بازی های موبایلی

بهترین تجربه بصری بازی های موبایلی با فناوری GPU Turbo در گوشی های آنر

این روزها عرصه جهانی در دستان بازی های موبایلی است. با ارائه‌ی فناوری GPU Turbo در گوشی های جدید هواوی و آنر می‌توانید بهترین و پیشرفته‌ترین بازی های ویدیویی را با بهترین عملکرد در گوشی خود تجربه کنید.

در حالی که محبوبیت بازی های رایانه‌ای نسبت به یک دهه قبل کاهش یافته است، این روزها هر کاربر با یک دستگاه گوشی هوشمند به راحتی می‌تواند در هر مکان و زمانی بازی مورد علاقه خود را اجرا کند. نخستین نسل از بازی های موبایلی با قابلیت اجرا روی پردازنده مرکزی دستگاه یا همان CPU اجرا می‌شدند و Snake از اولین بازی‌های ارائه شده در تلفن های همراه بود که حدود سه دهه قبل توجه همه را به خود جلب کرد. گوشی‌هایی که آن زمان امکان اجرای چنین بازی‌هایی را فراهم می‌کردند طراحی بسیار ساده‌ای داشتند و قابلیت ویژه گرافیکی و پخش بازی برای آنها در نظر گرفته نشده بود. از زمان ورود این نسل از گوشی‌ها مدت زیادی طول کشید تا بازی های موبایلی بین کاربران رواج پیدا کند و این صنعت به صورت رسمی معرفی شود.

از بازی‌های رایانه‌ای تا بازی های موبایلی

رشد بازار جهانی بازی های موبایلی در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگر سرعت گرفته است و گزارش «پیش‌بینی بازار جهانی بازی های همراه 2018» خبر از ارتقا 51 درصدی این صنعت تا پایان سال جاری میلادی می‌دهد. این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که صنعت جهانی بازی های همراه سال 2015 میلادی رشد 34 درصدی و سال 2012 میلادی رشد 18 درصدی را تجربه کرده بود. در این میان پیش‌بینی شده است بازار جهانی بازی‌های ویدیویی در کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی تا پایان سال جاری میلادی به ترتیب رشد 25 و 24 درصدی را تجربه کند.

عوامل تاثیرگذار بر بازی

سال 2007 میلادی برای نخستین بار سیستم عامل اندروید به صورت متن‌باز وارد بازار شد تا مراکز توسعه‌دهنده نرم افزار بتوانند انواع مختلف اپلیکیشن و بازی را به راحتی مبتنی بر آن ارائه کنند. این اتفاق یک دلیل دیگر هم داشت و آن تاثیر مستقیم سیستم عامل بر قطعات سخت افزاری دستگاه در جریان اجرای برنامه‌های مختلف و به‌ خصوص بازی‌ها بود تا بهترین تجربه در اختیار کاربران قرار گیرد. ولی به نظر شما آیا سیستم عامل تنها عامل تاثیرگذار بر کیفیت بازی‌ها بود؟

اقداماتی که در راستای توسعه سیستم عامل اندروید صورت گرفت، به جز توسعه‌دهندگان نرم افزار تاثیراتی را هم بر کاربران موبایلی بر جا گذاشت و فرآیند توسعه سخت افزارهای موبایلی را هم متحول کرد. گوشی‌های امروزی به جز برخورداری از پردازنده مرکزی (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU) را نیز شامل می‌شوند که این دو بخش به صورت کاملا مجزا و در راستای یکدیگر عمل می‌کنند و هر کدام از آنها می‌توانند در مصرف انرژی ذخیره شده در باتری سهیم باشند. با این توضیحات بهبود فرآیند پردازش اطلاعات در هر یک از این دو بخش می‌تواند به صورت مستقیم روی تجربه شما از بازی های موبایلی تاثیرگذار باشد.

