خرید گوشی موبایل

نکات مهم در هنگام خرید گوشی موبایل ؛ تعیین اصالت، فعال‌سازی و انتقال مالکیت

در هنگام خرید گوشی موبایل باید به نکات مهمی توجه داشته باشید تا هم از اصالت گوشی مطمئن شوید و هم به بهانه‌ رجیستری و فعال‌سازی، هزینه‌ای پرداخت نکنید. در ادامه به کارهایی اشاره می‌کنیم که در زمان خرید موبایل باید انجام دهید.

مدتی است که طرح رجیستری موبایل با هدف جلوگیری از قاچاق گوشی های موبایل شروع شده است. به کمک این طرح فقط موبایل‌هایی که از راه‌های قانونی وارد کشور شده‌اند فعال می‌شوند و سایر گوشی های موبایل پس از فرصت یک ماهه برای ثبت شناسه، غیرفعال خواهند شد. در واقع با رجیستری کردن، شناسه‌های تلفن همراه در یک سامانه جامع ثبت می‌شود و این سامانه نیز به سایر شبکه‌های ارتباطی متصل است. از طرفی بازار خرید و فروش گوشی های دست دوم نیز در ایران رونق زیادی دارد و به همین دلیل در هنگام فروش موبایل دست دوم می‌بایست مراحل انتقال مالکیت و اصالت گوشی موبایل انجام شود. به همین منظور در ادامه این مراحل را آموزش می‌دهیم.

خرید گوشی موبایل

استعلام اصالت برای خرید گوشی موبایل

برای اینکه هنگام خرید گوشی از اصل بودن آن مطمئن شوید، در گام نخست می‌بایست با یک تلفن همراه دیگر یعنی به جز تلفن همراهی که می‌خواهید آن را بخرید، کد دستوری ستاره 7777 مربع (#7777*) را شماره‌گیری کرده و در ادامه از منوی نمایش داده شده، عدد گزینه استعلام اصالت را وارد کنید. در مرحله پایانی کافی است شناسه IMEI که یک شماره 15 عددی است را بدون خط تیره، ممیز و نقطه که روی جعبه گوشی موبایل قرار دارد را به سامانه وارد کنید. البته راه آسان‌تری هم وجود دارد، یعنی فقط شناسه 15 رقمی IMEI را به شماره 7777 پیامک کنید.

خرید گوشی موبایل

پس از این که شناسه IMEI را به سامانه ارسال کردید، جزئیات دقیقی از مشخصات تلفن همراه، نوع برند و مدل آن قابل مشاهده است و می‌بایست این اطلاعات را با مشخصات گوشی موبایلی که قصد خرید آن را دارید، مقایسه کنید و از اصالت آن مطمئن شوید. البته توجه داشته باشید که هر اسلات گوشی (جای سیم کارت) دارای یک شناسه IMEI است. تا به اینجا نیازی به باز کردن جعبه تلفن همراه نبود و توانسته‌اید نیمی از راه استعلام اصالت را طی کنید. در گام بعدی باید جعبه گوشی موبایل را باز کنید و با خود گوشی موبایلی که قصد خرید آن را دارید، کد دستوری ستاره 06 مربع (#06*) را شماره‌گیری کنید و شناسه IMEI که به شما نمایش داده می‌شود را با شناسه IMEI موجود روی جعبه دستگاه مطابقت دهید.

نکته: هرگاه استعلام اصالت را برای خرید گوشی موبایل انجام دادید و مشخصات ارسال شده از سامانه همتا (HAMTA) با مشخصات تلفن همراه مورد نظر مطابقت نداشت یا شناسه IMEI تلفن همراه با جعبه دستگاه مورد نظر همخوانی نداشت، از خرید آن گوشی موبایل جدا خودداری کنید.

خرید گوشی موبایل

مراحل فعال‌سازی برای خرید گوشی موبایل

پس از خرید گوشی موبایل در طرح رجیستری باید آن را فعال کنید. برای این کار در مرحله اول باید کد دستوری ستاره 7777 مربع (#7777*) را شماره‌گیری کنید. سپس از منوی نمایش داده شده عدد گزینه فعال‌سازی را وارد کنید. در ادامه می‌بایست شناسه IMEI که یک عدد 15 رقمی است را در سامانه وارد کنید و پس از آن شماره سیم کارتی که قصد دارید با آن گوشی موبایل خود را فعال کنید، در سامانه وارد نمایید.

خرید گوشی موبایل

در مرحله دوم، سامانه برای شما یک کد فعال‌سازی ارسال می‌کند که پس از تایید اطلاعات وارد شده، آن را در سامانه وارد کنید. سرانجام پیامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن مراحل فعال‌سازی برایتان ارسال می‌شود. البته پیشنهاد می‌شود پس از ارسال پیام نیز خودتان از صحت فعال‌شدن گوشی موبایل خود مطمئن شوید.

خرید گوشی موبایل

مراحل انتقال مالکیت

آن دسته از کسانی که قصد دارند گوشی موبایل کارکرده یا دسته دوم را خریداری کنند می‌بایست مراحل انتقال مالکیت را انجام دهند و این فرایند باید توسط شخص فروشنده انجام شود. برای انجام این کار ابتدا کد دستوری ستاره 7777 مربع (#7777*) را شماره‌گیری کرده و از منوی نمایش داده شده، عدد گزینه انتقال مالکیت را وارد کنید. در ادامه، شناسه گوشی موبایلی که می‌خواهید مراحل انتقال مالکیت را روی آن انجام دهید، انتخاب کرده و عدد آن را در سامانه ارسال کنید.

خرید گوشی موبایل

البته توجه داشته باشید که پس از شماره‌گیری کد دستوری ذکر شده، ممکن است هیچ شناسه‌ای وجود نداشته باشد و نمایش داده نشود که در این صورت باید از گزینه‌های موجود، گزینه افزودن دستگاه را انتخاب کرده و سپس شناسه IMEI موبایلی که قصد فروش آن را دارید، وارد کنید. در مرحله دوم باید شماره سیم کارت فرد خریدار یا همان شخصی که قصد دارید مالکیت تلفن همراه را به او انتقال دهید، وارد کنید. پس از تایید اطلاعات وارد شده، کد فعال‌سازی برای فرد خریدار ارسال می‌شود که باید آن را در سامانه وارد کند.

خرید گوشی موبایل

مراحل طرح رجیستری هزینه‌ای ندارد

به یاد داشته باشید که هیچ‌ فروشنده‌ای حق ندارد برای انجام رجیستری، ثبت تلفن همراه و فعال‌سازی آن از خریدار پول دریافت کند؛ چرا که انجام این کار غیرقانونی است و پیگرد قانونی دارد. از طرفی پس از خرید تلفن همراه از فروشنده، باید فاکتور رسمی را از فروشنده دریافت کنید که مهر فروشگاه روی قسمت شناسه IMEI درج شده باشد. شما به راحتی می‌توانید شناسه IMEI روی جعبه تلفن همراه را با شماره‌گیری کد دستوری #06* در تلفن همراه مشاهده کنید و آن‌ها را با یکدیگر مطابقت دهید تا از صحت آن مطمئن شوید.

خرید گوشی موبایل