آسمان خراش

معرفی 20 آسمان خراش برتر با طراحی‌ جاه‌طلبانه (بخش اول)

در این بخش، 20 آسمان خراش را که با طراحی جاه‌طلبانه توجه هر کسی را به خود جلب می‌کنند، معرفی خواهیم کرد. کار ساخت برخی از این آسمان خراش ها هنوز به پایان نرسیده است.

امروزه آسمان خراش ها بلندتر و گران‌‌تر از همیشه شده و در مقایسه با دهه‌های قبلی، استادانه‌تر از قبل نیز ساخته می‌شوند. برخی از طراحی‌های اخیر شامل پیچ و تاب‌های فراوان بوده یا در آنها از هزاران گیاه استفاده شده است. در این میان، برخی حتی قابل ساخت هم نیستند؛ مثل یکی از طرح‌های معروف از آسمان خراشی که از آسمان آویزان شده است!

همین موضوع بهانه‌ای شد تا مجموعه‌ای از 20 برج با طراحی‌های جاه‌طلبانه را گردآوری کنیم. برخی از این طرح‌ها واقعی بوده و چندین سال است که از آنها استفاده می‌شود، در حالی که برخی احتمالا هیچ‌گاه ساخته نخواهند شد.

معرفی 20 آسمان خراش برتر

برج F&F (برج انقلاب)، پاناما

آسمان خراش

F&F Tower در پاناما سیتی که پیش‌تر با نام برج انقلاب (Revolution Tower) شناخته می‌شد، همانند یک مارپیچ می‌چرخد. این برج با طراحی خاص خود، از پایین تا ارتفاع 760 فوتی (231 متری)، زاویه‌ای 5.943 درجه‌ای دارد تا با یکی از متفاوت‌ترین آسمان خراش ها رو به رو باشیم. با توجه به چرخش متمایز ساختمان در هر طبقه، سازندگان چهار بالکن خارجی را برای طبقه نخست در نظر گرفته‌اند.

برج العرب (Burj Al-Arab)، دبی

برج العرب

برج العرب مشرف به خلیج فارس بوده و بر روی یک جزیره مصنوعی ساخته شده است. این برج به خاطر شباهتی که به بادبان دارد، شناخته می‌شود و مهندسان با انتخاب این طراحی، تلاش کرده‌اند از پوشیده شدن ساحل با سایه برج جلوگیری کنند. از پلتفرمی که در نزدیکی سقف اضافه شده است هم به عنوان محل فرود بالگرد استفاده می‌شود.

همانند بخش بیرونی، بخش داخلی هتل این برج نیز بسیار لوکس بوده و شامل چهار استخر و یک ساحل اختصاصی می‌شود. یکی از رستوران‌های هتل، زیر دریا قرار گرفته و مهندسان با استفاده از شیشه‌های آکرلیک ضخیم برای دیوارها، دیوارهای آن را در برابر فشار آب مقاوم کرده‌اند. مهمانان می‌توانند از تونل در نظر گرفته شده وارد این رستوران شوند.

مارینا بی سندز (Marina Bay Sands)، سنگاپور

مارینا بی سندز

مارینا بی سندز در سنگاپور، یک هتل 5 ستاره و 57 طبقه‌ای است که در میان تمام هتل‌ها، بیشترین عکس‌ها از آن در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود. مارینا بی سندز میزبان بلندترین و طولانی‌ترین استخر بی‌انتها نیز هست (استخر بی‌انتها یا لبه صفر، یک استخر شناست که در آب از یک لبه یا بیشتر جریان می‌یابد و یک اثر بصری زیبا را از آب خلق می‌کندویکیپدیا). این هتل از سه ستون تشکیل شده است و یک تراس در بخش بالایی، آنها را به یکدیگر وصل می‌کند.

در بخش داخلی، مهمانان می‌توانند از فروشگاه‌ها، آب گرم و نمایشگرهای اختصاصی برای تماشای فیلم لذت ببرند.

برج پیچنده (Turning Torso)، سوئد

برج پیچنده

برج پیچنده، از آگوست سال 2005 و هنگامی که در شهر مالمو افتتاح شد، عنوان بزرگ‌ترین آسمان خراش سوئد را از آن خود کرده است.

این آسمان خراش از 9 بخش پنج‌پهلو که هرکدام 5 طبقه دارند، ساخته شده است و هر بخش زاویه 90 درجه‌ای نسبت به بخش پایینی دارد؛ طراحی جذابی که جلوه‌ای متفاوت به برج پیچنده بخشیده است. این 9 بخش میزبان واحدهای مسکونی بوده و به یک اسکلت فولادی که این سازه 57 طبقه‌ای را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد، متصل شده‌اند.

برج تکامل (Evolution Tower)، روسیه

برج تکامل

برج تکامل که در شهر مسکو واقع شده، یادآور طراحی دو روبان است که همانند یک مارپیچ دوگانه، به یکدیگر پیچیده‌اند.

این ساختمان در هر طبقه، 3 درجه پیچ خورده است تا در نهایت، از بخش پایینی تا بالایی، مجموعا شاهد دوران تقریبا 135 درجه‌ای باشیم. زمانی که طراحی این آسمان خراش در سال 2004 نشان داده شد، شباهت برج تکامل در طراحی با DNA، آن را از تقریبا تمام آسمان خراش های دیگر متمایز کرد.

برج المملکه (The Kingdom Centre Tower)، عربستان

برج المملکه

برج المملکه در ریاض عربستان، یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای خرید و تجارت است.

