گوشی های انعطاف پذیر

گوشی های انعطاف پذیر سامسونگ، هواوی و سایر شرکت‌ها چه زمانی عرضه می‌شود؟

موبایل های منعطف، آینده فناوری بوده و بسیاری از سازندگان، خود را برای عرضه گوشی های انعطاف پذیر آماده می‌کنند. به همین بهانه، امروز نگاهی به این محصولات و طراحی و زمان عرضه احتمالی آنها خواهیم داشت.

در روند تکاملی تلفن های هوشمند، موبایل هایی با نمایشگر تمام‌صفحه فقط بخشی جزئی محسوب می‌شوند. ظاهرا آینده واقعی این صنعت، تولید محصولات منعطف خواهد بود. اگرچه این روزها را می‌توان زمان ظهور گوشی های انعطاف پذیر در نظر گرفت، اما طی چند سال آینده، آنها دیگر محصولاتی مفهومی نخواهند بود. گفته می‌شود تمام تولیدکننده‌های اصلی مشغول توسعه حدقل یک موبایل منعطف هستند و مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید تا این طرح‌ها به واقعیت تبدیل شوند. در این میان، برخی سازندگان همچون سامسونگ و هواوی حتی از نزدیک شدن به زمان عرضه نسخه نهایی نیز خبر داده‌اند.

بسیاری از افراد معتقدند سال 2019، دو گوشی انعطاف پذیر جدید پیش روی همگان قرار خواهد گرفت؛ ولی من چنین عقیده‌ای ندارم و می‌گویم تعداد آنها بالاتر خواهد بود. با توجه به اینکه اندزه اسمارت فون ها روز به روز در حال افزایش است، می‌توان گفت به جایی رسیده‌ایم که کلمه «فبلت» دیگر کاربردی ندارد. شاید در گذشته، فبلت ها یک سگمنت محبوب در میان کاربران محسوب می‌شدند، ولی امروزه اکثر پرچمداران یک فبلت هستند.

از طرفی، رقابت برای کاهش بیشتر حاشیه‌های صفحه و عرضه محصولی با نمایشگر واقعا بدون حاشیه، حالا داغ‌تر از همیشه شده و کار به جایی رسیده است که سازندگان به طراحی‌های اسلایدی و استفاده از ماژول‌های مکانیکی روی آورده‌اند. به همین جهت، حالا گام بزرگ بعدی را می‌توان ساخت موبایل های انعطاف پذیر در نظر گرفت. حتی اگر نسبت صفحه به بدنه یک تلفن هوشمند به 100 درصد برسد، در افزایش اندازه نمایشگر، محدودیت وجود خواهد داشت زیرا ما به راحتی نمی‌توانیم از دستگاه‌هایی با صفحه نمایش بسیار بزرگ استفاده کنیم.

گوشی های انعطاف پذیر

اما تاکنون چند شرکت از توسعه گوشی های انعطاف پذیر خبر داده‌اند و چه زمانی می‌توانیم شاهد عرضه محصولات آنها باشیم؟ طراحی موبایل های منعطف آینده چگونه خواهند بود و کاربران باید در انتظار چه ویژگی‌هایی باشند؟ اگر می‌خواهید به جواب این سوالات برسید، بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید.

سامسونگ

از زمانی که ما نمایشگر منحنی را در گوشی گلکسی نوت اج دیدیم، می‌دانستیم که در آینده نزدیک، سامسونگ یک گوشی انعطاف پذیر را به بازار عرضه می‌کند؛ حالا چهار سال از عرضه اولین مدل Edge می‌گذرد و سامسونگ به صورت رسمی، گوشی منعطف خود را نمایش داده است.

در حقیقت، در کنفرانس SDC 2018 بود که بعد از سال‌ها شایعه و گمانه‌زنی، کره‌ای‌ها از نخستین موبایل خود پرده برداشتند. تولید انبوه صفحه نمایش Infinity Flex طی چند ماه آینده آغاز خوهد شد و احتمالا تا اواخر 2019 می‌توانیم شاهد معرفی موبایل منعطف سامسونگ باشیم. مدیران می‌گویند صفحه نمایش این گوشی را می‌توان چندصد هزار بار خم کرد؛ بدون اینکه هیچ اثری از ترک یا آسیب‌دیدگی بر روی آن دیده شود.

