این موبایل است.

عرضه نسل اول گلکسی نوت

اولین سری از گوشی های گلکسی نوت سامسونگ، صفحه نمایش های بزرگ را پیش روی کاربران قرار دادند؛ چیزی که طرفداران اپل (و استیو جابز) به آن می‌خندیدند. این حرکت یک برد برای سامسونگ محسوب می‌شود، اما محصولات آن فاقد طراحی و حس پریمیوم بودند. در آن زمان، قاب پلاستیکی پشتی گوشی با ظاهر براق خود با انتقادهای فراوانی رو به رو شد. این طراحی علاوه بر سر خوردن گوشی از دست، احساس دستگاهی ارزان‌قیمت را القا می‌کرد.

نسل اول Note نتوانست آن را به محصولی خاص تبدیل کند، اما گلکسی نوت 2 و گلکسی اس 2 بابت جذب بیشتر اثر انگشت توسط صفحه نمایش و استفاده دوباره از طراحی قبلی که باعث سر خوردن گوشی از دست می‌شد، بیش از پیش مورد انتقاد همگان قرار گرفتند.

گوشی های سامسونگ

سامسونگ در حالی از پلاستیک در محصولات خود استفاده می‌کرد که رقبای آن با متریال زیباتر و شاید جذاب‌تر، روانه بازار می‌شدند. گلکسی نوت 2 علی‌رغم ویژگی‌های بسیار خوب، به خاطر داشتن سطحی براق که بعضا نور را در جهت‌هایی آزاردهنده بازتاب می‌کرد، هیچ جایزه‌ای به خاطر بدنه و کیفیت ساخت دریافت نکرد.

سامسونگ همواره با شرکت اپل مقایسه می‌شد. حتی با وجود گوشی هایی که مشخصات فنی آنها بالاتر از انتظارات بود، کاربران همیشه سامسونگ را در طراحی یک قدم عقب‌تر از اپل می‌دانستند. شاید همین موضوع را بتوان علت تصمیمات عجیب اپل عنوان کرد.

گلکسی نوت 3

گوشی های سامسونگ

سامسونگ در پاسخ به انتقادها در استفاده از پلاستیکی که به آسانی از دست سر می‌خورد، گلکسی نوت 3 را با چرم مصنوعی و کوک‌های ساختگی روی قاب پشتی تولید و عرضه کرد. احساس لطافت این متریال به اندازه کافی دلپذیر بود و برای مردم، نمونه محصولات چرم را یادآوری می‌کرد. این طراحی مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت و حتی “Bogdan Petrovan” از وب‌سایت “Android Authority” در بررسی خود به تجربه کاربری مناسب‌تر آن و احساس بهتری که در مقایسه با آیفون منتقل می‌کرد، اشاره کرد.

با این همه، گلکسی نوت 3 به اندازه کافی نفیس نبود؛ به‌خصوص رنگ سفید این تلفن هوشمند که با ظاهر سال‌خورده و بدون زرق و برق، آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفت. این موضوع با عرضه گوشی اچ تی سی وان (یا M7) با بدنه‌ای تمام‌فلزی و آینده‌نگرانه، برجسته‌تر می‌شد. در همین زمان، وان پلاس وان نیز با بدنه‌ای پلاستیکی که تجربه بهتری از یک موبایل پریمیوم را در مقایسه با گوشی های سامسونگ برای کاربران رقم می‌زد، روانه بازار شده بود.

گوشی های عجیب و غریب سامسونگ

در میان گوشی های پرچمدار، کره‌ای‌ها با آزمایش راه‌های جدید، دستگاه‌هایی مفهومی را روانه بازار می‌کردند.

از برجسته‌ترین موارد در این زمینه می‌توانیم به Galaxy Camera اشاره کنیم؛ کانسپتی جذاب که در آن مهندسان تلاش کردند یک دوربین را با تلفن هوشمند ترکب کنند. متاسفانه این گوشی عکس‌ها را با کیفیتی معمولی ثبت می‌کرد، شارژدهی بسیار بدی داشت و بسیار عجیب بود که از آن به عنوان یک گوشی موبایل استفاده کنید چرا که گلکسی کمرا توانایی برقراری تماس را نداشت.

