کاوشگر هایابوسا
518179722

کاوشگر هایابوسا 2 و عکس های کلوز آپ از سیارک ریگو

کاوشگر هایابوسا 2 محصولی از کشور ژاپن است. ژاپن با هایابوسا 2 قدرت فناوری خود در حوزه هوا فضا را به رخ تمام دنیا کشید. این کاوشگر با گرفتن عکس های کلوز آپ یا نمای نزدیک از سیارک ریگو، مشاهده سطح این سیارک با وضوح بالا را برای دانشمندان فراهم کرد.

کاوشگر هایابوسا 2 یک شاهکار فناوری و در واقع یک فضاپیمای بدون سرنشین است که هدف از ساخت آن مطالعه بر روی سیارک ریگو بوده است. این کاوشگر را هایابوسا 2 نامیده اند که در زبان ژاپنی به نوعی شاهین اطلاق می شود که برای شکار ابتدا بر فراز طعمه پرواز می کند و به یکباره و با یک حمله برق آسا بر روی طعمه خود فرود می آید.

قرار بود هایابوسا 2 نیز همین کار را انجام دهد. این کاوشگر چند روز گذشته و پس از یک سفر طولانی به سیارک ریگو رسید که در فاصله تقریبی ۲۸۰ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد. قرار است این کاوشگر طی یک سال و نیم پیش رو، برای ۳ بار متوالی از سیارک نمونه برداری کند. کاوشگر هایابوسا 2 در دسامبر سال ۲۰۱۴ به فضا ارسال شده و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰ به زمین بازگردد.

کاوشگر هایابوسا 2 و کلوز آپ های منحصر بفرد

اخیرا کاوشگر هایابوسا 2 از سیارک هدف خود عکس نمای نزدیک گرفته است. در واقع کاوشگر هایابوسا 2 در آخرین اقدام خود موفق شد عکس های نمای نزدیک از سیارک هدف خود بگیرد که از وضح و شفافیت بسیار بالایی برخوردارند. شفافیت عالی و رزولوشن بالای این عکس ها باعث شده تا کارشناسان ژاپنی ادعا کنند که تاکنون عکس هایی با چنین رزلووشن بالایی از هیچ سیارکی گرفته نشده است.

اکثر علاقمندان به نجوم با سیارک ریگو آشنا هستند، این سیارک اخیر بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است، زیرا سیارک ریگو  هدف برنامه مطالعاتی هوا فضای ژاپنی ها بوده و اخیر نیز با نزدیک شدن کاوشگر فضایی این کشور به سیارک یاد شده، بیشتر از هر زمان دیگر مورد توجه قرا گرفته است.

قرار است کاوشگر هایابوسا 2 از این سیارک نمونه برداری کند و در نهایت این نمونه ها را به زمین ارسال نماید. به احتمال زیاد نمونه های یاد شده در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ به زمین خواهند رسید.

کاوشگر هایابوسا 2 قبلا نیز عکس های مختلفی از سیارک ریگو به ثبت رسانده بود، اما همه آنها از فاصله دور گرفته شده بودند. عکسی که اخیرا کاوشگر هایابوسا 2 به ثبت رسانده جزئیات بافت این سیارک را با دقت بیشتری نشان می دهد.

سیارک ریگو - کاوشگر هایابوسا 2

با کیفیت ترین عکس گرفته شده از سیارک ریگو تا این لحظه

وضوح تصویر به قدری بالاست که بیننده احساس می کند بر فراز این سیارک و از فاصله نزدیک در حال پرواز است و قادر می باشد همه جزییات این سیارک را مشاهده کند. بافت و ساختار سطحی این سیارک کاملا قابل مشاهده است و می توان صخره های روی آن را به راحتی مشاهده کرد.

کاوشگر هایابوسا 2 می بایست دو سطح نورد را بر روی این سیارک پیاده کند. دوربین این کاوشگر تصاویر ر ا زمانی ثبت کرد که قصد داشت سطح نورد MINERVA-II1 را بر روی این سیارک پیاده سازی کند و لذا فاصله بسیار نزدیکی با سیارک داشت.

کاوشگر هایابوسا 2 و راز منشا آب

کاوشگر هایابوسا 2 مجهز به تجهیزات علمی پیشرفته است. این کاوشگر می تواند نمونه های مختلف برای آنالیزهای آتی جمع آوری کند، اما با جمع آوری این نمونه ها و آنالیز آنها قصد دارد کدام ابهام را از بین ببرد و یا پاسخگوی کدامیک از سوالات اخترشناسان و پژوهشگران باشد؟

به نظر می رسد کارشناسان و محققان درگیر در ماموریت کاوشگر هایابوسا بدنبال منشا آب و مواد ارگانیک هستند. آب و مواد ارگانیک بر روی زمین وجود دارد، اما دانشمندان معتقدند که این دو از جایی دیگر به زمین منتقل شده اند و لذا منشا آنها جایی دیگر است.

کاوشگر هایابوسا 2، سیارک ریگو را در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ ترک خواهد کرد و یک سال پس از آن بر روی زمین خواهد بود و نمونه ها را در اختیار پژوهشگران تشنه ای قرار خواهد داد که سالهاست منتظر رسیدن محموله ارزشمند خود از فضا هستند.