برندگان نوبل پزشکی

برندگان نوبل پزشکی  سال ۲۰۱۸ و انقلاب جدید در درمان سرطان

برندگان نوبل پزشکی برای سال ۲۰۱۸ در نهایت معرفی شدند. این جایزه به طور مشترک به دو دانشمند از دو کشور مختلف تعلق گرفت.

برندگان نوبل پزشکی سال جاری معرفی شدند. کمیته جایزه نوبل برای سال ۲۰۱۸ و در حوزه پزشکی جایزه خود را به دو دانشمند اهدا کرد، دانشمندانی که کاشفان پروتئین هایی هستند که سیستم ایمنی را متوقف می کنند.

دستاوردهای این دو دانشمند به نامهای جیمز پی. آلیسون ایمنی‌شناس آمریکایی و تاسوکو هونجو ایمنی شناس ژاپنی از اهمیت بالایی برخوردار است، تا جاییکه کمیته جایزه نوبل آن را انقلاب و روشی جدید در درمان سرطان معرفی کرده است.

برندگان نوبل پزشکی و مطالعه پروتئین های متوقف کننده سیستم ایمنی

در دهه ۹۰ میلادی هر دو دانشمند به مطالعه پروتئین هایی پرداختند که فعالیت سیستم ایمنی بدن را تنظیم می کرد. آلیسون در آن سوی دنیا به مطالعه پروتئینی به نام CTLA-4  پرداخت و در همان زمان نیز هونجو در کشور ژاپن مشغول مطالعه بر روی پروتئینی دیگر بنام PD-1 بود. هر دو این پروتئین ها، فعالیت سیستم ایمنی بدن را چک و تنظیم می کنند و اجاز ه نمی دهند از حد متعارف خارج شود.

بنابراین این امکان وجود دارد تا با استفاده از یک آنتی بادی فعالیت این پروتئین ها را خاموش کرد و در واقع عامل مهار فعالیت سیستم ایمنی بدن را از کار انداخت و به سیستم ایمنی بدن اجازه داد تا فعالیت خود را به شکل افسار گسیخته ای توسعه دهد. در این صورت این فرصت به سیستم ایمنی بدن داده می شود تا به جنگ با سلول ها سرطانی برود و آنها را از بین ببرد.

ناگفته نماند اگر چه این دو بر روی پروتئین های مجزایی کار می کردند، اما هر دو آنها دارای عملکردی مشابه در سیستم ایمنی بدن هستند. در این زمینه آلیسون تا آنجا پیش رفته بود که متوجه شد بلاک کردن پروتئین CTLA در موش آنها را از شر سرطان رها خواهد کرد.

روش بکار رفته توسط آلیسون در درمان موش در نهایت توسط اداره غذار و داروی آمریکا برای درمان نوعی از سرطان پوست تایید شد. سازمان یاد شده سه سال بعد دو شیوه درمان دیگر موسوم به کیترودا و اوپدیوو را برای درمان سرطان پوست تایید کرد. این دو شیوه درمان در واقع بازتاب دستاوردهای چند ساله هونجو بودند.

همانطور که قبلا اشاره شد جیمز آلیسون از متخصصان حوزه ایمن شناسی در آمریکاست. وی سمت ریاست ایمن شناسی و مدیریت اجرایی بخش ایمونوتراپی مرکز سرطان ام. دی. اندرسون دانشگاه تگزاس را عهده دار است. یافته‌های ارزشمند این نخبه حوزه ایمن شناسی به تولید درمان‌های جدید ضدسرطان برای برخی از انواع کشندهٔ این بیماری منجر شده است.

پروفسور آلیسون دارای مدرک کارشناسی در رشتهٔ میکروبیولوژی است، اما مدرک دکترای وی در رشتهٔ زیست‌شناسی از دانشگاه تگزاس در آستین می باشد. او که هم اکنون ۷۰ سال سن دارد تا سال ۲۰۱۲ میلادی، پژوهشگرِ مؤسسه پزشکی هاورد هیوز بود.

دکتر هونجوی ۷۶  ساله نیز استاد دانشگاه کیوتو در ژاپن است. این دو دانشمند جایزه نوبل را به صورت مشترک دریافت کردند. تاسوکو هونجو در سال ۱۹۴۲ در ژاپن و در شهر کیوتو بدنیا می آمد، در ژاپن وی را بیشتر از هر چیزی به خاطر یافتن پروتئین‌های مرتبط با بروز سرطان می شناسند.

دکتر هونجو  در سال 2001 به عنوان دستیار خارجی آکادمی ملی علوم آمریکا، در سال 2003 به عنوان عضو آکادمی علوم طبیعی آلمان و در سال 2005 به عنوان عضوی از آکادمی علوم ژاپن انتخاب شد و در نهایت در سال ۲۰۱۸ به پاس خدماتش در راه مبارزه با سرطان به همراه دکتر جیمز آلیسون به عنوان برنده جایزه نوبل پزشکی معرفی شد.