کاربرد پهپاد

معرفی 10 کاربرد پهپاد که هرگز به ذهنتان خطور نمی‌کند

پهپادها کاربردهایی ورای تصور شما دارند! در این مطلب قصد داریم 10 کاربرد پهپاد که هرگز تصور نمی‌کردید با استفاده از یک گجت پرنده کوچک قابل انجام خواهد بود را معرفی کنیم. بیشتر آن‌ها را با یک کوآدکوپتر کوچک نیز می‌توان انجام داد.

نزد عموم مردم، تنها کاربرد پهپاد و به طور ویژه کوآدکوپترها، نصب یک دوربین مخصوص بر روی آن و گرفتن تصاویر هوایی است، اما این گجت‌ها کاربردهای بسیار بیشتر و متنوعی دارند.

افزایش کاربرد پهپاد با 10 ایده شگفت‌انگیز

اگرچه ایده خرید یک کوآدکوپتر به منظور گرفتن عکس‌های هوایی بسیار جذاب است، اما در ادامه، با چند کاربرد پهپاد آشنا خواهید شد که فکر عکس هوایی و هلی شات را از سرتان بیرون می‌کنند. این کاربردها سبب خواهند شد بیش از قبل به فکر خرید یک کوآدکوپتر بیفتید.

اتصال اسلحه به پهپاد

یکی از خطرات دنیای جنگ افزار، که جان افراد زیادی را تهدید می‌کند، افزایش پهپادهای مجهز به اسلحه است. گروه‌های نظامی، رفته رفته به جای ارسال نیروهای انسانی به محل‌هایی که حضور افراد در آن‌ها با خطرات زیادی همراه است، به آن نقاط پهپادهای مجهز به رگبار ارسال می‌کنند. اصلی‌ترین کاربرد پهپاد از همان ابتدا اهداف نظامی همچون جاسوسی بوده و این اتفاق عجیبی نیست، اما قضیه زمانی نگران‌کننده می‌شود که بدانید افراد غیر نظامی نیز کم کم مشغول ساخت پهپادهای مجهز به اسلحه خود شده‌اند.

به عنوان نمونه می‌توان به FPSRussia اشاره کرد که یک بلاگر روسی بوده و چندی پیش، Charlene را معرفی کرد. این کوآدکوپتر به یک رگبار دارای خشاب‌ 100 گلوله‌ای مجهز است! Charlene قادر است با سرعت 45 کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و تا حدود 400 متر از زمین ارتفاع بگیرد.

همانطور که در ویدیوی بالا مشخص است، این کوآدکوپتر می‌تواند خسارت‌های تقریبا زیادی را به هر نوع هدفی وارد کند. بر اساس گفته‌های FPSRussia، قرار نیست تکنولوژی مورد استفاده در این پهپاد تا پانزده سال آینده به صورت عمومی در دسترس کاربران قرار بگیرد. از طرفی دیگر، حتی با امکان خرید یک گجت این چنینی، نمی‌توانیم بر روی کاربرد پهپاد چندان حساب باز کنیم، چرا که وسیله‌ای نظامی بوده و امکان به پرواز در آوردنش در حیاط منزل میسر نیست!

با این حال، اگر علاقه‌مند به ساخت پهپاد مسلح خود هستید، گزینه‌هایی وجود دارد. افراد عادی می‌توانند همانند کاری که کانال یوتیوبی Absorber Of Light انجام داده است، یک مسلسل BB بر روی کوآدکوپتر خود قرار بدهند.

