خطرناک ترین فرودگاه های جهان

با خطرناک ترین فرودگاه های جهان آشنا شوید

فرودگاه های بسیاری در جهان وجود دارد که از مسافران میزبانی می‌کنند، اما برخی از این فرودگاه‌ها خاص هستند و شرایط بسیار بد و خطرناکی دارند. در ادامه با ترسناک‌ترین، عجیب‌ترین و خطرناک ترین فرودگاه های جهان آشنا می‌شویم.

از زمانی که بشر برای نخستین بار توانست رویای پرواز را محقق سازد، تحول عظیمی در سفر و جابه‌جایی به وجود آمد که به دنبال آن ساخت زیر‌ساخت‌های لازم برای نشستن و برخاستن هواپیماها در دستور کار کشورها قرار گرفت. از این رو بسیاری از کشورها برای جذب توریست و تسهیل مسافرت‌های هوایی، باند‌های پرواز و فرودگاه‌های مختلفی را طراحی کردند، اما برخی از آن‌ها به دلیل موقعیت جوی، مکانی و نبود امکانات لازم دارای ویژگی‌های خاصی هستند و از آن‌ها به عنوان خطرناک ترین فرودگاه های جهان نام برده می‌شود. در ادامه با 10 فرودگاه عجیب‌ و ترسناک جهان آشنا می‌شوید.

معرفی خطرناک ترین فرودگاه های جهان

10. فرودگاه لوکلا (Lukla Airport)

آدرس: نپال، روستای چوریکارکا

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

کسانی که قصد سفر به کوه اورست را دارند باید از فرودگاه لوکلا (Lukla) استفاده کنند. طول باند این فرودگاه به دلیل قرار گرفتن در میان کوه‌های بلند بسیار کم است. همچنین باند این فرودگاه فاقد چراغ‌های راهنمای فرود و فاقد سیستم تامین‌کننده‌ی انرژی الکتریسیته است. به همین دلیل حتی در شرایط آب‌وهوایی مساعد هم فرود در این فرودگاه بسیار خطرناک خواهد بود. یکی دیگر از ضعف‌های این فرودگاه نداشتن برج کنترل ترافیک هوایی است؛ یعنی خلبان هواپیما باید بر اساس شرایطی که مناسب می‌داند برای فرود تصمیم بگیرد.

9. فرودگاه کورشول (Courchevel International Airport)

آدرس: فرانسه، سنت بون تارنتیز، رود لالتیپورت

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

فرودگاه کورشول (Courchevel International Airport) جزو کوتاه‌ترین و خطرناک‌ترین باندهای پرواز جهان شناخته می‌شود. باند این فرودگاه 525 متر طول و 18.5 درصد شیب دارد که کار نشستن و برخاستن هواپیما را برای خلبان بسیار دشوار می‌کند. این فرودگاه در میان کوه‌های آلپ قرار دارد و خلبان‌ها برای فرود می‌بایست مسافت‌ زیادی را از میان دره‌های خطرناک عبور کنند.

8. فرودگاه تونکنتین (Toncontin Airport)

آدرس: هندوراس، تگوسیگالپا، بزرگراه سی ای 5

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

به طور کلی فرودگاهایی که در مناطق کوهستانی ساخته می‌شوند به دلیل نبود زمین‌های مسطح، باند‌های پرواز کوتاهی دارند و به همین دلیل در لیست خطرناک ترین فرودگاه های جهان قرار می‌گیرند. فرودگاه تونکنتین (Toncontin Airport) نیز همین شرایط را داشته و در منطقه کوهستانی قرار دارد. از این رو باند پرواز این فرودگاه کوتاه است و خلبان‌ها برای فرود با مشکل جدی مواجه می‌شوند. البته یکی دیگر از مشکل‌های فرودگاه تونکنتین این است که خلبان‌ها برای نشستن بر روی این فرودگاه می‌بایست به اندازه 45 درجه مسیر هواپیما را با کاهش سریع ارتفاع تغییر دهند و به همین دلیل خطر برخورد با زمین وجود خواهد داشت.

7. فرودگاه پرینسس جولیانا (Princess Juliana International Airport)

آدرس: سنت مارتن، خلیج سیمپسون، جاده فرودگاه

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

بدون شک فرودگاه پرنسس جولیانا (Princess Juliana International Airport) جزو جالب‌ترین و البته خطرناک ترین فرودگاه های جهان شناخته می‌شود. این فرودگاه در کنار ساحل عمومی دریای کارائیب قرار دارد و بسیاری از مردم روزانه برای تفریح و خوش‌گذرانی به ساحل می‌روند و و هواپیما‌ها نیز برای فرود می‌بایست از روی سر مردم عبور کنند. همچنین به دلیل کاهش ارتفاع هواپیما به هنگام فرود، شن‌ها به هوا پخش شده و سروصدای زیاد موتور هواپیما موجب آزار مردم می‌شود. از طرفی این فرودگاه فقط برای هواپیماهای کوچک ساخته شده بود، اما هواپیمای‌های بزرگ نیز به دلیل افزایش توریست در این فرودگاه فرود می‌آیند که وضعیت این فرودگاه را بیش‌ از پیش خطرناک کرده است. فرودگاه پرنسس جولیانا فقط 2179 متر طول دارد، در حالی که هوایپمای‌های بزرگ برای فرود امن به حداقل طول 2500 متر نیاز دارند.