یکی از دوستانم این گوشی را با هدف داشتن 2 چیز در یک چیز خریداری کرد؛ ولی در نهایت کمی بیشتر از نصف یکی و هیچ چیز از دیگری نصیب آن شد. برای آشنایی بیشتر با این گوشی پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی ضمیمه‌شده را تماشا کنید:

گلکسی راند، یکی دیگر از گوشی های سامسونگ بود که با طراحی مفهومی، پیش از گوشی LG G Flex عرضه شد. انحنای بدنه این گوشی بر خلاف موبایل خمیده ال جی، به سمت طرفین دستگاه است. اگرچه سامسونگ سوگند خورد که این طراحی قرار دادن گوشی در جیب را آسان‌تر می‌کند، ولی در نهایت استفاده از صفحه نمایش خمیده تاثیری در بهبود تجربه کاربری نداشت. در آن زمان، ما توصیه کردیم که از آن عبور کنید. در روی دیگر سکه، Galaxy Round میزان پیشرفت سامسونگ در فناوری و مهارت آن را به تصویر می‌کشید.

گوشی های سامسونگ

در کنگره جهانی موبایل 2012، سامسونگ از Galaxy Beam پرده برداشت؛ موبایلی اندرویدی که یک پروژکتور با آن ادغام شده بود. مشخصات فنی این محصول جدید بسیار محدود بود و پروژکتور nHD آن، وضوح 360×640 و شدت روشنایی 15 لومن را ارائه می‌کرد.

گوشی های سامسونگ

روی کاغذ، ما با کانسپتی جالب رو به رو بودیم، ولی در عمل همه‌چیز فرق داشت و علی‌رغم شور فراوان، کیفیت پایین مانع موفقیت آن شد. به علاوه، شدت روشنایی و طول عمر پایین باتری هم از دیگر مشکلات این تلفن هوشمند محسوب می‌شدند.

گلکسی اس 5

گوشی های سامسونگ

در حالی که سامسونگ روی طرح‌های مفهومی غیر معمول کار می‌کرد، پرچمداران از پیشرفت بازماندند. سامسونگ برای مدت زیادی از پلاستیک در پرچمداران خود استفاده کرده بود. در همین زمان، گوشی آیفون 6 نیز عرضه شده بود. گلکسی S5 به خاطر کیفیت بالای صفحه نمایش و سخت افزار داخلی قدرتمند مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، ولی در مورد طراحی، همه با یک چیز موافق بودند: این یک موبایل زشت بود. قاب پلاستیکی این تلفن هوشمند شباهت زیادی به چسب زخم داشت و باعث شده بود تا این موبایل خوش‌ساخت، ارزان به نظر رسد.

طراحی پرچمدار 2014 سامسونگ مورد انتقاد شدید کارشناسان قرار گرفت و کار به جایی رسید که سه نفر از طراحان سامسونگ در گفتگو با وب‌سایت انگجت، علت انتخاب این طراحی و تصمیمات خود را اعلام کردند.

اگر ما از فلز استفاده می‌کردیم، احساس کردیم طراحی کمی سنگین و سرد می‌شود، اما با پلاستیک، بافت گرم‌تر است. ما باور داریم کاربران برخورد گرم‌تر و دوستانه‌تری با دستگاه خواهند داشت. این متریال همچنین برای نمایش بصری و نمادین کردن کانسپت‌های طراحی ما بهترین بودند.

علی‌رغم همه این‌ها، گلکسی اس 5 باعث شد سامسونگ خیلی چیزها را تغییر دهد و حتی از رییس طراحی این شرکت یعنی “Chang Dong-hoon” نیز خواسته شد استعفا دهد. اگرچه این مهندس باتجربه هم‌چنان با سامسونگ همکاری داشت، اما استراتژی‌های شرکت به کلی تغییر کرد.

این تحول بزرگ در سامسونگ، در نهایت به عرضه گوشی های بسیار خوب گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج منتهی شد؛ محصولاتی که نشانگر تغییرات قابل توجه در طراحی گوشی های سامسونگ هستند. کره‌ای‌ها در ساخت این اسمارت فون ها از قاب پشتی شیشه‌ای و فریم آلومینیومی استفاده کردند. به علاوه، نمایشگر منحنی “Edge” که امروزه زبان طراحی پرچمداران Galaxy S و Galaxy Note را بیان می‌کند، سال 2015 پیش روی کاربران قرار گرفت.

گوشی های سامسونگ

هزینه‌های استفاده از این طراحی مشخص بودند: پرچمدار سامسونگ فاقد باتری جداشدنی، مفاومت در برابر نفوذ آب و خشاب مخصوص کارت حافظه جانبی بود. البته این‌ موارد از اولویت‌های علاقه‌مندان به گوشی های موبایل محسوب نمی‌شوند. به هر صورت، عرضه گلکسی اس 6 حرکت مهمی برای این شرکت و برجسته شدن طراحی گوشی های سامسونگ محسوب می‌شد.

