چند راهکار ساده برای دوبرابر کردن عمر باتری اسمارت فون شما

اسمارت فون های امروزی با صفحه نمایش های بزرگ و کیفیت تصویری بالا، مسلماً مصرف باطری بیشتری نسبت به گوشی های غیر لمسی چند سال پیش دارند. به راستی چطور میتوان مدت زمان مفید باطری یک اسمارت فون مدرن را افزایش داد؟

اگر حدود 10 سال پیش را به خاطر داشته باشید و با گوشی هایی مانند Alcatel OneTouch 511 کار کرده باشید حتماً به خاطر دارید که در کنار دکمه های نامناسب و صفحه نمایش تک رنگش، یکی دو قابلیت جالب هم داشت از جمله بازی های از پیش لود شده و از همه مهمتر، باطری پر قدرتی که در این گوشی وجود داشت.

باطری این گوشی میتوانست به راحتی و بدون رعایت کردن مدت زمان مکالمه و یا استفاده های دیگر از گوشی تا 6 روز دوام بیاورد. تصور کنید حالا بعد از حدود 10 سال به یکباره با یک اسمارت فون امروزی کار کنید. چه تفاوت بزرگی را بین آنها احساس خواهید کرد؟

بله درست حدس زدید؛ ظرفیت باطری. مطمئناً خودتان تجربه کرده اید و یا از دوستانتان شنیده اید که باطری اسمارت فونهای جدید مانند Samsung Galaxy K Zoom که که امکاناتی مانند دوربین قوی و صفحه نمایش بزرگ را به همراه دارد حتی در حالت محافظه کارانه کمتر از یک روز دوام می آورد.

روشن است که شارژ کردن مکرر یک اسمارت فون بسیار آزار دهنده است اما اگر کمی دقت کنید خواهید دید که ویژگی های زیادی در اسمارت فون های جدید وجود دارند که همیشه مورد نیاز نیستند و با غیر فعال کردن آنها میتوانید مدت زمان مفید باطری را نزدیک به دو برابر بالا ببرید.

حال با در نظر گرفتن اینکه بخواهیم از یک اسمارت فون مجهز امروزی نهایت استفاده موثر را ببریم چه گزینه ها و یا ویژگی هایی وجود دارند که بتوان از آنها چشم پوشی کرد و در عین حال اسمارت فون را به یک وسیله بی ارزش و بدون کارآیی هم تبدیل نکرد و از طرفی طول عمر باطری را هم بالاتر برد.

مثلاً شاید دوست داشته باشید گوشی را طوری بهینه سازی کنید که امکاناتی نظیر دریافت ایمیل، آپلود عکسها بر روی فضای مجازی و یا اتصال به شبکه های WiFi را فعال نگه داشته و در عین حال از هیچ نرم افزار Task Killer و یا بهینه ساز باطری هم استفاده نکنید.

در این راهنما از همان اسمارت فون Samsung Galaxy K Zoom به عنوان نمونه استفاده میکنیم اما بیشتر مثالهای آورده شده، کلی هستند و گذشته از نسخه سیستم عامل اندروید و امکانات گوشی، برای اکثر اسمارت فون های جدید اندرویدی قابل پیاده سازی هستند.

کاهش روشنایی صفحه نمایش

در بسیاری از اسمارت فون های جدید از جمله Galaxy K Zoom امکان کاهش دادن شدت روشنایی صفحه وجود دارد. در این گوشی میتوان روشنایی نمایشگر را به راحتی تا 3 درجه کمتر از حالت پیش فرض هم پایین آورید و با این حال حتی در محیط های روشن هم از خوانایی کامل صفحه نمایش لذت ببرید.

تعویض تصویر زمینه

همانطور که میدانید در صفحه نمایش های Super AMOLED انرژی مصرف شده توسط هر پیکسل رابطه مستقیمی با میزان روشنایی آن دارد بنابر این هر چقدر تصویر زمینه شما از بافت روشنتری برخوردار باشد باطری بیشتری هم مصرف خواهد شد و هر چقدر پیکسل ها تاریک تر باشند طبیعتاً انرژی کمتری از باطری گرفته خواهد شد.

