یادگیری در خواب ممکن است

دانشمندان می‌گویند یادگیری در خواب ممکن است؛ اما چگونه؟

محققان دریافته‌اند که یادگیری در خواب ممکن است؛ اما چگونه می‌توانیم در خواب چیزی را بیاموزیم؟ در ادامه به بررسی این تحقیق خواهیم پرداخت.

این رویای دانش آموزان است: گوش دادن به اطلاعات مهم ضبط شده هنگام خواب و فرا گرفتن آن‌ها پیش از یک امتحان بزرگ. به طرز شگفت انگیزی٬ یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که یادگیری در خواب واقعیت دارد٬‌ اما متاسفانه نویسندگان این تحقیق نتیجه گرفته‌اند که ما نمی‌توانیم به طور همزمان هم مطالعه و هم خواب را تجربه کنیم.

یادگیری در خواب ؛ چگونه ممکن است؟

محققان حوزه‌ی خواب ثابت کرده‌اند که حتی در طول خواب نیز ما می‌توانیم نسبت به ارتباطات صدا٬ واکنش نشان دهیم. برخی مردم هنگام شنیدن صدای خود از خواب بیدار می‌شوند٬ در حالی که شاید هنگام شنیدن دیگر کلمات با همان بلندی صدا  تمایلی به ترک خوابشان نداشته باشند. همینطور که والدین نشان می‌دهند هنگام شنیدن صدای گریه‌ی فرزندشان فورا از خواب بیدار می‌شوند٬ در حالی که شاید موقع شنیدن دیگر صداها از جای خود بلند نشوند.

دکتر توماس اندریلون از دانشگاه مانش استرالیا٬ یکی از محققان این پروژه تحقیقاتی بوده است. وی با همکارانی از فرانسه٬ نشان داده است که مردم می‌توانند به جز صداهای بی‌معنی٬ بر روی صداهای پرمفهوم نیز تمرکز کنند؛ همانطور که شما می‌توانید بر روی یک مکالمه در مکانی شلوغ متمرکز شوید٬ گوش دادن هنگام خواب شب نیز ممکن است. اندریلون به IFLScience گفته است٬ ممکن است نوارهای مغزی٬ بر روی مغز نظارت کنند و یک سیگنال واکنشی را شناسایی کنند. محققان با بررسی بر روی نوارهای مغزی دریافته‌اند که این سیگنال واکنشی می‌تواند از سوی فردی که خواب است نیز دریافت شود. نزدیک‌ترین چیزی که به ذهن ما می‌رسد٬ آنچیزی است که خوانده‌ایم.

اندریلون و دیگر نویسندگان این تحقیق توضیح می‌دهند که حلقه‌ای از اخبار و گزیده‌هایی از فیلم را در یک گوش 24 شرکت کننده پخش کرده‌اند. در گوش دیگر آن‌ها کتاب Jabberwocky (نوشته‌ی لویس کارول)٬‌ یک فایل ضبط شده از کلمات من درآوردی با همان گرامر زبان فرانسوی پخش می‌شد. نوارهای مغزی نشان می‌دهند که شرکت کنندگان در خواب سبک٬ تمایل به اولویت‌بندی داستان‌هایی دارند که کمتر دارای معنای مهمی هستند. با این حال در طول خواب عمیق٬ حتی صداهای معنادار نیز تاثیری نداشته است.

این محقق همچنین اضافه کرده است٬ دلایل زیادی وجود دارد که ما نمی‌توانیم از این روش برای انتقال دانش به ذهنمان استفاده کنیم. پیام‌های مورد آزمایش قرار گرفته یک دقیقه‌ای بوده‌اند و ظاهرا مردم تنها از 30 ثانیه‌ی نخست آن پس از بیداری مطلع بوده‌اند. علاوه بر این٬ سوژه‌های مورد آزمایش قرار گرفته‌ی اندریلون آمنزیا را تجربه کرده‌اند و به طور غیرآگاهانه پردازش اطلاعات را به یاد نمی‌آورند٬ همانطور که بسیاری از مردم رویاهایشان و حرف‌هایی که حین خواب شنیده‌ان را فراموش می‌کنند. این باعث می‌شود که نتوان به یادگیری در خواب اتکا کرد.

مهم‌تر از همه٬ آمنازیا به یک دلیل رخ می‌دهد: خواب برای تثبیت خاطرات گذشته بسیار مهم است. مغز خاطرات جدید را خاموش می‌کند تا بتواند بدن بدون مزاحمت٬ گذشته را پردازش کند. آنچه که ممکن است ما در طول خواب بیاموزیم٬ می‌تواند مزاحم خاطرات ما از هرآنچه که در طول روز اتفاق افتاد شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خوب یعنی بی فایدس دیگه