قیمت جدید محصولات ایران خودرو

حواشی اعلام قیمت جدید محصولات ایران خودرو ؛ مسئولان منتظر واکنش بازار هستند

اعلام قیمت جدید محصولات ایران خودرو با حواشی زیادی همراه شد. پس از اعلام شرایط فروش فوری 4 محصول ایران خودرو، مسئولان از جمله وزیر صنعت و رئیس سازمان حمایت به این موضوع واکنش نشان دادند.

اخیرا شرکت ایران خودرو شرایط فروش فوری و نقدی 4 محصول خود را  اعلام کرد که بر اساس آن، خودروی دانگ فنگ S30 برای اولین بار با قیمت عجیب 141 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد. اما عجیب‌تر از قیمت دانگ فنگ اس 30، افزایش قیمت سه محصول دیگر ایران خودرو بود. در حالی که هنوز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی تصویب و ابلاغ نشده، شرکت ایران خودرو به صورت خودسرانه، قیمت خودروهای پژو پارس ال ایکس اتوماتیک، وانت آریسان دوگانه سوز و تندر پیکاپ را به‌طور عجیبی افزایش داد.

طبق بخشنامه‌ی جدید ایران خودرو، قیمت پژو پارس LX اتوماتیک سال با افزایش بیش از 28 میلیونی به 83 میلیون تومان رسید، قیمت تندر پیکاپ با افزایش بیش از 37 میلیونی، 77 میلیون تومان شد و خودرو وانت آریسان دوگانه سوز نیز با بیش از 4 میلیون تومان افزایش، از این پس با قیمت 36 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت جدید محصولات ایران خودرو قانونی است؟

اعلام قیمت جدید محصولات ایران خودرو حواشی زیادی را به همراه داشت و با واکنش‌های مردم و مسئولان روبه‌رو شد. در حالی که رئیس سازمان تعزیرات از غیر قانونی بودن این افزایش قیمت خبر داده بود، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:

نمی‌توانیم بگوییم ایران خودرو کار غیر قانونی کرده، ولی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان باید در این باره اظهارنظر کند. بخشی از خودروها مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت بودند که دولت در آن ورود می‌کند، اما بخشی دیگر خارج از مصوبه شورای رقابت هستند و سازمان حمایت آنالیز قیمت و بررسی کارشناسی را انجام می‌دهد و قیمت‌هایی هم که ایران خودرو اعلام کرده، خارج از شمول قیمت‌گذاری است.

عباس تابش، رئیس جدید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز به اعلام قیمت جدید محصولات ایران خودرو واکنش نشان داد و اظهار کرد سازمان حمایت هیچگونه مجوز افزایش قیمتی را به‌صورت رسمی و غیر رسمی برای خودروسازان صادر نکرده است. وی در ادامه افزود سازمان حمایت مسئولیت برآورد قیمت تمام‌شده خودروهای مشمول قیمت‌گذاری را بر عهده داشته و این کار را انجام داده است. در همین راستا، نتیجه‌ی این بررسی‌ها در هفته جاری به ستاد تنظیم بازار ارائه خواهد شد.

خودروهایی که گران شدند مشمول قیمت‌گذاری نبودند

تابش اضافه کرد از روز گذشته، ایران خودرو فروش فوری چهار محصول خود را با قیمت جدید آغاز کرد که این خودروها مشمول قیمت‌گذاری نیستند و اگر افزایش قیمتی صورت گرفته، این افزایش قیمت به مجوز سازمان حمایت نیاز نداشته است. وی افزود این به معنای آتش به اختیار بودن خودروسازان نیست؛ بلکه این سیاست باید تا یکی دو هفته آینده باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شود و اگر این اتفاق رخ ندهد، سازمان حمایت به مسئله ورود خواهد کرد.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان

این اظهارنظر رئیس سازمان حمایت در حالی مطرح شده که تعداد خودروهای با قیمت کمتر از 45 میلیون تومان بسیار کم است و این‌طور برداشت می‌شود که خودروسازان می‌توانند مطابق میل خود، قیمت محصولاتی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند را بالا ببرند. تابش در این باره گفت خودروهایی که قبل از افزایش قیمت، قیمتشان زیر 45 میلیون تومان بوده هم مشمول قیمت‌گذاری هستند و در خصوص سایر خودروها، عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت خواهد بود.

