بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای

بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای : پرچمداری در لباس میان‌رده

در خلال نمایشگاه IFA 2018 واقع در برلین، بلک بری از گوشی میان‌رده جدید خود موسوم به بلک بری کی 2 ال ای (BlackBerry Key2 LE) پرده برداشت. در ادامه با بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای و نگاهی گذرا به مشخصات فنی و امکانات این گوشی با گجت نیوز همراه باشید.

بلک بری کی 2 ال ای گوشی جدید میان‌رده این کمپانی محسوب می‌شود که امروز در جریان نمایشگاه IFA 2018 از آن رونمایی شد. همان‌طور که از نام این گوشی نیز برمی‌آید، کی 2 ال ای نسخه‌ای محدود شده از پرچمدار بلک بری، یعنی بلک بری کی 2 شناخته می‌شود و با مشخصات فنی ضعیف‌تر و قیمت اقتصادی‌تر در بازار حضور خواهد یافت.

گرچه کی 2 ال ای یک گوشی میان‌رده به شمار می‌آید، اما بلک بری در طراحی و ساخت آن کم و کاستی باقی نگذاشته و المان‌های طراحی این کمپانی به خوبی در این گوشی نیز مشهود است. کی 2 ال ای مجهز به نمایشگر 4.5 اینچی بوده و زیر آن نیز امضای گوشی‌های بلک بری یا به عبارتی صفحه کلید فیزیکی به چشم می‌خورد. به دلیل استفاده از پلاستیک با کیفیت در ساخت بدنه نسخه LE پرچمدار بلک بری، وزن این گوشی نسبت به بلک بری کی 2 تا حدود زیادی کاسته شده و به خوش دست شدن گوشی کمک شایانی کرده است. کی 2 ال ای در سه رنگ طلایی (شامپاینی)، قرمز اتمی و لوحی (ترکیبی از آبی و مشکی) به تولید می‌رسد. تمامی رنگ‌های میان‌رده جدید بلک بری به صورت ترکیبی با رنگ مشکی طراحی شده‌اند و نمای کلی گوشی به رنگ مشکی خواهد بود.

پیش از پرداختن به جزییات و بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای بهتر است نگاهی به تفاوت‌های این گوشی با برادر بزرگترش داشته باشیم.

مشخصاتبلک بری کی 2 ال ایبلک بری کی 2
پلتفرماندروید 8.1 اوریو، قابل به روز رسانی به اندروید 9 پایاندروید 8.1 اوریو
نمایشگر4.5 اینچی LCD با رزولوشن 1080×1620 پیکسل4.5 اینچی LCD با رزولوشن 1080×1620 پیکسل
چیپستاسنپدراگون 636اسنپدراگون 660
رم4 گیگابایت6 گیگابایت
حافظه32 گیگابایت / 64 گیگابایت + پشتیبانی از میکرو اس دی64 گیگابایت / 128 گیگابایت + پشتیبانی از میکرو اس دی
دوربین13 مگاپیکسل + 5 مگاپیکسل (برای شناسایی عمق تصویر و حالت پرتره)12 مگاپیکسل + 12 مگاپیکسل (تله فوتو، حالت پرتره)، فیلم‌برداری با کیفیت 4K
باتری3000 میلی‌آمپر3500 میلی‌آمپر
سایرجک 3.5 میلی‌متری هدفون

نرم افزارها و ویژگی‌های امنیتی بلک بری

دکمه Convenience Key

حسگر تشخیص اثر انگشت تعبیه شده در دکمه Space

کیبورد لمسی با پشتیبانی از ژست‌های حرکتی

جک 3.5 میلی‌متری هدفون

نرم افزارها و ویژگی‌های امنیتی بلک بری

دکمه Convenience Key

حسگر تشخیص اثر انگشت تعبیه شده در دکمه Space

بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای : طراحی و ساخت

بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، کانادایی‌ها در ساخت بدنه کی 2 ال ای از پلاستیک با کیفیت و بافت‌دار استفاده کرده‌اند که به هیچ عنوان احساس ناخوشایند کار با یک گوشی ارزان‌قیمت را منتقل نمی‌کند، اما با این وجود به اندازه بدنه فلزی یا شیشه‌ای مرغوب نیست. به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر سازندگان موبایل استفاده از پلاستیک را در ساخت گوشی‌های با کیفیت خود کاملا فراموش کرده بودند و بلک بری با استفاده دوباره از پلاستیک، توانسته نقطه تمایزی برای گوشی میان رده جدیدش ایجاد کند.

میان بلک بری کی 2 ال ای و برادر بزرگترش از لحاظ ابعاد تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود اما کی 2 ال ای کمی سبک‌تر بوده و حاشیه‌های دور نمایشگر آن کاهش یافته‌اند. همچنین لبه‌های نمایشگر حالت منحنی به خود گرفته‌اند و بلک بری در ساخت نمایشگر این گوشی اصطلاحا از شیشه‌های 2.5 بعدی استفاده کرده که به کاربر حس خوب مرغوبیت را القا می‌کند.

