جلسه وزیر ارتباطات با مدیر تلگرام

ماجرای جلسه وزیر ارتباطات با مدیر تلگرام چه بود؟

جلسه وزیر ارتباطات با مدیر تلگرام ، خبری است که توسط آذری جهرمی در یک برنامه تلویزیونی تایید شد. وزیر ارتباطات همچنین از افزایش 10 برابری ظرفیت پیام رسان های داخلی در این برنامه سخن گفت.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر جلسه با مدیر تلگرام را تایید کرد و در ادامه بیان کرد که برای تلگرام فارسی امکاناتی را فراهم نکرده‌ایم و برای توسعه و پیشرفت پیام رسان های بومی تمام تلاشمان را خواهیم کرد.

آذری جهرمی در ارتباط با اینکه آیا می‌توان پیام رسان داخلی مشابه تلگرام ساخت، عنوان کرد بله جوانان ایرانی این توان را دارند و با ظرفیت‌های موجود نیز می‌توانند کار خود را پیش ببرند، اما باید در نظر داشت که نباید پا را فراتر بگذاریم و بدون در نظر گرفتن شرایط موجود سخن بگوییم. برای مثال تعدادی از پیام رسان های داخلی در سال گذشته ادعا کردند که ظرفیت بالایی دارند و می‌توانند تا حدود 40 میلیون کاربر را پوشش دهند که با شرایط دی‌ماه 96 و فیلترینگ تلگرام کاربران زیادی به پیام رسان داخلی مراجعه کرده و به دلیل عدم وجود ظرفیت‌های لازم، این برنامه‌ها از دسترس خارج شدند.

وی در ادامه بیان کرد من در گزارش فروردین‌ماه به افزایش ظرفیت 10 برابری پیام رسان های داخلی اشاره کردم که یعنی از ظرفیت 1.5 میلیونی در دی‌ماه به ظرفیت 15 میلیونی رسیده‌ایم. این آمار نیز بسیار منطقی است و رشد مناسبی را نشان می‌دهد. البته تعدادی از پیام رسان های داخلی جهت تبلیغات کارشان به اعلام آماری‌های پوشش 20 میلیونی و غیره می‌پردازند که این آمارها غیر‌ فنی است.

جلسه وزیر ارتباطات با مدیر تلگرام

نسخه‌های فارسی تلگرام امن نیستند

وزیر ارتباطات در مورد نسخه‌های فارسی و غیر رسمی تلگرام نظیر تلگرام طلایی سخن گفت و بیان کرد ما در یک اطلاعیه رسمی در دی‌ماه 96 عنوان کردیم که امنیت این نسخه‌های غیر‌ رسمی را تایید نمی‌کنیم. همچنین عده‌ای ادعا کردند که این وزارتخانه به نسخه‌های فارسی و غیر‌ رسمی تلگرام امکاناتی داده و باعث گسترششان شده است که ما به طور جدی این شایعات را رد می‌کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد عده‌ای هم از ما درخواست دارند که نسخه‌های فارسی و غیر‌ رسمی تلگرام را فیلتر کنیم که ما هم تاکید می‌کنیم کار بستن پیام رسان‌ها وظیفه ما نیست و ما صرفا بر اساس دستورات قانونی عمل می‌کنیم.

نتایج جلسه وزیر ارتباطات با مدیر تلگرام

جلسه وزیر ارتباطات با مدیر تلگرام ، موضوعی بود که مدتی پیش بسیار خبرساز شد و شایعات زیادی پیرامون آن به گوش رسید. آذری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت جلسه با مدیر تلگرام عنوان کرد که این خبر صحت دارد و با پاول دوروف، مدیر تلگرام جلساتی در تهران داشته‌ایم. همچنین علاوه بر این وزارتخانه، مسئولان دیگری نیز با مدیران این پیام رسان خارجی نشست‌هایی را برگزار کرده‌اند. وی در ادامه عنوان کرد که ما صرفا با مدیران تلگرام مذاکره کردیم که آن هم به سال‌های 93-94 مربوط بوده و توافقی صورت نگرفته است.

دلیل فیلترینگ تلگرام

وزیر ارتباطات در پاسخ به دلیل اصلی فیلتر تلگرام چنین توضیح داد:

در واقع جلسه‌ای که با مدیران این پیام رسان برگزار کرده‌ایم برای مسدودسازی برخی از کانال‌های تروریستی بود که به ترویج فعالیت‌های خشونت‌آمیز و تروریستی می‌پرداختند. همچنین ما از این پیام رسان خواستیم که به بستن آنها اقدام کند که این توافق انجام نشد و ما ناچار شدیم این پیام رسان را از دسترس خارج کنیم.

جلسه وزیر ارتباطات با مدیر تلگرام