جنگنده F-16

چرا F-16 با وجود سرعت کمتر از F-4E همچنان جنگنده برتر محسوب می‌شود؟

با وجود آنکه جنگنده F-4E فانتوم II از سرعت بالاتری برخوردار است، اما برتری F-16 در سایر جنبه‌ها، این جت جنگنده را به گزینه‌ای بی‌رقیب در نبردهای هوایی مدرن تبدیل کرده است.

جنگنده McDonnell Douglas F-4 Phantom II (مک‌دانل داگلاس F-4 فانتوم II) که از ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۸ در ارتش آمریکا خدمت کرد، با سرعت ۱٬۴۸۵ مایل بر ساعت، جنگنده‌ای بسیار سریع بود. اما با ورود F-16 Fighting Falcon (اف-۱۶ فایتینگ فالکن)، این جت نسل سومی کنار گذاشته شد. راز برتری F-16 در چیست؟

برتری فناوری و نسل چهارم F-16

جنگنده F-16 به دلیل اویونیک قرن بیست و یکمی خود، شامل لینک‌های ماهواره‌ای و سیستم‌های هدف‌گیری دقیق، بر F-4E فانتوم II برتری دارد. این جنگنده یک نسل چهارم است، در حالی که F-4E نسل سوم محسوب می‌شود؛ همین تفاوت نسلی، آن را برای عصر دیجیتال و پهپادها مناسب‌تر می‌سازد.

جنگنده F-16

چابکی، وزن سبک و آینده نگری در طراحی F-16

جنگنده F-16 بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر از F-4E است؛ با وزن ۲۷٬۰۹۹ پوند در مقابل ۵۵٬۹۵۷ پوند برای فانتوم II (Phantom II) با بار رزمی. این جت جنگنده همچنین راداری با برد بهتر از پیشرفته‌ترین مدل‌های F-4G “Wild Weasels” (وایلد ویزل) دارد. نسخه Block 70/72 این جنگنده با F-22 و F-35 یکپارچه شده و لاکهید مارتین (Lockheed Martin) برنامه دارد تا سال ۲۰۶۰ از آن استفاده کند.

همچنین بخوانید
69 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات

واز واقعا درسته

روحش شاد، قرار بود تعداد زیادی از این هواپیماها وارد نیروی هوایی ما شوند نه اینکه به کشور ما حمله کنند

فقط ویدیو های عملکرد اف 35 رو دیدم اگر آمریکا 500 تا اف 16 و اف 14 هم میداد فایده ای نداشت اف 35 به راحتی شکارشان میکند!
(مثل مقایسه عقاب اف 35 با گنجشگ اف16) شما الان دیگه باید به فکر ساخت جنگنده نسل 5 برای رقابت با نیروی هوایی بروز دنیا باشی که وقت و بودجه برای توسعه میخواد
مثل سوخو 57 روسی یا جی 35 چین
اونا بهترین جنگنده شون رو هیچ وقت تحویل ایران نمیدن چون وگرنه تایوان و اوکراین هم به اف 35 مجهز میشن و کارشون سخت میشه!

عزیزان بهتره یکم تحقیق کنید بعد چرت و پرت بگید توهمین جنگ بعد ترور رهبر عزیزمون سوخو ۳۵ رفتن هرچی سامانه تادو پاتریوت و نمیدونم چی چی یو زدن بعدشم الان ایران داره به روسیه قرامت میده چرا چون زیر ساخت هایه سوخو ۳۵ رو همه رو زدن ترکودن وگرنه الان ۱۶ فروند داره تو روسیه خاک میخوره وروسیه داره قرامت میگره که چرا نمیبری چون زیر ساخت نداره کجا بیاره کدوم اشیانه با کدوم لوجستیک برا بلند شدن بیاره الانم که میخوان از قزاقستان برن میگ ۳۱.۲۹ و سوخو ۳۰ .۲۷ و دست دو بیارن چرا چون صفرش ۸۰ میلیونه دست دو دو الا ۱۶ میلیونه وبرا صفرش ۷ سال طول میکشه تا صفر تا صدش ولی برا دست دو نهایتا ۷ یا ۱۲ ماه و مطمعن باشید تا قماش روحانی یو پزشکیانو عارف و امثالهم هست ما نیازی به دشمن نداریم رهبر شهید درست قبل شهادتشون فرمودند که این سری مواظب فتنه مسئولین باید باشین انگار میدونست که خودش نیست دیگه که تاکیدن فرمودن باشین پس کی میخوایین بیدار شین باید رهبرو از دست میدادیم تا خوابیده ها بیدار بشن واقعا ما در حق رهبرمون اون دنیا باید جواب پس بدیم درست همون مصیبتایی که سره امام علی ع اومده بود بلکه صد برابر بدتر سره ایشون اومد دنیا از بصیرت و اگاهیو کمالات ایشون در عجب بود اون وقت مردم خودمون علیه ایشون شعار می دادن ننگ بر ما چه کردیم البته بتره بگم چه کردند بعضی طلهه وزبییر ها

