مریخ

کشف دریاچه‌ای عظیم از آب مایع در سیاره مریخ

دانشمندان به کمک فضاپیمای مارس اکسپرس، دریاچه‌ای عظیم از آب مایع را در مریخ پیدا کردند. این کشف بزرگ می‌تواند ماموریت‌های آینده در سیاره سرخ را به کلی متحول کند.

دریاچه‌ای عظیم از آب مایع در سیاره مریخ پیدا شده است. این کشف پیشگامانه در شرایطی اتفاق می‌افتد که چندین سال است دانشمندان به شواهد بسیاری مبنی بر وجود آب و یخ در گذشته سیاره سرخ اشاره دارند. هرچند، این نخستین باری است که چنین حجم بالایی از مایع حیات‌بخش آب در این سیاره پیدا شده است. مطابق با اطلاعات به دست آمده از رادارهای ماهواره‌ای، این آب‌ها در قطب جنوبی مریخ و زیر پوششی از یخ قرار گرفته و مفاهیم عمیقی برای ماموریت‌های آینده و جستجو برای حیات فرازمینی دارند.

مریخ

دانشمندان می‌گویند آب 1.5 کیلومتر (0.9 مایل) پایین‌تر از یخ‌ها قرار گرفته و پهنه آن به 20 کیلومتر (12.4 مایل) می‌رسد. اگرچه دما در این بخش منفی 68 درجه سلسیوس (منفی 90 درجه فارنهایت) است، اما به لطف وجود وجود مقادیر بالایی از نمک‌های سدیم، منیزیم و کلسیم هم‌چنان به صورت مایع است. این موضوع به علاوه فشار بسیار بالای یخ از بالا، نقطه انجماد را پایین می‌آورند.

استفاده از رادار MARSIS برای کشف آب در مریخ

دانشمندان این کشف را به وسیله رادار MARSIS که روی فضاپیمای مارس اکسپرس نصب شده است، انجام داده‌اند. این وسیله پالس‌های رادار را به طرف سطح سیاره ارسال کرده و چگونگی بازتاب امواج به سمت فضاپیما را اندازه‌گیری می‌کند تا در نتیجه آن، محققان از نوع مواد قرار گرفته در سیاره و حتی زیر سطح آن مطلع شوند.

با استفاده از رادار MARSIS برای نقشه‌برداری از منطقه‌ای در اطراف قطب جنوبی سیاره سرخ، محققان 29 مجموعه از نمونه‌های راداری را از می 2012 تا دسامبر 2015 جمع‌آوری کرده‌اند. بخشی از این منطقه با برگرداندن تغییراتی بسیار تند در سیگنال‌های رادار، به عنوان نقطه‌ای بسیار درخشان با سطحی از آب نشان داده می‌شد. دانشمندان می‌گویند این بخش‌ها شباهت بالایی با دریاچه‌های زیریخی موجود در قطب جنوب و گرینلند دارند.

مریخ

گرچه تیترهایی با مضمون «پیدا شدن آب در سطح مریخ» جدید نیست و چندین سال است که آنها را می‌بینیم، ولی ظاهرا این کشف جدید واقعا نویدبخش خواهد بود. مریخ مدرن اغلب به عنوان سیاره‌ای خشک و بی‌ثمر شناخته می‌شود، اما شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد در گذشته، مریخ محلی پرآب بوده است. مطابق با مطالعات ناسا نیز حدود 4.3 میلیارد سال پیش، نیم‌کره شمالی مریخ با اقیانوسی گسترده پوشیده شده بود و احتمالا دریاچه‌ها، طی ده‌ها میلیون سال، دائما در مناطقی همچون Gale Crater تخلیه و مجددا پر شده‌اند.

مریخ

امروزه، آب در قالب اثری از مقادیری از بخار در اتمسفر دیده می‌شود یا زیر یخ‌های زیرزمینی و ترکیبات معدنی محبوس شده است. پیش‌تر تصور می‌شد وجود همه آب‌های مایع گذرا بوده و به صورت موقت، در گودال‌های میکروسکوپی یا برخی تپه‌ها در تابستان مریخی جمع می‌شدند.

کشف دریاچه‌ای پایدار و عظیم از آب در مریخ بسیار مهم بوده و می‌تواند راهنمای دانشمندان برای ماموریت‌های آینده و جستجوی مکان‌هایی باشد که در آنها حیات میکروبی در گذشته یا در زمان فعلی وجود دارد. هرچند، وجود مقادیر بالای نمک خالص، ممکن است بسیاری از این امیدها را ناامید کند.

متن کامل این تحقیق در نشریه Science منتشر شده است.

مریخ

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. ینی الان به تنها چیزی ک فک نمیکنم اب توی مریخه

  2. من که فعلا بی صبرانه منتظرم بلیط سفر به ماه آماده شه

  3. یعنی دیگ به نجاتمون از رو زمین امیدوار شیم؟
    دیگ رفتنی هستیم؟

  4. فک کنم تا تشکیل حیات اونجا ماها دیگ زنده نباشیم