یک گام فراتر از GPU

پردازنده گرافیکی یا همان GPU وظیفه اصلی در اجرای بازی های موبایلی را بر عهده دارد و بنابراین واضح است هرچه بازی‌ها پیچیده‌تر و سنگین‌تر شوند، می‌بایست از پردازنده گرافیکی قوی‌تر استفاده کرد. ولی گروه هواوی چندی پیش نرم افزاری موسوم به GPU Turbo را در این زمینه معرفی کرد که هم‌اکنون در دستگاه های هواوی و آنر (Honor) مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم GPU Turbo در اصل فناوری شتاب‌دهنده سخت افزاری-نرم افزاری GPU محسوب می‌شود و به بیان ساده‌تر می‌توان گفت به صورت توربوشارژ عملکرد پردازنده گرافیکی گوشی را ارتقا می‌دهد، گوشی هوشمند میان رده را به یک دستگاه تخصصی برای اجرای بازی های موبایلی تبدیل می‌کند و بدون آن که نیاز به ارتقا سخت افزاری وجود داشته باشد این امکان را فراهم می‌آورد تا سنگین‌ترین بازی‌ها هم در گوشی شما اجرا شوند.

بازی های موبایلی

نرم افزار مذکور به گونه‌ای طراحی شده است که پس از به‌روزرسانی، عملکرد GPU را تا 60 درصد ارتقا می‌دهد و این در حالی است که میزان مصرف انرژی ذخیره شده در باتری به صورت همزمان تا 30 درصد کاهش می‌یابد. با این به‌روزرسانی جدید گوشی های هوشمند به شما امکان می‌دهند با میزان شارژ مشابه 30 دقیقه بیشتر از آیفون 10 اپل بتوانید بازی مشابه را دنبال کنید.

البته این همه ماجرا نیست. علاوه بر موارد یاد شده شما می‌بایست به پخش انیمیشن با سرعت فریم بالاتر دسترسی داشته باشید، قابلیت گرافیکی فوق‌العاده در اختیار شما باشد، عملکرد توربوشارژ GPU در اختیارتان قرار بگیرد و میزان مصرف انرژی ذخیره شده در باتری به حداقل برسد. گوشی های جدید آنر با به‌روزرسانی GPU Turbo تمامی این قابلیت‌ها را به صورت یکجا عرضه می‌کنند. این دستگاه‌ها ضمن ارایه بهترین قابلیت گرافیکی با ارائه بهترین تجربه بصری در جریان اجرای بازی، به هیچ وجه با افزایش دما مواجه نمی‌شوند.

بسته به اینکه هم اکنون چه گوشی هوشمندی را مورد استفاده قرار می‌دهید این به‌روزرسانی می‌تواند تغییراتی را شامل شود. شرکت آنر به‌روزرسانی نرم افزاری GPU Turbo را برای فهرست بزرگی از گوشی های هوشمند ارایه کرده است که از جمله آنها می‌توان به آنر 10 اشاره کرد. همچنین مشخص شده است که گوشی‌های قدیمی‌تر از جمله آنر ویو 10 (Honor View 10)، آنر 9 لایت (Honor 9 Lite)، آنر 7 ایکس (Honor 7X)، آنر 8 پرو (Honor 8 Pro) و آنر 9 (Honor 9) نیز این قابلیت کاربردی را در اختیار می‌گیرند.