خب اگر اینطوریاست باید همه کشورا برن جنگنده دست دو بخرن که

آره خوب فقط تو خوبی و دار و دسته جلیلی، بقیه همه بدن، الان تو این جنگ کدوم مسئول کوتاهی کرده؟؟ کلی خسارت به کشور وارد شده ولی امثال شما ها میگید بازم جنگ تا بی نهایت زمان باید ادامه پیدا کنه ولی نمیگید همین الان کشور چند سال به خاطر دو تا جنگ گذشته عقب افتاد و اینکه چقدر نارضایتی مردم زیاد شده از بالا رفتن قیمت ها و بیکار شدن تعداد زیادی از هموطنان که تا حالا فکری به حالشون نشده جز اینکه صبر کنن کارخونه ها و شرکت هایی که توش کار میکردن و صدمه خوردن یواش یواش درست بشن بعد از اون برگردن سر کار حالا با ادامه جنگ و وارد شدن تلفات بیشتر به کشور و بیکار شدن تعداد بیشتری از مردم چه قدر نارضایتی تو کشور زیاد میشه، اونوقت دوباره مردم معترض مجبور میشن بیان تو خیابون و دشمن هم از اعتراض مردم سواستفاده میکنه و بعدشم دیگه قابل پیش بینی هست پس بخاطر خدا اینقدر بر طبل جنگ نزنید، دشمن حمله کرد به ما و خیلی خوب هم جوابشون رو دادیم دیگه بیشتر از این می‌خوایم چکار کنیم؟

رهبر عزیزمون.از طرف ملت حرف نزن.از جانب خودت سخن بگو .چون همه مثل تو آخورشون چرب نیست

چون مثل پراید سلطان بهترین است👉

تمام ملت ایران به فانتوم بدهکارند چون این جنگنده ایران رو نجات داد هنوزم اف4 چیزی برای گفتن داره شک نکنید

اصل این مبحث از اونجایی شروع شد که شخصی که ظاهراً جایگاه اطلاع رسانی واسه خودش داره.دوچار این ابهام شد که سرعت جنگنده رابطه مستقیم با کیفیت و تکنولوژی داره و جنگنده های برتر غالبا سریعتر هستند!؟وجالبه که این ابهام ذهنی خودش رو یک اصل اثبات شده فرض کرده و نمونه های خلاف این مبنا رو عجیب و در خور تامل که چرا f16که یواشتره برتر از f4که تندتره؟

شاید مسخره کنید اما حرف راست رو باید گفت یکی از دلیل اصلی که بنظرم ایالات متحده آمریکا این جنگ رو شروع کرده
میخواد کل ایران رو تا چند سال آینده اشغال کنه و بعد از چپاول و غارتش دو پایگاه همینجا بسازه برای حمله به روسیه
حتی در دوره پهلوی همین تصمیم رو داشتن میخواستن چندصدتا جنگنده بریزن تو ایران که (مثل تایوان دژ و قلعه جدیدشون شده مقابل چین)
آمریکایی ها هیچ وقت مستقیم با یک کشور اتمی درنمیفتن به یک قرارگاه ثالث نیاز دارن و کجا بهتر از ایران. اوکراین که از غرب پشتیبانی لجستیک و تجهیزاتی دارند این طرف هم که از جنوب بهشون حمله ور شن ژاپن رو هم سر همین دو جزیره اش دارن تشویقش میکنن که با روس ها اژ شرق وارد جنگ شن
و این محاصره نظامی به ضرر همه است
این برنامه حداقل 20-30 ساله ای هست حالا میخندی بخند همون طور که صهیون ها 80 سال پیش ریختن تو فلسطین و همه گفتن اینا که چند تا آواره دست خالی هستن امروز پایگاه آمریکا و آفت منطقه شدند
تنها راهش همینه که روسیه در جنگ اوکراین پیروز شه و جزایر کوریل رو صاحب شه معادلات شون بهم خواهد ریخت ایران هم نجات پیدا خواهد کرد