چند مورد از اجزایی که به منظور ساخت چنین پهپادی مورد نیاز خواهد بود از قرار زیر است:

  • موتور درایور CD
  • بدنه خودکار پلاستیکی با یک شکاف از کناره‌
  • موتور Servo به منظور کشیدن ماشه
  • یک قیف کوچک به منظور نگه داشتن مهمات اسلحه
  • لوله‌های پلاستیکی برای اعمال فشار هوا از زیر یک پروانه
  • Servo وایرلس و پنل راک به منظور مسلح کردن موتور اسلحه
  • سرور وایرلس و سوییچ برای شلیک مهمات
  • باتری (یا استفاده از منبع انرژی خود کوآدکوپتر در صورت امکان)

از آنجایی که در این ویدیو، نحوه ساخت یک مسلسل BB مستقل آموزش داده شده و قرار نیست اسلحه و پهپاد با یکدیگر یکپارچه شوند، بعد از ساخت، آن را بر روی کوآدکوپتر کنونی خود نیز می‌توانید قرار بدهید و نیازی به خرید محصولی جدید وجود ندارد. البته وسیله شما می‌بایست توانایی حمل وزنی اضافی را داشته باشد، در غیر این صورت برای این کاربرد پهپاد باید محصولی دیگر خریداری کرده و یا شخصا، یک کوآدکوپتر منحصربه‌فرد بسازید.

ماهی‌گیری از راه دور

چند کاربرد پهپاد وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید سبک زندگی خود را بهبود ببخشید. به عنوان نمونه می‌توان به دریافت مرسولات و افزایش سطح امنیت اشاره کرد. زمانی از شنیدن کاربردهای کوآدکوپتر متحیر خواهید شد که بدانید امروز، ماهی‌گیری نیز با استفاده از این وسایل میسر است!

در ویدیوی زیر، چند کاربرد پهپاد که اغلب مردم از آن‌ها بی‌خبر هستند را مشاهده خواهید کرد. برخی از این قابلیت‌ها، از طریق ساخت چندین پهپاد منحصربه‌فرد امکان‌پذیر شده است. در بین این محصولات، یکی از جذاب‌ترین موارد پهپاد Aguadrone محسوب می‌شود.

Aguadrone قادر است بر روی آب‌‌های شیرین و یا شور شناور مانده و با استفاده از لوازم الکترونیکی پیشرفته متصل به آن، به ماهی‌گیران کمک کند. این لوازم اضافی متصل شامل غلاف وسیله کشف محل ماهی‌ها، یک دوربین ضد آب و یک وسیله پرتاب نخ ماهی‌گیرى با طعمه هستند. در واقع بر روی Aguadrone محل قرارگیری این اجزا تعبیه شده است و فرد می‌تواند بسته به کاربرد پهپاد آن‌ها را اضافه یا کم کند.

ماهی‌گیران می‌دانند مخصوصا در زمان تلاش برای صید از آب دریا، انداختن قلاب چقدر کار طاقت فرسایی است، اما با استفاده از یک کوآکوپتر دستیار ماهی‌گیری، دیگر نیازی به تحمل دردسر نخواهد بود. در واقع باید اکنون ورود به نسل و متدولوژی جدید ماهی‌گیری را جشن بگیریم!

اگرچه ممکن است این کاربرد پهپاد به گوش شما ناآشنا بوده باشد، اما ماهی‌گیری با گجت‌های پرنده، با سرعت زیادی در حال کسب محبوبیت نزد عموم مردم است. افرادی که دوست‌دار ماهی‌گیری بوده و با دنیای تکنولوژی نیز آشنا هستند، امروز برای پرتاب قلاب از کوآدکوپتر استفاده می‌کنند. اکنون می‌توان نزدیک به ساحل نشست، اما قلاب خود را صدها متر آن طرف‌تر در قسمت عمیق آب انداخت. به این ترتیب شانس شکار ماهی‌های درشت‌تر شدیدا افزایش پیدا می‌کند.

در صورت تمایل به در اختیار داشتن چنین وسیله کمکی، به چند چیز احتیاج دارید:

  • یک پهپاد (هر نوعی قابل استفاده است)
  • یک قرقره مخصوص ماهی‌گیری
  • چسب نواری مخصوص لوله
  • یک چوب و ریسمان ماهی‌گیری
  • طعمه

وقتی پهپاد را تا بالای نقطه‌ای از آب که مایل به انداختن طعمه در آنجا هستید به پرواز در آوردید، باید قرقره را رها کنید. از اینجا به بعد، فرآیند ماهی‌گیری همانند روال همیشگی دنبال خواهد شد. ویدیوی بالا به خوبی نحوه انجام کار را به شما نشان می‌دهد.