عرضه گسترده گوشی های مخصوص بازی

گوشی های هوشمند با قابلیت‌های ویژه برای اجرای بازی‌های پیچیده و پیشرفته این روزها به یکی از عرصه‌های بزرگ برای رقابت برندهای مختلف تبدیل شده‌اند. یکی از بهترین این گوشی‌ها چندی پیش در نمایشگاه بین‌المللی IFA 2018 در معرض دید عموم قرار گرفت. این محصول موسوم به آنر پلی (Honor Play) که نمایشگر 6.3 اینچی را در خود جا داده است به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به بازی معرفی شد. شرکت سازنده برای این گوشی هوشمند تراشه اصلی Kirin 970 را در دو مدل همراه با رم 4 و 6 گیگابایتی و باتری 3750 میلی‌آمپری برگزید. اگرچه مشخصات محصول تا اینجا شباهت زیادی به دیگر گوشی‌های پیشرفته داشت،‌ ولی قابلیت‌های داخلی آنر پلی (Honor Play) آن را از دیگر گوشی‌های مخصوص بازی های ویدیویی مجزا کرد. برای این گوشی هوشمند سیستم نرم افزاری GPU Turbo ارائه شد تا قابلیت‌های اجرایی بخش گرافیکی دستگاه 60 درصد افزایش داد و همچنین میزان مصرف انرژی در آن نسبت به مدل قبلی 30 درصد پایین آید. این سیستم نرم افزاری گرافیکی به گونه‌ای آماده شده است که به گفته شرکت سازنده بالاترین سطح قابلیت‌های اجرایی بین تمام دستگاه‌های مشابه را ارائه می‌دهد و آنر پلی (Honor Play) علاوه بر آن قابلیت ویژه دیگری با نام AI 4D Smart Shock را شامل شده است که مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی می‌تواند متناسب با شرایط بازی دستگاه را بلرزاند تا فضای واقعی‌تری برای کاربر ایجاد شود. این گوشی هوشمند همچنین قادر است صدای بازی را به صورت سه بعدی پخش کند و تجربه کاملا متفاوت را در اختیار کاربران قرار دهد.

محصول دیگری که مجهز به فناوری GPU Turbo در اختیار کاربران قرار گرفته است آنر 10 نام دارد. این فناوری در گوشی هوشمند مذکور سرعت بالاتر و عملکرد بهتر هنگام اجرای بازی های موبایلی پیچیده یا انجام فعالیت‌های گرافیکی سنگین را تضمین می‌کند و به گفته شرکت سازنده بهترین و متفاوت‌ترین تجربه انجام بازی های موبایلی را ارائه می‌دهد. به طور خلاصه می‌توان گفت GPU Turbo در گوشی هوشمند آنر 10 قدرت پردازش گرافیکی را بالا برده است و سرعت نمایش فریم‌ها را افزایش داده است و این مساله دقیقا همان چیزی است که علاقه‌مندان به بازی های موبایلی به دنبال آن می‌گردند. این گوشی هوشمند که همراه با سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو وارد بازار شده است پردازنده Kirin 970 را شامل می‌شود و در دو مدل با رم 4 و 6 گیگابایتی به دست کاربران می‌رسد. برای این محصول حافظه داخلی 64 و 128 گیگابایتی در نظر گرفته شده است و نمایشگر 5.84 اینچی آن 80 درصد سطح روی دستگاه را پوشانده است. این نمایشگر بر اساس استاندارد 19:9 طراحی شده است تا فقط یک زایده کوچک بالای نمایشگر برای قرار گرفتن حسگر دوربین و اسپیکر به چشم بخورد.

به هر حال، هر کدام از ما در جریان خرید گوشی هوشمند جدید دلایل شخصی متفاوتی داریم و ممکن است آن را برای انجام بازی های موبایلی ، تماشای تصاویر ویدیویی، گوش دادن به موسیقی، عکاسی یا … خریداری کنیم. گوشی های هوشمند مخصوص بازی های موبایلی همان طور که از نامشان مشخص است بهترین تجربه را برای اجرای پیچیده‌ترین بازی‌ها ارایه می‌کنند. با وجود اینکه باز‌ی های موبایلی در انواع مختلف گوشی‌ها ارائه می‌شوند، ولی این خانواده از دستگاه‌های موبایلی تجربه کاملا متفاوت را عرضه می‌کنند تا مجموعه‌ای از قابلیت‌های گرافیکی بالا، نمایشگر بزرگ و باکیفیت، و باتری پرتوان در اختیار کاربر قرار گیرد و او در نهایت بتواند از اجرای بازی مورد علاقه خود رضایت کامل داشته باشد. با این توضیحات اگر قصد خرید یک دستگاه گوشی هوشمند جدید با قابلیت اجرای بازی‌های پیچیده و سنگین را دارید، بهتر است به عوامل تاثیرگذار در این زمینه توجه ویژه داشته باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. این غرتی بازیا چیه