مریخ نورد اینسایت

مریخ نورد اینسایت ناسا بر روی سیاره سرخ فرود آمد

مریخ نورد اینسایت (InSight) با موفقیت بر روی سیاره سرخ فرود آمد. در ادامه، ضمن آشنایی بیشتر با ماموریت این کاوشگر، می‌توانید نخستین تصویر مخابره‌شده از سیاره مریخ را مشاهده کنید.

دقایقی پیش، مریخ نورد اینسایت به سفرش که بیشتر از 6 ماه به طول انجامید، پایان داد. همان‌طور که برنامه‌ریزی شده بود، کاوشگر ناسا درست قبل از ساعت 15:00 به وقت آمریکا روی مریخ فرود آمد. اگر همه‌چیز درست پیش رود و پنل‌های خورشیدی با موفقیت مستقر شوند، سطح‌نشین ناسا کار خود را به زودی آغاز خواهد کرد و برای نخستین بار، چشم‌اندازی از بخش داخلی این سیاره را پیش روی ما قرار خواهد داد.

اینسایت به سه ابزار مختلف مجهز شده است: یک لرزه‌سنج برای مطالعه روی لرزه‌های موجود، اثرات شهاب‌سنگ‌ها و طوفان‌های گرد و غبار در مریخ؛ یک کاوشگر جریان هوای گرم برای اندازه‌گیری مقدار گرمای در حال جریان از بخش‌های داخلی و همین‌طور یک جفت آنتن برای ردیابی قطب شمالی مریخ. این ابزار در کنار یکدیگر به دانشمندان کمک می‌کنند که از چگونگی شکل‌گیری و تکامل سیاره‌های سنگی مانند مریخ، اطلاعات بیشتری کسب کنند. این سطح‌نشین همچنین اطلاعات بیشتری را از سطح فعلی فعالیت تکتونیکی و میزان اثرات شهاب‌سنگ‌ها در مریخ فراهم خواهد کرد.

ناسا، کاوشگر اینسایت را در تاریخ 5 می (15 اردیبهشت) به این ماموریت فرستاد. اینسایت، جدیدترین کاوشگر ناسا بعد از «فینیکس» است که ماموریت آن در سال 2008 به پایان رسیده بود. لحظاتی بعد از فرود، اینسایت اولین تصویر از مریخ را برای زمین مخابره کرده است که در ادامه می‌توانید آن را تماشا کنید.

اولین تصویر مریخ نورد اینسایت از مریخ

مریخ نورد اینسایت