رئیس جدید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در ادامه از انتظار خود برای کاهش قیمت خودرو در بازار، با وجود افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات گفت:

ایران خودرو می‌تواند در مورد این خودروها که مشمول قیمت‌گذاری نیستند قیمت اعلام کند و بر اساس عرضه و تقاضا بفروشد، اما این که این اقدام منجر به کاهش قیمت شود، فلسفه‌ای است که سازمان حمایت رصد می‌کند. قیمت جدید محصولات ایران خودرو به تازگی اعلام شده و باید به ما فرصت بدهید تا ما این اقدام را رصد کنیم و بعد بگوییم برخورد ما چگونه خواهد بود. بگذارید فعلا این خودروساز خودروها را بفروشد و بعد ما نتیجه را در بازار رصد کنیم. اگر نتیجه‌ی این اقدام، کاهش قیمت خودرو در بازار باشد مورد قبول سازمان حمایت است، ولی اگر تاثیر مثبتی در بازار نداشته باشد مورد قبول ما نیست.

این صحبت‌های دو پهلو و مبهم در حالی مطرح شده که به نظر می‌رسد شرکت ایران خودرو قصد دارد با اعلام قیمت جدید 4 محصول خود، به نوعی واکنش بازار و مشتریان را برای افزایش قیمت‌های بعدی بسنجد و احتمالا به‌زودی سایر محصولات ایران خودرو و همین‌طور محصولات سایر خودروسازان از جمله سایپا نیز طبق همین فرمول افزایش خواهد یافت. ظاهرا قرار است همانطور که پیش از این گفته می‌شد، قیمت خودروهای داخلی به 5 درصد زیر قیمت بازار برسد و ایران خودرو نیز با اعلام شرایط فروش فوری 4 محصول خود، استارت آزادسازی قیمت‌ها را زده است. چندی پیش نیز اعلام شده بود که قیمت پژو 206 تیپ 2 به 57 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، اما این خبر رسمی نشد و حتی بعضی‌ها آن را تکذیب کردند.

قیمت جدید محصولات ایران خودرو

خان کرمی، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو نیز در روز گذشته اعلام کرد فروش تحویل فوری چهار محصول ایران خودرو با قیمت جدید در راستای تنظیم و کنترل بازار صورت گرفته است. به گفته خان کرمی، این روند فروش ایران خودرو در هفته‌های آینده با کاهش 5 درصد دیگر زیر قیمت اعلام شده، مجددا اعلام خواهد شد.

سرنوشت خودروهای پیش فروش شده چه می‌شود؟

اما نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنیم، سرنوشت خودروهایی است که قبلا پیش فروش شده بودند، اما هنوز به خریداران تحویل داده نشده‌اند. در قرارداد پیش فروش این خودروها قید شده بود که به قیمت روز به مشتریان تحویل داده می‌شوند. حالا سوال اینجاست که منظور از قیمت روز، قیمت روزی است که قرار بود خودرو به مشتری تحویل داده شود یا قیمت روزی که خودروساز خودرو را تحویل می‌دهد؛ مثلا اگر مشتری قرار بوده در مهرماه خودروی خریداری شده را تحویل بگیرد، اما هنوز خودرویی به او تحویل داده نشده است، بر مبنای قیمت مهرماه باید تسویه‌حساب کند یا با قیمت جدید؟

پژو پارس ال ایکس سال

قطعا اگر خودروسازان بخواهند خودروهای پیش فروش شده را با قیمت جدید تحویل بدهند، این موضوع با اعتراض شدید مشتریان مواجه خواهد شد؛ چرا که آن‌ها باید چندین میلیون بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کردند، پول پرداخت کنند. در هر صورت، این مشتریان هستند که تاوان تاخیر خودروسازان و سودجویی‌های آن‌ها و همین‌طور اظهارنظرهای دو پهلو و تصمیم‌گیری‌های غیر قاطعانه‌ی مسئولان را می‌دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. فقط پیگیری قضایی و نخریدن محصولات

