گوشی آیفون Xs

آیا گوشی آیفون Xs برای گیمینگ مناسب است؟

اپل آیفون ایکس اس (iPhone Xs) و اپل آیفون ایکس اس مکس (iPhone Xs Max) به تازگی رونمایی شده‌اند. با توجه به ویژگی های دو گوشی پرچمدار اپل در سال 2019 تصمیم داریم مناسب بودن یا نبودن گوشی آیفون Xs و آیفون Xs مکس برای گیمینگ را مورد بررسی قرار دهیم.

اگر مشخصات فنی دو گوشی اپل آیفون ایکس اس و مخصوصا ایکس اس مکس را بررسی کنید، احتمالا آن‌ها را دو گوشی بسیار قدرتمند و مناسب برای گیمینگ برآورد خواهید کرد. این دو گوشی به ترتیب مجهز به نمایشگرهای 5.8 اینچی و 6.5 اینچی بوده و لذت اجرای بازی‌های موبایل، مخصوصا بر روی فبلت غول‌پیکر جدید اپل، فوق‌العاده خواهد بود.

از طرفی دیگر با تراشه اپل A12 رو به رو هستیم که به لطف بهره بردن از ساختار 7 نانومتری، در برابر سنگین‌ترین و پیچیده‌ترین بازی‌های سه بعدی سر خم نخواهد کرد. با این حال، برای گیمرها هیچ کدام یک از دو قابلیت یاد شده به اندازه مجهز بودن گوشی آیفون Xs و Xs مکس به یک صفحه نمایش دارای نرخ تازه‌سازی 120 هرتز هیجان‌آور نیست.

گوشی آیفون Xs

گوشی آیفون Xs یک پرچمدار معمولی (و نه گیمینگ) است!

اما نباید زیاد خوشحال بود، چرا که با وجود اعلام اپل، امروز تنها گوشی مجهز به نمایشگر دارای نرخ تازه‌سازی 120 هرتز ریزر فون بوده و گوشی آیفون Xs و برادر بزرگتر آن،دارای چنین قابلیتی نیستند! برای پی بردن به دلیل این ادعا باید دو مفهوم نرخ نمونه‌برداری لمس و نرخ تحویل لمس را دو چیز مجزا از هم بدانید. در صفحه نمایش سه گوشی جدید اپل، نرخ نمونه‌برداری لمس برابر 120 هرتز شده، اما نرخ تحویل لمس همچنان 60 هرتز باقی مانده است.

برای درک بهتر، باید درکی از نرخ تازه‌سازی بر اساس هرتز داشته باشید. منظور از این نرخ، تعداد دفعاتی است که صفحه نمایش ورودی‌ها را ثبت می‌کند. وقتی نرخ تازه‌سازی برابر 120 هرتز است، نمایشگر جابه‌جایی‌های را هر 8.3 میلی‌ثانیه ردیابی می‌کند، در حالی که این بازه زمانی حین کاهش نرخ تازه‌سازی به 60 فریم، به 16.6 میلی‌ثانیه افزایش پیدا خواهد کرد. به عبارت ساده‌تر، هر چه نرخ تازه‌سازی بیشتر باشد، نمایشگر گوشی سریع‌تر دستورات لمسی شما را دریافت کرده و به همین دلیل سریع‌تر برای پردازش وارد عمل می‌شود. در نتیجه، مخصوصا برای گیمرها، همه چیز خیلی سریع‌تر و روان‌تر پیش خواهد رفت.

گوشی آیفون Xs

وقتی هم نرخ ردیابی و هم نرخ تازه‌سازی برابر 60 هرتز است، ردیابی اثر انگشت دقیقا در بازه‌های زمانی مساوی با تازه‌سازی محتوای صفحه نمایش متوقف می‌شود. ویژگی نوین صفحه نمایش گوشی آیفون Xs و برادر غول‌پیکر آن سبب می‌شود انیمیشن‌ها سریع‌تر و روان‌تر نمایش داده شوند، اما این به معنی 120 هرتزی بودن نرخ تازه‌سازی نیست.

بر اساس اعلام اپل نیز در گوشی آیفون Xs و Xs مکس، فقط نرخ ردیابی برابر 120 هرتز بوده و نرخ رندرینگ همچنان 60 هرتز باقی مانده است. تنها محصولات اپل که می‌توان نرخ تازه‌سازی 120 هرتز را درونشان در اختیار داشت، آیپد پروهای جدید محسوب می‌شوند. از آنجایی که انتظار داریم نسل جدید تبلت‌های این شرکت به تراشه 7 نانومتری A12 مجهز شوند، در دنیای آی او اس، بهترین ابزارها برای گیمینگ، آیپدهای پیش رو خواهند بود.