ویتامین E

بررسی منابع، فواید و عوارض احتمالی ویتامین E

ویتامین E، یکی از انواع ویتامین‌هایی است که کمبود آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود. منابع، فواید و حتی عوارض جانبی احتمالی ویتامین ای، موضوعاتی هستند که قصد داریم آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

ویتامین E، یک ماده مغذی حیاتی برای سلامتی بوده و در انواع مختلفی از غذاها و مکمل‌ها یافت می‌شود. بهترین راه به دست آوردن این ویتامین، رژیم غذایی سالم است. کمبود ویتامین E نادر بوده و مصرف زیاد مکمل‌ها، نگران‌کننده است. افرادی که شرایط ویژه بهداشتی دارند یا داروهای خاص مصرف می‌کنند، باید در رابطه با مصرف مکمل‌ها، احتیاط کنند.

معرفی منابع ویتامین E

ویتامین E، یک خانواده از ترکیبات محلول در چربی است. الیزابت سومر (Elizabeth Somer)، متخصص تغذیه و نویسنده راهنمای ویتامین‌ها و مواد معدنی، در این رابطه می‌گوید:

ویتامین E به طور طبیعی در هشت حالت مختلف، شامل چهار توکوفرول (آلفا، بتا، گاما و دلتا) و چهار توکوترینول ایجاد می‌شود.

بر اساس گزارش کتابخانه ملی دارویی ایالات متحده آمریکا، بهترین منابع غذایی این ویتامین شامل انواع آجیل؛ همانند بادام، بادام زمینی، فندق و روغن‌های گیاهی همانند آفتابگردان، گندم، گلرنگ، ذرت و روغن سویا است. دانه‌های خام و آفتابگردان، سبزیجاتی همانند اسفناج و بروکلی، حاوی ویتامین E هستند.

بادام

شما به چه میزان ویتامین E نیاز دارید؟ 

بر اساس اعلام موسسه ملی سلامت ایالات متحده آمریکا، رژیم غذایی پیشنهادی برای این ویتامین، 15 میلی گرم (22.4IU) در افراد بالای 14 سال است. زنان شیرده ممکن است اندکی بیشتر به ویتامین E نیاز داشته باشند؛ بنابراین رژیم غذایی پیشنهادی برای زنان شیرده 19 میلی گرم (28.4IU) بوده و دوزهای زیر 1000 میلی گرم (1500IU) برای اکثر بزرگسالان، ایمن است.

رژیم غذایی پیشنهادی برای نوزادان تا سن 6 ماه، 4 میلی گرم (6IU) بوده و برای سنین 6 ماه تا 1 سال، 5 میلی گرم (7.5IU) است. رژیم غذایی پیشنهادی برای این ویتامین از سنین 1 تا 3 سال، 4 تا 8 سال و 9 تا 13 سال به ترتیب 6 میلی گرم (9IU) و 7 میلی گرم (10.4IU) و همچنین 11 میلی گرم (16.4IU) است.

اکثر مردم می‌توانند این ویتامین را به اندازه کافی از رژیم غذایی سالم دریافت کنند و نیازی به مکمل ندارند. همیشه قبل از مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید؛ مخصوصا اگر شما دارو مصرف می‌کنید. بیشتر از 250 دارو که دارای اثر متقابل با ویتامین E هستند، شناخته شده‌اند.

کمبود ویتامین E

طبق اعلام موسسه ملی سلامت آمریکا، کمبود ویتامین ای بسیار نادر است. برخی از افراد نسبت به دیگران، مستعد ابتلا به کمبود این ویتامین هستند. نوزادان، افرادی که دچار سوء جذب چربی و abetalipoproteinemia (شرایطی که مانع جذب چربی‌های خاص رژیم غذایی می‌شود) هستند، احتمال بیشتری برای کمبود این ویتامین دارند.

آنمی، میوپاتی اسکلتی، آتاکسی، نوروپاتی محیطی، رتینوپاتی، اختلال در پاسخ سیستم ایمنی و آسیب عصبی، نشانه‌های احتمالی کمبود ویتامین E هستند.

فواید ویتامین E

وجود منابع ویتامین E در رژیم غذایی شما، می‌تواند منافع زیادی داشته باشد. همانند مواد مغذی محلول در چربی، ویتامین E عملکردی مشابه آنتی اکسیدان دارد؛ بدین معنا که از سلول‌ها در برابر مولکول‌های ناپایدار یا رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کند.

