گوشی های هوشمند در سال 2019

بررسی بهترین ویژگی‌های جدید گوشی های هوشمند در سال 2019

دنیای موبایل بعد از چند سال درجا زدن، در سال جاری با موج جدیدی از نوآوری همراه خواهد شد. گوشی های هوشمند در سال 2019 مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید، متفاوت، نوآورانه و کاربردی را به کاربران ارائه می‌کنند.

دنیای موبایل سال‌ها است اسیر یکنواختی شده و ارائه تغییرات و ویژگی‌هایی همچون استفاده از دوربین‌های دوگانه و طراحی بدون حاشیه با استفاده از ناچ نتوانسته‌اند تشنگی کاربران برای دستیابی به کاربردهای بیشتر در گوشی های هوشمند را سیراب کنند. اما گوشی های هوشمند در سال 2019 به وسیله مجهز شدن به ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد، تغییراتی اساسی در دنیای موبایل ایجاد کرده و سبک بازی را تغییر خواهند داد.

مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی های هوشمند در سال 2019

در بین قابلیت‌ها و امکاناتی که قرار است در گوشی های هوشمند در سال 2019 مشاهده کنیم، برخی اهمیت بسیار بیشتری دارند. در واقع با وجود ازدیاد قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری در جدیدترین گوشی های هوشمند، تنها چند مورد روی موج جدید نوآوری در فناوری شناور هستند. در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تاشوندگی و انعطاف پذیری

مفهوم گوشی تاشو چیز جدیدی نیست و شرکت‌هایی همچون سامسونگ، پیش از تولد اندروید و آی او اس نیز دستگاه‌های تاشونده ارائه می‌کردند، اما نسل جدید گوشی های تاشو، یک ویژگی اساسی دارد؛ گوشی های هوشمند (منعطف) جدید را می‌توان از میانه نمایشگر تا کرد! اما گام برداشتن به سوی برطرف کردن چه نیازی، گوشی‌سازان را به سمت خلق گوشی های منعطف سوق داده است؟

گوشی های هوشمند در سال 2019

تلاش برای کاهش حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش به وسیله راهکارهایی همچون استفاده از طراحی ناچ استایل، که به افزایش نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه ختم می‌شوند، به منظور جلوگیری از افزایش ابعاد بدنه به وسیله افزایش اندازه صفحه نمایش صورت می‌گیرد. اما حتی این نوع طراحی نیز به گوشی‌سازان اجازه نداده ابعاد نمایشگرهای محصولاتشان را از حد مشخصی بیشتر افزایش بدهند. گوشی های هوشمند در سال 2019 به وسیله داشتن طراحی منعطف، با وجود داشتن ابعاد بدنه کوچکتر نسبت به قبل، صفحه نمایش‌های به مراتب بزرگتری خواهند داشت!

انتظار می‌رود سامسونگ تا کمتر از دو ماه دیگر اولین گوشی منعطف خود با نام سامسونگ گلکسی اف را رونمایی کند. علاوه بر آن، شرکت‌هایی همچون ال جی، هوای و شیائومی نیز در حال توسعه گوشی های منعطف خود بوده و به تازگی برنامه اپل به این منظور نیز فاش شده است. گوگل با تلاش به منظور بهینه‌سازی سیستم عامل‌های کنونی و آتی پلتفرم اندروید برای این نوع دستگاه‌های تاشونده، به فراگیر شدن آن‌ها سرعت خواهد داد.

پنجمین نسل شبکه موبایل

کوالکام به وسیله ارائه تراشه اسنپدراگون 855 و سامسونگ به وسیله مودم موبایل اگزینوس 5100، زمینه‌ساز استفاده از فناوری 5G در گوشی های هوشمند در سال 2019 شده‌اند. پنجمین نسل شبکه موبایل قرار است سرانجام بعد از سال‌ها تست در محیط‌های آزمایشگاهی، به محیط‌های شهری وارد شده و توسط عموم مردم مورد استفاده قرار بگیرد.

گوشی های هوشمند در سال 2019

خوشبختانه اپراتورها نیز قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته و رفته رفته در حال افزایش محدوده پوشش‌دهی شبکه 5G هستند. ورایزن به عنوان یکی از چهار اپراتور اصلی آمریکا، شبکه موبایل 5G را از سه ماه پیش در چهار شهر لس‌آنجلس، ایندیاناپولیس، هیوستون و ساکرامنتو فعال کرده است و کاربران می‌توانند به وسیله خرید مودم‌های مخصوص، از اینترنت بی‌سیم دارای سرعت بسیار بالا استفاده کنند.

سنسورهای روی نمایشگر

استفاده از ناچ، هرگز ایده‌ای فوق‌العاده نبوده است، اما گوشی‌سازان به منظور افزایش نسبت ابعاد صفحه نمایش به بدنه گوشی های خود، ناچار به آن روی آوردند. اما گوشی های هوشمند در سال 2019 بدون داشتن حاشیه بالای نمایشگر و همچنین ناچ، از نسبت ابعاد صفحه نمایش به بدنه بالایی بهره خواهند برد. این ویژگی از طریق کار گذاشتن دوربین درست روی نمایشگر، ممکن می‌شود.

