بارش شهابی ربعی

بارش شهابی ربعی را در این شب‌ها از دست ندهید

بارش شهابی ربعی به عنوان پربارش‌ترین شهاب باران فصل زمستان شناخته می‌شود. علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند در شامگاه 13 و 14 دی‌ماه 1397 این پدیده زیبا را در آسمان مشاهده کنند.

علی آزادگان، یکی از کارشناسان حوزه نجوم ایران عنوان کرد بارش شهابی ربعی به عنوان پربارش‌ترین شهاب باران فصل زمستان شناخته می‌شود و اوج بارش آن نیز در روز شامگاه 13 دی‌ماه و سحرگاه 14 دی‌ماه سال جاری خواهد بود. علاقه‌مندان به رصد باید توجه داشته باشند که این بارش شهابی بر خلاف بارش‌ شهابی برساوشی و جوزایی در تمام طول شب برقرار نخواهد بود و فقط در مدت‌زمان کوتاهی در آسمان شب به اوج و به پایان می‌رسد؛ زیرا توده ذرات منشا بارش شهابی‌ ربعی نازک بوده و اگر مدار کره زمین نیز مقداری جابه‌جا شود نرخ ساعتی سرسویی آن به مقدار زیادی کم و زیاد می‌شود.

بارش شهابی ربعی

زمان دقیق مشاهده بارش شهابی ربعی

علی آزادگان در ادامه عنوان کرد نام بارش شهابی ربعی از صورت فلکی ربع انتخاب شده، اما انجمن نجوم در سال 1992 آن را در فهرست صورت فلکی قرار نداده است و این صورت فلکی دیگر وجود ندارد. سیارک 2003EH به عنوان منشا این بارش شهابی شناخته می‌شود و کانون آن نیز در مرز شمالی صورت فلکی عوا قرار دارد.

بر اساس پیش‌بینی سازمان بین‌المللی شهاب، در ساعت 5 صبح روز جمعه 14 دی‌ماه سال جاری شاهد اوج بارش‌ شهابی ربعی خواهیم بود و ساعت سرسویی این شهاب باران 50 تا 100 شهاب در ساعت خواهد بود. البته زمان دقیق شروع بارش‌ شهابی ربعی مشخص نیست و علاقه‌مندان برای رصد آن باید در تمام طول شب به آسمان نگاه کنند. میانگین سرعت شهاب‌های بارش شهابی ربعی در برابر زمین حدود 41 کیومتر بر ساعت است که نسبت به سایر بارش های شهابی سرعت بسیار کمی محسوب می‌شود. این بارش از روز 7 دی‌ماه 97 شروع شده و در روز 13 و 14 دی‌ماه به اوج خود رسیده و سرانجام در 29 دی‌ماه به پایان می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. حتما میبینم ممنون

  2. هوا که همش ابریه