گوشی های انعطاف پذیر

طراحی

گلکسی F یا X یا هر نامی که برای آن انتخاب خواهد شد، به صفحه نمایشی 7.3 اینچی مجهز شده است که می‌توان نمایشگر آن را به طرف داخل، خم کرد. زمانی که دستگاه را خم می‌کنید، صفحه نمایشی 4.5 اینچی پیش روی شما قرار می‌گیرد. در حقیقت، سازندگان از دو صفحه نمایش مجزا برای این گوشی هوشمند استفاده کرده‌اند.

زمان عرضه

زودترین زمان ممکن برای نمایش گوشی انعطاف پذیر سامسونگ، نمایشگاه CES 2019 است؛ ولی احتمالا در نمایشگاه MWC 2019 از این گوشی رونمایی به عمل خواهد آمد و چند ماه بعد نیز گلکسی F به بازار عرضه خواهد شد. “Yonhap” در گزارشی می‌گوید اوایل مارس 2019 (اواخر اسفند 97)، این موبایل منعطف در کنار نسخه 5G گلکسی اس 10 آماده فروش می‌شود. با این حال، باید منتظر ماند و دید که مدیران چه تصمیمی دارند.

هواوی

هواوی دیگر شرکتی‌ست که به صورت رسمی از عرضه یک موبایل انعطاف پذیر در سال 2019 خبر داده است. طی چند سال گذشته، هواوی با نوآوری و ارائه محصولاتی کم‌نظیر، رشدی قابل توجه در صنعت تلفن های همراه داشته است. پیش از این، مدیران گوشی پرچمدار میت 20 پرو را با دوربین پشتی 40 مگاپیکسلی روانه بازار کرده بودند که نمونه آن را در کمتر موبایلی می‌توان پیدا کرد. مدیران همچنین ترسی از ارائه محصولات غول‌پیکر نداشته و موبایل پرچمدار میت 20 ایکس را با صفحه نمایش 7.2 اینچی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌اند.

طراحی

هواوی به منظور عرضه نخستین موبایل منعطف توسط یک برند اصلی، رقابتی جدی با سامسونگ دارد و حدس می‌زنیم پیروز میدان نیز باشد. بر خلاف طراحی‌های متداول که نمایشگر به طرف داخل خم می‌شود، ظاهرا هواوی مشغول توسعه دستگاهی با امکان خم کردن صفحه به طرف بیرون است. گفته می‌شود این گوشی در حالت اصلی، صفحه نمایشی 8 اینچی خواهد داشت؛ در این صورت، ما اساسا با یک تبلت رو به رو خواهیم بود. در صورت تمایل نیز می‌توان آن را خم کرد تا نمایشگری 5 اینچی در برابرتان قرار گیرد.

گوشی های انعطاف پذیر

اگرچه این طرح، سوالات بسیاری را پیرامون این گوشی و رویکرد هواوی برای محافظت از صفحه ایجاد می‌کند، اما شاید پرسش اصلی این باشد: آیا این طراحی نهایی است؟ علی‌رغم انتشار پتنت‌ها و وجود برخی اسناد، هواوی هنوز شایعات را تایید یا رد نکرده است. به همین جهت، فعلا نمی‌توان در این مورد با اطمینان صحبت کرد.

زمان عرضه

هواوی با معرفی محصول جدید خود در کنگره جهانی موبایل 2019، می‌تواند سامسونگ را در رقابت برای معرفی گوشی های انعطاف پذیر شکست دهد. از طرفی، گفته می‌شود موبایل منعطف سامسونگ هم در همین رویداد پیش روی همگان قرار خواهد گرفت. در نتیجه، احتمالا رقابت اصلی بر سر زمان عرضه به بازار خواهد بود.

