ریست فکتوری

آموزش ریست فکتوری آیفون و آیپد – Factory Reset

در این مقاله به آموزش ریست فکتوری آیفون و آیپد خواهیم پرداخت. Factory Reset یا همان بازگشت به تنظیمات کارخانه در مواردی همچون، موقع فروش گوشی یا تبلت شما می‌تواند بسیار مهم باشد.

چه شما بخواهید دیوایستان را بفروشید یا یک تنفس تازه‌ای را تجربه کنید، بازگرداندن تنظیمات آیفون یا آیپد شما به تنظیمات کارخانه یک وظیفه‌ی ساده، اما بسیار مهم است. ما در این مقاله قصد داریم آموزش ریست فکتوری آیفون و آیپد را به طور کامل به شما ارائه کنیم.

آماده سازی پیش از ریست فکتوری آیفون و آیپد

در اینجا چند مرحله وجود دارد که پیش از ریست فکتوری آیفون و آیپد باید بدانید. شما نیازدارید که بکاپ تهیه کنید، قابلیت Find My iPhone را خاموش کنید، مگر اینکه شما دیوایس اپلی دیگر یا راه دیگری برای تایید لاگین شدن داشته باشید. تایید دو مرحله‌ای اپل را غیرفعال کنید.

چگونه بکاپ تهیه کنیم؟

پیش از بازتنظیم دیوایس خود به تنظیمات کارخانه، شما باید از داده‌های آی او اس خود بکاپ تهیه کنید. این خیلی آسان است که شما می‌توانید بازگردانی کرده یا مخاطبان، اپلیکیشن‌ها و تنظیمات دیوایس فعلی‌تان را به یک آیفون یا آیپد جدید انتقال دهید. شما می‌توانید داده‌هایتان را مستقیما بر روی آیفون یا آیپد خود بکاپ بگیرید یا با اتصال دیوایس خود به کامپیوتر از طریق آیتونز، آن را به کامپیوتر خود منتقل کنید. پردازش بر روی گوشی شما بسیار ساده است، اما نیازمند فضای کافی در iCloud خواهد بود.

بکاپ در آیکلود:

به منظور بکاپ آیفون یا آیپد خود، شما باید مطمئن شوید که به یک وای فای متصل هستید. این روش نسبت به نسخه‌ی آی او اسی که از آن استفاده می‌کنید، کمی متفاوت است.

اگر از آی او اس 10.2 یا قدیمی‌تر استفاده می‌کنید:

  1. به مسیر Settings > iCloud > Backup بروید.
  2. اگر آن را روشن نکرده‌اید، اقدام به فعالسازی iCloud Backup کنید.
  3. بر روی گزینه‌ی Back Up Now کلیک کنید.

اگر از آی او اس 10.3 یا جدیدتر استفاده می‌کنید:

  1. به تنظیمات رفته و بر روی نام خود در بالای لیست گزینه‌ها کلیک کنید. سپس iCloud را انتخاب کنید.
  2. اگر پیشتر از گوشی خود بکاپ تهیه کرده باشید، شما باید لیستی از اپلیکیشن‌های استفاده کننده از حافظه‌ی آی کلود را مشاهده کنید. به پایین لیست رفته و بر روی iCloud Backup کلیک کنید. اگر تا به حال این کار را نکرده باشید، مطمئن شوید که iCloud Backup در این صفحه فعال است.
  3. حالا بر روی گزینه‌ی Back Up Now کلیک کنید.

دیوایس شما تخمین خواهد زد که عملیات بکاپ چقدر به طول خواهد انجامید. گوشی‌تان را تا اتمام پشتیبانی گیری و بازگشت به حالت نرمال، رها کنید.

بکاپ در آیتونز:

اگر می‌خواهید از یک اتصال سیمی استفاده کنید، شما باید دیوایس آی او اسی خود را به کامپیوتری وصل کنید که آیتونز بر روی آن نصب شده باشد.

  1. در کامپیوتر بر روی آتونز کلیک کنید و آیپد یا آیفون خود را از طریق یک کابل یو اس بی به آن خود وصل کنید.
  2. اگر درست این کار را انجام داده باشید، گزینه‌ی Trust This Computer بر روی گوشی شما نمایان می‌شود. بر روی آن کلیک کنید و رمزعبور را وارد کنید.
  3. بر روی آیکون دیوایس خود کلیک کنید تا پنل Summary در آیتونز نمایان شود.
  4. در زیر گزینه‌های Backups، شما بر روی iCloud یا This Computer کلیک کنید. گزینه‌ی نخست بر روی اکانت آی کلود و گزینه‌ی دوم بر روی کامپیوتر شما داده‌ها را ذخیره خواهد کرد.
  5. پس از انتخاب، حالا بر روی Back Up Now کلیک کنید.

ریست فکتوری آیفون

نکته: اگر می‌خواهد از داده‌های بخش Health و Homekit هم پشتیبانی تهیه کنید، شما باید گزینه‌ی Encrypt [Device] backup را نیز انتخاب کرده و رمزعبور خود را وارد کنید.

غیرفعال کردن Find My iPhone/iPad

پیش از آن که بتوانید دیوایستان را جابجا نید، شما باید قابلیت Find My iPhone را غیرفعال کنید.

اگر از آی او اس 10.2 یا قدیمی‌تر استفاده می‌کنید:

  1. به Settings > iCloud > Find My iPhone یا Find My iPad بروید.
  2. گزینه‌ی Find My iPhone‌ یا Find My iPad را غیرفعال کنید.
  3. شما نیازمند آن هستید که رمزعبور آی کلود خود را برای غیرفعال کردن این گزینه وارد کنید.

