نکات عکاسی با گوشی هوشمند

15 نکته مهم حین عکاسی با گوشی هوشمند

عکاسی با گوشی هوشمند امروزی تبدیل به امری بدیهی شده است، اما همه کاربران، عکس‌هایی باکیفیت و زیبا ثبت نمی‌کنند. در این مطلب به بررسی نکاتی مهم حین عکس گرفتن با گوشی هوشمند می‌پردازیم. برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای، بیشتر از یک دوربین موبایل حرفه‌ای، به رعایت تکنیک‌های مهم نیازمند هستید.

دوربین‌های موبایل طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند. سنسورهای آن‌ها با وجود داشتن ابعاد کوچک توانایی بیشتری در دریافت نور پیدا کرده و قادر هستند در هر شرایطی تصاویری زیبا ثبت کنند. از طرفی دیگر با انقلاب دوربین‌های متشکل از چند سنسور رو به رو هستیم که بزرگنمایی بیشتر، افکت‌ عمق میدان و دیگر ویژگی‌های جدید را برای عکاسی با گوشی در اختیار کاربران قرار داده‌اند.

عکاسی با گوشی گران؟

اما برای کسب بهترین تجربه عکاسی با گوشی هوشمند، داشتن یک مدل مجهز به سنسوری قوی، تنها یک بخش قضیه است. لزوما هر کاربری که یک سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس و یا آیفون 10 دارد، صفحه اینستاگرامش مملو از عکس‌های حرفه‌ای نیست! در این مطلب با بهترین نکاتی که رعایتشان به ثبت تصاویر حرفه‌ای حین عکاسی با گوشی هوشمند کمک می‌کنند اشاره می‌کنیم.

گرفتن تعداد زیادی عکس

نکات عکاسی با گوشی

زمانی را به خاطر می‌آورم که برای ثبت یک عکس پروفایل جدید به منظور قرار دادن در اطلاعات حساب شبکه‌های اجتماعی، دوست عکاس خود را مجبور می‌کردم تعداد زیادی عکس از من ثبت کند تا در نهایت یکی را انتخاب کنم! این قانون در عکاسی با گوشی نیز وجود دارد.

عدم انجام محاسبات به صورت صحیح توسط سنسور دوربین، پردازش ناصحیح اطلاعات دریافت شده توسط سنسور، قرارگیری اشیای مزاحم در کادر تصویر، لرزش دست و دیگر موارد سبب می‌شوند تصویرتان آن طور که باید خوب نباشد، اما با آزمون و خطا، سرانجام یک مورد مناسب به ثبت خواهد رسید. بعد از ثبت 10 عکس از یک منظره، مطمئنا یکی به ذائقه‌تان خوش خواهد آمد.

به منظور گرفتن عکس‌های متوالی، چندین مورد را بدون تغییر کادربندی و جابه‌جا کردن زاویه دوربین با سوژه و چند مورد را بعد از انجام این کارها ثبت کنید. اگر در حال گرفتن سلفی بوده و یا سوژه مورد نظر به جای منظره، گروهی از افراد هستند، حالت قرارگیری و زاویه صورت را چندین مرتبه تغییر دهید تا در نهایت بهترین موقعیت در یک عکس ثبت شود. به لطف امکان بکاپ‌گیری خودکار تصاویر در سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری همچون گوگل فوتوز، نگرانی بابت ثبت حافظه مورد نیاز برای خروارها عکس وجود نخواهد داشت.

عکاسی پیاپی یا فیلم‌برداری 4K

نکات عکاسی با گوشی

عکاسی پیاپی در زمانی که مشغول گرفتن عکس از افراد هستید، بهترین گزینه است. به عنوان نمونه نمی‌توان کودک را مجبور کرد در حالتی که ما برای عکاسی با گوشی مد نظر داریم قرار بگیرد. همچنین حین گرفتن عکس‌های دست جمعی، همیشه چشم یک نفر بسته می‌ماند!