در سوی دیگر، به واسطه آغاز ارائه شبکه 5G طی ماه‌های اولیه سال 2019 در کره جنوبی، بسیاری از شایعات اخیر به عرضه محصول آینده چینی‌ها در آینده نزدیک اشاره دارند. متاسفانه، فعلا اطلاعاتی از قیمت احتمالی در دست نیست. با این حال، ما قیمتی در حدود 2 هزار دلار را پیش‌بینی می‌کنیم. هواوی با عرضه محصولات گران‌قیمتی همچون Mate 20 RS، نشان داده مشکلی با بالا بردن قیمت ندارد.

رویول (Royole)

رویول، یک گزینه غافلگیرکننده در این لیست محسوب می‌شود و اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، هیچ کسی تصورش را هم نمی‌کرد که یک استارتاپ چینی بتواند با استفاده از فناوری اختصاصی خود، سازندگانی همچون هواوی و سامسونگ را در عرضه نسخه اقتصادی گوشی های انعطاف پذیر شکست دهد.

گوشی های انعطاف پذیر

طراحی

گوشی منعطف فلکس پای (FlexPai) بر خلاف موبایل شرکت سامسونگ، به طرف بیرون خم می‌شود؛ این یعنی دستگاه فاقد نمایشگر ثانوی بوده و یک صفحه نمایش بزرگ در بخش بیرونی پیش روی کاربران است. اگرچه این طراحی، ایده‌های مفهومی افراد مختلف را به واقعیت تبدیل می‌کند، ولی محصولی پریمیوم نیست. به بیان دیگر، فلکس پای هم‌چنان جای کار دارد؛ موضوعی که معمولا در مورد محصولات نسل اول صادق است. انتظار می‌رود گوشی های انعطاف پذیر سازندگان دیگری همچون هواوی و سامسونگ، طراحی بهتری داشته باشند.

زمان عرضه

به گفته مدیران، علاقه‌مندان می‌توانند از ماه آینده میلادی، رویول فلکس پای را خریداری کنند. با اینکه ما در مورد میزان موجودی این گوشی و تعداد دستگاه‌هایی که عرضه خواهد شد، مطمئن نیستیم، اما تولید موبایل منعطف و شکست سامسونگ و هواوی را می‌توان یک دستاورد بزرگ برای شرکتی در نظر گرفت که تنها 6 سال از تاسیس آن می‌گذرد.

فلکس پای، از 8 هزار و 999 یوان (1295 دلار) تا 12 هزار و 999 یوان (1871 دلار) قیمت‌گذاری شده است.

ال جی

ال جی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان صفحه نمایش در دنیا بود و اصلا عجیب نیست اگر این شرکت قصد رقابت در بازار گوشی های انعطاف پذیر را داشته باشد. LG پیش از این، نمایشگرهای منعطف خود را نمایش داده بود و حالا سرگرم توسعه محصولی انعطاف پذیر است.

طراحی

مطابق با شایعات، صفحه نمایش موبایل ال جی نیز همانند هواوی، به سمت خارج خم می‌شود. علی‌رغم اینکه ما هیچ تصویر یا سند موثقی در مورد طراحی این گوشی نداریم، اما یکی از پتنت‌های این کمپانی کره‌ای، شکل ظاهری احتمالی آن را نشان می‌دهد.

گوشی های انعطاف پذیر

تصاویر بالا که ضمیمه پتنت شده‌اند، نشان می‌دهد که نمایشگرهای این گوشی، در بخش‌های بالایی و پایینی به واسطه دو لولا به یکدیگر متصل شده‌اند. این طراحی به دستگاه اجازه می‌دهد تا هنگام باز شدن، یک صفحه نمایش بزرگ را پیش روی کاربر قرار دهد.

یکی از موارد قابل توجه در طراحی، وجود دو باتری و دو جک هدفون جداگانه است. در این صورت، کاربران می‌تواند به صورت هم‌زمان مشغول تماشای دو ویدیوی متفاوت شوند. این پتنت در سپتامبر 2016 به ثبت رسیده و به وجود اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش اصلی نیز اشاره دارد.

زمان عرضه

ال جی قصد ندارد موبایل منعطف خود را به این زودی‌ها روانه بازار کند؛ در عوض، مدیران «رویکرد عالی کردن تجربه کاربری» را پیش از عرضه رسمی در نظر گرفته‌اند. با این تفاسیر می‌توان گفت سال 2019 خبری از عرضه موبایل منعطف ال جی نخواهد بود.