اگر از آی او اس 10.3 یا جدیدتر استفاده می‌کنید:

  1. به تنظیمات رفته و بر روی نام دیوایس در بالای لیست گزینه ها کلیک کنید. سپس iCloud‌ را انتخاب کنید.
  2. گزینه‌ی Find My iPhone یا Find My iPad را غیرفعال کنید.
  3. شما نیازمند آن هستید که رمزعبور آی کلود خود را برای غیرفعال کردن این گزینه وارد کنید.

ریست فکتوری آیفون و آیپد

درست همانند بکاپ گرفتن از دیوایس، دو راه پیش روی شما است که می‌توانید با آن، داده‌های آیفون یا آیپد خود را پاک کنید: یا از طریق خود دیوایس و یا با استفاده از آیتونز.

بر روی آیفون یا آیپد

ساده‌ترین راه ریست فکتوری آیفون و آیپد همین راه است:

  1. به Settings > General > Reset بروید.
  2. به منظور بازگرداندن دیوایس خود به تنظیمات کارخانه، شما باید بر روی Erase All Content کلیک کنید.
  3. حال، شما باید بر روی Erase Now کلیک کنید. اگر بکاپ تهیه نکرده‌اید، بر روی گزینه‌ی Backup Then Erase کلیک کنید تا پیش از حذف کردن، خود دیوایس یک بکاپ تهیه کند.

اگر رمزعبور دیوایستان را دارید آن را وارد کنید. در یک منوی به نمایش درآمده بر روی گزینه‌ی [Erase [Device‌ کلیک کنید. بار دیگر منوی به نمایش درآمده را تایید کرده و دوباره Erase را بفشارید. شما باید یک صفحه سفی با لوگوی مشکی اپل را ببینید که یک نوار وضعیت نیز در آنجا نمایان است. زمانی که داده‌ها پاک شدند، آیفون شما ریستارت می‌شود و همانند روز اول، باید مراحل راه اندازی را یکی پس از دیگری طی کنید.

استفاده از آیتونز

اگر دیوایس شما نرمال کار می‌کند، استفاده از آیتونز برای ریست فکتوری آیفون و آیپد نیز کار آسانی است. آیتونز را بر روی کامپیوتر خود اجرا کرده و از طریق یک کابل یو اس بی، گوشی‌تان را به آن متصل کنید. اگر درست انجام داده باشید، حالا باید رمزعبور را وارد کرده یا بر روی آیفون خود گزینه‌ی Trust This Computer را انتخاب کنید. سپس بر روی آیکون دیوایس کلیک کرده تا پنل Summary اجرا شود.

ریست فکتوری آیفون

در پنل Summary بر روی [Restore [Device کلیک کنید.

ریست فکتوری آیفون

حتما بکاپ تهیه کرده باشید. اگر تهیه کرده‌اید، عبارت Don’t Back Up‌ را انتخاب کنید، و اگر نکرده‌اید بر روی Back Up Now کلیک کنید.

در انتها بر روی گزینه‌ی Restore یا Restore and Update کلیک کنید.

بازگردانی بکاپ

حالا که آیفون یا آیپد جدید به دست شما رسیده، می‌توانید با استفاده از آیتونز یا آی کلود تنظیمات خود را به آن‌ها منتقل کنید. بار دیگر باید شما این کار را مستقیما بر روی دیوایس خود یا آیتونز انجام دهید.

بازگردانی بر روی دیوایس

وقتی آیفون یا آیپد شما روشن است، شما باید صفحه‌ی Hello را مشاهده کنید که از شما می‌خواهد تنظیمات راه اندازی را انجام دهید. پس از انتخاب تنظیم دستی و اتصال به وای فای، شما مراحل زیر را پس از به دست آوردن گزینه‌ی بازگردانی Apps & Data دنبال کنید:

  1. گزینه‌ی Restore from iCloud Backup را انتخاب کنید.
  2. با استفاده از اپل آیدی که بکاپ را ساخته‌اید، وارد حساب کاربری آی کلود خود شوید.
  3. آخرین بکاپ‌های اخیر را انتخاب کرده و بر روی صفحه به دنبال دستورالعمل‌هایی برای انتخاب تنظیمات Location Services، Siri، App Analytics و غیره بگردید. شما احتمالا باید رمزعبور قبلی خود را نیز وارد کنید.
  4. یک نوار وضعیت از بازگردانی بکاپ‌ها را مشاهده خواهید کرد که می‌تواند اتمام آن‌ها مدتی به طول انجامد.

زمانی که کامل شد، گوشی شما ریستارد خواهد شد. اگر یک به‌روزرسانی برای iOS آماده باشد، گوشی شما به صورت خودکار آپدیت خواهد شد. پس از آن که آپدیت به اتمام رسید و گوشی شما مجددا ریستار شد، داده‌های شما مجددا نمایان شده و اپلیکیشن‌هایتان نصب می‌شوند.

بازگردانی از طریق آیتونز

اگر از طریق آیتونز بکاپ خود را ساخته‌اید، شما همچنین می‌توانید با استفاده از کامپیوتر خود فایل‌های پشتیبانی گرفته شده را بازنشانی کنید.

آیتونز را بر روی کامپیوتر اجرا کرده و آیپد یا آیفون خود را به آن متصل کنید و عملیات را از انتخاب بخش Restore from this backup آغاز کنید.

ریست فکتوری آیفون

آخرین بکاپ را انتخاب کرده و بر روی دکمه‌ی Continue کلیک کنید. بازنشانی آغاز خواهد شد و شما می‌توانید مدت زمان قابل انتظار را از طریق یک نوار وضعیت ببینید. زمانی که بازنشانی کامل شد، دیوایس شما ریستارت خواهد شد. شما نیاز دارید تا به صورت دستی به شبکه وای فای وصف شده و با وارد شدن به اپل آیدی خود، از گوشی خود استفاده کنید.