آپدیت امنیتی ماهانه اندروید

کدامیک از شرکت های سازنده موبایل آپدیت امنیتی ماهانه اندروید را منظم منتشر می‌کنند؟

امنیت در گوشی های موبایل، برای کاربران بسیار مهم است و به همین دلیل شرکت‌های مختلف با انتشار به‌روزرسانی برای محصولات خود، به این موضوع اهمیت داده‌اند. اما کدامیک از شرکت های سازنده موبایل، آپدیت امنیتی ماهانه اندروید را منظم‌تر و سریع‌تر عرضه می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران گوشی های اندرویدی، مسئله امنیت است. البته هنوز هم برخی از کاربران به تهدیدهای امنیتی اهمیتی نمی‌دهند و توجهی به به‌روزرسانی‌های امنیتی ندارند. در این میان بعضی از شرکت های سازنده موبایل به دغدغه‌ی کاربران خود اهمیت می‌دهند و آپدیت امنیتی ماهانه اندروید را برای محصولات خود منتشر می‌کنند، ولی برخی شرکت‌ها هم در برابر انتشار آپدیت امنیتی ماهانه اندروید برای کاربران خود کم‌کاری می‌کند و حتی به کاربرانشان دروغ می‌گویند.

آپدیت امنیتی ماهانه اندروید

آپدیت امنیتی ماهانه اندروید با هدف تامین امنیت گوشی و محافظت از دستگاه در برابر آسیب‌پذیری‌های جدید منتشر می‌شوند. گوگل هر ماه این به‌روزرسانی‌ها را عرضه می‌کند، اما تولیدکنندگان موبایل باید تنظیمات لازم با حامل‌ها و نرم افزارهای داخلی را انجام دهند تا بتوانند این بسته‌های امنیتی را در اختیار کاربران خود قرار دهند. البته باید به شرکت‌های سازنده موبایل هم حق داد که نتوانند از همه محصولات خود پشتیبانی کنند. با توجه به تعداد زیاد گوشی های اندرویدی، شرکت‌ها نمی‌توانند تمام وقت خود را صرف پشتیبانی از گوشی‌های عرضه شده و انتشار آپدیت‌های منظم برای آن‌ها بگذارند. با این حال، تولیدکنندگان موبایل، تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مشتریانشان به کار می‌گیرند و برخی از آن‌ها از جمله گوگل، سامسونگ، بلک بری و تا حدودی هم نوکیا در این زمینه موفق‌تر هستند.

مراحل عرضه آپدیت امنیتی ماهانه اندروید

گوگل، برنامه‌ی خود برای توسعه و عرضه آپدیت امنیتی ماهانه اندروید را در چند مرحله اجرا می‌کند. در مرحله‌ی اول موسوم به Development، خطاها و آسیب‌پذیری‌های موجود شناسایی می‌شوند و مهندسان گوگل، آپدیت امنیتی را توسعه می‌دهند. در مرحله دوم موسوم به Testing، این به‌روزرسانی در اختیار شرکت‌های تولیدکننده موبایل قرار می‌گیرد تا آپدیت توسعه یافته را روی محصولات خود نصب و آزمایش کنند. در مرحله سوم و پایانی نیز به‌روزرسانی به روش OTA برای گوشی‌های کاربران ارسال می‌شود. آپدیت های امنیتی، قابلیت یا ویژگی جدیدی را به دیوایس اضافه نمی‌کنند و فقط جلوی خطاها و آسیب‌پذیری‌های موجود را می‌گیرند.

آپدیت امنیتی ماهانه اندروید

چند ماه پیش، مدیر امنیت اندروید در کنفرانس گوگل اعلام کرد این شرکت از شرکت های سازنده موبایل های اندرویدی خواسته به‌روزرسانی‌های امنیتی را به طور منظم و ماهانه به کاربران خود ارائه کنند. دیو کیلیرمارچ در این باره گفت ما بند جدیدی را به توافقنامه با تولیدکنندگان گوشی های اندرویدی اضافه می‌کنیم که بر اساس آن، شرکت‌های مذکور موظف خواهند بود تا وصله‌های امنیتی را به طور منظم برای محصولات خود منتشر کنند.