سامسونگ جدید

از زمان عرضه گلکسی S6، طراحی گوشی های سامسونگ شکوفا شدند و بزرگ‌ترین انتقادی که کارشناسان طی سال‌های اخیر از گوشی های سامسونگ داشتند، محل قرارگیری اسکنر اثر انگشت در گلکسی اس 8 بوده است. مدیران در گفتگو با رسانه‌ها گفتند باتری مانع انتقال آن به زیر دوربین می‌شد. اما مشکل هر چیزی که بود، در گلکسی اس 9 شاهد تغییر آن بودیم.

گوشی های سامسونگ

بسیاری از تصمیمات برجسته سامسونگ در طراحی گوشی های هوشمند، از همان روزهای آغازین فعالیت جواب داده‌اند. نمایشگرهای بزرگ آن، استفاده از ترکیب شیشه و آلومینیوم در ساخت گوشی و بهره‌گیری از نمایشگرهای منحنی اج، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های پرچمداران امروزی کره‌ای‌ها هستند. در واقع، سامسونگ بود که با پیشرفت خود باعث شد اپل به ارائه موبایل هایی با نمایشگر بزرگتر روی آورده و محصولاتی ریسک‌پذیر از جمله آیفون ایکس را عرضه کند. افراد کمی در شرکت اپل هستند که “notch” را یک طراحی فوق‌العاده می‌دانند. انتخاب عملکرد در عوض شکل، یکی از مشکل‌ترین تصمیمات مدیران اپل بوده است.

گوشی های سامسونگ

به هر صورت، رسیدن به جایگاه امروزی برای سامسونگ ارزان تمام نشد. حالا نیز چشم همه علاقه‌مندان به گلکسی نوت 9 و همچنین گلکسی اس 10 دوخته شده است؛ آیا سامسونگ باز هم می‌تواند موفقیت‌های قبلی را تکرار کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. هیچی تو دنیا به گرد سامسونگ نمیرسه سامسونگ وقتی میخواد یه گوشی رو از شرکت بده بیرون اول چند بار روش آزمایش میکنه اونا جنس به درد نخور به بازار نمیفروشن مثل نوکیا و سونی و… هر چی نشه همه شون زیرمونن ان شا الله همین زودی شرکت سامسونگ یه گوشی بزنه که آیفون زد رو هم بزاره پشتش

  2. کاش سونی به خودش بیادو این آشغالارو بندازه بیرون ا رقابت

  3. چقر بده ادم بیاد اینجا از شدت فشار خودشو خالی کنه سال 2015 s6 بهترین اسمارت فون سال 2016 s7 بهترین پرفروش ترین سال 2017 نوت 8 بهترین اسمارت فون و پر فروش ترین اسمارت فون سال 2017 سال 2018 تو فروش اول تو فروش کلی سیب گاز زدتون که دوم هست شما تا میتونید خودتونرو خالی کنید تخلیه روحی بشید ولی چیزی از ارزش سامسونگ تو دنیا کم نمیشه گیر حرف بعضی ها نیست کرو بشه هر کسی نمیتونه پیشرفت سام رو ببینه اپل حواسش رو خوب جم کنه که هواوی توی تولید گوشی هوشمند جاشو نگیره بتونه واسه خودش پنل تولید کنه ریشش پیش سام و ال جی گیره سعی کنید تخلیه روحی بشید همین جا از شدت فشار نترکید توی کشتی سازی تانک سازی توی همه چی فعالیت داره روز به روز هم عالی تر هر وقت یکی از گوشی های اپل شد بهترین اسمارت فون سال هر وقت توی فروش رسید به سام بعد بیاید نظر بدید زنده باد سامسونگ قدرت عالی گرفته

  4. دمش گرم به کوری چشم بعضی ها و ادم های حسود کور بشه هر کسب نمیتونه ببینه

  5. کاش شکست می خورد نسلش منقرض می شد

  6. اینجور ک پیش میره دوباره شکست میخوره

  7. هیچ وقت از سامسونگ خوشم نیومده و نمیاد یه دزد بیشرفه که گوشی های مسخره و بی کیفیتیش رو با قیمت دوبراری به مردم ناآگاه غالب میکنه احتمالا رئیس یه نسبت دوری با مدیرای خودرسازی ساپیا و ایران خودرو داره که خوب یاد گرفته چطور جیب مردمو خالی کنه

  8. خدایی کیفیت محصولات عالیه ولی تازگیا دیگ قیمتاشو داره زیادی نجومی میکنه

  9. شیرینی پیروزی طعم تتلخ شکست هاشونو از بین میبره واقعا خسته نباشید دارن