گوشی های سری گلکسی اس

تاریخچه گوشی های سری گلکسی اس سامسونگ

گوشی های سری گلکسی اس سامسونگ از پرفروش‌ترین محصولات بازار هستند. اما آیا با نسل‌های اول این خانواده آشنا هستید؟ در ادامه، تاریخچه گوشی های سری گلکسی اس را مرور خواهیم کرد.

پیش از سال 2010، سامسونگ گوشی ها متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌داد که اومنیا (Omnia) ستاره آنها بود؛ مجموعه‌ای منتخب از دستگاه‌های قدرتمند که از سیستم عامل سیمبین یا ویندوز فون استفاده می‌کردند. پیکسون (Pixon) به دوربینی قدرتمند تجهیز شده بود و کوربی (Corby) نیز با قیمتی پایین به فروش می‌رسید و البته سری گلکسی که این محصولات را کامل می‌کرد.

سپس در مارس 2010، سامسونگ از گوشی I9000 Galaxy S رونمایی کرد. این تلفن هوشمند در زمان عرضه مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار گرفت، اما کسی پیش‌بینی نمی‌کرد نسل‌های بعدی آن بتوانند علاوه بر تصاحب دنیای اندروید، به پرفروش‌ترین تلفن های هوشمند موجود در بازار تبدیل شوند. این، داستان گوشی های سری گلکسی اس سامسونگ است.

سرگذشت گوشی های سری گلکسی اس

S برای Super AMOLED

«گلکسی اس» اولین موبایل مجهز به نمایشگر سوپر آمولد نبود و این افتخار به گوشی گلکسی Wave که به سیستم عامل بادا تجهیز شده بود، می‌رسد. به هر صورت، این موبایل نمایشگری شکوهمند داشت و محصولات پریمیوم سری گلکسی را توصیف می‌کرد.

گوشی های سری گلکسی اس

I9000 Galaxy S

سوپر آمولد با آمولد در ادغام دیجیتایزر داخل نمایشگر تفاوت دارد. همین به نمایشگر سامسونگ اجازه داد تا در مقایسه با نمایشگرهای آمولد، یک پنجم از نور را منعکس کند.

خود گلکسی اس نیز یکی از محصولات صاحب سبک در زمان عرضه بود. اسمارت فون کره‌ای‌ها با بدنه نسبتا گرد طراحی شده بود که حتی امروز هم چندان بد به نظر نمی‌رسد. قاب پشتی پلاستیکی نیز با کاوری جداشدنی همراه شده بود. از همان سال‌ها نیز سامسونگ تمایل خود برای تسلط بر بازار را نشان می‌داد. “Galaxy S” با ضخامت تنها 9.9 میلی‌متر، باریک‌ترین موبایل در زمان عرضه و نخستین اندروید با گواهی “DivX HD” محسوب می‌شد.

نسخه‌های مختلف گلکسی اس

پیش از پایان سال 2010، گلکسی اس به عنوان گلکسی نکسوس اس بازطراحی شد. این دو موبایل تا حد زیادی با یکدیگر یکسان هستند، هرچند مدل جدیدتر به نمایشگر منحنی تجهیز شده بود. البته خود صفحه نمایش دستگاه منحنی نبود، بلکه شیشه محافظی که بالای آن قرار می‌گرفت به صورت منحنی طراحی شده بود. هرچند، اینجا یک محدودیت جالب در این گوشی وجود داشت: نکسوس S تنها قادر به ضبط ویدیوهای 480p بود، در حالی که گلکسی S ویدیوهای 720p را ضبط می‌کرد. با این حال، نخستین موبایل اندرویدی با پشتیبانی از NFC نیز محسوب می‌شد.

گلکسی S از یکی از مدل‌های اولیه تراشه اگزینوس (که در آن زمان با نام “Hummingbird” شناخته می‌شد) استفاده می‌کرد که سرعت پردازشگر گرافیکی آن در مقایسه با رقیب اسنپدراگون خود، سه بار بالاتر بود. با این حال، سال 2011 شاهد معرفی گلکسی اس پلاس همراه با چیپ اسنپدراگون S2 بودیم. این گوشی از پردازنده‌ای تک‌هسته‌ای اما با کلاک بالاتر 1.4 گیگاهرتز در مقایسه با 1 گیگاهرتز بهره می‌برد. به علاوه، پردازشگر گرافیکی آدرنو 205 نیز در مقایسه با “PowerVR SGX540” که قدرت‌بخش مدل اصلی بود، کمی بهتر عمل می‌کرد.