عملکرد سازندگان موبایل در انتشار آپدیت‌ها

با وجود تمام تلاش‌های انجام شده از سوی گوگل، هنوز هم برخی شرکت‌ها در برابر به‌روزرسانی‌های نرم افزاری و آپدیت امنیتی ماهانه اندروید خوب عمل نمی‌کنند. شرکت گوگل، به واسطه‌ی اینکه عرضه‌کننده اندروید است، عملکرد بسیار خوبی در زمینه پشتیبانی از سیستم عامل و به روزرسانی های امنیتی ارائه می‌کند. این شرکت حداقل دو سال آپدیت سیستم عامل و 3 سال آپدیت امنیتی را برای گوشی های پیکسل عرضه می‌کند. معمولا گوشی های گوگل پیکسل، پیش از همه‌ی گوشی های برندهای دیگر، آپدیت‌های منتشر شده را دریافت می‌کنند.

آپدیت امنیتی ماهانه اندروید

سامسونگ که طبق آمارها، بزرگترین تولیدکننده گوشی در جهان است، همیشه در انتشار به‌روزرسانی‌های سیستم عامل و آپدیت امنیتی ماهانه اندروید خوب عمل کرده و می‌توان گفت پس از گوگل بهترین عملکرد را در این زمینه داشته است. علاوه بر گوشی های پرچمدار سری S و سری Note، میان رده‌های سری A و پایین رده‌های سری C و J نیز تا یک یا دو سال به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کنند و مدت پشتیبانی برای گوشی های پرچمدار به حدود 3 سال می‌رسد.

حدود سه سال پیش بود که سامسونگ اعلام کرد برای فراهم کردن بهترین سطح امنیت در گوشی‌های خود و رفع مشکل‌های امنیتی، آپدیت های امنیتی را به طور ماهانه و در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر می‌کنند. آن‌ها تا حدودی به قول خود عمل کردند و در مدت اخیر، روند انتشار به‌روزرسانی‌ها برای گوشی های سامسونگ بسیار منظم‌تر و سریع‌تر از قبل شده است. آخرین آپدیت امنیتی سامسونگ نیز همین چند روز پیش منتشر شد و کاربران دیوایس‌هایی چون گلکسی جی 7، گلکسی ای 3 2017، گلکسی تب ای 10.1 مدل 2016 و گلکسی تب 2 اکتیو، اول از همه آن را دریافت کردند. این بسته‌ی امنیتی، 11 مشکل امنیتی خطرناک و بیش از 30 مشکل امنیتی دیگر با درجه خطر کمتر را شناسایی و برطرف کرد. گفته می‌شود سایر دستگاه‌های سامسونگ به مرور این آپدیت امنیتی ماهانه اندروید را دریافت می‌کنند.

آپدیت امنیتی ماهانه اندروید

در حال حاضر گوشی های سری S (از اس 7 به بعد)، سری Note (نوت 8 و نوت 9) و گوشی های A5 2016، A5 2017 و A8 2018 آپدیت های امنیتی را به صورت ماهانه دریافت می‌کنند، اما این به‌روزرسانی‌ها برای گوشی‌هایی چون گلکسی A3 2017، گلکسی A7 2017، گلکسی A6 2018، گلکسی J2 2018، گلکسی J5 2017 و گلکسی اس 8 لایت به صورت هر سه ماه یک بار عرضه می‌شود.

سامسونگ در گوشی های جدید خود مانند گلکسی اس 9 از پروژه تربل گوگل (Treble) پشتیبانی می‌کند و به این ترتیب، این محصولات آپدیت‌های امنیتی بیشتر و سریع‌تری را دریافت می‌کنند. پروژه تربل گوگل برای ارائه‌ی سریع‌تر و آسان‌تر به‌روزرسانی‌ها به تولیدکنندگان راه‌اندازی شده است. گوگل در این پروژه تلاش کرده سیستم عامل اصلی را از مسائلی مانند بهبود چیپست‌ها و رابط کاربری مجزا کند تا به‌روزرسانی دستگاه‌ها با پیچیدگی و سختی کمتری انجام شود. البته سایر برندها نیز برخی محصولات خود را به گوگل تربل مجهز کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به تعدادی از گوشی های هواوی مانند میت 9، میت 10 لایت، آنر 7 ایکس، آنر 9، پی 10 و پی 10 پلاس یا گوشی های دیگری چون ایسوس زنفون 4، ریزر فون و شیائومی ردمی نوت 5 پرو و گوشی های جدیدتر از آن‌ها اشاره کرد.