شما با جاگزینی تصویر پس زمینه صفحه اصلی با یک تصویر تیره تر میتوانید تا حد زیادی از مصرف بیهوده باطری جلوگیری کنید. بهتر از همه، حذف تصویر و استفاده از یک رنگ مشکی و یکنواخت است که در این حالت، هم خوانایی فونتها افزایش پیدا میکند و هم مصرف انرژی به حداقل میرسد.

البته میتوانید تصویر مناسبی را برای حالت قفل صفحه انتخاب کنید که زمانی که صفحه نمایش در حالت غیر فعال است زیاد خسته کننده به نظر نرسد.

غیر فعال کردن Sync برای سرویس های غیر ضروری

اگر اکانت گوگل دارید حتماً به قسمت تنظیمات اکانت خودتان سری بزنید و سرویس های غیر ضروری را که در حال حاضر از آنها استفاده نمیکنید غیر فعال کنید و تنها سرویس های ضروری را فعال نگه دارید. این کار مقدار زیادی از منابع سیستم رو آزاد خواهد کرد.

برای دسترسی به تنظیمات اکانت گوگل از مسیر زیر استفاده کنید:

Settings > Accounts > Google

سرویس مکان یاب گوگل را غیر فعال کنید

اگر در منطقه ای زندگی میکنید سرویس Google Now در دسترس شما نیست و یا مثلاً نیازی به اطلاعات ترافیک جاده ها و یا مکان نمای اتومبیل شخصی تان ندارید بهتر است کلاً این سرویس را نیز غیر فعال کنید. این دو سرویس علی رغم اطلاع رسانی خوبی که دارند بهتر است تنها در صورت نیاز ضروری روشن بمانند.

تنظیمات Location به راحتی از قسمت Settings قابل دسترسی است. برای دستیابی به این تنظیمات از آدرس زیر وارد شوید و آنها را خاموش نمایید:

Settings > Location

غیر فعال کردن اپلیکیشن های اضافی

اسمارت فون Galaxy K Zoom هم مانند بیشتر اسمارت فون های اندرویدی، حاوی تعداد زیادی برنامه فعال است که بیشتر آنها مورد نیاز روزمره ما نیستند. مثلاً برنامه Google Play Movies و یا Google Drive از جمله نرم افزار هایی هستند که بیشتر اوقات بلا استفاده هستند.

برنامه هایی مثل Google Play Movies همیشه اصطلاحاً در حالت Wakelock به سر میبرند و چون نیاز دارند که از بعضی منابع سیستمی به طور دائم استفاده کنند، اجازه وارد شدن اسمارت فون به حالت sleep کامل را نمیدهند.

بنابراین اگر دیدید باطری گوشی شما شب، هنگام خوابیدن 50 درصد پر است اما صبح موقع بیدار شدن با یک اسمارت فون خاموش مواجه میشوید، بدانید که یکی از مقصر های اصلی، همین برنامه هایی هستند که از مکانیزم wakelock استفاده میکنند.

شما میتوانید از آدرس زیر به محل تنظیمات اپلیکیشن ها رفته و آنها را خاموش کند:

Settings > Application manager

نگران نباشید. هر زمان که نیاز به استفاده از این برنامه ها داشتید میتوانید دوباره آنها را موقتاً فعال کرده و پس از استفاده دوباره آنها را خاموش کنید. این کار نیز به نوبه خود مقداری در مصرف باطری صرفه جویی خواهد کرد.

غیر فعال کردن انیمیشن ها

هر بار که شما منویی را باز میکنید و یا از یک لیست کرکره ای استفاده میکنید مقداری از انرژی باطری به SoC منتقل میشود تا حرکات باز و بسته شدن منو ها را با یک جلوه حرکتی زیبا به نمایش بگذارد. برای کاهش دادن بار مصرفی که بر روی پردازنده SoC وارد میشود میتوان این انیمیشن را غیر فعال کرد.

مثلاً میتوانید جلوه های مربوط به قفل صفحه و یا حرکت تصاویر صفحه پس زمینه را کلاً غیر فعال کنید. برای دسترسی به انتخاب های بیشتر میتوانید با رعایت احتیاط های لازم وارد محیط Android developer options شده و تمام انیمیشن ها را غیرفعال کنید.

