سرویس پیجر

سرویس پیجر در ژاپن به آخر خط رسید

سرویس پیجر بعد از حدود نیم قرن سرویس‌دهی در نهایت در کشور ژاپن به آخر خط رسید. آخرین سرویس‌دهنده Pager در ژاپن تصمیم دارد با وجود استفاده تعداد قابل توجهی از کاربران از سرویس پیجر در حال حاضر، سرویس‌دهی آن را متوقف کند.

آخرین سرویس‌دهنده پیجر در کشور ژاپن یعنی Tokyo Telemessage اعلام کرد در سپتامبر سال 2019 (شهریور – مهر 1398)، سرویس‌دهی به کاربران را متوقف خواهد کرد. بر اساس اعلام این شرکت، در حال حاضر در نواحی تحت پوشش سرویس پیجر نزدیک به هزار و پانصد نفر در حال استفاده از آن هستند! این منطقه شامل توکیو پایتخت ژاپن و چندین منطقه اطراف آن می‌شود. با توجه به گذشت چند سال از گسترده شدن گوشی های هوشمند، استفاده اهالی پایتخت کشوری پیشرفته از سرویس پیجر کمی عجیب به نظر می‌رسد!

سرویس پیجر

تولد، صعود، افول و مرگ سرویس پیجر

نزدیک به پنجاه سال از زمان تولد این سرویس‌ می‌گذرد،‌ اما اوج محبوبیتش را باید حوالی سال‌ 1996 دانست که نزدیک به ده میلیون کاربر ژاپنی از آن استفاده می‌کردند.. با استفاده از سرویس پیجر می‌توانستیم از طریق امواج رادیویی اقدام به ارسال پیام‌های متنی کوتاه کنیم. بعد از روی کار آمدن گوشی های موبایل، این گجت‌ها خیلی سریع جایگزین پیجرها شدند، اما سرویس Pager همچنان کارایی خود را داشت و تا حدود ده سال پیش توسط عده زیادی مورد استفاده قرار می‌گرفت. به عنوان نمونه، والدینی که مایل به خرید گوشی موبایل برای فرزند خود نبوده اما در پی ارتباط بی‌سیم با وی بودند، یک پیجر برای فرزند خود خریداری می‌کردند.

سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس پیجر همچون NTT، که در کشور ژاپن نخستین سرویس‌دهنده در این زمینه محسوب می‌شد، سال‌ها پیش خدمات خود را متوقف کردند. به عنوان نمونه در سال 2007 و زمانی که با معرفی اولین گوشی آیفون دنیای گوشی های هوشمند وارد مرحله‌ تازه‌ای شد، NTT سرویس پیجر خود را متوقف کرد.

نکته جالب اینجاست که توقف سرویس‌دهی Tokyo Telemessage در حالی اتفاق می‌افتد که حدود بیست سال از زمان توقف خط تولید پیجر توسط این شرکت می‌گذرد! به عنوان دیگر ابزارهای قدیمی که امروز با وجود داشتن جانشین‌های الکترونیکی و دیجیتالی زیاد همچنان کاربرد دارند می‌توان به فکس و نوار کاست اشاره کرد.