روی هم رفته، در زمانی که احتمال هر گونه حرکت توسط سوژه وجود داشته و یا متحرک بودن خاصیت اصلی سوژه است، حتما از حالت عکاسی پیاپی (Burst Mode) استفاده کنید. به عنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان به گرفتن عکس با گوشی از افراد در حال انجام حرکات ورزشی اشاره کرد.

به جای این کار، ترفند دیگری نیز وجود دارد. می‌توان به فیلم برداری در فرمت 4K پرداخت و سپس فریم‌هایی که مورد علاقه‌مان هستند را جدا کرد. فیلم برداری در این رزولوشن دارای کیفیت بسیار بالایی است، پس تصاویر نهایی احتمالا دارای کیفیت بسیار خوبی خواهند بود. به عبارت دیگر، عکس‌هایی که در این حالت از فریم‌های ویدیو بیرون می‌کشید، در بهترین حالت، در حد و اندازه عکس‌های 8 مگاپیکسلی ثبت شده به صورت عادی هستند. برخی پخش‌کننده‌های ویدیو اجازه جدا کردن فریم‌ها را به ما می‌دهند. اپلیکیشن AndroVid نیز ابزار خوبی برای انجام این کار است.

تسلط بر اپلیکیشن دوربین گوشی

نکات عکاسی با گوشی

بیشتر کاربران این نکته عکاسی با گوشی را نادیده می‌گیرند. کمتر شرکتی امروز از اندروید خام استفاده کرده و در کنار دست‌کاری رابط کاربری، اپلیکیشن‌های پیش‌فرض آن را نیز سفارشی‌سازی می‌کند. به همین دلیل هر شرکت دارای اپلیکیشن دوربین متفاوتی است. این تفاوت حتی در مدل‌های گوناگون یک شرکت نیز وجود دارد. بعد از خرید هر گوشی جدید، اپلیکیشن دوربین آن را زیر و رو کرده و درباره گزینه‌هایی که به نظرتان جدید می‌رسند بیشتر تحقیق کنید.

البته ترفندهایی نیز در برخی نرم افزارها وجود دارند که به صورت عادی قابل رویت و استفاده نبوده و از قبل باید از وجودشان آگاهی داشته باشید. بعد از خرید یک گوشی جدید مخصوصا پرچمدار، در موتور جستجوی گوگل پیرامون ترفندهای دوربین مدل مورد نظر جستجوهایی انجام بدهید.

استفاده از اپلیکیشن‌های دوربین جانبی

نکات عکاسی با گوشی

ممکن است همواره تصور کنید ترفندهایی در اپلیکیشن دوربین پیش‌فرض گوشی‌تان وجود دارد که از آن بی‌خبر هستید. برای خلاص شدن از این توهم، یک اپلیکیشن دوربین حرفه‌ای از گوگل پلی استور دریافت و نصب کنید. ترفندها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ابزارها به خوبی در صفحه معرفی‌شان ذکر می‌شود.

نوع اپلیکیشن دوریین، در کیفیت عکس‌های نهایی نیز تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای کسب بهترین تجربه عکاسی با گوشی زمان صرف کرده و با آزمون و خطا و همچنین در نظر گرفتن نظرات سایر کاربران، بهترین برنامه موجود در گوگل پلی استور را پیدا کنید. به عنوان نمونه، برای کاربران علاقه‌مند به در دست گرفتن کنترل همه چیز، Footej Camera گزینه خوبی است. برای کاربران عاشق سلفی، اپلیکیشن Candy Camera انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

توجه به زمان استفاده از فلاش LED

نکات عکاسی با گوشی

دوربین‌های موبایل از نظر میزان نور دریافت شده از محیط بهبود فوق‌العاده‌ای داشته‌اند، به همین دلیل همیشه به استفاده از فلاش LED نیاز نخواهید داشت. در واقع فلاش نه تنها در بیشتر مواقع به ثبت تصاویر بهتر حین عکاسی با گوشی کمک نمی‌کند، بلکه کیفیت را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

در برخی اپلیکیشن‌های دوربین‌ که امکان تغییر دستی تعدادی از گزینه‌ها وجود دارد، می‌توان بدون نیاز به فلاش LED حین وجود کمترین نور ممکن در محیط نیز به عکاسی با گوشی پرداخت. بهتر است فقط در شرایطی که تاریکی مطلق بر محیط حکمفرما است، فلاش را بر روی حالت روشن قرار بدهید.