برای دسترسی به منوی developer options وارد منوی Settings شوید. درست آخرین آیتم گزینه ای است به نام About Phone. آنرا لمس کنید و وارد شوید. حال گزینه Build number را پیدا کرده چندین دفعه پشت سر هم آن را لمس کنید.

تقریباً بعد از 7 بار لمس این گزینه، به شما اخطار میدهد که “شما اکنون یک توسعه دهنده هستید” که متن اصلی اخطار بصورت “you are now developer” است. حال با بازگشت به منوی Settings درست در بالای گزینه About Phone (که قبلا انتخاب کردید) یک آیتم دیگر به منو اضافه شده است که همان {} Developer options است.

با لمس این گزینه وارد محیط developer options خواهید شد و میتوانید گزینه های مربوط به جلوه های حرکتی، جلوه های تصویری و تنظیمات مربوط به انیمیشن قفل صفحه را غیر فعال کنید.

محیط developer options دسترسی به انتخاب هایی را برای شما میسر میسازد که در صورت رعایت نکردن احتیاط میتواند منجر به بهم ریختن تنظیمات سیستمی شود پس مواظب باشید تا چیزی را که نمیدانید دستکاری نکنید.

خاموش کردن Bluetooth, NFC و GPS

و در آخر میرسیم به قابلیت های “مکان یاب یا همان GPS“، “ارتباط نزدیک یا همان NFC” وبلوتوث. اینها هم جزو امکاناتی هستند که بیشتر اوقات نیازی به آنها نیست و میتوان آنها را به کلی غیر فعال کرد و فقط در زمان نیاز آنها را روشن کرد.

نتیجه گیری

حتماً دوست دارید بدانید آیا این همه دستکاری در تنظیمات بالاخره نتیجه ای هم دارد یا نه؟

در زیر نتیجه کلیه تنظیمات انجام شده بر روی Galaxy K Zoom را مشاهده میکنید. همانطور که دیده میشود مصرف انرژی باطری با غیر فعال شدن موارد غیر ضروری نزدیک به نصف شده است. این در حالی است که به بقیه کارهای روزانه خود در حد دلخواه رسیدگی کنید و خود را مجبور به استفاده بهینه از امکانات دیگر گوشی نکنید.

مثلاً میتوانید چندین بار در روز به سایت های اینترنتی دلخواه سر بزنید، از دوربین گوشی به حد دلخواه استفاده کرده و با کیفیت مناسب عکسبرداری کنید و یا از برنامه های رایج مانند WhatsApp, Skype, Viber و Dropbox به میزان مورد نیازتان استفاده کنید.

تنها چیزی که ممکن است کمی ناراحت کننده باشد غیر فعال بودن ویژگی مکان یاب یا همان GPS است که باید هر بار در صورت نیاز به استفاده از این سرویس، آنرا فعال کنید اما مسئله مهم اینست که حالا اسمارت فونی در اختیار دارید که به راحتی تا نزدیک به دو روز، نیازی به شارژ مجدد ندارد و این مسئله به خصوص در مسافرت یا تعطیلات آخر هفته میتواند بسیار ارزشمند باشد.

مطمئن باشید که پس از انجام تنظیمات فوق از باطری گوشیتان راضی تر خواهید بود چرا که محدودیتی در انجام کارهای اصلی برایتان بوجود نمی آورد و ذخیره باطری هم بی مورد مصرف نمیشود. چون طول عمر باطری به تعداد دفعات شارژ محاسبه میشود، پیاده سازی این تنظیمات در طولانی مدت باعث افزایش طول عمر باطری نیز خواهد شد.

منبع: phonearena

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. ممنون از مطالب مفیدتون ، من این کارها رو کردم ، خیلی افزایش عمر باطری با انجام دادن موارد فوق محسوس نیست . باطری موبایل خیلی سریع تخلیه میشه چون سیستم ساختاریش اینطوره . حالا کی و چه موقع بیاد زمانی که باطریهایی با طول نگه داری شارژ بیشتر بصورت عموم و فراوان در دسترس باشند . معلوم نیست .
    باطری کاوشگر فیله در ستاره دنباله دار بعد از چند ساعت خابید که چندین میلیارد دلار قیمتشه دیگه چه برسه به باطری موبایل .