طراحی بالاترین بخش این آسمان خراش با دهانه دایره‌ای، کمی غیر معمول است و نمونه آن را در طبیعت می‌توان دید (به عنوان نمونه در تارهای عنکبوت). یک پل فضایی -متشکل از 300 تن فولاد و شیشه- برج‌های این سازه بزرگ را به یکدیگر متصل می‌کند.

این برج همچنین میزبان بلندترین مسجد نیز هست؛ مسجدی که می‌توان آن را در طبقه هفتاد و هفتم پیدا کرد. یکی دیگر از قسمت‌های فروشگاهی این برج هم تنها به ورود بانوان محدود است.

یومدا اسکای (Umeda Sky Building)، ژاپن

آسمان خراش

یومدا اسکای در شهر اوساکا، ژاپن واقع شده است و یک «رصدخانه باغ شناور» دارد که برج‌های 40 طبقه آن را به یکدیگر متصل می‌کند. پله‌برقی‌ها بین دو برج شناور بوده و از درون یک فضای توخالی دایره‌ای عبور می‌کنند.

این ساختمان توسط هیروشی هارا طراحی شده و 173 متر (568 فوت) ارتفاع دارد.

توره تلفونیکا (Torre Telefónica)، شیلی

توره تلفونیکا

توره تلفونیکا به عنوان یکی از برج‌های بلند شیلی، در شهر سانتیاگو واقع شده و طراحی آن یادآور یک موبایل از سال‌های 1990 است.

این آسمان خراش 131 متری (470 فوتی) در سال 1993 ساخته شده و مقر شرکت مخابراتی مویستار است. این ساختمان شباهت زیادی به “box phone” دارد؛ یکی از خلاقانه‌ترین دستگاه‌های موبایلی در دهه 90 میلادی.

آنتیلیا (Antilia)، هند

آنتیلیا

آسمان خراش آنتیلیا در شهر بمبئی را می‌توان به عنوان یکی از عجیب‌ترین خانه‌های دنیا معرفی کرد.

این آسمان خراش 167 متری (550 فوتی) به موکش آمبانی، ثروتمندترین فرد هند تعلق دارد. شش طبقه از پایین‌ترین طبقه‌های ساختمان برای پارکینگ در نظر گرفته شده است. پارکینگ گنجایش 168 خودرو را داشته و در لابی می‌توان 9 آسانسور را پیدا کرد.

خانه آمبانی شامل یک تئاتر اختصاصی با 50 صندلی و استخر شده و 600 نفر به عنوان خدمه در آن مشغول هستند. سقف این ساختمان نیز علاوه بر ارائه چشم‌اندازی پانورامیک از بمبئی، سه هلی‌پد دارد.

رافلز سیتی (Raffles City)، چین

رافلز سیتی

رافلز سیتی در چونگ کینگ، چین، به عنوان مجموعه‌ای از 8 آسمان خراش طراحی شده بود که نهمین آسمان خراش آن، به صورت افقی در آن قرار می‌گرفت.

توسعه‌دهندگان، این طرح را در سال 2011 ارائه کردند و ساخت آن 4 سال بعد آغاز شد. تا تابستان امسال، کار ساخت 6 آسمان خراش به پایان رسید.

پل افقی که طراحی آن مشابه یک لوله است، 304 متر (هزار فوت) طول خواهد داشت و شامل یک استخر شنا، عرشه و فضای فروشگاهی می‌شود. مسئولیت ساخت این مجموعه بر عهده همان گروهی است که مارینا بی سندز را طراحی کرده بودند.

عروس خلیج (Bride of the Gulf)، عراق

عروس خلیج

برج 230 طبقه عروس خلیج در عراق قرار است بلندترین آسمان خراش دنیا باشد، اما سازندگان آن می‌گویند که هدف از ساخت، شکستن رکورد بیشترین ارتفاع نیست.

مطابق با گزارش گاردین، در عوض، شرکت عراقی-انگلستانی AMBS قصد ساخت یک «شهر عمودی» با اتصال چهار برج به یکدیگر را دارد؛ بخش‌هایی که میزبان دفاتر کاری، هتل‌ها، مدارس، کلینیک‌ها و مراکز دیگر خواهند بود. همچنین یک سایه‌بان بزرگ در بخش پایینی ساخته خواهد شد.

در بخش دوم، 9 آسمان خراش دیگری که با طراحی خیره‌کننده توجه همگان را به خود جلب کردند، معرفی خواهیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. 5 هزار نفر فقط توی اون هتل سنگاپور کار میکنن
    بعد اینا با این کاراشون میخان بازار کار واسه ایران درست کنن
    تا همه چیز اوکی نشه هیچ کاری نمیتونن بکنن
    باید یه سری تابو ها شکسته شه

  2. سنگاپور چقدر خوبه

  3. راسته میگن برج العرب اسانسورش از طلای 24 عیاره؟؟

    • من رفتم اون یارو که تور لیدر بود هم همین ر میگفت البته نگقت کلا طلا هست میگفت روکش طلا داره چند میلیمتر طلا توی کل بدنه به کار رفته شاید در هر آسانسور کلاً چند کیلو بیشتر نشه ولی نکته مهم درب های آسانسور هست که به شکل ثابت در طبقات باز و بسته میشن همشون از طلای 24 ساخته شدن و تو کل برج حدود 250 تن طلا برای ساخت این درب ها استفاده شده در مجموع برج 84 تا درب داره که هر کدوم حدود 3 تن وزن درب هاشون میشه که عدد باور نکردنی 252 رو می ساخته قیمت رو خودت حساب کن.

    • ن بابا این چیزا شایعه س