6.  فرودگاه پارو (Paro Airport)

آدرس: بوتان، پارو، جاده فرودگاه

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

فرودگاه پارو (Paro Airport) فقط 1981 متر طول دارد و در میان قله‌های 5500 متری کوه‌های هیمالیا ساخته شده است. فقط 8 خلبان در جهان مجوز فرود در این فرودگاه را دارند؛ چرا که برای فرود باید ارتفاع هواپیما را به سرعت کاهش دهند و چنین حرکتی احتمال برخورد با زمین را افزایش می‌دهد.

5. فرودگاه جبل الطارق (Gibraltar International)

آدرس: جبل الطارق، جاده بریتانیا

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

همان‌طور در تصویر مشخص است، فرودگاه بین المللی جبل الطارق (Gibraltar International Airport) از باند پرواز بسیار زیبایی بهره می‌برد و طول آن‌ نیز مناسب است، اما موقعیت مکانی آن موجب شده تا این فرودگاه در لیست خطرناک ترین فرودگاه های جهان قرار بگیرد. باند پرواز این فرودگاه از وسط خیابان اصلی شهر یا همان خیابان وینستون چرچیل (Winston Churchill Avenue) عبور می‌کند. از این رو هر زمانی که هواپیمایی قصد نشستن دارد، ابتدا باید خیابان بسته شود تا هیچ خودرویی از این خیابان عبور نکند. طراحان برای جلوگیری از برخورد هوایپما با خودروها، چراغ‌های هشدار دهنده‌ای را در این خیابان نصب کرده‌اند، اما هر از گاهی گزارش‌هایی از برخورد هواپیماها با خودروها منتشر می‌شود.

4. ایستگاه ماک موردو (McMurdo Air Station)

آدرس: قطب جنوب، جزیره راس، کشور غیرمستقل راس

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

افراد کمی به مقصد قطب جنوب مسافرت می‌کنند، به همین دلیل فرودگاه پیشرفته‌ای در این مکان وجود ندارد و زیرساخت‌های مناسبی برای فرود هواپیماها در نظر گرفته نشده است. در قطب جنوب فقط یک باند فرود به نام ایستگاه ماک موردو (McMurdo Air Station) وجود دارد که تمام سطح آن از یخ پوشیده شده و چراغ‌های راهنمای فرود نیز وجود ندارد. از این رو اگر خلبان حرفه‌ای نباشد با هر اشتباه ساده‌ای، هواپیما واژگون می‌شود. در حاشیه ایستگاه ماک موردو قطعاتی از هواپیمای واژگون شده سال 1970 مشاهده می‌شود که به خوبی شرایط بد این ایستگاه را نشان می‌دهد.

3. فرودگاه بین‌المللی کریستیانو رونالدو یا مادیرا (Madeira Airport)

آدرس: پرتغال، سانتاکروز، مادیرا

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

کریستیانو رونالدو، ستاره مشهور دنیای فوتبال در شهر مادریا به دنیا آمده و به همین دلیل فرودگاه این شهر را فرودگاه بین المللی کریستیانو رونالدو (Cristiano Ronaldo International Airport) نامیده‌اند. در گذشته این فرودگاه به دلیل همجواری با صخره‌های پرشیب و نزدیکی با اقیانوس، برای فرود بسیار خطرناک بود، از این رو طراحان برای ساخت این فرودگاه مجبور شده‌اند جزیره‌‌ای مصنوعی را در ساحل اقیانوس ایجاد کنند تا طول باند این فرودگاه افزایش یابد. همچنین زیر باند پرواز این فرودگاه بیش‌ از 180 ستون قرار دارد تا هنگام نشستن هواپیما، فشار شدید وزن هواپیما را تحمل می‌کنند.

2. پایگاه نیروی هوایی اوکیناوا (MCAS Futenma)

آدرس: ژاپن، اوکیناوا، جینووا، اویاما

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

این پایگاه محلی برای فرود هواپیماهای جنگی ساخته شده و به عنوان یک منطقه‌ی نظامی استراتژیک شناخته می‌شود. اطرف پایگاه نیروی هوایی ژاپن خانه‌های مسکونی زیاد وجود دارد که در مواقع اضطراری جان این افراد تهدید می‌شود.

1. ‌ فرودگاه نارسارسواک (Narsarsuaq Airport)

آدرس: گرینلند، نارسارسواک

خطرناک ترین فرودگاه های جهان

فرودگاه نارسارسواک (Narsarsuaq Airport) به دلیل داشتن باند فرود کوتاه 1800 متری و شرایط جوی بسیار بد، در صدر لیست خطرناک ترین فرودگاه های جهان قرار می‌گیرد. شرایط آب‌و‌هوایی گرینلند موجب شده تا بیشتر روز‌ها هوا طوفانی باشد و باد‌های ناشی از طوفان، شرایط فرود را بسیار سخت می‌کند. از سویی در کنار این فرودگاه یک قله آتشفشانی فعال وجود دارد که خاکستر‌های بیرون آمده از آن قادر است به موتورهای هواپیما‌ها آسیب جدی برساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. فرودگاها اینا از خود هواپیماها ایران امن تره😂

  2. واقعا خلبان میخواد این هواپیماها رو تو اینجور جاها فرود بیارن

  3. اونی که لب ساحله خوبه

  4. والا فرودگاه های ایران از اینا خطر ناک ترند، اینا که این همه امکانات دارند و هواپیما های نو و مدرن نه مثل ایران هواپیمای دست دوم!!!!