افزایش عمر باتری گوشی

افزایش عمر باتری گوشی های موبایل با رعایت چند قانون مهم

افزایش عمر باتری گوشی با رعایت چند قانون اساسی امکان‌پذیر است. برای افزایش طول عمر باتری و شارژدهی بیشتر موبایل کافی‌ست مواردی را که در ادامه ذکر می‌کنیم، انجام دهید تا دیگر نگران خالی شدن باتری گوشی خود نباشید!

اسرار بسیاری در مورد نوع رفتار ما با تلفن های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ ها برای افزایش طول عمر باتری آنها وجود دارد. معمول‌ترین مورد، شارژ کامل گوشی در صورت خالی شدن باتری، از 0 درصد تا 100 درصد است. علاوه بر این، شاید شنیده باشید که باتری‌ها یک حافظه مخصوص دارند و «هرگز» نباید سلول‌ها را به میزانی کم شارژ کرد.

با در نظر گرفتن فناوری باتری‌های قدیمی‌تر که در گوشی های جدید پیدا نمی‌شوند، باید گفت تمام موارد بالا نادرست هستند. در ادامه می‌خواهیم یک‌بار برای همیشه، این مسئله را بررسی کرده و بهترین روش‌ها را برای افزایش عمر باتری گوشی بررسی کنیم.

دوره‌های شارژ، تعیین‌کننده طول عمر باتری هستند

شما دوست دارید دستگاه‌تان تا جای ممکن کار کند؛ ضمانت شرکت‌های مختلف تا زمانی که کار نادرستی با آن انجام نداده باشید، اعنبار دارند. بیشترین استفاده از باتری و پولی که پرداخت کرده‌اید، موضوعی بسیار مهم است.

باتری‌های قابل شارژ، بخشی از ظرفیت خود را به آرامی از دست می‌دهند؛ حتی اگر شما از آنها استفاده نکنید. هنگام استفاده معمولی از دستگاه، معمولا متوجه این کاهش ظرفیت در سال اول خواهید شد.

افزایش عمر باتری گوشی

«سیکل‌های شارژ باتری» معیاری است که سازندگان از آن برای مشخص کردن عمر باتری استفاده می‌کنند. یک دوره شارژ به این صورت تعریف می‌شود که باتری از 0 تا 100 درصد شارژ شده و سپس شارژ آن تا 0 درصد تخلیه شود. تعداد سیکل‌های شارژ مورد انتظار به شما می‌گویند که باتری، چه تعداد دوره کامل را پیش از آنکه از ظرفیتش کاسته شود، مدیریت می‌کند.

باتری‌های لیتیوم-یونی در اغلب محصولات تکنولوژیک قابل شارژ امروزی استفاده می‌شوند. شما برخی انواع باتری‌های لیتیوم-یونی را می‌توانید در گوشی های موبایل، بخارسازها، لپ تاپ ها، خودروهای تسلا و حتی اره‌برقی‌ها پیدا کنید. 18650، محبوب‌ترین نوع از باتری‌های لیتیوم-یونی است. این باتری می‌تواند قبل از اینکه ظرفیت آن بین 20 تا 25 درصد کاهش پیدا کند، 300 تا 500 دوره شارژ را تحمل کند.

پادشاه باتری‌های قابل شارژ: لیتیوم-یون

گوشی های هوشمند و تبلت ها از نوع خاصی از باتری‌های لیتیوم-یونی به اسم «لیتیوم-یون پلمیر» یا Li-Poly استفاده می‌کنند. این نوع از باتری‌های لیتیوم-یونی، ایمن‌تر و کوچکتر بوده و حتی سریع‌تر شارژ می‌شوند. البته، قوانین مربوط به طول عمر باتری در مورد هر دو نوع صادق است.

