تغییر فصل ها

محققان از تغییر فصل ها به دست بشر خبر دادند

دانشمندان آب و هوایی با بررسی دقیق داده‌های ماهواره‌ای چهار دهه اخیر، برای نخستین بار از تغییر فصل ها توسط انسان‌ها خبر دادند.

محققان شانس تغییرات طبیعی آب و هوا را بدون تاثیر انسان، تقریبا «پنج در یک میلیون» می‌دانند. همانند کاراگاهان، دانشمندان در حال بررسی شواهد موجود در این تغییرات بوده و مدعی پیدا شدن رد پای انسان‌ها شده‌اند. در واقع چندین سال است که آنها از دخیل بودن عوامل انسانی در تغییرات دمایی، تغییرات سریع قطب شمال، ساختار شیمیایی دریاها و بسیاری از مسائل دیگر صحبت می‌کنند.

احتمال ارتباط تغییر فصل ها با گازهای گلخانه‌ای

چیزی که دانشمندان کشف کرده‌اند، سرعت ناهموار تغییرات فصلی در اتمسفر بالای مناطق معتدل نیم‌کره‌های شمالی و جنوبی است. اگرچه گرم شدن یک اتفاق جهانی است، اما تابستان‌ها در تروپوسفر سریع‌تر از زمستان‌ها گرم می‌شود؛ به گونه‌ای که فیزیک می‌تواند در صورت تاثیر گازهای گلخانه‌‌ای، این موضوع را نشان دهد. زمانی که محققان دمای میانگین سالانه را اندازه‌گری کردند، داده‌های ماهواره‌ای و مدل‌های کامپیوتری برای تغییرات دمای فصلی که در این تحقیق به کار گرفته شد هم به خوبی یافته‌های جدید را تایید می‌کردند.

بن سانتر (Ben Santer)، یکی از دانشمندان متخصص در زمینه اتمسفر زمین در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور و رهبر این مطالعه، نتایج دما را به امواجی تشبیه می‌کند که در ساحل رها می‌شوند.

به کمک اطلاعات ماهواره‌ای که طی 38 سال گذشته ثبت شده‌اند، محققان بیشترین و کمترین میزان دما در هر ماه از سال را محاسبه کردند. در سال‌های اولیه، «امواج» کوچک بودند، اما افت و خیز آنها در سال 2016 به میزان بسیار بالایی رسید.

نتیجه این تحقیق که چند روز پیش در مجله “Science” منتشر شد، به یافته‌هایی پیوسته که گرما را به انسان‌ها نسبت می‌دهند و اینکه همان تحقیق چگونه پیش‌تر در کنگره آمریکا توصیف شده است هم توجه می‌کند. سانتر به عنوان مکملی برای گزارش خود، گزارش‌های کنگره را که می 2017 طی مقاله‌ای در “Nature” منتشر شده بود، به درستی‌سنجی این ادعاها توسط رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا یعنی “Scott Pruitt” ارجاع داده است:

به عقیده من، زمانی که ادعاهای نادرست به اظهار رسمی در کنگره رسیده و به بخشی از آمار “Congressional Record” تبدیل می‌شود، آن‌وقت مهم است که علت را پیدا کنیم.

جدیدترین مقاله سانتر طی هفته‌ای شلوغ برای سیاست‌های آب و هوایی منتشر شده است؛ جایی که برخی از جمهوری‌خواهان با دریافت مالیات بابت کربن مخالفت کرده‌اند. این هفته همچنین یکی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره لایحه‌ای را در مورد مالیات بر کربن آماده کرده بود و حتی گروهی از محققان دانشگاه کلمبیا (واقع در نیویورک) در سناریوهایی جدید به بررسی قیمت‌گذاری کربن دی‌اکسید در آمریکا و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور پرداختند.

تغییر فصل ها

مدل‌های آب و هوایی به ناقص بودن معروف هستند. معمولا گفته می‌شود شبیه‌سازی‌های گرمایی از دمای واقعی پیشی می‌گیرند؛ موضوعی که طی چند سال اخیر در کانون توجه بوده است. محققان ضمن ارائه توضیحات احتمالی، نگرانی‌های موجود مبنی بر اغراق در نشان دادن سرعت گرم شدن زمین در انتقاد از مدل‌ها را رد کرده‌اند:

این ادعا که تخمین بیش از حد گرم شدن فقط به خاطر یک خطای بزرگ در حساسیت مدل آب و هوایی است، در جای دیگر هم آزمایش شده و قابل اعتنا نیست.

مطابق با این تحقیق، اطلاعات مربوط به 5 ماهواره نشان می‌دهد که دمای زمین بیش از حد افزایش یافته است. در واقع تغییرات آب و هوایی مایل‌ها بالاتر از زمین، بخشی از همین معمای گرم شدن زمین و تغییر فصل ها است. سانتر ضمن اشاره به وجود شواهد متعددی از تغییر فصل ها و گل‌دهی زودتر از موعد درختان، این موضوع را یکی از موارد کاملا ملموس در زندگی روزمره می‌داند. او معتقد است این تحقیقات، یک یادآور ناراحت‌کننده از تغییرات آب و هوایی هستند:

جمع شدن شواهد من را نگران می‌کند. این از چیزهایی است که نمی‌خواهید حق با شما باشد.