کشف و گزارش فعالیت‌های غیرقانونی

اگر یک دوست‌دار محیط‌ زیست هستید، حتما باید درباره رفتار انسان‌ها با حیوانات در صنعت تولید مواد غذایی نگران باشید. چند روزنامه‌نگار دوست‌دار طبیعت، که درباره این موضوع بیش از اندازه نگران بودند، با استفاده از پهپاد، ویدیوهایی از وضعیت بسیار ترسناک و نابه‌سامان حیوانات در یک مزرعه به دست آوردند. ویدیوی زیر نشان داد رفتار غیر قانونی یک مزرعه‌ی در اندازه چهار زمین فوتبال، که در نقطه‌ای دور از چشم قرار دارد، چطور سلامت گستره‌ای از انسان‌ها را با تولید پسماندهای سمی به خطر انداخته است.

اگر شما نیز دوست‌ دارید به منظور کسب اطلاعات مهم درباره محیط پیرامون خود از این کاربرد پهپاد بهره ببرید، باید چند نکته مهم را مد نظر داشته باشید، در غیر این صورت از زندان سر در خواهید آورد!

  • هرگز وارد ملک شخصی فردی نشوید (در بالای ملک شخصی فردی دیگر با کوآدکوپتر پرواز نکنید). این عمل در بسیاری از نقاط دنیا ممنوع است.
  • هرگز در پی جاسوسی از امکانات یا پایگاه‌های متعلق به دولت باشید. این کار ممکن است شدیدا برایتان گران تمام شود.
  • هرگز به منظور گرفتن ویدیوی، پهپاد خود را به محیط‌های دارای شرایط اضطراری نزدیک نکنید. این کار می‌تواند در کار تیم حاضر در محل برای رسیدگی به وضعیت، اختلال ایجاد کند.
  • هرگز بدون رضایت افراد از آن‌ها فیلم برداری نکنید.

اگر شما روزنامه‌نگار هستید، با قوانین فیلم برداری و عکس برداری آشنا بوده و بهتر بر روی این کاربرد پهپاد مدیریت خواهید داشت. این نوع خبرنگاری را باید شیوه جدیدی دانست که به روزنامه‌نگاران شجاع و نگران عموم مردم اجازه می‌دهد دست بسیاری از خراب‌کاران را برملا کنند.

اما در هر صورت باید به خوبی از قانون مطلع بود و وجدان را نیز در نظر داشت. جاسوسی کردن با استفاده از کوآدکوپتر برای منافع و یا لذت شخصی، نه تنها عملی پذیرفته شده نیست، بلکه ممکن است به محکوم شدن به چندین سال زندان ختم شود.

کسب درآمد از عکاسی هوایی

امروز عکاسی هوایی، تبدیل به صنعتی بسیار درآمدزا شده است. البته با توجه به دستگاه‌های موجود در بازار، برای بهره بردن از این کاربرد پهپاد می‌بایست هزینه زیادی پرداخت کنید، چرا که مشتریان از شما توقع تصاویری بسیار باکیفیت و ویدیوهای دارای رزولوشن بالا دارند. با داشتن یک کوآدکوپتر دارای دوربین باکیفیت، نه تنها می‌توانید به صورت پروژه‌ای کسب درآمد کنید، بلکه با حضور در بی‌شمار مسابقه برگزار شده در این زمینه نیز شانس برنده شدن جوایز چند صد و چند هزار دلاری را خواهید داشت.

