خودروسازی

صنعت قطعه سازی و خودروسازی ایران از شهریورماه تعطیل می‌شود

صنعت خودروسازی ایران در آستانه تعطیل شدن قرار گرفته است. دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان این که در حال حاضر صنعت قطعه سازی در وضعیت بحرانی قرار دارد، اعلام کرد از شهریورماه امکان تولید قطعه وجود ندارد.

شاپور سامعی، نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان در یک نشست خبری از وضعیت صنعت قطعه سازی ابراز نگرانی کرد و گفت امروز باید به صنعت قطعه‌سازی کشور تسلیت بگوییم. وی در این باره اظهار کرد قطعه‌سازان ما روزهای بدی را پشت سر می‌گذرانند و علاوه بر تعدیل نیرو، شیفت‌های کاری آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده است. همچنین حدود یک هفته است که با ابلاغ آیین‌نامه جدید قطعه‌سازان امکان ترخیص کالاهای خود از گمرک را ندارند. سامعی افزود:

نوسان نرخ دلار باعث شده ما نتوانیم به تولید مستمر بپردازیم. کاهش حجم تولید قطعه، تاثیر قابل توجهی بر تولید خودرو می‌گذارد و به اعتقاد ما حدود 40 تا 50 درصد حجم تولید کاهش پیدا کرده است. ما کالاها را با دلار 4200 تومانی ثبت سفارش کردیم، اما در آیین‌نامه جدید باید دلار 9 هزار تومانی را معیار قرار داده و مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنیم. قطعه‌سازان برای ترخیص کالاهای خود به گمرک مراجعه می‌کنند، اما به آن‌ها گفته می‌شود بروید سازمان حمایت. این سازمان نیز آیین‌نامه را بهانه کرده و قطعه‌سازان ما را به سازمان‌های دیگر می‌فرستند و هر روز سرگردان‌تر از دیروز هستیم.

نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان در ادامه عنوان کرد تاکنون هیچ یک از قطعه‌سازان نتوانسته ارز دریافت کند. از سوی دیگر امروز خودروسازان و قطعه‌سازان نمی‌توانند از بانک‌ها وام بگیرند، چرا که آنها سودهای 25 درصدی را مطرح می‌کنند. اگر باید قطعات را با دلار 9 یا 10 هزار تومانی تولید کنیم، قیمت خودرو به شدت افزایش پیدا می‌کند و برای مثال، قیمت پراید به 43 میلیون و قیمت پژو 405 به 70 میلیون تومان می‌رسد که اصلا منطقی نیست. همچنین واردات کالا برای قطعه‌سازان از چین حدود دو ماه و از ژاپن و سنگاپور حدود پنج ماه زمان می‌برد.

قیمت خودرو باید آزاد شود

سامعی در ادامه بر لزوم آزادسازی قیمت خودرو تاکید کرد. وی بیان کرد قیمت خودرو باید آزاد شود تا با فروش خودرو در حاشیه بازار، رشد قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند. همچنین شهیری، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت اکنون خودروسازان زیر بار ارز 4200 تومانی هم نرفته‌اند، چه برسد به ارز 9 یا 10 هزار تومانی! شهیری اعلام کرد واحد تولیدی من 3500 کارمند دارد و حدود 25 هزار خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما مجبوریم تعدیل نیرو داشته باشیم.

خودروسازی

مرتضوی، رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز اظهار کرد انحصار در صنعت خودروسازی ایران باید رفع شود و نباید تعدادی قطعه‌ساز عضو هیات مدیره خودروسازان شده و قطعات خود را به صورت انحصاری در شرکت‌های خودروساز به فروش برسانند. این نوعی انحصار است که باید با آن به طور جدی برخورد شود.

تعدیل نیرو در صنعت خودروسازی و قطعه سازی

در ادامه، بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان از وضعیت بحرانی صنعت قطعه‌سازی ابراز نگرانی کرد و گفت در حال حاضر 14 هزار نفر نیرو در این صنعت تعدیل شده و به اعتقاد ما 450 هزار نفر دیگر هم بی کار می‌شوند. به خودروسازان هم گفته شده که از اول شهریور امکان تولید قطعه را نداریم و کاهش 80 درصدی تولید را در صنعت خودروسازی ایران در پیش داریم. مسئولیت بی کاری این افراد با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد خواهد بود. امروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جای کمک به تولیدکنندگان، دست ما را بسته‌اند.

دبیر انجمن قطعه‌سازی گفت دولت باید برای رفع مشکلات موجود قطعه‌سازان، ارز مورد نیاز صنعت خودروسازی ایران و قطعه‌سازان را که حدود 3 میلیارد دلار است تامین کند و قیمت خودرو هم باید آزاد شود تا تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه با فروش خودرو در حاشیه بازار برطرف شود. به گفته بیگلو، خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به همراه آنالیزهای قیمتی به وزارت صنعت ارائه کرده‌اند و قرار شده این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

24 دیدگاه

  1. تو را به خدا ماشین نخرید تا آخرش ارزون بشه . اگر قرار باشه هر بار که ماشینو گرون کنن و ما بریم ثبت سفارش کنیم اونا هم از خداشونه و هر روز قیمتو هم بالا میبرن . الان پراید 43 میلیون شده در صورتی که یک سال قبل همین 43 میلیون یک پژو پارس می کرد . واقعا یعنی ما باید پول چند سال پس اندازمونو بدیم تا یک قوطی کبریت تحویلمون بدن .