آپدیت امنیتی ماهانه اندروید

شرکت ال جی برای عرضه آپدیت‌ها، بیشتر بر گوشی های پرچمدار سری G و V تمرکز دارد و به گوشی‌های پایین رده و میان رده و حتی پرچمداران سال‌های قبل خیلی توجه نمی‌کند. همچنین انتشار به‌روزرسانی‌ها برای گوشی های ال جی خیلی دیر انجام می‌شود و به نظر می‌رسد این شرکت جزو همان شرکت‌هایی است که به دغدغه کاربران و انتشار آپدیت امنیتی ماهانه اندروید برای گوشی‌های آن‌ها علاقه‌ای ندارد. البته LG قول داده بود کاربران به صورت ماهانه، به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت کنند. سونی نیز شرکت دیگری است که انتشار آپدیت‌ها از سوی آن به صورت نامنظم انجام می‌شود و بیشتر تمرکز روی گوشی های پرچمدار است. البته معمولا آپدیت های امنیتی تا چند سال برای تمام گوشی های این برند منتشر می‌شود.

آپدیت امنیتی ماهانه اندروید

نوکیا در یکی دو سال اخیر سیاست امیدوارکننده‌ای را در زمینه پشتیبانی از محصولاتش در پیش گرفته است. به عنوان مثال، این شرکت آپدیت اندروید 8 اوریو را برای تمامی گوشی‌های خود، حتی گوشی پایین رده نوکیا 3 عرضه کرد. شعار «اصیل، ایمن و به‌روز» به یکی از شعارهای نوکیا و اچ ام دی گلوبال تبدیل شده است. اسنشال، شرکت خالق اندروید، اعلام کرده گوشی‌هایش تا دو سال آپدیت اندروید و تا سه سال پچ‌های امنیتی را دریافت می‌کنند. بلک بری هم همیشه در حوزه امنیت معروف بوده و در این بخش عالی عمل می‌کند. Blackberry همواره پچ‌های امنیتی را به سرعت و به طور منظم برای گوشی‌هایش منتشر می‌کند و این شرکت به دلیل عرضه‌ی بدون تاخیر آپدیت های امنیتی به سایر شرکت‌ها فخر می‌فروشد.

آپدیت امنیتی ماهانه اندروید

شرکت هواوی که این روزها با معرفی سری میت 20 سر و صدای زیادی در بازار گوشی های هوشمند به پا کرده و خود را به دومین تولیدکننده برتر موبایل در جهان تبدیل کرده است، در زمینه انتشار آپدیت های سیستم عامل خوب عمل می‌کند (به خصوص برای سری میت)، اما دارندگان گوشی های این برند، آپدیت امنیتی ماهانه اندروید را به صورت نامنظم و با سرعت کمتری دریافت می‌کنند.

آپدیت امنیتی ماهانه اندروید

شرکت‌های دیگر مانند موتورولا، وان پلاس و اچ تی سی هم عملکرد درخشانی در انتشار به روزرسانی های امنیتی از خود نشان نداده‌اند و بیشتر، گوشی های پرچمدار آن‌ها، آن هم با تاخیر و برای مدت کوتاه‌تر، به آپدیت‌های اندروید مجهز می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. بنده از هر برند چندین مدل داشتم ،(موبایل فروشی دارم) اما حدود هشت ماهه که شیائومی دارم و هر ماه اپدیت امنیتی و رفع باگ و همچنین هر سه ماه نرم افزاری و اپدیت ظااهری میاد واسش، بسار منظم و دقیق، که هیچکدوم از اون برندا که داشتم قبل نداشت،(اینقد منظم و دقیق)(حرفم بیشتر رویه گوشیهایه میانردست که بعد چند وقت کم لطفی میشه بهشون) ولی خب گمونم واسه شیائومی خار داشته که تو لیست قرار نگرفته، شایدم اگ ماهم به جا ادمین بودیم سامسونگو با این تبلیغاتو هزینه و پشتیبانی(مالی)اول مینوشتیم

  2. والا هواوی و سامسونگ فقط بقیه شون چیزی ندیدیم

  3. لطفا وقتی میخواید یه خبر منتشر کنید فقط کپی پیست نکنید از درست بودن اطلاعاتش اطمینان حاصل کنید حداقل 10 ساله تو دنیای موبایلم و انواع اقسامش دارم و تست کردم به غیر از شرکت گوگل و وان پلاس هیچکدومشون به موقع اپدیتارو اراِئه نمیدن چه امنیتی و چه نسخه اندروید.