یکی از فاکتورها در زیاد شدن سرعت کاهش ظرفیت باتری‌های لیتیوم-یونی، شارژ بیشتر از 80 درصد و کمتر شدن شارژ از 20 درصد است. هرچه به شارژ 100 درصد نزدیک‌تر می‌شوید، واکنش‌های شیمیایی که به ایجاد مشکل منتهی می‌شوند، سریع‌تر رخ خواهند داد. هرچند، اگر صاحب یکی از خودروهای تسلا هستید نیازی به نگرانی نیست زیرا سازندگان، میزان شارژ حداکثر را به صورت پیش‌فرض محدود کرده‌اند. شارژها و تخلیه‌های جزئی که با یکدیگر ترکیب شده و به 100 درصد می‌رسند، یک سیکل محسوب خواهند شد. در این صورت، اگر شما همواره موبایل خود را از 20 درصد تا 80 درصد شارژ کنید، مطالعات از رسیدن به هزار سیکل شارژ (تقریبا سه سال شارژ روزانه) خبر دارند؛ پیش از آنکه میزان قابل توجهی از ظرفیت باتری کاسته شود.

هنگام شارژ گوشی، بازی نکنید

دمای پایین‌تر از 32 درجه فارنهایت (0 درجه سلسیوس) و بالاتر از 158 درجه فارنهایت (70 درجه سلسیوس)، سرعت کاهش ظرفیت باتری‌های لیتیوم-یونی را افزایش می‌دهد. قرار دادن موبایل در خودرو زیر نور مستقیم خورشید یا گذاشتن گوشی در فریزر برای مدتی طولانی، از کارهایی هستند که برخی افراد به انجام آن عادت کرده‌اند!

افزایش عمر باتری گوشی

همچنین، شارژ گوشی و انجام هم‌زمان هر کار سنگینی مثل تماشای ویدیو در یوتیوب یا اجرای بازی‌ها، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. ولتاژ یا دمای بالا، بدترین وضعیتی است که باتری گوشی شما می‌تواند در آن قرار گیرد.

از طرفی، در اثر این کار ممکن است با چیزی به اسم دوره‌های شارژ کوچک رو به رو شوید؛ اتفاقی که تاثیری منفی بر طول عمر باتری خواهد گذاشت. در این حالت، برخی بخش‌های باتری در مقایسه با سایر قسمت‌ها وارد سیکل‌های شارژ بیشتر شده و در نهایت موجب کهنه شدن باتری می‌شود. در نتیجه این اتفاق نیز سلول‌های باتری، آسیب دیده و در شرایطی که دستگاه، باتری را به صورت «شارژ شده» نمایش می‌دهد، موبایل شما خاموش خواهد شد.

مشابه آنچه پیش‌تر گفته شد، سعی کنید از تکنولوژی های شارژ سریع برای شارژ گوشی در طول شب استفاده نکنید زیرا این حالت می‌تواند گوشی را در موقعیتی با دمای بالا قرار دهد. فناوری فست شارژ برای شارژ دستگاه در بازه‌های زمانی کوتاه مثل 20 تا 30 دقیقه در نظر گرفته می‌شود؛ نه شارژ آن از 0 تا 100 درصد. به علاوه، زمانی که شارژ باتری‌های لیتیوم-یونی به 100 درصد می‌رسد، ظرفیت آنها با سرعت بیشتری کاهش پیدا می‌کند؛ در این صورت می‌توان گفت هرچه کمتر بگذارید شارژ به 100 درصد برسد، بهتر خواهد بود.

افزایش عمر باتری گوشی

ظاهرا سامسونگ تنها شرکتی است که با اضافه کردن گزینه‌ای مخصوص در تنظیمات گوشی و تبلت های خود برای غیر فعال کردن شارژ سریع، این امکان را به کاربران می‌دهد تا در صورت تمایل، فناوری فست شارژ را به ساده‌ترین شکل ممکن غیر فعال کنند.

استفاده از نرم افزار برای کنترل عادت‌های شارژ

یک راه برای بهترین استفاده از شارژهای مقطعی و جزئی، نزدیک ماندن به دستگاه است. هرچند، زنگ ساعت، این کار را برای شما بسیار ساده‌تر می‌کند.

