مصرف کیسه های پلاستیکی

کاهش 80 درصدی مصرف کیسه های پلاستیکی در استرالیا ظرف تنها 3 ماه

استرالیا توانسته است میزان مصرف کیسه های پلاستیکی خود را ظرف سه ماه، 80 درصد کاهش دهد. ظاهرا این کار به کمک دو سوپرمارکت زنجیره‌ای انجام شده است.

اعتیاد بشر به استفاده از پلاستیک، به شکلی روزافزون در حال افزایش بوده و بسیاری از بخش‌های اقیانوس‌ها به مدفن زباله تبدیل شده است. کیسه های پلاستیکی با استفاده از نفت خام تولید می‌شوند و قرن‌ها طول می‌کشد تجزیه شوند. هرچند، شواهد نشان می‌دهد با تغییر خط‌مشی‌ها و الگوی رفتاری می‌توان تا حدی از انبار شدن این مواد جلوگیری کرد. گاردین در گزارشی جدید از کاهش 80 درصدی مصرف کیسه های پلاستیکی در استرالیا خبر داده است. به نظر می‌رسد علت اصلی این اتفاق، قانونی بود که دو مورد از بزرگترین سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای استرالیا بابت ممنوعیت استفاده از کیسه های پلاستیکی به آن عمل کرده‌اند.

ضرردهی کولس و وولورث در ابتدای مسیر کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی

آگوست سال جاری میلادی، وضعیت انباشت زباله‌های پلاستیکی در استرالیا به حدی بالا بود که سبب شد همه در مورد این مشکل صحبت کنند. در همین حال، دو خرده‌فروش بزرگ این کشور یعنی کولس (Coles) و وولورث (Woolworth) متعهد عدم استفاده از پلاستیک در تابستان گذشته شدند. در ابتدا، شرایط سخت‌تر از چیزی بود که تصور می‌شد؛ وولورث بابت کاهش فروش، این جریان را محکوم کرد و کولس نیز برای مدتی هزینه کیسه‌ها را از مشتریان دریافت می‌کرد.

اما چند ماه بعد، انجمن ملی خرده‌فروشی استرالیا طی گزارشی مخصوص در مورد نتیجه این تصمیم‌گیری، از جلوگیری از ورود حدود 1.5 میلیارد کیسه پلاستیکی به طبیعت خبر داد.

مصرف کیسه های پلاستیکی

اکتبر امسال، اتحادیه اروپا از رای به قانونی جدید برای منع کامل استفاده از کیسه های یک‌بار مصرف تا سال 2021 خبر داد؛ قانونی که البته هنوز به تایید اعضای آن نرسیده است. در همین حال، حرکت فروشگاه‌های کولس و وولورث نشان می‌دهد که اقدامات کوچک خرده‌فروشان تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

David Stout از انجمن ملی خرده‌فروشی استرالیا طی گفتگویی با گادرین، ضمن اشاره به نیاز به مسئولیت‌پذیری افراد در قبال این موضوع، گفت از این به بعد «فشار بسیار زیادتری بابت چیزی که مصرف می‌کنیم، بر دوش همه ما خواهد بود.»

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. به این میگن فرهنگ

  2. خیلی دارن پیشرفت میکنن تو همه عرصه ها حتی فرهنگی باید مسلمونشون کنیم به فنا برن

  3. خدایی خیلی با فرهنگ و باسوادن

  4. فرد مسئولیت پذیر تو ایران ی چیزی در حد میدا کردن ادم فضایی رو زمینه

  5. بله اصل تعجبی هم نداره از کشوری با اینهمه شعور

    • توی ایران پلاستیک نابود رن محیط زیسته و نابود گر بدن مردمم هست
      ولی دولت و هیچ شهرداری هیچ کاری نمیکنه میگن پاکت گرونه راستم میگن
      ولی باید تعرفه دار شه مو قیمت دولتی ییدا کنه

  6. بیا فرهنگ سازی به این میگن