قیمت محصولات ایران خودرو

قیمت محصولات ایران خودرو با کدام مجوز افزایش پیدا کرد؟

قیمت محصولات ایران خودرو به صورت خودسرانه افزایش پیدا کرد. این در حالی است که سازمان حمایت در حال بررسی موضوع افزایش قیمت بوده و تاکنون تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و مجوزی صادر نشده است.

خودروسازان داخلی به دلیل نوسان نرخ ارزی با مشکل تولید مواجه شده‌اند و خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند. از این رو سازمان حمایت در حال بررسی موضوع افزایش قیمت است تا میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی را تعیین کند، اما قبل از تصمیم‌گیری این سازمان و صدور هرگونه مجوزی، خودروسازان داخلی از ماه‌ها قبل قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. برای مثال در روزهای گذشته قیمت 3 محصول ایران خودرو با رشد چشمگیری روبه‌رو شد. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

قیمت محصولات ایران خودرو

افزایش نجومی قیمت محصولات ایران خودرو

ایران خودرو طی بخشنامه‌ای، فروش فوری محصولات خود را برای 17 آذر 97 اعلام کرد که بر اساس این بخشنامه، شرایط فروش 4 محصول اعلام شد و قیمت 3 خودرو این شرکت افزایش پیدا کرد. خودروی دانگ فنگ اس 30 نیز برای اولین بار به بازار ایران عرضه خواهد شد. همچنین شرکت بهمن موتور نیز قیمت بسترن B30 را به مقدار چشمگیری افزایش داد. این در حالی است که هنوز سازمان حمایت، تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت خودروها نگرفته است. در جدول زیر قیمت‌های قبلی و جدید محصولات ایران خودرو را مشاهده می‌کنید.

نام خودروقیمت قبلیقیمت جدید (15 آذر 97)میزان افزایش قیمت
پژو پارس اتوماتیک54 میلیون و 802 هزار تومان83 میلیون تومان28 میلیون و 198 هزار تومان
پیکاپ رنو تندر 9039 میلیون و 162 هزار تومان77 میلیون تومان37 میلیون و 838 هزار تومان
وانت آریسان دو گانه سوز31 میلیون و 861 هزار تومان36 میلیون تومان4 میلیون و 139 هزار تومان
دانگ فنگ S30 اتوماتیکاین خودرو برای نخستین بار با قیمت 141 میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود، اما قیمت آن نسبت به رقبای هم‌رده بیشتر است.

سازمان حمایت مسئول قیمت‌گذاری است

پس از اینکه وظیفه قیمت‌گذاری از حیطه اختیارات شورای رقابت برداشته شد، سازمان حمایت موظف شد تا بر اساس میزان نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت دلار، موضوع افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی را بررسی کند، اما پس از ماه‌ها هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است. خودروسازان در حالی به صورت خودسرانه قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته اعلام کرده بود سازمان حمایت از مصرف‌کنندکان و تولیدکنندگان در حال بررسی و رسیدگی قیمت محصولات خودروسازان است و قیمت جدید از سوی این سازمان منتشر خواهد شد. وی افزود باید قیمت خودروها را در بازار کاهش دهیم تا دست دلالان و رانت‌خوران از بازار خودرو کوتاه شود.

قیمت محصولات ایران خودرو

هرچند وزیر صنعت گفته بود قیمت خودروها را کاهش می‌دهیم، اما این اقدام عملی نشده و این وزارتخانه برنامه ویژه‌ای برای کاهش قیمت محصولات خودروسازان اتخاذ نکرده و حتی سازمان حمایت که مسئول بررسی افزایش قیمت خودرو است نیز تصمیمی در این خصوص نگرفته است. از سویی در روز‌های گذشته سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از قول یکی از مسئولان وزارت صنعت عنوان کرده بود رئیس جمهور با موضوع افزایش قیمت خودرو مخالف است، اما رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این خبر گفت رئیس جمهور مخالفتی با افزایش قیمت خودرو ندارد. به طور کلی سازمان حمایت و مسئولان ذی‌ربط در تلاش هستند تا قیمت خودرو را بر اساس نوسان‌های ارزی محاسبه کنند تا هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده متضرر نشوند، اما تاکنون در خصوص این موضوع تصمیمی گرفته نشده و مشخص نیست این اتفاق چه زمانی رخ خواهد می‌دهد.

سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز درباره افزایش قیمت محصولات ایران خودرو گفت طبق اعلام وزیر صنعت، هرگونه افزایش قیمت باید از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام شود و با توجه به این که تاکنون نرخ رسمی از سوی این سازمان اعلام نشده، هرگونه افزایش قیمت، تخلف است و گران‌فروشی محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. خاک بر سرما بکنن که شدیم گاو هنوز گاو 4 کیلو شیر میده ما که نه عرضه داریم نه غیرت هر چه سرمون میاد از بی عرضگییمونه رئیس جمهور هم نه بو داره نه خاصیت کی اینو سرکار آورده که دهن ملتو سرویس کنه من نمی‌دونم همش زور گویی همش چپاول همش غارت همه دزدی هرچی میکشیم از خودمونه از ماست که بر ماست

  2. قیمت دلار یا عرض بهانه های مختلفی هست برای اینکه دولت بتواند با فروش محصولات خود به چند برابر قیمت .. کسری و کمبودهای خود را از جیب مبارک مردم جبران کند .
    اگه شما و ما نخریم مطمئن باشید برای تامین حقوق خود و پرسنل مجبور به کم کردن قیمت شوند .
    ولی تا زمانی که شما استقبال و ثبت نام میکنید خوده دولت از این مسئله خرسند و راضی هست چون هم محصولات ایران خودرو چند برابر فروش میره و هم سود کلونی عاید دولت میشه . پس فراموش نکنید ما دقیقا در دعوای زر گری قرار گرفتیم .

  3. “به طور کلی سازمان حمایت و مسئولان ذی‌ربط در تلاش هستند تا قیمت خودرو را بر اساس نوسان‌های ارزی محاسبه کنند تا هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده متضرر نشود”
    هرجور حساب میکنم مصرف کننده تو پاچش رفته…
    فک کنم بعد از اندونزی بدبخت ترین مردم دنیا هستیم…

  4. آشغال که میزنه
    الانم همه رو به هیچی حساب کرده برای افزایش قیمتش…قشنگ معلومه گردنش کلفته
    پشتش شدیدا به یه جا گرمه

  5. مجوز اینجا چی کارس

  6. تیتر میزنن طرف با افزایش قیمت مخالفت کرد ! ( الکی برا گول زدن مردم یعنی ما نمیخوایم گرون شه ) بعد پشت صحنه به خودروساز میگن قیمتو ببر بالا ! درضمن گزینه دیگه ای ندارن ، مجبورن قیمتو بکشن بالا ، تحریم تازه اولشه

  7. مملکته ما چهل ساله که شده مملکت گل و بلبل،هر کی هر کی و بی نظم و بی صاحب

  8. با مجوز گردن کلفت. 100 میلیون اضافه کنه، مگه رقیب دارن که بخوان بترسن

  9. توی ایران یکی حرف از مجوز بزنه عقلش تاپ داره …!
    ایران؟
    مجوز؟
    خخخخ😂😂😂

    • بسه دیگ شماها ک لالایی بلدین چرا خودتون بیدارید
      بجا حرف و شعار دادنای الکی خودتون یه تکونی با اوضاتون بدین کم بزنید تو سر ایران

  10. تووی این خرابشدۀ بیصاحاب هرکی هرسازی دلش خواست میزنه؛ مجوز چی؟ کشک چی؟
    مجوز فقط برا بردگان مزدبگیره؛ نه اینا که خدایی میکنن!

  11. یا خدا قیمتا سر بع فلک کشیده اخه تندر ۷۷ تومنننن؟

  12. مگ اصلا نیازی ب مجوز بوده؟