اما چه افرادی عکاس‌های دارای پهپاد را به خدمت می‌گیرند:

  • مشاوران املاک که در پی تهیه ویدیویی کامل از ظاهر ملک‌های تحت اختیارشان هستند
  • دارندگان کشتی‌های تفریحی که در پی فروش وسایل خود هستند
  • تازه عروس و دامادها که دوست‌ دارند ویدیوهایی متفاوت از روز جشن عروسی خود ضبط کنند

با توجه به خطرات استفاده‌های غیر قانونی از کوآدکوپترها، اکنون فیلم برداری در (ایالات متحده آمریکا) با این وسایل منوط به داشتن مجوز از اداره هوانوردی فدرال است. در بیشتر کشورها نیز سازمان‌هایی به منظور نظارت بر نحوه استفاده مردم از پهپادها وجود دارد. پس پیش از شروع کار، از قوانین محلی کشور خود درباره استفاده از پهپادهای دارای دوربین اطلاع پیدا کنید.

این کاربرد پهپاد شدیدا نیازمند تجربه و آموزش است. بدون آمادگی، نه تنها قادر به گرفتن تصاویر و ویدیوهایی درخور نخواهید بود، بلکه ممکن است به خاطر ناآشنایی با نحوه کار با کوآدکوپترها، در اولین پرواز وسیله خود را با سرعت به زمین بکوبانید! پس اگر در دنیای گجت‌های پرنده تازه وارد محسوب می‌شوید، حتما از یک فرد باتجربه کمک گرفته و تا حرفه‌ای شدن، از اوج گرفتن وسیله‌تان خودداری کنید. حتما به یوتیوب سر زده و هر چه ویدیوی آموزشی درباره کاربرد پهپاد در زمینه عکاسی هوایی وجود دارد را مشاهده کنید.

پرواز به درون کوه آتشفشان

عکاسی با پهپاد فقط به خاطر افزایش ناحیه تحت پوشش و یا افزایش دست عکاس برای نشان دادن خلاقیت خود نیست، بلکه در برخی شرایط، امکان عکاسی عادی وجود ندارد. به عنوان نمونه، آیا کسی جرات می‌کند برای عکس گرفتن از یک آتشفشان، به دهانه آن نیز نزدیک شود؟ نشنال جئوگرافیک با فدا کردن چندین کوآدکوپتر Phantom II نشان داد عکاسی هوایی از آتشفشان با یک پهپاد، تا چقدر می‌تواند هیجان‌انگیز و نفس‌گیر باشد.

نگران نباشید، چرا که قرار نیست شما نیز ویدیوهایی مشابه با آن چه نشنال جئوگرافیک منتشر کرده به ثبت برسانید، پس کوآدکوپتر شما در جریان این کار نابود نخواهد شد. کافی است یک پهپاد دوربرد تهیه کرده و آن را از ارتفاعی بالا بر روی دهانه آتشفشان پرواز بدهید. فراموش نکنید حرارت در اینجا به حدی زیاد است که نزدیک شدن بیش از اندازه وسیله به دهانه، سبب ذوب شدن آن خواهد شد. در ادامه چند منظره دیگر که می‌توانید با کوآدکوپترها، تصاویری حیرت‌آور از آن‌ها ثبت کنید را معرفی می‌کنیم:

  • رودخانه‌های مخفی در محدوده‌های کوهستانی
  • آبشارهای بزرگ
  • تمامی کوه‌ها
  • صخره‌ها و تنگه‌ها (دهانه‌های دارای فرو رفتگی جزو بهترین منظره‌ها برای عکاسی هوایی هستند)
  • نواحی دور و غیر قابل دسترس از ساحل دریاها

این دسته از مناطق دارای ساختارهای بسیار زیبایی بوده و به همین دلیل عکاسی و فیلم برداری هوایی از آن‌ها، بسیار هیجان‌انگیز است. به طور خلاصه، هر منطقه‌ای در طبیعت که دست انسان برای تخریب کردن هنوز به آن نرسیده است، سوژه خوبی برای این کاربرد پهپاد محسوب می‌شود. برای شروع این تفریح، باید چند نکته را مد نظر داشته باشید:

  • پرواز کوآدکوپتر بر فراز بسیاری از پارک‌های ملی ممنوع است
  • حین پرواز، از مختل کردن زندگی حیوانات و آزار رساندن به آن‌ها خودداری کنید
  • از پهپادهای دارای نویز کم استفاده کنید
  •  از نواحی دارای توریست دوری کنید. هر چه محل، از دسترس انسان‌ها دورتر باشد، برای عکاسی یا فیلم برداری هوایی بهتر تلقی می‌شود

دلیل اصلی ممنوع اعلام شدن پرواز پهپادها بر فراز پارک‌های ملی آمریکا، جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای تماشاچیان و مخصوصا حیوانات ساکن این نواحی است.

پخت غذا با کوآدکوپتر

ممکن است از مدت‌ها قبل دارای یک پهپاد بوده و صدها ساعت با آن پرواز انجام داده‌اید. اکنون دیگر هیچ ایده‌ای برای استفاده مفید از وسیله‌ به ذهنتان خطور نمی‌کند. همچنین ممکن است یک خانم خانه‌دار بوده و از اعتیاد فرزندتان به کوآدکوپترش بیزار شده باشید! در چنین شرایطی می‌توان از آن در امر پخت و پز بیگاری کشید!

پروانه‌های کوآدکوپترهای باکیفیت به اندازه‌ای تیز و قوی هستند که به راحتی پوست میوه‌ها و سبزیجات سفتی همچون سیب زمینی را برایتان جدا کرده و آن‌ها را خرد می‌کنند! همچنین می‌توان گوشت را به وسیله متصل و آن را درون قابلمه‌ای که دورتر از آشپزخانه درون حیاط قرار دارد انداخت و بعد از پختن، برای ادامه کار به آشپزخانه برگرداند. ویدیوی زیر نشان می‌دهد این ایده کاربرد پهپاد که به نظر خنده‌دار و کمی مسخره می‌رسد، کاملا شدنی است.

برای بسیاری از افراد، این ایده بسیار احمقانه به نظر می‌رسد. می‌توان به جای استفاده از پره‌های کوآدکوپتر 200 دلاری، یک چاقوی و یا خردکن سبزی با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر تهیه کرد! اما برای عاشقان شکم که دوست دارند به پخت و پز طعم تکنولوژی را نیز اضافه کنند، این ایده جالبی به شمار می‌رود.

توصیه می‌کنیم پیش از استفاده، از قدرت موتور پهپاد اطمینان پیدا کرده و از تیز بودن پره‌ها نیز مطمئن شوید. حتما از یک دستکش ایمنی استفاده کنید، چون پره‌ی دارای توانایی کندن پوست سیب زمینی، به راحتی انگشتتان را قطع خواهد کرد.

اجرای نمایش نور با پهپاد

آتش بازی در مهمانی‌های شبانه، هزینه بسیار زیادی برای میزبان دارد. همه مهمات مورد استفاده و در واقع پول شما، در هر مرتبه آتش بازی دود می‌شود. اما می‌توان با یک مرتبه هزینه، دو یا سه کوآدکوپتر خریداری و به آن‌ها چراغ‌های ال ای دی متصل کرد. در ادامه خواهید توانست برای مدت زمانی طولانی از آن‌ها در جشن‌های شبانه به منظور اجرای نمایش نور استفاده کنید. به این ترتیب، با عدم راه انداختن سر و صدای آتش‌ بازی‌های متداول، رضایت همسایه‌ها را نیز به دست خواهید آورد!

در آمازون و دیگر فروشگاه‌ها، چراغ‌های ال ای دی و لیزرهای مخصوص کوآدکوپترها به فروش می‌رسند. کافی است بعد از تهیه، آن‌ها را با سیستم تامین نیروی وسیله یکپارچه کنید. از خرید بندهای مخصوص و منحصربه‌فرد برای هر نوع پهپاد مطمئن شوید.