برای اندروید، اپلیکیشن “Accubattery” نکاتی را برای افزایش عمر باتری گوشی نمایش داده و به شما اجازه می‌دهد برای درصدهای مختلف شارژ، یک هشدار تعیین کنید. گزینه‌ها برای تعیین آلارم در آی او اس، کمی محدود است. با این وجود، اپلیکیشن 10 دلاری “FruitJuice” امکانات بسیاری دارد که با استفاده از آنها می‌توان طول عمر دستگاه مجهز به مک او اس را بهبود بخشید.

برخی لپ تاپ ها، تنظیماتی را از طریق بایوس در دسترس کاربران قرار می‌دهند که تعیین حداکثر میزان شارز باتری را امکان‌پذیر می‌کند. کمپانی چینی لنوو با در نظر گرفتن نرم افزار “Lenovo Energy Management”، انجام این کار ساده‌تر کرده است. با نصب این برنامه و انتخاب گزینه “Optimize for Battery Lifespan”، لپ تاپ شما بیشتر از 80 درصد شارژ نخواهد شد.

شارژ گوشی در طول شب؛ درست یا غلط؟

در حالت کلی باید تا حد ممکن از شارژ گوشی در طول شب پرهیز کرد؛ در عوض، بهتر است گوشی را وقتی شارژ کنید که از خواب بیدار شدید و مشغول انجام کارهای دیگری همچون صرف صبحانه یا دوش گرفتن هستید. علاوه بر این، قرار دادن گوشی در حال شارژ در زیر بالشت، یک اشتباه محض است. جدای از خطر جدی آتش‌سوزی، عدم وجود جریان هوا، محیطی بسیار گرم را برای باتری به وجود آورده و سبب می‌شود ظرفیت آن با سرعت بیشتری کاهش پیدا کند.

ما نمی‌گوییم که گوشی را باید فقط صبح‌ها شارژ کرد. اگر موضوع شارژهای مقطعی و جزئی را به یاد باشید، قادر خواهید بود این کار را هنگام کار یا حتی بعد از ظهر نیز انجام دهید. با این وجود، تا جایی که می‌توانید مانع عبور درصد شارژ از 80 شوید.

افزایش عمر باتری گوشی

اگرچه باتری‌های لیتیوم-یونی فاقد حافظه ظرفیت شارژ هستند، مطالعه‌ای وجود دارد که می‌گوید طی هر 30 چرخه شارژ، حداقل یک‌بار باید به باتری اجازه دهید تا شارژ آن به صورت کامل تخلیه شود. سخت افزار شما می‌تواند یک حافظه دیجیتالی ایجاد کند که در نتیجه آن، اگر باتری هرگز به صورت کامل تخلیه نشده باشد، اندازه‌گیری شارژ، دقیق نخواهد بود. برای اغلب مردم، چندین مرتبه در ماه پیش می‌آید که باتری گوشی آنها به صورت کامل تخلیه شود. به همین جهت، ما توصیه‌ای برای انجام آگاهانه این کار نداریم.

اگر گوشی شما هنگامی که باتری شارژ دارد نیز خاموش می‌شود، می‌توان علت آن را اندازه‌گیری نادرست میزان شارژ (یا باتری معیوب) در نظر گرفت. در صورتی که کالیبراسیون باتری مشکل را حل نکرد، معیوب بودن باتری گزینه‌ نهایی شما خواهد بود.

کارهایی را که باعث مصرف زیاد باتری می‌شوند، کاهش دهید

در کنار توجه به دما و درصد شارژ باتری، می‌توان عمر باتری را با شارژ کمتر دستگاه، افزایش داد. شارژ کمتر به معنی سیکل‌های پایین‌تر است؛ چیزی که در نهایت، به افزایش عمر باتری گوشی منتهی خواهد شد.

افزایش عمر باتری گوشی

کاهش مدت زمان خاموش شدن صفحه و شدت روشنایی نمایشگر، تاثیر بسزایی در افزایش عمر باتری گوشی خواهند داشت. اهمیت این موضوع به اندازه‌ای بالاست که همواره در تست‌های مختلف، از مدت زمانی که باتری می‌تواند نیروی مورد نیاز برای روشن نگه داشتن صفحه را تامین می‌کند، استفاده می‌شود. به علاوه، اغلب گوشی های هوشمند و برخی از لپ تاپ ها از نوعی قابلیت برای ذخیره انرژی بهره می‌برند.