مثل اینکه بنویسید چرا خب 405 میتونه به سرعت سانتافه برسه اما ماشین خیلی ضعیف تری هست (برنخوره به 405 ها این فقط مثال بود و قصدی بر توهین نیست)
حالا جنگنده نسل 3 رو با 4 یا 4.5 مقایسه داری نتیجه و خود مقاله معلومه هست

F4را خلبانهای ایرانی سرتر ازf16:f22:f35و…..کرده و درش شکی نیست

ابن چه مطلب چرندی بود؟! خب یکی از اون یکی جدیدتره و بهتره دیگه!

اول بخاطر خلبان با تجربه وF16قبلآ ساخته شده بوده برای آینده از لحاظ تکنولوژی وایو دینامیک

F16 با F4 قابل مقایسه نیس F16 یه مانوری میزنه که F4 بزنه میری.نه تو خودش

دفعه بعد ۳۰ میلیون جانفدا از راب دادن اگه خود داری نکنن کسی مثل پزشکیان ریس جمهور نمیشه.کافیه شما ۳۰ رو بدین به مثلا جلیلی

حتما رای میدم تا مردی مانند پزشکیان را در مسند کار ببینم چون مستقل است

خخخخ پزشکیان مستقله جک جدید بود

بی بته ها از اف ۱۶ تمجید می کنید خاک کاهو بر سرتان وطن فروش ها.

خفه شو اسکل…تو به ننه خودتم شک داری حتمن…چه ربطی داشت…بحث تکنولوژیه.چه ربطی به وطن فروشی داشت آخه الاغ

اف ۴ تو جنگ ویتنام ۱۱ بار توسط میگ ۱۷ نسل اولی شکار شد ، بعد اونوقت با اف ۱۶ که یه نسل ازش بالاتر مقایسه میکنید
بهترین مقایسه با اف ۴ میگ ۲۳ هست

همین اف ۴ دست خلبان ایرانی پایگاه امریکا تو کویت و قطر رو بمباران کرد و به سلامت برگشت

میدانید چرا اف ۴ یا همان فانتوم از اف ۱ف بهتر است ؟ به همان دلیل که شما از من بهترید .

بدلیل کارآمد بودن خیلی بیشت

خب رادار و تجهیزاتش قدیمیه دیگه اینم دیگه بررسی نمیخواد که

اگه پزشکیان رئیس جمهور نبود نشون مردم میدادن جنگنده هامون و از سوخو57 و جی 20 و جی 35 تا جنگنده کوثر نسل 4.5 و کوثر 2 و جنگنده نسل پنجم ایرانی حیییف نیروی هوایی نمیتونه مدارک و فیلم داگ فایت های انواع جنگنده نسل 4.5 از فانتوم اف 4 و اف 14 ساخت داخلی یا مدرن نیزه شده که حتی رادارهای انروزی توان پیدا کردن این جنگنده ها رو ندارن بخاطر فناوری متالورژی مواد و رنگ های جاذب راداری….. کاری کردن که تموم مدل های جنگنده های غربی رو ایران تونسته شکار کنه

چی میگی عمو؟!!
این لاطاعلات چیه از خودت درمیاری؟
چرا اطلاعات نادرست و مضحک به خورد مردم میدی؟ مگه مجبوری؟!!!