گوشی های هوشمند در سال 2019

اگرچه همچنان وجود ضایعه‌ای روی صفحه نمایش ممکن است کمی آزاردهنده به نظر برسد، اما تا امروز، کاربران نسبت به این نوع طراحی در مقایسه با ناچ استایل روی خوش‌تری نشان داده‌اند. نخستین گوشی مجهز به حفره روی نمایشگر که معرفی آن به سال 2018 برمی‌گردد، سامسونگ گلکسی ای 8 اس محسوب می‌شود.

دوربین‌های چندگانه

گوشی های هوشمند در سال 2019

دوربین‌های دوگانه در سال 2017 شدیدا باب شدند، به طوری که شرکت‌هایی همچون هواوی از آن‌ها حتی در میان‌رده‌های خود نیز استفاده می‌کرد. اما در سال 2018 محصولات خارق‌العاده‌تری رویت شد. به عنوان نمونه هواوی پی 20 پرو و میت 20 پرو به دوربین سه گانه دارای توان ثبت تصاویر 40 مگاپیکسلی مجهز شده و سامسونگ، گلکسی ای 9 پرو را به عنوان اولین گوشی دارای دوربین چهارگانه رونمایی کرد.

گفته می‌شود در سال 2019، اچ ام دی گلوبال گوشی نوکیا 9 پیور ویو را مجهز به دوربین پنج گانه معرفی خواهد کرد. مدل 5G گلکسی اس 10 احتمالا به دوربینی چهارگانه، اما دارای سنسورهای بهتر نسبت به گلکسی A9 Pro، مجهز خواهد شد.

گوشی های هوشمند در سال 2019

بر اساس اخبار، دوربین های موبایل 48 مگاپیکسلی در راه هستند. در سال گذشته، هواوی آنر وی 20 مجهز به چنین دوربین معرفی شد و انتظار داریم این روال ادامه پیدا کند. به این ترتیب گوشی های هوشمند در سال 2019 علاوه بر تعداد سنسورهای دوربین‌ اصلی، از نظر وضوح تصویر نیز با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر

از سال 2015، اسکنر اثر انگشت رفته رفته تبدیل به سیستم احراز هویت اصلی گوشی های هوشمند شد. این سنسور ابتدا روی دکمه هوم قرار می‌گرفت، اما با حذف این دکمه برای دستیابی به طراحی بدون حاشیه، به پنل پشتی منتقل شد. قرار است اسکنر اثر انگشت گوشی های هوشمند مرتبه‌ای دیگر به جای دیگری از دستگاه مهاجرت کند.

این نوع اسکنر در حال حاضر نیز در برخی گوشی ها وجود دارد، اما منطقه‌ای محدود از صفحه نمایش را پشتیبانی کرده و سرعت به مراتب پایین‌تری در مقایسه با سنسورهای عادی دارد. اسکنر اثر انگشت روی صفحه نمایش گوشی های هوشمند در سال 2019 رفته رفته دو محدودیت یاد شده را از بین خواهند برد.

افزایش حافظه

گوشی های هوشمند در سال 2019 از نظر حافظه تغییرات مهمی به خود خواهند داد، به طوری که سرعت و ظرفیت آن‌ها هر دو به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. استاندارد به کار رفته در فضای ذخیره‌سازی داخلی برترین گوشی های هوشمند کنونی UFS 2.1 است. با استفاده از استاندارد UFS 3.0 در حافظه‌های گوشی های هوشمند آتی، پهنای باند حافظه به یکباره دو برابر خواهد شد! رییس بخش موبایل سامسونگ اعلام کرد اولین محصولات مجهز به حافظه‌های پشتیبانی‌کننده از استاندارد UFS 3.0 این شرکت، در نیمه اول سال جاری عرضه خواهند شد.

گوشی های هوشمند در سال 2019

نامی از گلکسی اس 10 به عنوان یکی از محصولات کاندید برای دریافت چنین حافظه‌ای توسط مدیر بخش موبایل سامسونگ برده نشد، اما احتمال رویت چنین قابلیتی در آن بالاست. علاوه بر افزایش پهنای باند، ظرفیت فضای ذخیره‌سازی حافظه و همچنین حافظه‌ اصلی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان نمونه، بر اساس اسناد فاش شده، مدل 5G گلکسی اس 10 به 12 گیگابایت حافظه رم مجهز شده است!

یکی دیگر از تغییرات گوشی های هوشمند در سال 2019 در بخش حافظه، افزایش تعداد محصولات مجهز به حافظه 512 گیگابایتی و رویت دستگاه‌هایی با 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی است!

افزایش قابلیت‌های دوربین

2019، سال مهمی برای کاربران دوست‌دار عکاسی با موبایل است. افزایش رزولوشن سنسورهای دوربین موبایل به بالا رفتن وضوح تصویر و کیفیت کمک کرده و افزایش تعداد سنسورها، به بیشتر شدن قابلیت‌های دوربین منجر خواهد شد. به عنوان نمونه، حداکثر بزرگنمایی هیبریدی 5 برابری که اکنون توسط اوپو و هواوی در برخی محصولات خاص ارائه شده است، در تعدادی از گوشی های هوشمند در سال 2019 به 10 برابر خواهد رسید!

گوشی های هوشمند در سال 2019

استفاده از دوربین‌های ToF، یکی دیگر از قابلیت‌های احتمالی پرچمدارانی همچون گلکسی اس 10 و جانشین آیفون ایکس اس مکس است. برخی پرچمداران چینی همچون اوپو آر 17 پرو پیشتر به چنین دوربینی مجهز شده‌اند، اما این فناوری هنوز جای پیشرفت بسیار بیشتری دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*