به ندرت پیش می‌آید که فعال بودن حالت ذخیره انرژی، تاثیر منفی بر تجربه کاربری شما داشته باشد؛ خصوصا زمانی که دائما با گوشی کار نکنید.

خاموش کردن بلوتوث، جی پی اس، وای فای و اینترنت موبایل از اولیه‌ترین کارها برای جلوگیری از تخلیه باتری هستند. شاید امروزه سیگنال‌های بلوتوث و وای فای برای مصرف باتری، بهینه شده باشند؛ ولی غیر فعال کردن جی پی اس و اینترنت موبایل به شکل قابل توجهی بر افزایش عمر باتری گوشی تاثیرگذار خواهند بود.

نکاتی برای افزایش عمر باتری گوشی

در کوتاه‌مدت، شما متوجه تغییر در میزان شارژدهی گوشی جدید خود نخواهید شد. با این وجود، احتمالا خوشحال شوید اگر تلفن هوشمندتان بعد از یک سال استفاده، هم‌چنان با یک بار شارژ بتواند یک روز کامل دوام بیاورد.

افزایش عمر باتری گوشی

اگر نکاتی را که در ادامه برای افزایش عمر باتری گوشی ها ذکر می‌کنیم، رعایت کنید، ظرفیت باتری موبایل شما حتی بعد از 2 سال استفاده، به 80 درصد کاهش پیدا نخواهد کرد:

  • از شارژهای مقطعی برای نگه داشتن ظرفیت باتری بین 20 تا 80 درصد استفاده کنید. برای مدیریت بهتر، می‌توان یک نرم افزار نصب کرد تا هنگامی که شارژ دستگاه به 80 درصد رسید، شما را برای جدا کردن آن از منبع برق، مطلع کند.
  • تعداد دفعاتی را که میزان شارژ باتری به 100 درصد می‌رسد، کاهش دهید. در چنین حالتی، ظرفیت باتری سریع‌تر از هر زمان دیگری کاهش می‌یابد. این کار را می‌توانید با عدم شارژ گوشی در طول شب انجام دهید.
  • از استفاده از فناوری فست شارژ برای مدت زمان طولانی خودداری کنید.
  • موبایل خود را در دمای اتاق نگه دارید و مانع داغ شدن بیش از حد آن شوید.
  • اگر امکان‌پذیر بود، شارژ حداکثر را روی 80 درصد قرار دهید.
  • با خاموش کردن سرویس‌های غیر ضروری، بار اضافی را از روی باتری بردارید. با استفاده از قابلیت ذخیره انرژی گوشی ها، می‌توان شارژدهی گوشی را افزایش داد.
  • اگر باتری‌های موبایل را در محل خاص نگهداری می‌کنید، شارژ را تا 70 درصد کاهش داده و آنها را در جایی خنک قرار دهید. ذخیره باتری‌ها با شارژ کامل می‌تواند سرعت از دست رفتن ظرفیت را افزایش دهد.

در نهایت، باید به محیط زیست و دنیای اطراف نیز توجه داشت. در سال 2016، تنها 12.5 درصد از مجموع وسایل الکترونیکی بازیافت شدند. با استفاده طولانی‌تر از گوشی ها و عدم ارتقای مرتب آنها می‌توان به نجات زمین کمک کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. سلام من یه حرفی دارمخوب اگه میگین ما بیشتر از هشتاد درصد استفاده نکنیم که یعنی از همین الان از بیست درصد رو نداریم بعد چه فایده داره که دو سال زحمت بکشیم که ضرفیت از ۱۰۰ کم نشه
    اینکه از همین الان از ۱۰۰ کمه

  2. میگن نباید گذاشت شارژ گوشی از 90 درصد بیشتر شه و از بیست درصد کمتر