خوب چرت و پرت میگید شما دارید جنگندهای جنگ جهانی دوم مثل قاهره و غیره ایران رو با اف 35 و اف 22 لاکهید یکی میکنید شما چه مفلوکایی هستید هنوز انهدام اف 4 توسط اف 35 فیلمهاش هست خخخخ

داداش بگو از کجا میخری ما هم بریم بخریم

چقدر بی منطق به پزشکیان چه ربطی داره اون جنگنده های خیالی که شما گفتید اگر الان بدرد نخوره پس چه زمانی بهره‌ برداری یا پرده برداری بشه
لطفا از سخنان تفرقه ب انگیز خودداری کنید در این برهه ی حساس کشور

چیمیگی ایران نه بهش سوخو میدن نه جی ۲۰ کوثر هم وسط رزمایش مورد میوفته زمین تازه ایران موشک ۵۰ سال پیش اف ۱۴ رد نتونسته کاملا مهندسی معکوس کنه دوران فانتوم ها گذشته انقدر هم سنگین هستن اف ۱۴ ها هم آنقدر کمبود قطعات براشون هست که از ۸۰ تا بعد جنگ ایران و عراق شد ۲۰ تا خیلی هم تو این دوتا جنگ هدف قرار گرفت

عوارض مصرف شیشه میشه همین نظرات

آها پس بخاطر همین بود که جنگنده های اسرائیلی در عمق آسمان پایتخت هر غلطی کردند ، از خواب توهم خارج شدن منطق می خواهد

عمو چیزی مصرف میکنی ؟ساقیتو عوض کن

گاوی نه واقعا گاویی پس کجا بود تو این جنگ زمینی کار میکنن خخخخ الحق طرفدار گاوهای ای تو که خود گاوی

چی میگی برا خودت

فقط آذرخش و قاهر ۳۱۳ که در جنگ های ایران و اسرائیل هم خوش درخشیدند

فعععکککک نکنن

مهمتر از همه خلبانه…… ایران سال چند F14 داشت؟؟….

شهلا و شهره ام خوش درخشیدن

ان جنگنده اف۵ که میگید،از توانمند بودن خلبان بوده که هوشمندانه عمل کرده…تمام مسیر دقیق بررسی کرده که چگونه عمل کند،تا رادارها پیداش نکنند

فعلا میگن سوخو خریدن ،البته ۵۰ درصد کار انجام شده،طرف رفت خواستگاری گفتن چی شد گفت من راضی بودم ،۵۰ درصد کار انجام شده

روسیه نیاز به این دارد که پهباد های شاهد ۱۳۶ را خریداری کند و نیروی هوایی ایران هم برای ۳۰ سال پیش است و قدیمی است و ایران نیاز دارد به جنگنده های سوخو روسیه به همین دلیل گفته میشود که تا به حال ۵۰ درصد کار انجام شده و تا به حال یک دسته از شاهد های ایران به سمت روسیه روانه شدند و خلبان های ایرانی برای خلبانی برای هواپیما های سوخو پیشرفته ی روسیه به مسکو رفتند تا در آنجا با وسایل آشنا شوند و خلبانی را یاد بگیرند چون در ایران این امکان یادگیری خلبان سوخو نیست و آخرین خبرها ناشی از آماده سازی سوخو ها برای ارسال به ایران است ایران قبلا تعدادی سوخو داشت و هنوز در آشیانه هایش هست اما تعداد بسیار کمی است و به حساب نمی آید و ایرانی ها هم خلبان های خوب هنوز برای سوخو ندارند
بزرگترین خطر برای ایالات متحده ی آمریکا این است که همکاری ایران با روسیه و چین این پیوند برای آمریکا خطرناک است و زنگ خطری برای آمریکا آمریکا که از سال ۲۰۲۴ از رتبه ی یک ابر قدرتی جهان به سومین رتبه کاهش یافته و روسیه اولین ابر قدرت و چین دومین ابر قدرت و ایران هم بعد از اینها چهارمین ابر قدرت جهانی است و مهمترین برگ برنده ی ایران که تازه ایران رو کرده تنگه هرمز است که مهمترین تنگه ی دنیا است و ۲۰درصد نفت سالانه ی جهان از این تنگه رد میشود و ۱۰ درصد انرژی جهان سالانه از این شاهرگ انرژی جهان عبور میکند که بدست جمهوری اسلامی ایران است

خوبی داداش حالت خوبه؟ روسیه خودش کارخانه ساخت ۱۳۶ رو داره تکنولوژیشو خرید رفت الان دیگه نیازی به خریدش نداره

چی میزنی
اگه چیزی جایی بود…. یاک آموزشی را به جنگ f35 نمیفرساندن

برس بداد۵تا

آرزودارم کشورم بهترین جنگنده دنیاراخریداری کند اما این آرزو با وجود مشاورین نظامی ما به یأس تبدیل شده بارها من وامثالهم دراین باره کامنت گذاشتیم امافقط به موشک چسبیدیم صدالبت که پیشرفتهای موشکی بسیار موثر وبازدارنده است اما بیشترحالت تدافعی داره وماباید قدم های بهتری برداریم شایدابن آرزو رابنده به گور ببرم جنگنده سوخوی ۳۰ نسل چهارمحسوب میشه چرا سوخوی ۳۵ ویا ۷۵نه …..

