فیلترینگ

رئیس جمهور از اجرای فیلترینگ در کشور انتقاد کرد

روحانی، رئیس جمهور ایران گفت: مقابله با فناوری‌ها و تحول‌های نوین، رویکردی قدیمی است و اجرای طرح فیلترینگ راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی نخواهد بود.

رئیس جمهور روحانی در نشستی عنوان کرد مدتی قبل که به مالزی سفر کردم متوجه شدم که ما در حال حاضر با 30 سال قبل آن‌ها حدود 10 سال فاصله داریم. فناوری‌های نوین فواید زیادی دارند و خطرهای آن نیز محدود است و به همین دلیل ما نباید زندگی مردم را از تحول‌های فناوری و ارتباطی جدا کنیم. به همین دلیل مقاومت در مقابل فناوری‌ها و تحول‌های نوین، رویکردی قدیمی محسوب می‌شود. برای مدیریت و پیشگری از مشکل‌های فناوری بهترین راه این است که به شناخت درست‌تری برسیم و شرایط فرهنگ‌سازی را در جامعه ایجاد کنیم. روحانی افزود فناوری در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار زیادی را ایفا کرد؛ برای مثال پیام انقلاب به کمک فناوری ارتباطات، راحت‌تر و سریع‌تر به مردم می‌رسید.

فیلترینگ

فیلترینگ راه‌حل نیست

رئیس جمهور روحانی در ادامه اظهار کرد چرا از زمانی که گوشی های موبایل را در اختیار افراد قرار می‌دهیم، برای آن محدودیت و ممنوعیت ایجاد می‌کنیم؟ با ایجاد محدودیت، جوانان کنجکاو شده و سعی می‌کنند چیزهای ممنوعه را پیدا کنند. بنابراین به جای این‌که در دنیای شبکه محدودیت بسازیم، بهتر است فرهنگ‌سازی انجام شود. نتیجه چنین اقدام‌هایی به ضرر همگان ختم خواهد شد و جوانان و نوجوانان بیش از سایرین در مواجهه با اثرهای منفی فیلترینگ آسیب می‌بینند.

رئیس‌جمهور در خصوص فیلترینگ اضافه کرد:

با یک تدبیر نادرست، چهارچوب‌ها شکست و فکر کردیم اگر یک نفر روی کاغذی بنویسد، تحت هر عنوانی یا قوه‌ای دستور فیلترینگ را ابلاغ کند و مخابرات و دستگاه‌ها از ترس خود آن را اجرا کنند، همه‌چیز درست می‌شود. به این نتیجه رسیده‌ایم که راه‌حل این نیست. نه افراط‌گری در این فضا که ضد آبروی مردم استفاده می‌کنند و حرف‌های غیر‌واقعی می‌زنند و نه مسدود کردن آن، راه‌حل برای مدیریت فضای مجازی نیست. نه مسدود‌کردن و نه رهاکردن این فضا، ما را به مقصد نمی‌رساند.

فیلترینگ

فیلترینگ از پهلوی اول شروع شد

روحانی در ادامه عنوان کرد پهلوی اول جزو نخستین افرادی بود که رادیو را در ایران ممنوع کرد و فقط برای افراد خاصی مجوز صادر می‌شد؛ چرا که کشورهای دیگر ممکن بود به وسیله رادیو علیه وی سخن بگویند. به بیانی دیگر فیلترینگ از پهلوی اول شروع شد و آن‌ها در ابتدا رادیو و سپس تلویزیون، نوارهای ضبط صوت و انواع وسایل دیگر را مسدود کردند که البته ما در انقلاب اسلامی هم از این ابزار استفاده کردیم.

رئیس جمهور افزود در کشورهایی چون مالزی مشکل‌های فعلی و فیلترینگ وجود نداشت و همه چیز هماهنگ بود. البته این جمله من به معنای این نیست که این فضا را رها کنیم یا نظارتی نداشته باشیم، بلکه باید روی آن نظارت کنیم و همچنین می‌بایست کارکردهای این فضا را به افراد آموزش دهیم. امروزه سواد فقط در خواندن و نوشتن خلاصه نمی‌شود، بلکه استفاده از فضا و اینترنت نیز جزوی از سواد است. با اینترنت به سادگی می‌توان به دانش و اطلاعات دسترسی داشت. امروزه فرزندانمان از ما باسوادتر هستند، چرا که منبع اطلاعات یا همان گوشی های موبایل در جیب آن‌ها قرار دارد و با موبایل به سادگی با همه دنیا ارتباط برقرار می‌کنند.

فیلترینگ

برخی همیشه مخالف هستند

رئیس جمهور روحانی به این موضوع که مقاومت در مقابل فناوری‌ها و تحول‌های نوین، رویکردی قدیمی است، تاکید کرد و گفت:

عادت انسان‌ها در استفاده از یک امکان و وسیله گاهی به طور طبیعی تبدیل به حق شده که هر نوع مخالفت با آن اقدامی اشتباه از سوی استفاده‌کنندگان محسوب می‌شود. از طرفی برخی همیشه با هر پدیده جدیدی مخالفت و مقابله می‌کنند و این دو خصوصیت اجتماعی، عرصه ارتباطات و تجهیزات ارتباطاتی را نیز شامل شده و می‌بینیم که همچنان برخی با پدیده‌هایی جدید به خصوص در زمینه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی مخالفت می‌کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد ممکن است که هر پدیده جدیدی به همراه فواید زیاد، خطرهایی هم در خود داشته باشد، اما این عقلانی نیست که به بهانه احتمال به وجود آمدن یک آسیب یا خطر، استفاده از ابزار یا امکانی که فواید بسیاری دارد را به طور کلی نادیده بگیریم. این‌گونه نیست که همه جهان از ما تبعیت کنند و ببینند چه زمانی استفاده از یک امکان یا ابزار جدیدی را ممنوع می‌کنیم تا آن‌ها هم از آن ابزار استفاده نکنند. به طور طبیعی مردم استفاده از ابزار و امکانات جدید را بر اساس نیاز، نوع تفکر و سلیقه خودشان انتخاب می‌کنند. امروز زندگی همه مردم جهان در فضای مجازی ایجاد شده و به همین دلیل دیگر این امر امکان ندارد که حاکمیت از مردم بخواهد به عنوان مثال گوشی های موبایل را به خاطر برخی آسیب‌هایش استفاده نکنند.