زد تی ای

زد تی ای از نخستین شرکت‌هایی بود که در جهت تولید گوشی های منعطف، گام برداشت. هرچند، موبایل مفهومی این شرکت به نام Axon M، نتوانست توجه کارشناسان و علاقه‌مندان را به خود جلب کند زیرا سازندگان به جای یک صفحه نمایش انعطاف پذیر، از دو نمایشگر که با لولا به یکدیگر متصل شده بودند، استفاده کردند. در حقیقت، در حالت تبلتی به آسانی می‌توان شکاف بین نمایشگرها را مشاهده کرد. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، آکسون ام دستگاهی نبود که انتظار ما را از یک موبایل منعطف برآورده کند.

گوشی های انعطاف پذیر

البته، نخستین روزهای سال 2018 بود که معاون بازاریابی زد تی ای، Jeff Yee، طی مصاحبه‌ای گفت که آنها نهایتا به چیزی می‌رسند »که کاملا خم‌شدنی است.»

طراحی

گوشی انعطاف پذیر زد تی ای، احتمالا ادامه‌دهنده راه آکسون ام خواهد بود. بر خلاف گذشته، ما می‌توانیم خود را برای یک نمایشگر واقعا منعطف آماده می‌کنیم که از بخش مرکزی به طرف بیرون خم می‌شود. پیش‌تر، چینی‌ها برخی قابلیت‌های جذاب را در آکسون ام نمایش داده بودند که انتظار می‌رود به نسل جدید هم اضافه شوند.

زمان عرضه

با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی و سیاسی که چند ماه پیش گریبان‌گیر زد تی ای شده بود، بعید است به این زودی‌ها موبایل منعطف ZTE آماده فروش شود.

مایکروسافت

شاید کمپانی مایکروسافت به واسطه تلفن های هوشمندش شناخته نشود (حداقل فعلا)، ولی این شرکت، یک تیم تحقیق و توسعه توانمند دارد که اعضای آن می‌دانند چگونه باید محصولی باکیفیت (همچون تبلت های سرفیس) را تولید کرد. ما برای مدت زمانی بسیاری طولانی است که در مورد دستگاه سرفیس Andromeda می‌شنویم و اگر گزارش‌های اخیر صحت داشته باشند، این گوشی سرانجام با طراحی انعطاف پذیر به دست کاربران می‌رسد.

طراحی

بر خلاف ال جی که روی تجربه کاربری روان متمرکز شده است، مایکروسافت راهی متفاوت را در پیش گرفته و می‌خواهد مرز بین گوشی ها و کامپیوترها را از بین ببرد. ظاهرا به‌کارگیری طراحی منعطف نیز بهترین راه برای رسیدن به این مهم است.

گوشی های انعطاف پذیر

اگر هم‌چنان در مورد وجود این دستگاه شک دارید، بهتر است بدانید وب‌سایت «ورج» موفق شده به اسناد داخلی مایکروسافت که در مورد آندرومدا صحبت می‌کردند، دست یابد:

این یک دستگاه جیبی جدید از سری Surface است که با همراه کردن سخت افزارها و نرم افزارهای خلاقانه، تجربه‌ای کامپیوتری و جدید از یک دستگاه شخصی و همه‌کاره را به ارمغان می‌آورد.

گفته می‌شود همانند دیگر محصولات حاضر در این لیست، نمایشگر سرفیس مفهومی مایکروسافت به طرف بیرون خم خواهد شد. ظاهرا طراحی نمونه اولیه نیز شباهت زیادی به رندرهای منتشرشده توسط “David Breyer” دارد.

زمان عرضه

اگرچه اهالی ردموند مشغول توسعه یک دستگاه منعطف هستند، اما هیچ تضمینی برای عرضه آن به بازار وجود ندارد. «ورج» در گزارش خود حتی به احتمال لغو پروژه در هر زمان نیز اشاره کرده است.

