کلاهبرداری اپراتورهای خارجی

جزئیات ماجرای کلاهبرداری اپراتورهای خارجی از کاربران ایرانی

کلاهبرداری اپراتورهای خارجی از ایرانی‌ها، خبری است که توسط وزارت ارتباطات تایید شد. در این روش اپراتورهای خارجی با تماس‌های ناآشنا، هزینه‌های زیادی را برای کاربران ایرانی ایجاد می‌کنند. در ادامه از جزئیات این ماجرا مطلع می‌شویم.

در هفته گذشته بسیاری از کاربران ایرانی با تماس‌های تلفنی ناآشنا و نامتعارف مواجه شدند که برقراری تماس‌ تماس مجدد با آنها هزینه‌های زیادی را به دنبال داشت. بیشتر تماس‌ها با پیش شماره‌های بین‌المللی نظیر 0678 و 0960 از کشور‌هایی مانند وانواتو، مالدیو و ماداگاسکار گرفته می‌شوند. البته کلاهبرداری اپراتورهای خارجی زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران ایرانی با تماس‌های از دست رفته (Missed Call) مواجه شده و به برقراری تماس مجدد اقدام می‌کنند.

وزارت ارتباطات این شیوه جدید کلاهبرداری از طریق تماس‌های بین‌المللی را تایید کرد و با اعلام به شرکت ارتباطات زیرساخت، رسیدگی به این موضوع را خواستار شد. از طرفی یکی از اپراتورهای موبایل (همراه اول) نیز با ارسال پیامک به کاربران خود در خصوص تماس مجدد با شماره‌های ناشناس خارجی هشدار داد.

کلاهبرداری اپراتورهای خارجی

کلاهبرداری اپراتورهای خارجی میلیونی است

حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص کلاهبرداری اپراتورهای خارجی اعلام کرد این اپرتورها از کاربران ایرانی میلیون‌ها تومان درآمد کسب کرده‌اند. وی در توئیتی بیان کرد:

از 126 هزار کاربر ایرانی در حدود 382 میلیون تومان توسط اپراتورهای خارجی کلاهبرداری شده که جزئیات این اقدام شناسایی شده است. البته در تلاشیم از سودجویی متخلفان جلوگیری کنیم و سعی داریم مبالغ از دست رفته کاربران را از طریق اپراتورها به مشترکان بازگردانیم.

کلاهبرداری اپراتورهای خارجی

ترافیک جنریشن یا درآمدزایی از تولید ترافیک

اسماعیل رادکانی، معاون شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص این ماجرا عنوان کرد با ورود شرکت ارتباطات زیر ساخت به موضوع کلاهبرداری اپراتورهای خارجی ، مراحل شناسایی چنین اپراتورهایی یکی از اهداف ما خواهد بود و در صددیم راه‌های ارتباطی آن‌ها را قطع کنیم. اپراتورهای خارجی با استفاده از روش تولید ترافیک نامتعارف (Traffic Generation) از خلاهای موجود در شبکه ارتباطی استفاده کرده و به این شکل از کاربران کسب درآمد می‌کنند.

رادکانی در ادامه بیان کرد در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها با روش‌های غیرقانونی به جمع‌آوری ترافیک اقدام کرده و با این روش کسب درآمد می‌کنند. البته این اپراتورها از فرصت‌هایی مانند اربعین حسینی که کاربران ایرانی منتظر تماس‌های بین‌المللی هستند، سوءاستفاده کرده و درآمدزایی خود را افزایش می‌دهند. این روش با روش ترمینیت متفاوت بوده و به اصطلاح (Generate) نامیده می‌شود.

کلاهبرداری اپراتورهای خارجی

کاربران از تماس مجدد خودداری کنند

اسماعیل رادکانی در ادامه اظهار کرد این روش ممکن است به سود اپراتورها هم نباشد، اما برای کاربران هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت و با هزینه‌ای برابر با نرخ رومینگ محاسبه می‌شود. به همین دلیل کاربران در زمان مشاهده شماره‌هایی که با آن آشنایی ندارند، از پاسخ‌دهی بپرهیزند و اگر تماس از دست رفته‌ای داشتند که شماره‌ی آن نامتعارف بود، از تماس مجدد خودداری کنند تا هزینه‌های سنگینی را متحمل نشوند. البته بر اساس آمار، بیشتر مردم مجددا با چنین شماره‌هایی تماس برقرار می‌کنند.

کلاهبرداری اپراتورهای خارجی

نکاتی در مورد تماس‌های ناآشنا

1.‌ بیشتر این تماس‌ها به صورت خودکار و از شماره‌های خاصی صورت می‌گیرد. زمانی که شما با آنها مجددا تماس بگیرید هزینه‌های بالایی در پی خواهد داشت. البته این هزینه، هزینه‌ای اضافه بر نرخ تماس بین‌المللی به همراه دارد.

2. این تماس‌ها با نرم افزاهای خاصی انجام می‌شود تا پس از برقراری تماس به سرعت قطع شود و یک تماس از دست رفته به روی گوشی کاربر ایجاد گردد. در واقع کلاهبرداری اپراتورهای خارجی زمانی شروع می‌شود که شما با این شماره‌ها مجددا تماس بگیرید.

3. معمولا پس از برقراری تماس با این شماره‌ها، موضوع‌های جالبی برایتان عنوان می‌شود تا شما را به ادامه صحبت مشتاق کند که بدون شک هزینه زیادی را به دنبال خواهد داشت. البته در بعضی مواقع فقط صداهای ضبط شده برایتان پخش می‌شود.

4. بر اساس بررسی‌های انجام شده پیام‌های ضبطی که برای کاربران پخش می‌شود به زبان انگلیسی بوده، اما اخیرا با پخش سخنان ضبطی به زبان فارسی ماشینی مواجه بوده‌ایم. در واقع اپراتورهای خارجی بر اساس ملیت هر کاربر صدای ضبط شده‌ی خاصی پخش می‌کنند.

کلاهبرداری اپراتورهای خارجی

توصیه‌های مهم

1.‌ اگر از سوی کشورهای خارجی منتظر تماس خاصی نیستید، در صورت مواجه شدن با شماره‌های ناشناس آن‌ها را نادیده بگیرید.

2. شما با جستجوی پیش‌شماره تماس‌های ناآشنا در موتور جستجوی گوگل، می‌توانید از ملیت آن پیش‌شماره آشنا شوید و اگر شماره مورد نظر متعلق به کشورهایی مانند ⁣⁣وانواتو، مالدیو، ماداگاسکار و برخی جزایر کوچک بوده، آن‌ها را نادیده بگیرید.

3. اگر جزو زائران اربعین هستید و به کشور عراق سفر می‌کنید، پیش شماره (⁣0964) متعلق به کشور عراق است و آن را به خوبی به خاطر داشته باشید. از طرفی اگر منتظر تماس از سوی اطرافیان خود هستید، پیش‌شماره مالدیو ⁣که 0960 است با پیش شماره عراق شباهت داشته و این دو را با هم اشتباه نگیرید.

4. اگر در سایت‌های خارجی به فعالیت می‌پردازید یا سرویس خاصی را خریداری کرده‌اید، ممکن است با دیدن شماره‌های بین‌المللی احساس کنید پشتیبانی این سایت‌ها با شما تماس گرفته‌اند که باید در این زمینه نیز هوشیار باشید.

کلاهبرداری اپراتورهای خارجی