یادگیری نحوه استفاده از خورشید

نکات عکاسی با گوشی

هیچ نعمتی بالاتر از نور طبیعی خورشید برای یک عکاس وجود ندارد. وجود این نعمت حین عکاسی با گوشی هوشمند به خاطر داشتن سنسورهای کوچکتر ارزشمندتر است. با این حال نباید نور خورشید را به صورت مستقیم به دوربین خوراند! به عبارت دیگر، بهتر است از نور طبیعی به منظور روشن کردن سوژه استفاده کنید، اما این منبع نباید به صورت مستقیم به درون سنسور تابیده شود. پس پشت به آفتاب ایستاده و اجازه دهید نور به سوژه بتابد.

فعال‌سازی نمایش شبکه‌بندی

نکات عکاسی با گوشی

بعد از فعال‌سازی، بر اساس قوانین عکاسی، سوژه‌ها و در کل اشیای مورد نظر باید در نقاط تقاطع این خطوط قرار بگیرند. این روش بسیار خوبی برای عکاسی با گوشی بوده و سبب می‌شود فریم‌بندی دقیق‌تری داشته باشید. اگر تصمیم به ثبت عکس به منظور قرار دادن آن در اینستاگرام گرفته‌اید، این حالت بسیار کاربردی است، چرا که می‌توان دو سوم فریم را به بخشی که قرار است در اینستاگرام کراپ کنیم اختصاص داد.

استفاده از حالت HDR

نکات عکاسی با گوشی

این گزینه امروز در دوربین تمامی مدل‌ها اعم از پرچمدار و میان‌رده و پایین‌رده وجود دارد، اما کمتر کاربری از آن بهره می‌برد. با استفاده از این تکنیک عکاسی با موبایل، جزییات بیشتری در سایه‌ها و نقاط روشن تصویر دریافت خواهید کرد. در برخی دوربین‌های موبایل، می‌توان عکاسی HDR را بر روی حالت خودکار قرار داد تا بسته به شرایط، در صورت نیاز فعال شود.

عکاسی HDR حین گرفتن عکس از مناظر شهری، بناها و مکان‌های دیدنی کاربردی است، جایی که وجود نقاطی مملو از نور در کنار محل‌هایی پوشیده شده با سایه، ممکن است تاثیرات بدی بر روی تصویر نهایی داشته باشند. عکس بالا، یک مثال بسیار واضح و خوب از استفاده صحیح از حالت HDR محسوب می‌شود. می‌توانید آن را با زمان خاموش بودن این گزینه مقایسه کنید.

همانطور که از معنی High Dynamic Range (محدوده دینامیکی بالا) برمی‌آید، با فعال کردن گزینه مربوط به آن، محدوده پویایی عکس‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. در دنیای عکاسی، محدوده دینامیکی یا همان پویایی را باید نسبت روشنی تصویر به تاریکی آن خطاب کرد.

آشنایی با تنظیمات حالت دستی

نکات عکاسی با گوشی

این قسمت یکی از سخت‌ترین بخش‌ها حین عکاسی با گوشی برای کاربران تازه کار محسوب می‌شود، به طوری که آن‌ها را دست به گوگل خواهد کرد! برخلاف زمان عکاسی با موبایل در حالت خودکار، بعد از فعال‌سازی حالت دستی که در بسیاری از گوشی ها تحت عنوان حالت پرو شناخته می‌شود، برخی گزینه‌ها دیگر به صورت خودکار تنظیم نشده و مدیریت آن‌ها در دست شما قرار می‌گیرد.