اپل

اپل از قافله سازندگان گوشی های انعطاف پذیر ، باز نخواهند ماند چرا که مدیران از توسعه یک نمونه اولیه منعطف خبر داده‌اند.

طراحی

به نظر می‌رسد طراحی در نظر گرفته شده اپل برای گوشی های انعطاف پذیر شامل لولاهای اشتراکی یا مشخصه‌های دیگر همچون بخش‌های مغناطیسی می‌شود. مطابق با اسناد مربوط به یکی از پتنت‌های اخیر اپل، این طراحی می‌تواند به گونه‌ای باشد که کاربران، نمایشگر را از هر دو جهت خم کنند. در این صورت، نمایشگرها می‌توانند رو‌به‌روی هم یا پشت به یکدیگر قرار گیرند.

گوشی های انعطاف پذیر

اساسا، این طراحی مشابه سایر ایده‌های طرح‌شده در این لیست است. با این وجود، اپل همواره محصولات را با کمترین نقص در طراحی و عملکرد به فروش می‌رساند تا بهترین تجربه برای کاربران رقم بخورد. یکی از تغییرات در این پتنت، احتمالا به نوع لولای اصلی که نقش اسکلت دستگاه را دارد، مربوط خواهد شد.

گوشی های انعطاف پذیر

در سوی دیگر، پتنت دیگری توسط اهالی کوپرتینو ثبت شده است که دستگاهی از آینده را به تصویر می‌کشد. مطابق با این پتنت، صفحه نمایش را می‌توان همانند یک ورقه کاغذی، لوله کرد. البته، ما طرح پیش رو را «مربوط به آینده» می‌خوانیم زیرا قرار نیست به این زودی‌ها آماده شود. طراحی نسل اول گوشی های انعطاف پذیر اپل، احتمالا همانند محصولات سایر برندها خواهد بود.

زمان عرضه

هنوز خیلی زود است که بخواهیم در مورد زمان عرضه موبایل منعطف اپل صحبت کنیم. با این وجود، گزارش‌های مختلف به سال 2020 اشاره دارند.

لنوو / موتو

شواهد نشان می‌دهند که لنوو در حال کار بر روی نوع دیگری از گوشی های انعطاف پذیر است. ظاهرا مهندسان می‌خواهند به جای استفاده از نمایشگرهای بزرگ، تلفن های هوشمند امروزی را در ابعادی کوچک‌تر تولید کنند. دست‌یابی به این هدف با اقتباس از طراحی گوشی های تاشو و خاطره‌انگیز Moto Razr برای سازندگان امکان‌پذیر خواهد بود.

گوشی های انعطاف پذیر

طراحی

مطابق با پتنت‌های ثبت‌شده، سازندگان از یک لولا در بخش مرکزی دستگاهی با اندازه مرسوم، استفاده می‌کنند که به کاربران اجازه می‌دهد موبایلی کوچک‌تر از همیشه داشته باشند. موبایل منعطف لنوو، اساسا یک گوشی تاشو با صفحه نمایش انعطاف پذیر است.

زمان عرضه

با اینکه موتورولا هیچ تمایلی به ساخت یک موبایل منعطف از خود نشان نداده، ولی ما می‌دانیم لنوو برای ساخت و عرضه چنین دستگاه‌هایی سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. در گذشته، حتی ویدیویی از نمونه اولیه گوشی منعطف لنوو هم منتشر شد که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت. با این حال، ما هیچ اطلاعات درستی از زمان عرضه احتمالی این گوشی نداریم.

آینده از آن گوشی های انعطاف پذیر است!

شاید لیست ما برای معرفی شرکت‌های تولیدکننده، کمی طولانی شده باشد؛ اما بد نیست بدانید کمپانی‌های دیگری از جمله اوپو، شیائومی و حتی ایسوس هم مایل به عرضه چنین محصولاتی هستند. در این صورت، می‌توان گفت آینده واقعا از آن گوشی های انعطاف پذیر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. مهم اینه کسی نمیتونه بخره

  2. سامسونگ اون همه تبلیغ کرد رار بود هفته پیش عرضه شه خبری ازش نشد چرا

  3. من که کلن گوشیه منعطف و دوست ندارم