چون ما تحریم هستیم.هیچ کشوری به ما نمیفروشه.

دلایل زیادی هست که ما هواپیما نساختیم چون در اینجا نمیگنجد، نمیگویم. ولی در آینده نزدیک بهترین جنگنده های دنیا را میسازیم بخاطر اون الان هم دنبال خرید تعداد بیشتر نیستیم.و همچنین اینو بدون ایران با همین موشکها به دشمنانش پیروز شد.

اصلا نیاز نیست ایران جنگنده بسازد چون ساخت جنگنده طول می‌کشه و پول زیادی هم میبره بعد هم در آینده نیاز به جنگنده نیست چون جنگ ها با ماشین انجام میشود نه با خلبان این برتری ایران است که در همین جنگ ها توانسته که جلوی کشوری که هم بزرگتر و هم با بوجه ی نظامی خیلی بیشتر قد علم کنه و بتوان بجنگه که در همین عملیات ها و جنگ رمضان ایران توانسته با یک شاهد ۱۳۶ که حداکثر ۲۰/۰۰۰دلار برای ایران پول هست میره و هواپیمای پیشرفته و ۷۰۰ملیون دلاری آمریکا را از بین ببرد یا با یک موشک پدافند باور ۳۷۳ که معادل ۱عدد F35 با ۱۰۰ برابر یک موشک پدافند باور ۳۷۳ یعنی هر یک F35برابر با ۱۰۰
موشک پدافند باور ۳۷۳ ایران است و ایران میتواند با یک عدد موشک پدافند یک F35آمریکایی را که ۱۰۰برابر پول از آمریکا میبرد را از بین ببرد

دیگر عرضی ندارم
خداحافظ

هه.شما خیال کن پیروز شدیم….استدلالات شما از پیروزی چیه؟من فکر میکنم سطح تجزیه و تحلیل شما،در حد دبستان باشه….

کدام هواپیما700ملیون دلاره الکی نرخ روبالا نبر عامو جان

باور ۳۷۳ چنتا اف ۳۵ شکار کرد واقعا ؟

نیازی نیست

چرا سوخو چرا اصن روسیه که مثل زالو افتاده به جونمون

حقا که ورزشی هستین

مهمتر از جنگنده خلبانش هست که سالها آموزش و تمرین میخواد برای همین کشورها به سمت پهباد و هواپیمای بدون سرنشین میرن ما هم چسبیدیم به موشک چون خلبان نمیخواد البته که جنگنده خوب هم لازم داریم مخصوصا برای دفاع

چون سوخت کمتری میبره

تا دقیقه ۹۰ خوب اومدا،ولی آخرش گند زد

این سوخو 75 از کجا اورد ، میگن وزارت دفاع روسیه گرفتن که این سوخو 75 کجا پنهان کردی

همون پراید 111 هست سایپا چراغش عوض کرده شده سوخو 75خخخخ

چون از کار افتاده است

فقط فانتوم… فقط نیرو هوایی …فقط ارتش

آدم قدیمی

جالبه،که تا خبر شکست اف ۱۶ از اف ۴ ایرانی پخش شد،خبرهای این چنینی دوباره راه افتاد

کدوم خبر

دقیقا کجا شکست خورد بگو بدونیم واقعا مفلوک هستی وقتی قبول کنی شکست رو میتونی راه درست رو انتخاب کنی یا هواپیما وجود نکرد پرواز کنه زمین گیر شده بود نیروی هوایی ایران آسمان ما هم شکر خدا شده بود لنگ الکسیس دشمن هر کی حال میکرد میومد داخل تهران با ارتفاع پایین میزد می‌رفت دیگه من با چشمای خودم پرواز هواپیما رو دیدیم لطفا شعر کنید سامانه پدافند ما هم که ریده بود

دقیقا آزادگان به سمت خلیج فارس که میری قبل از عوارضی اونجا شکست خورده