سرعت شاتر، زمان باز بودن شاتر به منظور دریافت اطلاعات از محیط را مشخص می‌کند. هر چه این زمان بیشتر باشد، نور بیشتری از محیط دریافت خواهد شد، به همین دلیل برای عکاسی در زمان عدم وجود نور کافی، باید زمان آن را افزایش داد. در این شرایط می‌بایست دوربین را ثابت و کاملا بدون حرکت نگه داشت.

ISO، مبنایی برای اندازه‌گیری حساسیت به نور است. در روشنایی روز، باید میزان آن را کاهش داد، اما در زمان عدم وجود نور کافی، ISO باید بسته به شرایط افزایش پیدا کند، چرا که نور، آن طور که باید وجود نداشته و باید به وسیله بالا بردن حساسیت، کمترین نور موجود را نیز دریافت کرد. افزایش بیش از حد ISO حین عکاسی با گوشی به زیاد شدن نویز در تصویر منجر خواهد شد.

در همه گوشی ها، گزینه‌های یکسانی برای مدیریت به صورت دستی در دسترس قرار نمی‌گیرند، اما سرعت شاتر جزو معدود گزینه‌هایی است که در حالت پرو و یا دستی تمامی مدل‌ها وجود دارد. فراموش نکنید افزایش بیش از حد سرعت شاتر سبب ایجاد محوشدگی در تصویر می‌شود.

استفاده از سه پایه

نکات عکاسی با گوشی

عکاسی با نوردهی طولانی یا Long Exposure سبب خلق آثاری همانند تصویر بالا می‌شود که خلاقیت و زیبایی در آن موج می‌زند. همانطور که گفتیم، حین افزایش سرعت شاتر، ثابت نگه داشتن گوشی اهمیت زیادی پیدا می‌کند، به طوری که کوچکترین تکان منجر به بروز میزان زیادی محوشدگی در عکس خواهد شد. در برخی گوشی ها همچون هواوی پی 20 پرو از تکنیک تثبیت‌کنندگی هوش مصنوعی استفاده می‌شود، اما همه مدل‌ها دارای چنین ویژگی نیستند.

برای انواع مختلف عکاسی شامل لانگ اکسپوژر، استفاده از سه پایه توصیه می‌شود. کافی است گوشی را بر روی آن قرار داده و سپس دوربین را به سمت سوژه برگردانید. از آنجایی که دستتان نلرزیده و قرار نیست به خاطر نگاه داشتن گوشی رو به بالا خسته شوید، می‌توانید تا پدید آمدن حالت مناسب چندین دقیق صبر کرده و سپس شاتر مجازی را لمس کنید.

مشخص کردن نقطه فوکوس

نکات عکاسی با گوشی

در حالت عکاسی حرفه‌ای یا همان دستی مدل‌های جدید سامسونگ، ال جی و گوشی های برخی دیگر از برندها، امکان مشخص کردن میزان فوکوس بر روی یک سوژه خاص به صورت دقیق وجود دارد. به این ترتیب نقطه کانونی به صورت دقیق و شفاف قابل رویت بوده و بقیه عناصر اضافی در حاشیه قرار می‌گیرند.

در سایر گوشی ها نیز می‌توان به سادگی لمس نقطه‌ای از نمایشگر، منطقه‌ای که باید فوکوس بر روی آن قرار بگیرد را مشخص کرد. با انجام این کار حین عکاسی با گوشی به دوربین نشان خواهید داد کدام منطقه و یا قسمت از چهارچوب مورد توجه شماست و باید حین عکس گرفتن در کانون توجه قرار بگیرد.

تمیز کردن لنز

نکات عکاسی با گوشی

این یکی دیگر از نکات عکاسی با گوشی است که با وجود اهمیت کمتر کسی به آن توجه می‌کند. برای دوربین موبایل برخلاف دوربین‌های DSLR نمی‌توان در لنز تعبیه کرد، به همین دلیل شیشه همیشه در معرض لمس شدن قرار دارد. میزان کثیف شدن شیشه لنز در گوشی هایی که دوربینشان برآمدگی دارد، بسیار بیشتر است. بهتر است یک پارچه پنبه‌ای همراه داشته و به وسیله تمیز کردن لنز با لباس خود، آن را کثیف‌تر نکنید!