روغن آفتابگردان

سومر در مصاحبه با خبرگزاری Live Science گفت:

آن‌ها از سلول‌ها در برابر آسیب حمایت می‌کنند و امکان دارد در کاهش احتمال ایجاد مشکلات سلامتی، همانند بیماری قلبی تا سرطان و حتی دمنتیا موثر باشند.

علاوه بر حفاظت از سلول‌ها، این ویتامین برای عملکرد سیستم ایمنی بدن، حیاتی است. به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، ویتامین E به سلول‌ها در نابود کردن عفونت، کمک خواهد کرد.

این ویتامین در محافظت از بینایی موثر است. بر اساس مطالعات انجام شده توسط گروه اپیدمیولوژی و آمار بهداشتی دانشکده دارو چینگدائو، مشخص است که مصرف ویتامین E و سطوح بالای توکوفرول می‌توانند در کاهش خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط با سن، نقش داشته باشند.

ویتامین E دارای نقش مهمی در تولید هورمون پروستاگلاندین است؛ هورمونی که مسئول تنظیم بسیاری از فعالیت‌های بدن، همانند فشار خون و انقباض عضلانی است.

سومر همچنین افزود:

بر اساس مطالعه صورت گرفته توسط کتابخانه ملی داروی ایالات متحده آمریکا، در سال 2015، مشخص شده است که این ویتامین در بهبود عضلات، پس از فعالیت‌های ورزشی نقش دارد.

افراد مبتلا به بیماری کرون، فیبروز کیستی یا عدم توانایی ترشح صفرا از کبد به دستگاه گوارش، ممکن است برای جلوگیری از ایجاد مشکلات گوارشی، نیاز به محلول در آب یا مکمل‌های این ویتامین داشته باشند.

خطرات احتمالی ویتامین E

طبق اعلام کلینیک مایو، ممکن است برخی از افراد نسبت به ویتامین E یا مکمل‌های آن، حساسیت داشته باشند. مصرف مکمل این ویتامین می‌تواند باعث اسهال، تهوع، گرفتگی معده، ضعف، خستگی، سردرد، بثورات و یا سایر مشکلات شود.

بر اساس اعلام دانشکده هایگلندز گرجستان، این ویتامین در بدن به عنوان یک ویتامین محلول در چربی ذخیره شده و مازاد آن از طریق ادرار دفع نخواهد شد، ویتامین‌های محلول در آب نیز اینگونه هستند.

این ویژگی بدان معنا است که ویتامین E می‌تواند با گذشت زمان، به صورت لایه‌های سمی انباشته شود. این مشکل می‌تواند به دلیل مصرف زیاد ویتامین E ایجاد شود.

طبق اعلام کلینیک مایو، مصرف زیاد مکمل این ویتامین می‌تواند باعث ایجاد خونریزی بیش از حد و نشانه‌های زیاد دیگری همانند خستگی، حالت تهوع، اختلال بینایی و گوارشی شود.

خستگی

ویتامین ای همچنین یک رقیق‌کننده خون (یا ضد انعقاد خون) هم هست؛ در نتیجه، طبق توصیه somer، دوزهای بالا از آن، پیش از عمل جراحی توصیه نمی‌شود.

مطالعه‌ای در سال 2005، توسط محققان موسسه پزشکی جان هاپکینز، مبنی بر نمایش تاثیرات مثبت مکمل‌های این ویتامین بر روی درمان بیماری‌های قلبی و سرطان انجام شد؛ در عوض آن‌ها متوجه شدند که مصرف دوزهای بالای این ویتامین در طول مطالعه، باعث افزایش مرگ و میر بیماران قلبی و سرطانی شد.

محققان نتیجه گرفتند که باید از مصرف دوزهای بالای این ویتامین دوری کرد. آن‌ها تحقیقات خود را در مجله Annals Of Internal Medicine منتشر کردند.

به همین ترتیب، مطالعه دیگری توسط محققان نشان داد، افرادی که مکمل‌های آنتی اکسیدان، همانند ویتامین E دریافت می‌کنند، در طول دوره مطالعه با افزایش احتمال خطر مرگ مواجه بودند. نتایج این مطالعه در سال 2007، در مجله انجمن پزشکان آمریکا منتشر شد که بر 68 آزمایش تصادفی کنترل‌شده با تعداد شرکت‌کننده 232606 نفر، به مدت 3.3 سال متمرکز بود.