  2. سلام دوستان من این مطالب چرتو خوندم همین طور کامنتارو کامنت علیرضا۲۲ باحال بود دست جیغ هورا😂ایول،به نظرم ماشین قراره خیلی خیلی گرون بشه اگه گرون نخرید ارزون میشه

  3. اتفاقا بهتر درسته که یه عده نه چندان کم بیکار میشن اماااا
    با حذف دو کارخانه قاتل و امثالهم دیگه تو بحث خودروسازی حمایت از کالای ایرانی نداریم و بزرگترین دلیل کشیدن مالیات بر روی خودروهای وارداتی از بین میره و ما ایرانیها میتونیم خودرویی که شایسته شان ما هست رو با قیمت جهانی و مالیات منطقی که شاید کمتر از 15 20 درصد هست سوار شیم
    نتیجه حمایت از خودروی داخلی = افزایش مرگ و میر و نقص عضو و قطع نخاعوووو ، آلودگی بیش از پیش در زمسان و تابستان و… افزایش مصرف بنزین و خروج بیشتر ارز ، ازبین رفتن سرمایه های مردم و….
    خرید خودروی با کیفیت خارجی با قیمت جهانی =کاهش تصادفات حتی توسط عامل انسانی (کم کم همه خودروهای خارجی به انواع و اقسام سیستم های هشدار دهنده مجهز شدن)، افزایش ثروت ملی ( به دلایل زیاد) ، کاهش مصرف سوخت و توانایی ذخیره بیشتر یا فروش بیشتر بنزین به خارج و ورود ارز، کاهش آلودگی هوا به میزان 90 درصد

  4. میخایم خودمون بسازیم قطعه

  5. شما ارز ۴۲۰۰ تومانی رو میگیرید وقت قیمت گذاری با ارز آزاد حساب میکنید همون بهتر که ارز دولتی بهتون تعلق نگیره نمونش هم ارزی که برای گوشی های همراه تعلق گرفت یه دونه گوشی با ارز دولتی دست مصرف کننده نرسید همشو کردن تو جیب خودشون

  6. جیغ و دستو هوراااااااااااااااااااااااا

  7. ینی چییی
    کی پول داره ماشین خارجی بخره اخه

  8. تا ببین کی میاد بکگه همه چی آرومه باز ما هیچ کمبودی نداریم

  9. بعد میگن تحریم اثری ندارد بفرما اینم تاثیرش

  10. 3 میلیارد دلار ارز برای واردکنندگان قطعه!

    با 3 میلیارد دلار میشه 500 هزار تا ساندرو وارد کرد!!!!!

    پس این دو تا شرکت، تولید کننده چی هستند!!!!!

    هرچی کارمند رو اومدن با سهمیه و رانت، وارد خودرو سازی کردند!

    چشم ها را باید شست – جور دیگر باید دید

    چی بهتر از گریه برای شستن چشم ها

    پس باید گریست

    با سپاس

  11. بزار یاد بگیرند روی پای خودشون با ایستن هر چند این یادگرفتن تاوان سختی برای مردم و کارگرهای شاغل اونجا خواهد داشت ولی بالاخره باید از یه جا شروع کنیم به تغییر ساختار از مونتاژ کار به سازنده ی واقعی

  12. [شهیری اعلام کرد واحد تولیدی من 3500 کارمند دارد و حدود 25 هزار خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد]

    3500 تا کارمند!!!!!!!!!!!

    میشه بفرمایید کار این 3500 تا کارمند! چیه!!!!

    فقط یک واحد تولیدی با 3 هزار و 500 تا کارمند!

    [در حال حاضر 14 هزار نفر نیرو در این صنعت تعدیل شده و به اعتقاد ما 450 هزار نفر دیگر هم بی کار می‌شوند.]

    450 هزار نفر!!!!!!

    جنرال موتورز با تولید 10 میلیون خودرو!!!!!!!! در سال، فقط 180 هزار تا کارمند داره!

    چه طور سایپا و ایران خودرو با تولید 1 میلیون خودرو، 450 هزار نفر نون خور دارند!!!!!!!!!

    عجب!!!!!!!!!!!

    خدا رو 100 هزار مرتبه شکر که بیکار میشن

    باید گریست

    با سپاس

    • جنرال موتورز یک شرکت خودروسازیه نه قطعه سازی. قطعات مورد نیاز همین جنرال موتورز که می گی تعداد زیادی شرکت قطعه ساز تامین میکنن که شاید جمع کل کارکنان چندین میلیون هستن.

  13. برای اون عده ای که دارن ازکار بیکار میشن متاسفم و ناراحت
    دارن میان تو جمع ما بیکارا
    ولی یه قسمتش خیلی خوبه
    وسیله کشتار جمعی (پراید) دییگه تولید نمیشه

  14. همینم قابل پیش بینی بود ولی یه عده پنبه تو گوش خودشون کردن .کر و کور نشستن عین خیالشونم نیس

  15. یعنی دیگ هیچوقت ماشین دار نمیشم🤔😓