استفاده از قابلیت‌های گوگل فوتوز

نکات عکاسی با گوشی

در حالی که سرویس گوگل درایو برای ذخیره‌سازی انواع فایل‌ها از جمله تصاویر وجود دارد، چه احتیاجی به گوگل فوتوز است؟ وجود قابلیت‌های مختلف مربوط به ویرایش تصاویر، گوگل فوتوز را تبدیل به سرویس ذخیره‌سازی ابری مورد علاقه عکاس‌ها کرده است.

به کمک ابزارهای گوگل فوتوز می‌توان از تغییر میزان نوردهی گرفته تا تغییر جهت قرارگیری تصویر را بدون نیاز به استفاده از اپلیکیشن‌های اندرویدی و یا آی او اسی انجام داد، اما هیچ کدام به اندازه قابلیت ترمیم خودکار آن ارزشمند نیست. بعد از لمس فهرست گزینه‌های ویرایش، Auto را انتخاب کنید تا نوردهی، کنتراست و دیگر ویژگی‌های عکس بر اساس تحلیل هوش مصنوعی گوگل فوتوز به صورت خودکار تنظیم شوند.

استفاده از ابزارهای ویرایش تصویر

نکات عکاسی با گوشی

برخی عکاس‌ها عقیده دارند تصویر باید به خودی خود خوب باشد و دست بردن در آن جایز نیست. به همین دلیل استفاده از هر گونه ابزار ویرایش تصویر به منظور اعمال کوچکترین تغییری بعد از عکاسی با گوشی را نفی می‌کنند. این عقیده را کنار گذاشته و چند نرم افزار ویراش عکس خوب در گوشی خود نصب کنید.

حرفه‌ای‌ترین عکاس‌ها به صورت RAW (در فرمت خام) اقدام به ثبت عکس گرفته و سپس همه چیز را بعدا در نرم افزارهای ویرایش تصویر همچون فتوشاپ تنظیم می‌کنند. حین عکاسی به صورت RAW، که در تعدادی از پرچمداران پشتیبانی می‌شود، دوربین تلاشی برای تنظیم نور و دیگر موارد انجام نداده و همه چیز را همانطور که هست ثبت می‌کند تا عکاس در ادامه آن‌ها را به دلخواه تنظیم کند.

برش دادن عکس

نکات عکاسی با گوشی

اگر در زمان عکاسی با گوشی قادر به بیرون انداختن اشیای اضافی از چهارچوب نبوده و یا انجام این کار را فراموش کرده‌اید، بعد از ثبت آن را انجام بدهید. حتی حین ثبت عکس از مناظر طبیعی که گوشه به گوشه آن زیباست نیز نظر شما باز هم به یک نقطه خاص جلب شده است، پس آن را در کانون توجه قرار داده و در صورت وجود قسمتی اضافی، حذفش کنید. اگر اپلیکیشن گوشی شما دارای قابلیت تنظیم فریم به صورت دستی است، حین عکاسی عمل قاب‌بندی را انجام داده و برش تصویر را به بعد موکول نکنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. خب ما نمیخوایم دیگ از اپلیکیشن های جانبی استفاده کنیم که اینجوری زحمت بیشتر میشه

  2. چه ایده های جالب و کاربردی ایول بهتون مرسی

  3. این همه مدت الکی پلکی عکس میگرفتیم هی نمیدونستیم باید چیکار کرد
    واقعا نکات جالبی بود

  4. بابا یه عکس گرفته این همه دنگ وفنگ نداره

  5. GLX بهترین دوربین تاریخ بشریت رو داره . من باهاش اونقد عکاسی می کنم

  6. اینهمه کار بخوایم بکنیم که دیگ وقتی نمیمونه .خیلی سخته