گوشی های سری گلکسی اس

I9003 Galaxy SL

سال 2011 شاهد عرضه گلکسی SL نیز بودیم که “L” در آن به معنی وجود نمایشگر “LCD” است. سازندگان از 4 گیگابایت حافظه داخلی و تراشه ضعیف‌تر “TI OMAP” استفاده کرده بودند. پیش از آن‌که محصولات سری گلکسی A همراه با ویژگی‌های اصلی پرچمداران سال قبلی گوشی های سری گلکسی اس در اختیار کاربران قرار بگیرند، سامسونگ موبایل های پیش رو را به عنوان پرچمداران اقتصادی روانه بازار می‌کرد.

سال 2012، سامسونگ با کار روی نسخه اصلی گلکسی S، گوشی گلکسی S ادونس (Galaxy S Advance) را معرفی کرد. این گوشی به چیپ “NovaThor” با پردازنده دو هسته‌ای و حافظه رم بهتر در مقایسه با دو مدل دیگر مجهز شده بود. با این حال، گلکسی اس ادونس هم‌چنان یک موبایل اقتصادی محسوب می‌شد و نمی‌توانست با گلکسی اس 2 رقابت کند. پرچمدار تازه‌نفس گلکسی اس 3 نیز در میان محصولات سامسونگ یکه‌تازی می‌کرد.

“Galaxy S Giorgio Armani” یکی دیگر از گوشی های سری گلکسی اس با نمایشگر سوپر آمولد بود که در زمان عرضه، ظاهر آن توجه برخی افراد را به خود جلب می‌کرد.

گوشی های سری گلکسی اس

I9010 Galaxy S Giorgio Armani

ورود گلکسی اس 2

گلکسی اس 2، اولین موبایل از گوشی های سری گلکسی اس بود که در کنگره جهانی موبایل معرفی شد. ضخامت این موبایل حتی در مقایسه با قبل نیز کمتر شده بود و سازندگان، گلکسی اس 2 را با ضخامت 8.49 میلی‌متر پیش روی همگان قرار دادند. البته کاهش ضخامت، تنها ویژگی این گوشی نبود و در مقایسه با نسل اول، تقریبا تمام ویژگی‌های آن تغییر پیدا کرده بود. گلکسی اس 2 حتی جایزه بهترین تلفن هوشمند سال در نمایشگاه MWC 2012 را نیز از آن خود کرد.

بهتر است ابتدا در مورد نمایشگر بزرگ‌تر 4.3 اینچی Super AMOLED Plus این موبایل صحبت کنیم. “Plus” یعنی این نمایشگر همه پیکسل‌های “RGB” را به جای “PenTile” دارد. در نتیجه حتی با ثابت باقی ماندن رزولوشن، میزان وضوح صفحه افزایش پیدا کرده بود.

می‌دانستید “Galaxy S II” از استایلوس پشتیبانی می‌کرد؟ البته منظور ما قلم هوشمند “S Pen” نیست، اما پیش از معرفی اولین گلکسی نوت در همان سال، سامسونگ در حال فرو بردن انگشتان خود به آب بود. برخی کاربران کنجکاو کاری کردند که نمایشگر گلکسی اس 2 با مداد معمولی نیز کار کند.

گوشی های سری گلکسی اس

I9100 Galaxy S II

در چیپ جدیدتر اگزینوس، تعداد هسته‌ها (ضمن استفاده از هسته‌های سریع‌تر Cortex-A9) دوبرابر شده بود و سازندگان از پردازشگر گرافیکی ARM Mali-400MP4 استفاده کردند. میزان رم و ظرفیت حافظه داخلی هم حالا دوبرابر شده بودند. این انرژی هدر نرفت و سال‌ها پیش از “DeX”، استاندارد MHL برای یک داک با خروجی سیگنال‌های AV (فول اچ دی) مورد استفاده قرار گرفت.

طراحی تقریبا مربع‌شکل این موبایل در نوع خود زیبا بود، اما کاور پشتی با بافت مخصوصی که داشت، سبب می‌شد تا این موبایل بیشتر از همه گوشی های سری گلکسی اس به دستان شما بچسبد.

گوشی های سری گلکسی اس

I9103 Galaxy R

مثل قبل، سامسونگ باز هم چند نسخه مختلف از گلکسی اس 2 را معرفی کرد که از جمله آنها می‌توان به گلکسی R با نمایشگر Super LCD و چیپ تگرا 2 و همین‌طور گلکسی اس 2 پلاس با چیپ  Broadcom BC28155 اشاره کرد. چیپ “TI OMAP” که پیش‌تر در مورد آن صحبت کردیم نیز در موبایل گلکسی نکسوس به‌کارگرفته شده بود.

پدر بیکسبی

گلکسی اس 3 همراه با “S Voice” در اختیار کاربران قرار گرفت – دستیاری دیجیتالی بعد از سیری اما پیش از آن‌که گوگل دستیار اختصاصی خود را توسعه دهد. و البته، پیش از بیکسبی.

