تپه های موریانه ای

تپه های موریانه ای برزیل 4 هزار سال عمر دارند و از فضا دیده می‌شوند!

محققان از پیدا کردن تپه های موریانه ای در بیابان کاتینگا در برزیل خبر دادند. این تپه‌های باستانی با 4 هزار سال عمر را می‌توان از فضا مشاهده کرد!

در بیابانی به اسم کاتینگا (Caatinga) در شمال شرق کشور برزیل، یکی از بزرگترین و عجیب‌ترین سازه‌های مهندسی بر روی زمین از چشمان جهان مخفی مانده است. در این منطقه، دانشمندان آرایه‌ای گسترده و بسیار بزرگ از 200 میلیون تپه باستانی را پیدا کرده‌اند که فضایی به اندازه کشور انگلستان را اشغال کرده است.

جدای از حجم منحصر به فرد خاک موجود در این منطقه (10 کیلومتر مکعب یا 2.4 مایل مکعب)، این موضوع که مردم اطلاعات کافی در مورد تپه‌های کاتینگا ندارند، برای دانشمندان بسیار جالب بوده است.

تپه های موریانه ای

روی فانچ (Roy Funch)، زیست‌شناس دانشگاه ایالتی فیرا د سانتانا برزیل، نخستین بار در سال‌های دهه 1980 میلادی بود که متوجه این تپه‌های مرموز شد:

برخی از اهالی منطقه فکر می‌کردند این تپه‌ها توسط موریانه‌ها، مورچه‌ها یا مخلوقاتی مشابه آنها ایجاد شده‌اند؛ اما برای بسیاری از افراد، طبیعی هستند.

او در ادامه می‌گوید عموم افراد معقتدند این تپه‌ها به صورت طبیعی به وجود آمده و خداوند، آنها را این‌گونه ایجاد کرده است. در همین حال، پروش احشام و کشاورزی نیز سبب شده تا آنها برای گمانه‌زنی در مورد این تپه‌ها زمان کافی نداشته باشند.

در همان زمان، فانچ مقاله‌ای در مورد این تپه‌ها برای یکی از مجله‌های علمی محبوب برزیل نوشت، اما در گذر زمان، هیچ دانشمندی به وجود آنها اشاره نکرد. برای اصلاح این دیدگاه، فانچ در سال 2015 مقاله‌ای را در مورد تپه های موریانه ای منتشر کرد؛ ولی فقط مطالعات جدید هستند که وسعت این منطقه و تپه های موریانه ای را در آن نشان می‌دهند. در آن گزارش، فانچ تعداد این تپه‌ها را 90 میلیون تخمین زد و اعلام کرد حجم این خاک‌ها 900 بار بیشتر از هرم جیزه در مصر است. به علاوه، این زیست‌شناس تپه های موریانه ای برزیل را به عنوان بهترین مثال از مهندسی اکوسیستم توسط موریانه‌ها در مقیاس یک منطقه بزرگ که تا به امروز ثبت شده است، معرفی کرد.

تپه های موریانه ای

اما حالا فانچ تحقیقات جدیدی را بر روی این مناطق انجام داده و می‌گوید تعداد تپه‌ها به 200 میلیون می‌رسد که این تعداد، از نظر حجمی 4 هزار برابر هرم بزرگ جیزه است. داستان زمانی جذاب‌تر می‌شود که بگوییم این تپه‌ها بیش از 4 هزار سال عمر دارند. این ترکیب همچنین به شما اجازه می‌دهد تا تپه‌ها را از فضا و بیرون از کره زمین نیز تماشا کنید. بخش‌های مختلف این تپه‌ها در گوگل ارث به خوبی مشخص هستند. دانشمندان می‌گویند بسیاری از این پشته‌های تاریخی به خاطر وجود جنگل‌ها و گیاهان مختلف، از دید مخفی مانده‌اند.

تپه های موریانه ای

برای درک بهتر، فانچ اندازه این تپه‌ها را با «دیواره بزرگ مرجانی» تقریبا برابر می‌‌داند. این مجموعه بزرگ از آبسنگ‌های مرجانی توسط چندین گونه مختلف مهندسی شده‌اند؛ در حالی که فقط یک گونه از موریانه‌ها، تپه‌های موجود در کاتینگا را ایجاد کرده‌اند. مطابق با گزارش منتشر شده، این گونه موریانه‌ای، “Syntermes dirus” نام دارد. ولی اینجا یک سوال بسیار مهم مطرح می‌شود: این تپه‌ها -که هرکدام از آنها حدود 2.5 متر (8.2 فوت) ارتفاع داشته و عرض آنها به 9 متر (29.5 فوت) می‌رسد- چگونه به وجود آمده‌اند و “Syntermes dirus”، چگونه آنها را تا این اندازه با فاصله‌های مساوی در بیابان کاتینگا پخش کرده‌اند؟

تپه های موریانه ای در نتیجه یک حفاری آهسته و پیوسته ایجاد شده‌اند

این تپه‌ها که تیم تحقیقاتی، آنها را از هوا و زمین مورد بررسی قرار داده است، در نتیجه «حفاری آهسته و پیوسته شبکه‌ای عظیم و متصل از تونل‌های زیرزمینی» ایجاد شده‌اند. این سیستم به موریانه‌ها اجازه می‌داده به آسانی به منبع غذایی خود که برگ‌های درختان است، دسترسی داشته داشته باشند. استفن مارتین از دانشگاه سالفورد انگلستان طی گفتگویی با “ScienceAlert” می‌گوید «هیچ برنامه بزرگی برای این کار وجود ندارد. مثل دسته‌ای از پرندگان، تا زمانی که آنها فاصله‌ای ثابت از یکدیگر داشته باشند، گله پرنده‌ها به شکلی منظم در جریان خواهد بود.» وی صحبت‌های خود پیرامون نحوه حفاری تونل‌ها توسط موریانه‌ها را این‌گونه ادامه داد: «این فقط به خاطر برگ‌های مرده (غذاها) است که یک‌بار در سال [از درخت] می‌افتند. شما به سیستمی کارآمد نیاز دارید تا پیش از ناپدید شدن آنها، بتوانید هراندازه که امکان‌پذیر است [غذا] جمع کنید.»

تپه های موریانه ای

آزمایش‌های انجام شده بر روی نمونه‌های خاک این تپه‌ها نشان می‌دهد که برخی از آنها به 690 تا 3820 سال پیش ارتباط دارند. در این صورت، می‌توان گفت عمر تپه های موجود در کاتینگا برابر تپه های موریانه ای موجود در آفریقا است.

مقیاس [این تپه‌ها] فراتر از باور است. مردم این اندازه را باور نمی‌کنند. – استفن مارتین

در ویدیوی ضمیمه‌شده، نگاهی نزدیک‌تر به تپه های باستانی برزیل خواهیم داشت:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*