ساخت یک پهپاد Ornithopter 

به عنوان یک دوست‌دار پهپادها، مطمئا با ساختار همیشگی کوآدکوپترهای چند موتوره آشنا هستید. این وسایل توسط عموم مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما دسته‌ای دیگر از دیوانگان این دنیا نیز وجود دارند که به پهپادهای شبیه به پرنده‌ها علاقه‌مند هستند. در واقع آن‌ها به جای کوآدکوپترهای متداول، پهپادهای از نوع Ornithopter را ترجیح می‌دهند. در تعریف علوم هوایی، آن‌ها وسایل پرنده‌ای هستند که درونشان بال‌ها، حول محورى فقط نوسان می‌کند و خبری از دوران بال‌ها نیست.

Orni یکی از این نوع محصولات بوده و ساختاری شبیه به پرنده‌ها دارد، به همین دلیل در آن تلاش شده با استفاده از تکان دادن بال‌ها، پرواز کردن میسر شود. ویدیوی زیر بهتر نحوه پرواز یک پهپاد از نوع Onithopter را نشان می‌دهد.

این کاربرد پهپاد بیشتر برای یادگیری قوانین فیزیک و مکانیک بوده و برای افرادی که تنها از به پرواز در آوردن یک گجت و فیلم برداری با آن لذت می‌برند، توصیه نمی‌شود. برای ساخت چنین وسیله‌ای نیاز به صرف هزینه زیادی نبوده و مواد مورد نیاز به راحتی قابل تهیه هستند. در ویدیوی زیر، به خوبی نحوه ساخت یک Ornithopter توضیح داده شده است.

با کمی دست‌کاری می‌توانید باند ارتجاعی به کار رفته را با یک موتور الکتریکی کوچک جایگزین کنید. همچنین با استفاده از چندین موتور Servo می‌توانید با به دست گرفتن کنترل کامل دم وسیله، پرواز بهتری را تجربه کرده و رفته رفته یک Ornithopter کنترل از راه دور حرفه‌ای بسازید. گجت SK Slow Hawk به شما نشان می‌دهد برخلاف تصور، یک Ornithopter چقدر می‌تواند حرفه‌ای و خاص باشد.

استفاده از پهپاد در ورزش‌های ماجراجویانه

با پرداخت هزینه بیشتر و خرید پهپادهای درشت اندام‌تر می‌توان کارهای بسیار هیجان‌انگیزتری انجام داد. اگرچه خرید این دسته از پهپادها برای بسیاری از افراد دشوار است، اما ویدیوی زیر، افراد زیادی را به پس‌انداز پول به منظور خرید چنین وسیله‌ای تشویق می‌کند! یک کاربرد پهپاد بزرگ، اسکی روی برف است. برخی از پهپادهای مورد استفاده برای اسنوبرد، به حدی قدرتمندند که علاوه بر توانایی کشیدن انسان، قادر به بلند کردن وی از روی زمین نیز هستند!

دیدن این ویدیو، سوال‌هایی را ذر ذهن ایجاد می‌کند. آیا می‌توان به شیوه‌ای مشابه، از پهپادهای غول‌پیکر برای اسکی روی آب استفاده کرد؟ آیا امکان پرواز بر فراز کوه‌های بلند با استفاده از پهپادها وجود دارد؟ به نظر می‌رسد تنها محدودیت پیش رو، حد تصور ما از کاربرد پهپاد است!

ساخت هاوربایک

در سال 2016، کالین فروز (Colin Furze) با انتشاری ویدیوی از پرواز موفقیت‌‌آمیز هاوربایک ساخت دست خود، سر و صدای زیادی به پا کرد.

اختراع وی از دو موتور و دو پروانه تشکیل شده و بدنه آن یک قاب فلزی جوش داده شده همراه با صندلی و فرمان در میانه آن است. با این وسیله می‌توان خیلی شیک از سطح زمین جدا شد و به نیروی جاذبه فائق آمد. وی در وب سایت خود نحوه ساخت هاوربایک را توضیح داده است.