گلکسی اس 3 فروش بسیار خوبی داشت به گونه‌ای که سازندگان دائما با کبود مواجه می‌شدند (به خصوص برای رنگ آبی). اس 3 عنوان بهترین گوشی هوشمند در نمایشگاه MWC 2013 را از آن خود کرد. در سه ماهه سوم سال 2012، موبایل پیش رو با عبور از آیفون 4S به عنوان پرفروش‌ترین تلفن هوشمند شناخته شد. شاید بی‌ارتباط باشد، ولی به دنبال همین موضوع، اپل بر علیه سامسونگ شکایت کرد.

گوشی های سری گلکسی اس

I9300 Galaxy S III

سامسونگ باز هم چندین نسخه از گلکسی اس 3 را عرضه کرد. “Ativ S” که یکی از محصولات متفاوت این غول فناوری بود که بر اساس گلکسی اس 3 توسعه داده شده بود، اما از سیستم عامل ویندوز فون بهره می‌برد. ما هرگز شاهد تلاش سامسونگ برای حضور پررنگ در بازار محصولات ویندوزی نبودیم، اما شاید بتوان “Ativ S” را برجسته‌ترین تلاش این شرکت عنوان کرد.

گوشی های سری گلکسی اس

Ativ S I8750

اضافه شدن ویژگی‌های جدید

سامسونگ به خاطر بهره‌گیری از ویژگی‌های جدید در گلکسی اس 4 شناخته می‌شود. به علاوه، دیگر از نام رومی برای این پرچمدار استفاده نشد. در حال حاضر شایعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد سال آینده، سامسونگ باز هم به رویکرد قبلی خود بازگشته و از نام گلکسی SX به جای گلکسی اس 10 می‌کند.

گوشی های سری گلکسی اس

I9500 Galaxy S4

به هر صورت، گلکسی اس 4 قادر به ردیابی موقعیت سر شما بوده و همراه با کج کردن سر، صفحه وب را نیز به حرکت در می‌آورد. علاوه بر این، نمایشگر سوپر آمولد گوشی قادر به تشخیص حرکت انگشت شما بالای صفحه نمایش بود و یک سنسور برای کنترل حرکتی نیز وجود داشت.

در این بخش ما باز هم از نسخه‌های مختلف گلکسی اس 4 عبور کرده و تنها به “Galaxy S4 Google Play Edition” اشاره می‌کنیم. این مدل مخصوص همانند نکسوس، اندروید 4.2 را اجرا می‌کرد و در آن خبری از رابط کاربری تاچ ویز نبود.

آیا با عرضه “Galaxy S9 Google Play Edition” موافق هستید؟

صورتی که تنها یک مادر می‌تواند عاشقش باشد

گلکسی اس 5 همراه با مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید همچون استاندارد IP67 به منظور مقاومت در برابر آب، شارژ بی سیم (که در گلکسی S4 اختیاری بود) و اسکنر اثر انگشت معرفی شد. با این حال، پرچمدار سامسونگ بابت طراحی مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

گوشی های سری گلکسی اس

Galaxy S5

جدای تمام ویژگی‌هایی که سامسونگ در این گوشی گنجانده بود، خود این موبایل زشت بود! به عقیده بسیاری، استفاده از پلاستیک یکی از اشتباهات سامسونگ بود. به این مورد باید طراحی قاب پشتی را نیز اضافه کرد.

گلکسی S5 مورد انتقاد قرار گرفت. استفاده از حسگر اثر انگشت کشیدنی این موبایل در مقایسه با تاچ آی دی آیفون، سخت‌تر بود. دستگاه از “PayPal” پشتیبانی می‌کرد (پیش از توسعه “Samsung Pay”)، اما تجربه کاربری آن به خوبی “Apple Pay” نبود.

همراه با گلکسی S5، کاربران قادر به استفاده از سنسور ضربان قلب نیز بودند؛ ویژگی خوبی که هم‌چنان در گوشی های سری گلکسی اس وجود دارد. علی‌رغم همه این موارد، سرعت فروش گلکسی اس 5 در تاریخ سامسونگ (در همان زمان) بالاتر از سایر گوشی های هوشمند این شرکت بود.

همراه با توسعه گلکسی اس 6، سامسونگ روند طراحی محصولات خود را به شکل قابل توجهی تغییر داد. در بخش دوم، در مورد نحوه مقابله این کمپانی کره‌ای با همه انتقادها صحبت خواهیم کرد.

گوشی های سری گلکسی اس

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. تمام سری های گوشی های سامسونگ رو داشتم و ازشون‌راضی بودم شدیدا

  2. اس 3 خیلی خوب بود اون موقع

  3. من اس 2 یادمه خیلی سرو صدا کرد