 

بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای : مشخصات فنی و عملکرد سخت افزار

با توجه به قیمت پایین‌تر این گوشی نسبت به پرچمدار کانادایی، انتظار داشتیم بلک بری از چیپستی ضعیف‌تر و ارزان‌قیمت‌تر در کی 2 ال ای استفاده کند. قلب تپنده میان‌رده جدید بلک بری اسنپدراگون 636 بوده که در دسته چیپست‌های میان‌رده قدرتمند کوالکام قرار می‌گیرد. عملکرد این چیپ نسبت به اسنپدراگون 660 مورد استفاده در کی 2 کمی کند‌تر است، اما هنگام کار با گوشی به هیچ عنوان احساس کندی نخواهید داشت. معماری و ساخت هسته‌های اسنپدراگون 636 به صورت big.LITTLE بوده و از 4 هسته کم توان و 4 هسته قدرتمند تشکیل شده است. بدین ترتیب از چهار هسته اول در انجام کارهای روزمره و سبک و از چهار هسته دیگر هنگام اجرای برنامه‌های سنگین استفاده می‌شود تا مصرف انرژی باتری تا حدود زیادی کنترل شود. در کی 2 نیز از همین ترکیب 4 + 4 استفاده شده بود اما هسته‌های مورد استفاده در آن روی فرکانس‌های بالاتری کار می‌کنند و در نتیجه، سرعت کلی پردازش چیپست افزایش می‌یابد. این تفاوت در سرعت پردازش تنها به پردازنده مرتبط نبوده و میزان حافظه رم نیز در آن تاثیر به سزایی دارد، به طوری که کی 2 ال ای به 4 گیگابایت م و کی 2 به 6 گیگابایت رم مجهز شده‌اند.

بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای

کی 2 ال ای در دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی به فروش خواهد رسید. این گوشی در بازار آمریکا 64 گیگابایت حافظه داخلی خواهد داشت و همچنین امکان افزایش میزان حافظه ذخیره سازی دیوایس به لطف درگاه میکرو اس دی نیز فراهم شده است. خوشبختانه بلک بری به تقلید از اپل جک 3.5 میلی‌متری هدفون را از گوشی حذف نکرده و همچنان می‌توانیم هدفون‌های قدیمی را به کی 2 ال ای متصل کنیم.

بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای : امنیت و حریم شخصی

بلک بری در گوشی‌های میان‌رده‌اش هم رکن اصلی محصولاتش را فراموش نکرده و آن‌ها را به همراه ویژگی‌های نرم افزاری امنیتی اختصاصی‌اش روانه بازار می‌کند. بلک بری جزو اولین کمپانی‌هایی بود که در بخش امنیت اندروید 8 اوریو با گوگل همکاری کرد و حالا به طور پیش‌فرض جدیدترین پچ امنیتی را روی کی 2 ال ای نصب کرده است. همچنین نرم افزار DTEK Security نیز برای بررسی سریع امنیت دیوایس نیز به طور پیش‌فرض در دسترس قرار گرفته است.

بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای

ویژگی نرم افزاری Locker به کاربر اجازه می‌دهد برنامه‌ها و محتوای خصوصی خود را از سایر کاربران گوشی مخفی نگه دارد. همچنین امکان قفل گذاری روی برنامه‌ها با کمک سنسور تشخیص اثر انگشت فراهم شده تا حداکثر امنیت هنگام کار با گوشی حاصل شود. در صورتی که محتوای یک اپلیکیشن خاص مانند اینستاگرام مخفی شود، کاربر دیگر بایستی به صورت موازی از این اپلیکیشن استفاده کند. این ویژگی نرم افزاری در پوسته اختصاصی بلک بری گنجانده شده و در حال حاضر تنها از اپلیکیشن‌های واتس اپ، مسنجر فیسبوک، اینستاگرام و تعداد اندکی از برنامه‌های دیگر پشتیبانی می‌کند.

رابط کاربری بلک بری شباهت بسیار زیادی به تجربه کاری با اندروید خالص دارد. گرچه حالا با معرفی اندروید پای، ظاهر این رابط کمی قدیمی به نظر می‌رسد اما همچنان روان و بی‌نقص عمل می‌کند و کم و کاستی در خود ندارد.

بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای : صفحه کلید فیزیکی و دکمه Convenience

بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای

یکی از بهترین قسمت‌های هر گوشی بلک بری، کیبورد فیزیکی آن برشمرده می‌شود. این کیبورد 10 درصد از بلک بری کی وان بزرگتر و 10 درصد از  بلک بری کی 2 کوچک تر طراحی شده ولی همچنان تایپ کردن با آن بسیار راحت و بدون هیچ مشکلی انجام می‌پذیرد. یکی از ویژگی‌های جدید و جذاب کیبورد فیزیکی کی 2 ال ای، امکان ایجاد میان‌بر با فشار دادن هر یک از دکمه‌های کیبورد فیزیکی است. بنابراین کاربر می‌تواند با فشردن یکی از دکمه‌های کیبورد، برنامه خاصی را اجرا کند.

روی لبه سمت راست گوشی، درست زیر دکمه پاور دکمه جدید Convenience Key قرار گرفته که عملکرد آن می‌تواند براساس نیاز کاربر تغییر کند. به طور پیش‌فرض با یک بار فشردن آن، دستیار گوگل فعال می‌شود، با دو بار فشردن دکمه Google Lens‌ اجرا می‌شود و با سه بار فشردن آن حالت واکی تاکی دستیار گوگل فعال می‌شود.

بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای : دوربین‌ها

بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای

روی قاب پشتی بلک بری کی 2 ال ای ماژول دوربین دوگانه‌ای به چشم می‌خورد که از دو سنسور 13 و 5 مگاپیکسلی تشکیل شده است. دوربین ثانویه 5 مگاپیکسلی برخلاف کی 2 عملکرد تله فوتو را نداشته و تنها برای ایجاد افکت بوکه به تصاویر کارآمد خواهد بود.

بررسی دوربین گوشی‌ها روی کاغذ امری مشکل و ناشدنی است، بنابراین برای اطمینان از عملکرد مطلوب دوربین این گوشی باید تا زمان بررسی‌های فنی منتظر بمانیم.

بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای : باتری

کی 2 ال ای درون خود باتری 3000 میلی‌آمپری جای داده که نسبت به پرچمدار بلک بری، حدود 500 میلی‌آمپر گنجایش کمتری دارد. با این حال، این مسئله تاثیر خاصی در عملکرد و عمر باتری گوشی نگذاشته و طبق ادعای بلک بری، باتری این موبایل با یک بار شارژ کامل می تواند تا 22 ساعت کارایی داشته باشد. گرچه صحت این ادعا در تست‌های مربوط به عمر باتری در آینده‌ای نه چندان دور اثبات خواهد شد اما چنین ادعایی بسیار هیجان‌انگیز جلوه می‌کند، مخصوصا برای افرادی که استفاده‌های سنگینی از تلفن هوشمندشان دارند.

بلک بری در بخش نرم افزاری تنها به قابلیت‌های امنیتی بسنده نکرده و برای بخش باتری از هوش مصنوعی قدرتمندی توان گرفته است. این هوش مصنوعی استفاده کاربر از برنامه‌ها را تحت نظر قرار داده و در زمان‌هایی که معمولا کاربر به سراغ آن برنامه‌ها می‌رود، برنامه در پس زمینه اجرا می‌شود تا عملکرد سریع‌تری از برنامه را شاهد باشیم. در مقابل و در زمان عدم استفاده از گوشی، تمامی برنامه‌های پس زمینه به صورت خودکار بسته خواهند شد تا از مصرف بیهوده انرژی باتری جلوگیری شود. همچنین این هوش مصنوعی با بررسی تقویم و قرارهای کاری کاربر، ساعت مناسب برای شارژ گوشی را پیشنهاد می‌کند تا هنگام گذراندن وقت در بیرون از فضای خانه، باتری به اندازه کافی شارژ داشته باشد. درگاه USB-C به منظور شارژ این گوشی در نظر گرفته شده اما ظاهرا کی 2 ال ای از شارژ بی سیم پشتیبانی نمی‌کند.

بررسی اولیه بلک بری کی 2 ال ای : قیمت و زمان عرضه

بلک بری با کی 2 ال ای موفق به ساخت یک گوشی با استانداردها و ژن‌های کانادایی خود شده که از هر لحاظ عملکرد خوبی از خود به جای می‌گذارد. این گوشی در نسخه 64 گیگابایتی 450 دلار و در نسخه 32 گیگابایتی 400 دلار قیمت‌گذاری شده و 200 دلار از پرچمدار این کمپانی ارزان‌تر است.

خبر خوش آنکه بلک بری کی 2 ال ای تا اواسط مهرماه پشت ویترین فروشگاه‌ها قرار خواهد گرفت. به نظر شما این گوشی توانایی مقابله با رقیبان چینی، کره‌ای و آمریکایی را دارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. به نظر من تو ایران مخاطب نداره حتی وارد کشورم بشه بالا 5 تومن قیمت میخوره
    اخه یه گوشی پلاستیکی 4.5 اینجی 5 تومن😭😭😭

  2. لندرویدش نوشته ۸ پس چرا ظاهرش مثل اندروید ۶ هست

  3. کافیه پلتفرم و قیمتش رو با شیائومی پوکوفون اف وان مقایسه کنیم.