چیپ های رم LPDDR5

سامسونگ نسل جدید چیپ های رم LPDDR5 را برای موبایل معرفی کرد

کمپانی سامسونگ چیپ های رم LPDDR5 را با نرخ داده 6400 مگابیت بر ثانیه معرفی کرد. این چیپ‌های DRAM جدید، 1.5 برابر سریع‌تر از رم‌های فعلی LPDDR4X هستند.

جدای از معرفی و تولید موبایل های پرچمدار، سامسونگ به عنوان یکی از توسعه‌دهندگان برتر در زمینه سخت افزار نیز شناخته می‌شود. سال 2014، سامسونگ نخستین شرکتی بود که تولید انبوه چیپ‌های رم 4 گیگابایتی LPDDR4 را آغاز کرد و مسئولیت ساخت برخی از تراشه‌های موبایلی کوالکام از جمله اسنپدراگون 835 هم بر عهده این شرکت بوده است. حالا نیز سامسونگ از توسعه موفقیت‌آمیز اولین چیپ 10 نانومتری LPDDR5 DRAM خبر داده است.

اما معنای آن چیست؟ استاندارد LPDDR5 با نرخ داده 6400 مگابیت بر ثانیه، 1.5 برابر سریع‌تر از چیپ‌های رده بالای فعلی LPDDR4X است. از نظر انتقال داده‌های خام، این یعنی چیپ های رم LPDDR5 می‌توانند 51.2 گیگابایت داده را ظرف تنها یک ثانیه ارسال کنند.

سامسونگ می‌گوید این حافظه‌های سریع و جدید، اجرای عملیات‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی قوی‌تر را روی دستگاه‌های موبایلی امکان‌پذیر کرده و قدرت بیشتری را برای اجرای سریع‌تر دستورات مبتنی بر هوش مصنوعی و همچنین ثبت، پخش و ویرایش ویدیوهای UHD در اختیار دستگاه قرار می‌دهد. علاوه بر این، نسل جدید را می‌توان یکی از اجزای مهم برای اینترنت 5G در آینده در نظر گرفت.

چیپ های رم LPDDR5 مصرف برق پایین‌تری دارند

اما مصرف برق چیپ های رم LPDDR5 چگونه خواهد بود؟ در پاسخ باید بگوییم LPDDR5 مصرف بهینه‌تری در مقایسه با LPDDR4 دارد. در واقع این چیپ‌ها به گونه‌ای مهندسی شده‌اند که هنگام نیاز پردازنده به خروجی کمتر، ولتاژ آنها کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، در حافظه‌های مذکور از «حالت خواب عمیق» استفاده شده است که در مقایسه با «حالت بیکاری» چیپ‌های LPDDR4، دو برابر موثرتر بوده و به نحوی تنظیم شده‌اند که مانع بازنویسی مداوم سلول‌هایی با مقدار «0» می‌شود.

چیپ های رم LPDDR5 در دو نسخه مختلف با نرخ داده 6400 مگابیت بر ثانیه و ولتاژ کاری 1.1 ولت و همین‌طور 5500 مگابیت بر ثانیه با ولتاژ کاری 1.05 ولت ارائه خواهند شد. هنوز زمان به‌کارگیری این چیپ‌ها در تلفن های هوشمند اعلام نشده، اما بعید است پرچمداران سال 2018 به آن مجهز شوند؛ در این صورت، احتمالا گلکسی S10 نخستین دستگاه با این حافظه‌ها خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. 51 گیگ ظرف یک ثانیه؟ اووووف خیلی ب

  2. میشه یکی خلاصه وار بگه چطوره کارکردش