  2. واقعان مسئولان ایران خودرو خائن هستن اصلان شماها میدونید خدا چیه اون دنیا چیه شما خداررو اصلان نمیشناسید اون جون بدبختی که رفته سالها کارکرده قرون قرون جمع کرده تا بیاد یه پژو پارس بخره که بتونه بره تو آژانس کار کنه و ازدواج کنه و نون زن و بچه اش رو بده الان چیکار کنه؟؟؟؟

  3. سایپا و ایران خودرو باید برای سابقه و اعتبارشان شده پیش فروش هایی که موعد تحویل آن گذشته بر اساس قیمت گذشته تحویل مردم بدهند

  4. سلام. یاد حرف های آقای رئیس جمهور زمان انتخابات افتادم که گفتن هیچ گرونی رخ نخواهد داد.
    خودروهای بی کیفیت با قیمت های نجومی!!!!!!!!!
    خدایا خواهش می کنم ما را از دست خودروسازهای ملی نجات بده.
    خدایا خواهش می کنم. مکرشون را به خودشون بازگردان.

  5. سلام دوتا عرض داشتم…اول اینکه زمانی دلار رفت تا ۱۸ تومن پارس lx شد ۸۲ تومن تو بازار حالا ک دلار شده ۱۱ بازم ۸۲ تومنه..یعنی چی؟یعنی قیمت بازار رو اینا خودشون تعیین میکنن پس ۵ درصد قیمت بازار چیه اخه بگین قیمت جدیدمان.. دوم اینکه ما برج ۱۲ پارسال ثبت نام کردیم نصف پول اون ماشینو دادیم الان میگن قیمت روز خوب بی انصافای کثیف ما زمانی پول دادیم ک شما دلار ۴۲۰۰ قطعه خریدین الان ب ما چ ک دلار گرون شده این کوتاهی نباید ضررش مردم بدن منم اگ پولم دستم بود الان ۳ برابر شده بود تو این گرونی حتی اگ سیگارم باش میخریدم..خاک تو سرتون ک همه چیتون شده بچاپ بچاپ

  6. سلام دوستان.تر و خدا به همه اطلاع رسانی کنید هیج جای دنیا تا خودرو رو سوار نشی پولی نمیدی. چرا پول میدین تا اینا ورشکسته نشن و هر روز از ما مردم سواری بگیرن .چرا میرین پول میدین به یه ماشین آشغال که ارزش نداره.اگه تو پیش فروش مردم شرکت نمیکردن اینا با وقاحت تمام الان این کار رو نمیکردن.مجبور بودن به خاطر هزینه جاری ماشین بفروشن. الکی بهونه تعدیل نیرو گرفتن. بزار تعدیل کنن تعطیل بشه خراب شده .شما اکه دقت کنین هیچ مدیری تعدیل نمیکنن حقوق هر مدیر برابر با 10 پرسنل تولیده چرا اون مفت خور های بی لیاقت که حتی ماشین تولید خودشون سوار نمیشن رو بیرون نمیکنن؟

  7. واقعا جالبه.ماشینایی که مال خود دولته میخوان اینجوری تو ذهن من و تو جابندازن که دولت و عوامل نقشی تو تعیین قیمت ندارن این شرکت ایران خودرو داره گرون میکنه خودسرانه مثلا مسولا بیگناه هستن.در صورتی که اینا همه دستشون تو یه کاسه هست.پرایدی که دارن به کشورای عربی با بهترین لوازم و از دم قسط به قیمت یه موتور به اونا میدن ولی به من و تو هم کشوریشون به قیمت 35000000 میدن.چرا اینطور شد ؟چرا مردم ما همیشه بی ارزش بودن در جایگاه دولت؟ مقصر اصلی خودمون هستیم ازماست که برماست

  8. واکنش ما مشخصه
    تحریم آشغال نجومی

  9. خاک بر سر هرکی که بخواد این همه پولو به این ماشینا داغون بده به نظرم برگردیم به گذشته سوار شتر شیم بهتر از اینه که این همه جون بکنیم‌ پول جمع کنیم بعد بریزیم تو جیب این مفت خورا

  10. برای خودمات متاسفم…..

  11. واقعا مسولان خسته نباشن

  12. چ توقعانی دارن؟ واقعا انتطار چ واکنشی رو دارن

  13. مملکت خر تو خره دیگ

  14. داستان چیه هررو برا خودشون یه قیمت اعلام میکنن

  15. فکر کنم دیگه روی خوشی رو نبینیم…