موزه تاریخ طبیعی برزیل

آتشی مهیب قدیمی‌ترین موزه تاریخ طبیعی برزیل را نابود کرد

قدیمی‌ترین موزه تاریخ طبیعی برزیل طعمه حریق شد. این خبر برای تمامی مردم دنیا ناراحت‌کننده و غم‌انگیز است، چرا که این موزه محل نگهداری گنجینه‌هایی ارزشمند از تاریخ علمی – طبیعی کره زمین محسوب می‌شد.

قدیمی‌ترین موزه تاریخ طبیعی برزیل که در شهر ریو دو ژانیرو واقع شده و نزدیک به دویست سال قدمت دارد، بر اساس گزارش‌های محلی و همچنین اخبار رسانه‌های بین‌المللی، طعمه آتشی مهیب شد. این آتش در شب یکشنبه به وقت محلی و زمانی که موزه بسته شده بود برافروخته شد. تاکنون، گزارشی درباره مجروحان و کشته‌شدگان احتمال آتش‌سوزی موزه تاریخ طبیعی برزیل اعلام نشده است.

عظمت موزه تاریخ طبیعی برزیل

این موزه محل نگهداری بخشی از خاص‌ترین و جایگزین نشدنی‌ترین کلکسیون‌ها از تاریخ طبیعی کره زمین بود و برای دانشمندان اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت، درست به همین دلیل دنیای علم از شنیدن خبر آتش‌سوزی قدیمی‌ترین موزه تاریخ طبیعی برزیل شدیدا متاثر شده است. این موزه که تاسیس آن به سال 1818 برمی‌گردد، نه تنها قدیم‌ترین موسسه علمی در برزیل به شمار می‌رفت، بلکه از آن به عنوان یکی از بزرگترین موزه‌های تاریخ طبیعی در سرتاسر قاره آمریکا یاد می‌کردند.

موزه تاریخ طبیعی برزیل

میشل تمر (Michel Temer) رییس جمهور برزیل، بعد از بروز این حادثه در گفتگو با رسانه‌های خبری ملی اعلام کرد دویست سال کار، تحقیق و علم نابود شده است. به عقیده وی، این خسارتی بزرگ برای کشور برزیل است که میزان ضرردهی آن را به هیچ عنوان نمی‌توان حساب کرد.

قدیمی‌ترین موزه تاریخ طبیعی این کشور شامل حدود 20 میلیون آیتم بود و متاسفانه هنوز مشخص نیست چه میزان از این آثار ارزشمند، برای همیشه از دست دانشمندان رفته است. از جمله مهمترین آثار موزه تاریخ طبیعی برزیل، بقایای به جا مانده از مصر باستان همچون ابزارهای ساخت دست آن‌ها است. به عنوان نمونه‌ای دیگر از بقایای به جا مانده از مصر باستان باید به تابوت یک نوازنده بسیار قدیمی از این تمدن اشاره کرد که جسدش به صورت مومیایی شده در دسترس است.

موزه تاریخ طبیعی برزیل

موزه تاریخ طبیعی برزیل یکی از بزرگترین محل‌های نگهداری آثار مردمان بومی آمریکا بود، تمدن‌هایی که بسیار قبل‌تر از ورود اروپایی‌ها به قاره آمریکای جنوبی زندگی می‌کردند. درون این آثار مجموعه‌ای از اشیای ارزشمند بدون قیمت شامل اشعار مختلف، قطعه‌های نساجی شده، ابزارهای دستی و دیگر موارد دیده می‌شد. به عنوان نمونه‌ای از این تمدن‌ها می‌توان به تمدن اینکا و تمدن نازکا اشاره کرد.

 آتش سوزی موزه تاریخ طبیعی برزیل

موزه تاریخ طبیعی برزیل شامل مجموعه‌ای گسترده از آثار کلاسیک و آنتیک از جمله تعداد زیادی نقاشی منحصربه‌فرد و همچنین ابزارهای روزمره مردمان روم باستان بود. این موزه بخشی از دانشگاه فدرال ریو دو ژانیرو محسوب شده و خانه یکی از بزرگترین کتابخانه‌های علمی برزیل به شمار می‌رفت، به طوری که نزدیک به نیم میلیون جلد کتاب شامل دو هزار و چهارصد جلد نایاب درونش وجود داشت.

بر اساس یک برنامه تلویزیونی کشور برزیل، ورق‌های سوخته این اسناد و کتاب‌ها در مجاورت موزه تاریخ طبیعی برزیل برزیل رویت شده است. این خبر همانند نمک بر روی زخم دانشمندان عمل کرد و بر غم و اندوه آن‌ها افزود؛ این دسته از آثار علمی با هیچ پول، زحمت و تلاشی قابل جایگزین شدن نیستند!

 آتش سوزی موزه تاریخ طبیعی برزیل

در بخش جانورشناسی قدیمی‌ترین موزه تاریخ طبیعی برزیل گستره‌ای از گیاهان مختلف و نمونه‌هایی از اجساد جانوران منقرض شده وجود داشت. در قسمتی دیگر از این موزه، قدیمی‌ترین فسیل انسان یافت شده در کشور برزیل نگهداری می‌شد.

توییت

ساختمان موزه روزی قصر سنت کریستوفر بود و محل زندگی پادشاه برزیل بود. بر اساس گزارش رویترز، این موزه از نظر مالی آن طور که باید مورد توجه دولت فدرال قرار نگرفت و در حقش اجحاف شد. سیستم ضد حریق آن، به لطف گرفتن وام از یک بانک خصوصی، در دست تعمیر بود که آتش امانش را برید.

موزه‌ها محل نگهداری آثار علمی – طبیعی مربوط به گذشتگان ما محسوب شده و درونشان مملو از آثاری است که واقعا بدون قیمت هستند. وقتی آثار ساخته شده به دست مردمان تمدن‌های چند صد یا هزار سال قبل طعمه آتش شد، فقط می‌توان افسوس خورد و حسرت کشید. آیا با هر میزان پول و سرمایه‌ای می‌توان دوباره به چنین آثاری دست پیدا کرد؟ جواب منفی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. شاید عمدی بوده باشه

  2. جهان سومی ها که اغلب از تمدن وبی بره بردن متاسفانه محافظت خوبی از هیچی نمیشه